• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

Camo00

Patek
Re: Sv: Känslor för TAG Heuer??

Magnlar skrev:
Min förra Tag Heuer Carrera. Tröttnade snabbt, och mådde skit när jag läste vad Calibre 16 var för nåt. Ett riktigt budget urverk... Skäms! Varför slarva med ett sånt fint varumärke :-(

Är inte Calibre 16 ett 7750? På vilket sätt är det urverket så dåligt att det drar ner TAGs varumärke?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Re: Sv: Känslor för TAG Heuer??

Camo00 skrev:
Magnlar skrev:
Min förra Tag Heuer Carrera. Tröttnade snabbt, och mådde skit när jag läste vad Calibre 16 var för nåt. Ett riktigt budget urverk... Skäms! Varför slarva med ett sånt fint varumärke :-(

Är inte Calibre 16 ett 7750? På vilket sätt är det urverket så dåligt att det drar ner TAGs varumärke?

Jo det är det. Men ett omoddat ETA 7750, närmare bestämt en Elabore' version dvs. med sämre kvalitetsmässiga komponenter, och har inte lika bra förutsättningar till fin gångprecision efter en längre tid. Breitling har också 7750, men vissa komponenter är utbytta till bättre kvalitet. Man hittar samma Elabore' urverk i de billigare automatiska modeller för 5-10.000:-
Helt jävla skamligt för en så stor aktör som Tag Heuer!

Därför försvann min Carrera direkt! Kunde helt enkelt inte bära den längre...
 

Isodor

Audemars
Re: Sv: Känslor för TAG Heuer??

Magnlar skrev:
Camo00 skrev:
Magnlar skrev:
Min förra Tag Heuer Carrera. Tröttnade snabbt, och mådde skit när jag läste vad Calibre 16 var för nåt. Ett riktigt budget urverk... Skäms! Varför slarva med ett sånt fint varumärke :-(

Är inte Calibre 16 ett 7750? På vilket sätt är det urverket så dåligt att det drar ner TAGs varumärke?

Jo det är det. Men ett omoddat ETA 7750, närmare bestämt en Elabore' version dvs. med sämre kvalitetsmässiga komponenter, och har inte lika bra förutsättningar till fin gångprecision efter en längre tid. Breitling har också 7750, men vissa komponenter är utbytta till bättre kvalitet. Man hittar samma Elabore' urverk i de billigare automatiska modeller för 5-10.000:-
Helt jävla skamligt för en så stor aktör som Tag Heuer!

Därför försvann min Carrera direkt! Kunde helt enkelt inte bära den längre...

TAG har väl moddat 7750 har jag för mig? Kanske har fel.

Många Panerai bär också 7750, förvisso moddat, och kostar upp till ca 60 000:-...

Det är tråkigt att TAG som är så stora och har mycket historia bakom sig inte spottar ut egna saker. Nu verkar ju lite saker dyka upp i och med t.ex nya mikrogrinder..
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Zenith skrev:
Magnlar skrev:
Camo00 skrev:
Magnlar skrev:
Min förra Tag Heuer Carrera. Tröttnade snabbt, och mådde skit när jag läste vad Calibre 16 var för nåt. Ett riktigt budget urverk... Skäms! Varför slarva med ett sånt fint varumärke :-(

Är inte Calibre 16 ett 7750? På vilket sätt är det urverket så dåligt att det drar ner TAGs varumärke?

Jo det är det. Men ett omoddat ETA 7750, närmare bestämt en Elabore' version dvs. med sämre kvalitetsmässiga komponenter, och har inte lika bra förutsättningar till fin gångprecision efter en längre tid. Breitling har också 7750, men vissa komponenter är utbytta till bättre kvalitet. Man hittar samma Elabore' urverk i de billigare automatiska modeller för 5-10.000:-
Helt jävla skamligt för en så stor aktör som Tag Heuer!

Därför försvann min Carrera direkt! Kunde helt enkelt inte bära den längre...

TAG har väl moddat 7750 har jag för mig? Kanske har fel.

