• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Min Wak2111 går nu +17sek per dygn, och den sitter på winder måndag-fredag då jag ej bär klocka på jobbet. Ska ha två veckors semester nu så tänkte bära den konstant och mäta en gång per dygn för att se om man får en bättre tidsavvikelse.

Lite segt att man konstant måste ställa om tiden, man hade ju egentligen kunnat vrida upp urverket för hand på fredagarna om man nu ändå måste justera tiden.

Hej, det är spontant lite mycket, och förstår att det stör dig. Jag har lämnat in klockor som går +15 under garantitiden. Och fått dessa att gå från 0 till + 5. Kan vara att du får betala för denna ”ruckning”. Ibland är det lätt magnetism. Inte mycket, för då går klockan flera minuter fel per dag. Om du har få klockor, fixa till det. Har du många så att du bara har den under en dag och sedan lägger ifrån dig den. Så hade jag övervägt att behålla den och ställa klockan varje gång.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Lite tt denna lata lördag.
IMG_20200829_110849.jpg
 
Är den här värd 11.000kr? Auktionsvara, inga Synliga anmärkningar Enligt dem. Tänkte i värstafall köra en fullservice på den, men om den inte fungerar alls och det inte stod på auktionssidan. Har man rätt att återlämna dem då? Vet inte riktigt hur man skall tolka distansköpslagen på online auktion.
 

Bilagor

  • D178C4E6-CDE0-4EE2-809E-187A4C566D5F.jpeg
    D178C4E6-CDE0-4EE2-809E-187A4C566D5F.jpeg
    114 KB · Visningar: 5
  • 54BFAFA7-AF20-4726-A1E3-940355A10EA5.jpeg
    54BFAFA7-AF20-4726-A1E3-940355A10EA5.jpeg
    59 KB · Visningar: 7
  • 4E48C3E9-E3CD-4F9D-BAA5-82F86B1FC88B.jpeg
    4E48C3E9-E3CD-4F9D-BAA5-82F86B1FC88B.jpeg
    117.2 KB · Visningar: 6

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Ser ut att vara på Kaplans. Står det angivet att den är defekt på annonssidan? Om det gör det bör du kunna återsända den om du inte är nöjd. Går den söner efter att den lämnat dem, kan du inte återsända. Kaplan säljer klockor med premissen att de inte kan förväntas att visa tiden (eller någon liknande konstig formulering). Så rent krasst kan de inte hållas ansvarig för kvaliten i klockan.
Du kan nog inte utföra service på den och förvänta dig att kunna återsända den om det inte blir bra.
Edit: hur det är på andra auktionssidor vet jag inte.
Är den här värd 11.000kr? Auktionsvara, inga Synliga anmärkningar Enligt dem. Tänkte i värstafall köra en fullservice på den, men om den inte fungerar alls och det inte stod på auktionssidan. Har man rätt att återlämna dem då? Vet inte riktigt hur man skall tolka distansköpslagen på online auktion.
 
Ser ut att vara på Kaplans. Står det angivet att den är defekt på annonssidan? Om det gör det bör du kunna återsända den om du inte är nöjd. Går den söner efter att den lämnat dem, kan du inte återsända. Kaplan säljer klockor med premissen att de inte kan förväntas att visa tiden (eller någon liknande konstig formulering). Så rent krasst kan de inte hållas ansvarig för kvaliten i klockan.
Du kan nog inte utföra service på den och förvänta dig att kunna återsända den om det inte blir bra.
Edit: hur det är på andra auktionssidor vet jag inte.

Det är svenskpantbank som utför auktionen men kaplan som har gjort bedömningen. Det står inget på sidan om några defekter. Det där med servicen tänkte jag göra efter att jag godkänt klockan och givetvis en fungerande klocka då.
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Min Wak2111 går kontinuerligt +8 sekunder/dygn nu när jag burit den konstant i en vecka. Ganska stor skillnad iom att den gick +17 sekunder när den satt på winder senast. Hur kan det skilja så mycket?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Min Wak2111 går kontinuerligt +8 sekunder/dygn nu när jag burit den konstant i en vecka. Ganska stor skillnad iom att den gick +17 sekunder när den satt på winder senast. Hur kan det skilja så mycket?
Gångavvikelsen kan justeras genom att klockan bärs/förvaras i olika vinklar (tavla upp, krona upp, tavla ner osv). När du bär den på armen så bär du den förmodligen till stor del med kronan neråt i stående ställning eller tavla uppåt om du t.ex. sitter vid ett skrivbord och när du sedan sover (om du nu bär klocka på natten) så kanske du främst bär den med tavlan neråt vilket gör att den fortar/saktar sig olika mycket över dagen och natten. Sammantaget över ett dygn så verkar du ha hittat en bättre balans mellan de olika vinklarna än vad windern kan leverera, därav att tidshållningen är bättre.

