• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

Jag

Jag har jobbat en del inom branschen och pluggar nu på urmakarskolan, så jag har hyfsad koll på vilken kvalité passar vilket prissegment, och har sett alldeles för många TH gå i graven eller behöva service långt innan de borde...
Så ja, jag har lite mer koll än de flesta om kvalité och vad det innebär! ;)

Ok, då vet du vad du pratar om :)
Men eftersom TH använder ETA/Selitta i de flesta modeller undrar jag om det är dessa urverk som är skräp? TH är ju inte ovanligt dyra jämfört med andra klockor med samma urverk.
 
Min favorit bland "motorsportsurverken" är Carrera kronograf. Vill nästan alltid ut och bränna gummi när jag ser en :)
Vidare så är Monaco nog den ultimata "sportklockan" till kostym.
 
Det folk verkar glömma är att de skiljer sig ganska markant beroende på hur många punkter de ändrar verket på.
Ett verk från direkt från ETA och t ex. 2894 modulkronografverk så som HUB4100 som sitter i de flesta Hublot Big Bang är modifierat på över 200 olika punkter...

Jag är starkt skeptisk till att TH modifierar och bygger om deras 7750, som enligt mig är ett skitverk för de priset de oftast har, är en annan sak.

Att betala 30+ för i princip ny rotor och lite ytlig finishering för en Carrera kronograf är galet.
 
Det folk verkar glömma är att de skiljer sig ganska markant beroende på hur många punkter de ändrar verket på.
Ett verk från direkt från ETA och t ex. 2894 modulkronografverk så som HUB4100 som sitter i de flesta Hublot Big Bang är modifierat på över 200 olika punkter...

Jag är starkt skeptisk till att TH modifierar och bygger om deras 7750, som enligt mig är ett skitverk för de priset de oftast har, är en annan sak.

Att betala 30+ för i princip ny rotor och lite ytlig finishering för en Carrera kronograf är galet.


Blir lite på gränsen till off topic, men vill höra lite hur du som är mer kunnig än mig och inte verkar rädd att komma med åsikter. Om jag säger Tudor Heritage Chronograph, som har ett ETA2892-urverk med en modul "DD 2054" i sig. En kombination som vad jag läst är varken imponerande robust eller service-vänlig. Är Tudor'n trots det ett bättre köp än en Carrera med ett ETA7750?
 
Blir lite på gränsen till off topic, men vill höra lite hur du som är mer kunnig än mig och inte verkar rädd att komma med åsikter. Om jag säger Tudor Heritage Chronograph, som har ett ETA2892-urverk med en modul "DD 2054" i sig. En kombination som vad jag läst är varken imponerande robust eller service-vänlig. Är Tudor'n trots det ett bättre köp än en Carrera med ett ETA7750?



Nej.

Det är ju fortfarande samma sak, dyr klocka som de slänger in ett ETA-verk i, principsak på det.

Skulle du köpa en Mercedes med en Fiatmotor för det vanliga listpriset för Mercedesen? Tvek.
Ponera detta; Du köper en klocka, stål kronograf på länk, för kring 50.000, din kompis köper en klocka för 15.000, Stål kronograf på länk och har samma verk.
Hur kul är det?

Jag vet inte om er andra, men jag känner mig ganska lurad i den situationen.
 
  • Like
Reactions: fc2
Nej.

Det är ju fortfarande samma sak, dyr klocka som de slänger in ett ETA-verk i, principsak på det.

Skulle du köpa en Mercedes med en Fiatmotor för det vanliga listpriset för Mercedesen? Tvek.
Ponera detta; Du köper en klocka, stål kronograf på länk, för kring 50.000, din kompis köper en klocka för 15.000, Stål kronograf på länk och har samma verk.
Hur kul är det?

Jag vet inte om er andra, men jag känner mig ganska lurad i den situationen.

Fast med den analogin kan du ju inte köpa Lamborghini heller..
 
Bilindustrin är inte riktigt rätt liknelse om man tänker sig att det ska vara unika och dyrare komponenter bara för att inköpspriset är högre. Bosch, Magneti Marelli, Delphi, Denso osv tillverkar en mycket hög procentandel av delarna. Förvisso i delvis olika utföranden stundtals men det gäller ju för ETA också.
 