Många Panerai bär också 7750, förvisso moddat, och kostar upp till ca 60 000:-...

Det är tråkigt att TAG som är så stora och har mycket historia bakom sig inte spottar ut egna saker. Nu verkar ju lite saker dyka upp i och med t.ex nya mikrogrinder..

Inte Calibre 16 iallafall.. Det är helt omoddat bevisligen! TH ansträngde inte ens sig om att få urverket COSC certifikat. Det gör Breitling, Panerai etc.

Dock ska Calibre 36 vara uppbyggd i fint kvalitet.
 
Tag Heuer som märke känns stendött för mig, men dom har några modeller som är undantag och dom kom alla i princip hos Heuer dvs innan TAG kom med i bilden...

Monaco, Monza, Super Proffesional 1000m (den är iofs TH men designades hos Heuer) är ikoner, resten känns rätt ointressant och flera snäpp ner från Omega, Breitling m.fl IMHO...

TH verkar vara stora i US iallafall och säkert poulära has gemene man som bara vill ha en fin klocka av känt märke men hos klocknördar är märket rätt dött...

Ska säga att jag börjat tycka gamla Link är rätt coola ändå...
 

David

Bödeln
Måste hålla med Denke och masterkiller, har svårt att mana fram intresse nog att formulera en åsikt, bra eller dålig. Undersköterskans högt-och-lågt-förklaring är säkert relevant även i mitt fall. Och Leonardo DiCaprio förstås, är inte alls imponerad av reklamen.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Känslor för TAG Heuer??

Magnlar skrev:
Camo00 skrev:
Magnlar skrev:
Min förra Tag Heuer Carrera. Tröttnade snabbt, och mådde skit när jag läste vad Calibre 16 var för nåt. Ett riktigt budget urverk... Skäms! Varför slarva med ett sånt fint varumärke :-(

Är inte Calibre 16 ett 7750? På vilket sätt är det urverket så dåligt att det drar ner TAGs varumärke?

Jo det är det. Men ett omoddat ETA 7750, närmare bestämt en Elabore' version dvs. med sämre kvalitetsmässiga komponenter, och har inte lika bra förutsättningar till fin gångprecision efter en längre tid. Breitling har också 7750, men vissa komponenter är utbytta till bättre kvalitet. Man hittar samma Elabore' urverk i de billigare automatiska modeller för 5-10.000:-
Helt jävla skamligt för en så stor aktör som Tag Heuer!

Därför försvann min Carrera direkt! Kunde helt enkelt inte bära den längre...

Då förstår jag, om det bara är ett (omodifierat) elaboré så motiverar det ju inte priset på något sätt...
 

BME

Cartier
Jag har lite svårt för när man skriver de har bara de här två eller tre modellerna sen känns det rätt dött.
För mig känns det väl lite som att mer eller mindre alla tillverkare har ett begränsat antal modeller som jag finner intressanta.
Om man baserar det på antalet modeller som är intressanta för en så skulle de flesta märken vara "döda".

Sen kan jag hålla med om att TH spottat ur sig lite väl många modeller av varierande kvalitet på urverk etc som gör att det känns lite avvattnat. Vilket också medför att känslorna för TH som märke kanske inte är lika starka som för många andra tyvärr. Då jag anser att de jag pillat på har en gedigen och kvalitativ känsla.

Jag älskar iaf min Aquaracer Quartz beater den kommer jag förmodligen aldrig göra mig av med den används friskt på tex semestrar vare sig det handlar om dykning, golf, vandring etc.
Och jag kommer skaffa mig en Monaco framöver!
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Känslor för TAG Heuer??

BME skrev:
Jag har lite svårt för när man skriver de har bara de här två eller tre modellerna sen känns det rätt dött.
För mig känns det väl lite som att mer eller mindre alla tillverkare har ett begränsat antal modeller som jag finner intressanta.
Om man baserar det på antalet modeller som är intressanta för en så skulle de flesta märken vara "döda".

