Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag
Jag har jobbat en del inom branschen och pluggar nu på urmakarskolan, så jag har hyfsad koll på vilken kvalité passar vilket prissegment, och har sett alldeles för många TH gå i graven eller behöva service långt innan de borde...
Så ja, jag har lite mer koll än de flesta om kvalité och vad det innebär!
Att betala 30+ för i princip ny rotor och lite ytlig finishering för en Carrera kronograf är galet.
Att betala 30+ för i princip ny rotor och lite ytlig finishering för en Carrera kronograf är galet.
Det folk verkar glömma är att de skiljer sig ganska markant beroende på hur många punkter de ändrar verket på.
Ett verk från direkt från ETA och t ex. 2894 modulkronografverk så som HUB4100 som sitter i de flesta Hublot Big Bang är modifierat på över 200 olika punkter...
Jag är starkt skeptisk till att TH modifierar och bygger om deras 7750, som enligt mig är ett skitverk för de priset de oftast har, är en annan sak.
Att betala 30+ för i princip ny rotor och lite ytlig finishering för en Carrera kronograf är galet.
Blir lite på gränsen till off topic, men vill höra lite hur du som är mer kunnig än mig och inte verkar rädd att komma med åsikter. Om jag säger Tudor Heritage Chronograph, som har ett ETA2892-urverk med en modul "DD 2054" i sig. En kombination som vad jag läst är varken imponerande robust eller service-vänlig. Är Tudor'n trots det ett bättre köp än en Carrera med ett ETA7750?
Nej.
Det är ju fortfarande samma sak, dyr klocka som de slänger in ett ETA-verk i, principsak på det.
Skulle du köpa en Mercedes med en Fiatmotor för det vanliga listpriset för Mercedesen? Tvek.
Ponera detta; Du köper en klocka, stål kronograf på länk, för kring 50.000, din kompis köper en klocka för 15.000, Stål kronograf på länk och har samma verk.
Hur kul är det?
Jag vet inte om er andra, men jag känner mig ganska lurad i den situationen.
Fast med den analogin kan du ju inte köpa Lamborghini heller..
Nej.
Det är ju fortfarande samma sak, dyr klocka som de slänger in ett ETA-verk i, principsak på det.
Skulle du köpa en Mercedes med en Fiatmotor för det vanliga listpriset för Mercedesen? Tvek.
Ponera detta; Du köper en klocka, stål kronograf på länk, för kring 50.000, din kompis köper en klocka för 15.000, Stål kronograf på länk och har samma verk.
Hur kul är det?
Jag vet inte om er andra, men jag känner mig ganska lurad i den situationen.
Några modeller som ser ut som de klassiska 60-tals Carrera och Autavia så kan det nog bli bra. Mindre plotter helt enkelt.
Var inne lite på halvljummen hos en TAG-handlare för ett antal veckor sedan och provade den bruna Silverstonen. Köpsugen som tusan men med Luther bakom örat "dont drink and shop" så blev det ingen affär just då.
Jag är fortfarande sugen på en Silverstone kanske, eventuellt möjligtvis
Är det någon här som äger en TAG Heuer Silverstone och kan dela med sig lite erfarenheter?
Vad gäller Carreras kronografer så är dom väl inhouse numera. Jag är ganska säker på att
deras kaliber 1887 och 1969 är helt inhouse ochdå är väl 30+ inte så tokigt?
Tror TH producerat inhouse sedan 2009.
Hur är tätningen runt knapparna uppbyggda på kronografer?Tag ger en hög kvalitetskänsla utan tvekan. Kikat på denna till&från, nån som klämt?
Edit: är kronan gummiklädd?
Detta är en favorit, den får nog sitta på i helgen.
Hur är storleken på den där?Detta är en favorit, den får nog sitta på i helgen.
43, ja det är vänsterkrona.Hur är storleken på den där?
Antar att det är vänsterkrona med?
Svintuff!En äldre släkting från första året, 1979.
En äldre släkting från första året, 1979.
Gillar verkligen den här. Nu är den inne för helrenovering, nya visare, nytt glas, på med ett gummi osv sen blir det semesterklockan. Rätt billig, tålig och ganska cool. Sen är detta också en av de tidiga Tag modellerna och egentligen bara en fortsättning på Heuers 844 men med ett Tag på tavlan.