Nej.

Det är ju fortfarande samma sak, dyr klocka som de slänger in ett ETA-verk i, principsak på det.

Skulle du köpa en Mercedes med en Fiatmotor för det vanliga listpriset för Mercedesen? Tvek.
Ponera detta; Du köper en klocka, stål kronograf på länk, för kring 50.000, din kompis köper en klocka för 15.000, Stål kronograf på länk och har samma verk.
Hur kul är det?

Jag vet inte om er andra, men jag känner mig ganska lurad i den situationen.


Förstår hur du resonerar, jag går själv i perioder där jag tycker det är totalt vansinne att köpa en klocka för över 15k med ETA-urverk; till att det kanske ändå inte är en så dum idé. Din Mercedes med en Fiatmotor"-liknelse köper jag inte. En Mercedes till listpris inom klockindustrin är väl just en Tudor? Tudor är ju en Rolex med sämre motor för långt under priset för vad en Rolex. Ska jag försöka styra tillbaka diskussionen till Tag Heuer så vill jag lyfta fram Carrera igen. Jag har då inte stött på något 7750-urverk för långt under Carreras pris som har samma detaljer på tavla, armband, boett och design.

Tag Heuer är dessutom rätt bra på att ta hand om sitt varumärke, de har rätt hög igenkänningsfaktor även bland icke klockentusiaster. Vilket jag i alla fall tycker kan vara värt en del.
 
Tag ger en hög kvalitetskänsla utan tvekan. Kikat på denna till&från, nån som klämt?

Edit: är kronan gummiklädd?

image.jpg


image.jpg


image.jpg
 
Som ägare av en carrera så kanske jag är partisk men jag tycker TH har lyckats bra med helheten.
Trevlig tavla med fina detaljer, solid känsla i både boett och länk.
Designen tycker jag är riktigt lyckad.

Hur verket står sig gentemot andra har jag inte mycket att säga om då jag inte har tillräckliga kunskaper.
Det jag kan säga är att min håller tiden bra och att den inte varit mig till besvär så länge jag ägt den.

/Syven
 
TH gillar jag inte alls. Jag får intrycket att det är ett märke som mer än andra vill kränga iväg klockor oavsett kvalite eller kärlek till produkten. Mycket ETA känns inte som att det passar TH's priskategori. Lite synd när grunden, Heuer, var så trevliga.
 
Letar själv klocka och gillar TH carrera mmodellerna men funderar också över ryktet, verkar finnas både högt o lågt, har de inte släppt ett nytt inhouse som skall mäta 100 delar nu eller var det 1000 delar?
 
Var inne lite på halvljummen hos en TAG-handlare för ett antal veckor sedan och provade den bruna Silverstonen. Köpsugen som tusan men med Luther bakom örat "dont drink and shop" så blev det ingen affär just då.

Jag är fortfarande sugen på en Silverstone kanske, eventuellt möjligtvis :)
Är det någon här som äger en TAG Heuer Silverstone och kan dela med sig lite erfarenheter?
tag-heuer-silverstone-chronograph-watches-0.jpg
 

Bilagor

  • tag-heuer-silverstone-chronograph-watches-0.jpg
    tag-heuer-silverstone-chronograph-watches-0.jpg
    35.3 KB · Visningar: 69
Var inne lite på halvljummen hos en TAG-handlare för ett antal veckor sedan och provade den bruna Silverstonen. Köpsugen som tusan men med Luther bakom örat "dont drink and shop" så blev det ingen affär just då.

Jag är fortfarande sugen på en Silverstone kanske, eventuellt möjligtvis :)
Är det någon här som äger en TAG Heuer Silverstone och kan dela med sig lite erfarenheter?
tag-heuer-silverstone-chronograph-watches-0.jpg

Har inget att tillföra mer än att den är sååå läcker!
 
ImageUploadedByTapatalk1423298340.922336.jpg


Gillar verkligen den här. Nu är den inne för helrenovering, nya visare, nytt glas, på med ett gummi osv sen blir det semesterklockan. Rätt billig, tålig och ganska cool. Sen är detta också en av de tidiga Tag modellerna och egentligen bara en fortsättning på Heuers 844 men med ett Tag på tavlan.
 
Tillbaka
Topp