Sen kan jag hålla med om att TH spottat ur sig lite väl många modeller av varierande kvalitet på urverk etc som gör att det känns lite avvattnat. Vilket också medför att känslorna för TH som märke kanske inte är lika starka som för många andra tyvärr. Då jag anser att de jag pillat på har en gedigen och kvalitativ känsla.

Jag älskar iaf min Aquaracer Quartz beater den kommer jag förmodligen aldrig göra mig av med den används friskt på tex semestrar vare sig det handlar om dykning, golf, vandring etc.
Och jag kommer skaffa mig en Monaco framöver!

Håller helt med! Inget märke gör enbart grymma klockor...
Och anledningen till att jag startade tråden var att jag blev så impad av kvalitet och finish på TAGs nya Aquaracers i butik. Hade förväntat mig skrammel och smäck, men blev förvånad över känslan! Longines HydroConquest tex, hade ju inte en chans vid en direkt jämförelse...
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Nu har jag en Rolex subs. Gångprecision är helt överlägset jämfört med Carrera måste jag säga. På Carreran märkte man vissa gång ojämnheter (hoppar mer eller mindre). Det kan man även se på YouTube.

På Rolexen märker man absolut ingenting av det.
 
Re: Sv: Känslor för TAG Heuer??

Camo00 skrev:
BME skrev:
Jag har lite svårt för när man skriver de har bara de här två eller tre modellerna sen känns det rätt dött.
För mig känns det väl lite som att mer eller mindre alla tillverkare har ett begränsat antal modeller som jag finner intressanta.
Om man baserar det på antalet modeller som är intressanta för en så skulle de flesta märken vara "döda".

Sen kan jag hålla med om att TH spottat ur sig lite väl många modeller av varierande kvalitet på urverk etc som gör att det känns lite avvattnat. Vilket också medför att känslorna för TH som märke kanske inte är lika starka som för många andra tyvärr. Då jag anser att de jag pillat på har en gedigen och kvalitativ känsla.

Jag älskar iaf min Aquaracer Quartz beater den kommer jag förmodligen aldrig göra mig av med den används friskt på tex semestrar vare sig det handlar om dykning, golf, vandring etc.
Och jag kommer skaffa mig en Monaco framöver!

Håller helt med! Inget märke gör enbart grymma klockor...


Och anledningen till att jag startade tråden var att jag blev så impad av kvalitet och finish på TAGs nya Aquaracers i butik. Hade förväntat mig skrammel och smäck, men blev förvånad över känslan! Longines HydroConquest tex, hade ju inte en chans vid en direkt jämförelse...

Kan köpa att kvaliten säkert är super, det tvivlar jag inte på alls, men det jag menar är att som märke känns det dött bland klocknördar iallafall, det känns som ett märke som ickeklocknördar köper när dom vill ha en lite dyrare klocka, inget fel i det men ett märke utan riktigta fan boys till märket helt enkelt, och dom fan boys som finns hyllar i princip bara Monacon och inte ens dom själva är intresserade utan dom andra modellerna....den feelingen får jag iallafall....Panerai har Paneristis som är dom nästan mest fanatiska fansen, Rolexnördarna, nördar på VRF och TRF, B&R killarna på BR-AVO, Omega boysen har oxå egna forum och nördar ner sig i märket totalt och försvarar det med bravur.....men TH nördarna själva gillar bara Heuer grejerna samt Monacon....

Men TH gör bra grejer helt klart....
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Känslor för TAG Heuer??

masterkiller skrev:
Kan köpa att kvaliten säkert är super, det tvivlar jag inte på alls, men det jag menar är att som märke känns det dött bland klocknördar iallafall, det känns som ett märke som ickeklocknördar köper när dom vill ha en lite dyrare klocka, inget fel i det men ett märke utan riktigta fan boys till märket helt enkelt..... ...

Det var detta förhållande som förvånade mig som nybliven och naiv klocknörd...
 