Om du är nyfiken och vill forska mera på ämnet för att ta reda på hur just din klocka beter sig kan du ta av dig den över natten, förvara i olika positioner varje natt och sedan notera på morgonen hur mycket klockar har saktat eller fortat sig. :)
 
Tjena folket!
Fick upp ögat för tag heuer häromdagen när jag såg en professional 3000 i hel guld! Känner att jag måste ha en nu. Är det någon som har/haft en som skulle kunna berätta lite om hur den är :)
 

DMechanics

Breitling
Hallå hallå! Tänkte höra med er kunniga om vad ni tycker om Autavia Heritage Calibre Heuer 02 Automatic (ej limiterad och på stål länk)? Kanon eller kalkon?:)
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Lämnade in klockan på klockmaster igår då bezeln går trögt som jag tidigare skrivit om. När jag skulle hämta den idag så sa hon att det var något med en sprint som var sönder, men hon sa att det kan dom lika gärna åtgärda när man lämnar den på service. Använder aldrig bezeln men tycker bara det är tillfredsställande att snurra på den ibland. Nu börjar man bli smått sugen på att lämna den på service ändå, hade inte skadat att veta att den är i bra skick då jag köpt den nyligen.

Bör man lämna in klockan för service hos sin lokala klockmaster eller skicka den till skövde urteknik som jag läst om tidigare i tråden?
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Nån som sett eller haft möjlighet att klämma på de nya sportdresskronosarna ännu?
TH-CARRERA-CAL.-H02-CHRONO-ELEGANCE-FAMILY-PICTURE-2020-HD.jpg


42 mm, så ganska stora (som alla andra jävla TH-dinkor..), men vore intressant att veta hur de bärs. Framförallt tänker jag att någon kan ta det berömda TH-värdetappet och kränga en blå till mig för 40% av list.. ;)
 
  • Like
Reactions: HSK

DMechanics

Breitling
Nån som sett eller haft möjlighet att klämma på de nya sportdresskronosarna ännu?
TH-CARRERA-CAL.-H02-CHRONO-ELEGANCE-FAMILY-PICTURE-2020-HD.jpg


42 mm, så ganska stora (som alla andra jävla TH-dinkor..), men vore intressant att veta hur de bärs. Framförallt tänker jag att någon kan ta det berömda TH-värdetappet och kränga en blå till mig för 40% av list.. ;)
Hej! Lite nyfiken på vad du menar med ”...det berömda TH-värdetappet...”? Kan du utveckla? Tack på förhand!
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Hej! Lite nyfiken på vad du menar med ”...det berömda TH-värdetappet...”? Kan du utveckla? Tack på förhand!

I korthet det som @Broderjimmy skriver ovan. TH har ju ett större värdetapp jämfört med list kontra de allra, allra flesta andra märken - i synnerhet de väletablerade och kanske riktigt stora tillverkarna. Är väl det jag menade.

Däremot känns det som att klockorna håller sitt andrahandsvärde bra, och klart i nivå med andra märken. Bör väl också påpeka att det inte var menat som någon diss, jag gillar Tag Heuer som fan. Men jag är heller inte sugen på att ledigt tappa 30 brak på en klocka då jag lämnar AD, så vore schysst om någon tog smällen åt mig - därav frågan.. ;)
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
I korthet det som @Broderjimmy skriver ovan. TH har ju ett större värdetapp jämfört med list kontra de allra, allra flesta andra märken - i synnerhet de väletablerade och kanske riktigt stora tillverkarna. Är väl det jag menade.

Däremot känns det som att klockorna håller sitt andrahandsvärde bra, och klart i nivå med andra märken. Bör väl också påpeka att det inte var menat som någon diss, jag gillar Tag Heuer som fan. Men jag är heller inte sugen på att ledigt tappa 30 brak på en klocka då jag lämnar AD, så vore schysst om någon tog smällen åt mig - därav frågan.. ;)
Äsch då. Jag köpte min Autavia Heritage i en av THs egna butiker och lyckades förhandla ner priset till att nästintill motsvara gråhandlare, så det är bara att starta offensiven hos några olika ADs så kan de säkert göra något. Om du sedan inte tycker om den kan jag säkert göra en insats och köpa av dig ;)
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Äsch då. Jag köpte min Autavia Heritage i en av THs egna butiker och lyckades förhandla ner priset till att nästintill motsvara gråhandlare, så det är bara att starta offensiven hos några olika ADs så kan de säkert göra något. Om du sedan inte tycker om den kan jag säkert göra en insats och köpa av dig ;)

Jag har faktiskt köpt två stycken hos AD också. Autavia Heritage för kraftig reduktion, och en Carrera Cal 5 för... Inte lika kraftig reduktion.. :bag:
 
Topp