• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

16251469267694491143529138470078.jpg

Var för ovanlighetens skull inne i Stockholms innerstad. Gick förbi Franks Ur, där de hade nedan skönhet i skylten. Provade den. Liten läcker sak, något tjock. Men priset, 81 xxx kr, det var högt, mer än officiella priset i Sverige som redan är högre än övriga Europa. Någon annan AD i Sverige som fått in dessa?

A3393C77-AFE5-443C-B121-A63AECB8AA52.jpeg

Tavlan var mattare vit än på bild, och färgerna var diskretare. Positivt.

Svalt intresse för Tag Heuer här på forumet, tycker ändå märket har en hel del sjyssta modeller. Kan tänka mig att köpa en Carrera med calibre 02-verket framöver. Här är min Aquaracer chronograph 300m, modell CAF2011. Rätt så biffig med Calibre 13 verket vilket är ett ETA 7750.
Ska slänga på ett svart gummi så blir det sommarens badklocka! :)

9021009C-2AC6-4DAB-ACE1-9A8919E89885.jpeg
A324A0FE-E834-4503-A5EF-833F52E8A9D1.jpeg

Svalt intresse för Tag Heuer här på forumet, tycker ändå märket har en hel del sjyssta modeller. Kan tänka mig att köpa en Carrera med calibre 02-verket framöver. Här är min Aquaracer chronograph 300m, modell CAF2011. Rätt så biffig med Calibre 13 verket vilket är ett ETA 7750.
Ska slänga på ett svart gummi så blir det sommarens badklocka! :)

9021009C-2AC6-4DAB-ACE1-9A8919E89885.jpeg
A324A0FE-E834-4503-A5EF-833F52E8A9D1.jpeg
Hade en liknande ref tidigare. Ruskigt välgjord och fin tyckte jag men storleken gjorde att jag sålde den. Hade de funnits i 40-41mm hade jag nog köpt en igen.
Aquaracer idag, 41mm 😊 perfektion om du frågar mig 😊

Bilagor

• C951F52D-19DF-4C86-B0ED-5F547FEDE206.jpeg
    C951F52D-19DF-4C86-B0ED-5F547FEDE206.jpeg
    423.8 KB · Visningar: 41
Har funderat ett tag på och försökt hitta info. Men kan någon förklara vad som hände med Tag Heuers status från att ha varit nästan lika hypat som Rolex under 80 och en bit in på 90 talet? Vad hände?

Har funderat ett tag på och försökt hitta info. Men kan någon förklara vad som hände med Tag Heuers status från att ha varit nästan lika hypat som Rolex under 80 och en bit in på 90 talet? Vad hände?

Det är svårt att svara på om man inte beaktar alla andra förändringar i samhället sedan dess. Ännu svårare blir det om man ska jämföra med 60 och 70 talet.
Kostnadsutveckling
Löneutveckling
Quartzkris
Kreditmöjlighet
Värderingar(vad som sas gäller i samhället)

Tag Heuer gör fina klockor, ja.
Heuer gjorde fina klockor, ja.
Men att jämföra då och nu det är nästan omöjligt.

Det är svårt att svara på om man inte beaktar alla andra förändringar i samhället sedan dess. Ännu svårare blir det om man ska jämföra med 60 och 70 talet.
Kostnadsutveckling
Löneutveckling
Quartzkris
Kreditmöjlighet
Värderingar(vad som sas gäller i samhället)

Tag Heuer gör fina klockor, ja.
Heuer gjorde fina klockor, ja.
Men att jämföra då och nu det är nästan omöjligt.

Jag var inne mer på att något hade hänt med företaget. Men att märkets status så markant ändrats kanske också har med dålig marknadsföring att göra.
Jag kommer ihåg att yuppisarna på Cafe Opera antingen hade Rolex datejust eller Tag Heuer på 80 talet. :)

Tyvärr så hade dom problem med många av sina urverk under en period vilket ledde till många reklamationer.
Sen har du även tänket kring att många olika modeller ska tilltala alla. En uppsjö av olika modeller gör det svårare för oss som kunder att behålla ett värde i klockan.
Utbud och efterfrågan.

Har inte hela historien, summeringen som jag förstår det är att Tag helt enkelt inte vårdat sitt varumärke speciellt väl. Synd. Ta tex antalet Carrera modeller (hundratals) som funnits ute som ett av de senaste exemplen. Det skrämmer iväg klocknördar, men funkar för den breda massan som inte bryr sig utan vill ha en trevlig klocka att titta på. Då blir man närmare ett Certina än Rolex.

Senaste fokus ligger på Carrera, F1 och Aquaracer vilket är rimligt. Samt Monaco och en del specialmodeller från historien. Med nysatsning på motorsport får vi hoppas att de kan ta lansera nya roliga modeller framöver som lyfter märket. Samt tar fram några godbitar från arkiven. Carrera 39mm tycker jag själv är ett sådant positivt modernt återlanserande av en klassisk modell.

Senast ändrad:
Fråga till tråden - Aquaracer med vit tavla (quartz och automatisk). Har TH slutat producera den? Någon som vet?

Hittar inte den på deras officiella sida men går att köpa från andra sidor 🧐

Bild från nätet på modellen ifråga:
27B3B5A6-2FD1-4A2A-8672-9D9785F6236C.jpeg

Det förekommer att jag saknar min carrera calibre 16 day-date.

har denna modell utgått?

Bilagor

• EDA4A06E-6F6D-41EF-8115-5B046AE34894.jpeg
    EDA4A06E-6F6D-41EF-8115-5B046AE34894.jpeg
    92.6 KB · Visningar: 13
Tillbaka
Topp