BME

Cartier
Re: Sv: Känslor för TAG Heuer??

masterkiller skrev:
Kan köpa att kvaliten säkert är super, det tvivlar jag inte på alls, men det jag menar är att som märke känns det dött bland klocknördar iallafall, det känns som ett märke som ickeklocknördar köper när dom vill ha en lite dyrare klocka, inget fel i det men ett märke utan riktigta fan boys till märket helt enkelt, och dom fan boys som finns hyllar i princip bara Monacon och inte ens dom själva är intresserade utan dom andra modellerna....den feelingen får jag iallafall....Panerai har Paneristis som är dom nästan mest fanatiska fansen, Rolexnördarna, nördar på VRF och TRF, B&R killarna på BR-AVO, Omega boysen har oxå egna forum och nördar ner sig i märket totalt och försvarar det med bravur.....men TH nördarna själva gillar bara Heuer grejerna samt Monacon....

Men TH gör bra grejer helt klart....

Jag håller med dig MK tycker bara det är lite tråkigt och hoppas på att TH kan komma med lite egna påhittiga saker och sakta men säkert höja sin status.
Kanske ska jag bli KS enda hardcore fanboy av TH :D
Men då måste jag ju lägga planerna på inköp av Panerai och Rolex åt sidan :(
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Sv: Känslor för TAG Heuer??

BME skrev:
masterkiller skrev:
Kan köpa att kvaliten säkert är super, det tvivlar jag inte på alls, men det jag menar är att som märke känns det dött bland klocknördar iallafall, det känns som ett märke som ickeklocknördar köper när dom vill ha en lite dyrare klocka, inget fel i det men ett märke utan riktigta fan boys till märket helt enkelt, och dom fan boys som finns hyllar i princip bara Monacon och inte ens dom själva är intresserade utan dom andra modellerna....den feelingen får jag iallafall....Panerai har Paneristis som är dom nästan mest fanatiska fansen, Rolexnördarna, nördar på VRF och TRF, B&R killarna på BR-AVO, Omega boysen har oxå egna forum och nördar ner sig i märket totalt och försvarar det med bravur.....men TH nördarna själva gillar bara Heuer grejerna samt Monacon....

Men TH gör bra grejer helt klart....

Jag håller med dig MK tycker bara det är lite tråkigt och hoppas på att TH kan komma med lite egna påhittiga saker och sakta men säkert höja sin status.
Kanske ska jag bli KS enda hardcore fanboy av TH :D
Men då måste jag ju lägga planerna på inköp av Panerai och Rolex åt sidan :(


Du kommer nog få vandra ensam också :lol:
 
BME skrev:
Ensam är stark Spence! :D

Det är sant...

E6B0D04A-C57C-4322-BDFE-70E3E1DAC51A-1885-000001B81BB38FA4.jpg
 

Hamp

Breitling
Jag köpte som sagt min Tag Heuer Aquaracer Calibre 5 500 meter som en navi 18-åring utan egentliga klockkunskaper men när jag stod där i butiken så va jag helt såld. Jag tyckte den va överlägsen andra klockor i samma prisklass, typ Longines.
Byggkavlitén tycker jag är riktigt bra och jag gillar den lite mer råa känslan i klockan. Länken har knappt någon stretch även fast den används dagligen i över tre år.
Andrahandsvärdet är som sagt inget att skryta över men det skiter jag i då jag är mer än nöjd med klocka och garanterat kommer behålla den.

Men som mer påläst så kommer min andra klocka inte att bli en Tag Heuer men det har nog mest att göra med att jag tänkt kliva upp några prisklasser.

På nått sätt kommer man alltid tillbaka till känslan, vi köper klockorna för oss själva och trivs man med klockan ser jag ingen anledning att inte slå till, oavsett vad alla andra tycker.

Peace,
Hamp




Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk 21359115967.597390.jpg
    ImageUploadedByTapatalk 21359115967.597390.jpg
    72.9 KB · Visningar: 502
C

Crowolf

Guest
Säger bara; Gamla Heuer Bund! En billig (eller va faan, jag har inte kunnat köpa nån ännnu) klocka med historia...och så jääääääävla snygg! Små-Graal för mig.

/Poppe
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hade under 5 år en Aquaracer som jag tyckte betedde sig alldeles strålande för pengarna. Inga fel alls, bra byggkvalitet och så tokigt andrahandsvärde är det väl inte? Sålde den för 10' nyligen och då var den helt oservad och tämligen använd.
images
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
TH är bara skit skrev nån, bland det dummaste jag hört, kvalitets-känslan på deras lite dyrare ur håller riktigt bra klass.
TH har kanske lite väl brett design-spektra för vissa, men smaken är som baken.

Jag har haft 6-7 TH, aldrig några problem.

Har nu 2 Grand Carrera, se bilder, hur nöjd som helst.
Är ute efter en Monaco nu för att balansera lite i design

DSC05016_zps4c8488ed.jpg

DSC04969_zps4699b414.jpg

DSC04951_zps4730a335.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag tror det är många som väljer Tag pga utseendet och inte tänker så mycket som vi nördar angående andra märken.
Min Farsa köpte tex en carrera chrono för att han gillade utseendet mest på den, med vart och röd visare osv.
Sportigt enligt honom och det gillar han, sedan att ena pushern har gått sönder 2 gånger men lagats på garanti är en annan sak, börjar dock misstänka att han har den intryckt lite ofta av misstag, brukar få stoppa den ibland.

Dock använder han verkligen klockan hela tiden, badar, duschar snickrar, han bryr sig inte om repor osv.
Han är nöjd och den är väldigt fin, han får mycket kommentarer om att den är snygg osv.
Man kan ju tex inte jämföra den med en Rolex eftersom de ligger i en helt annan prisklass, som de flesta här har som ständig måttstock.

Jag gillar Tag och tycker dom är prisvärda och lite spännande.

tag-heuer-carrera-CV2014.BA0794_LRG.jpg
 

Kenneth W

Breitling
hublot skrev:
Jag har blivit ganska svag för grand carrera-calibre 17 rs2 men jag är orolig för hur priset blir som begagnad.

Jag köpte mig en RS2 nyligen. Enda anledning var att jag tycker den e sjukt snygg. Och ja den e till o med snyggare i verkligheten....(Tycker jag!)
 

Bilagor

  • IMG_1412.JPG
    IMG_1412.JPG
    475.7 KB · Visningar: 366

Kenneth W

Breitling
Chrisse skrev:
TH är bara skit skrev nån, bland det dummaste jag hört, kvalitets-känslan på deras lite dyrare ur håller riktigt bra klass.
TH har kanske lite väl brett design-spektra för vissa, men smaken är som baken.

Jag har haft 6-7 TH, aldrig några problem.

Har nu 2 Grand Carrera, se bilder, hur nöjd som helst.
Är ute efter en Monaco nu för att balansera lite i design

DSC05016_zps4c8488ed.jpg

DSC04969_zps4699b414.jpg

DSC04951_zps4730a335.jpg

Kul! Grymt fina Klockor! Har själv en RS som jag är mkt nöjd med! Riktigt bra klass på klockan!
 

Bruset

Panerai
kan dock tillägga att om man gillar att använda vridringen, kan man med fördel satsa på nåt annat alternativ. är fan helt omöjlig att vrida på om man t ex är blöt om fingrarna.. :evil:
 

Bruset

Panerai
kan dock tillägga att om man gillar att använda vridringen, kan man med fördel satsa på nåt annat alternativ. är fan helt omöjlig att vrida på om man t ex är blöt om fingrarna.. :evil:
 

Bruset

Panerai
kan dock tillägga att om man gillar att använda vridringen, kan man med fördel satsa på nåt annat alternativ. är fan helt omöjlig att vrida på om man t ex är blöt om fingrarna.. :evil:
 

Bruset

Panerai
kan dock tillägga att om man gillar att använda vridringen, kan man med fördel satsa på nåt annat alternativ. är fan helt omöjlig att vrida på om man t ex är blöt om fingrarna.. :evil:
 
Topp