• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella TAG Heuer tråden

Hej, klockan i säg är inte värd speciellt mycket. Du skall ha box, papper och den skall vara i fint skick för att få kanske 5000kr. Jag kan inte modellen superbra så den kan vara värd något mer i perfekt skick. Det är ingen ovanlig klocka och quartz (batteri) vilket gör att priset blir lågt. Din är klocka är sliten. Sök på nätet på ovan namn så får du själv en uppfattning. Din klocka är också graverad med BP xxx, det drar ner priset ytterligare.

Tre saker jag reagerar på. Kan vara bilderna.
1. Typsnitt på ”Professional” liknar inte det andra klockor har
2. Loggans placering på baksidan, ej centrerad. Kan vara bilden som luras.
3. Hur stålet slitits på länken. Att det slits är en sak och normalt men slits det förmycket är kvaliteten i stålet sämre än original. Också svårt att avgöra på en bild.

Vet du att klockan är köpt i en butik med kvitto, så är det bra. Kan den vara köpt på en utlandsresa, well då vet man aldrig vad som är helt ok och inte.
Tusen tack för feedbacken. Nä jag fick ju den som sagt så som den var och det kan absolut vara så att något bytts ut under åren. Den är ju fin så jag behåller nog den för affektionsvärdet :)

Det är en Tag Heuer 1500 Professional WD1210-00. Speciell på så sätt att du fick den av svågern din. Om det är något som är värt att behålla bestämmer du själv, personligen tycker jag att det är en trevlig klocka.
Tusen tack för ditt svar :) behåller den. Får kanske ta den till någon som kan putsa till den lite bara :)

Hejsan! Köpte en klocka på Tradera ref WAZ2011 tag heuer f1 calibre 5

efter att jag noggrant undersökt bilderna så upptäcker jag små brister som jag inte kan hitta på andra med samma ref, särskilt ”swiss made” printet där bokstäverna går ihop och ”S” är inte helt symmetriska, samt den röda pilen högst upp på urtavlan. Klockan var med Fullset så tänkte inte mer på det först. Vad tror ni? Är det en superklon eller bara dålig QC på denna klockan? Har kollat igenom typ alla på chrono24 och ingen hade dessa ”skönhetsfelen ” kom överens med säljaren och fick full återbetalning. Säljaren sa att han köpt den av en distributör i Tyskland men kunde ej uppge namn. Och ändrade senare historian att han köpt den på tradera.

IMG_4818.png
IMG_4819.png
IMG_4822.png
IMG_4821.png
Vad hette säljaren på Tradera om man får fråga? :)

Sökte en beater på Tradera och råkade reagerade på att en viss säljare säljer en drös med Tag Heuer klockor, samtliga utan box och papper och just inget mera än årtal och bra skick.. Här är en av annonserna:

Bra omdömen dock..

Var och provade en Kirium på Kaplans idag. Har gillat denna sen den kom sent -90 tal men aldrig haft någon. (Haters: Hysek gjorde ju Overseas 222 så inte kan Kirium vara såå kass?) Ett Eta 2892 borde väl vara värt att serva om det behövs? I gamla Omega SMP sitter ju också moddade 2892or och de säljer för över 30 tkr trots att de är 25-30 år ... denna Kirium var satt till 6.200 kr. Några Kiriumfans som har erfarenheter att förmedla?
20250305_174129.jpg

Senast ändrad:
Var och provade en Kirium på Kaplans idag. Har gillat denna sen den kom sent -90 tal men aldrig haft någon. (Haters: Hysek gjorde ju Overseas 222 så inte kan Kirium vara såå kass?) Ett Eta 2892 borde väl vara värt att serva om det behövs? I gamla Omega SMP sitter ju också moddade 2892:eek:r och de säljer för över 30 tkr trots att de är 25-30 år ... denna Kirium var satt till 6.200 kr. Några Kiriumfans som har erfarenheter att förmedla?
20250305_174129.jpg
Jag har en Grand Carrera Calibre 8RS, som är baserad på ETA 2892, och som jag servat en gång och absolut inte skulle tveka att kosta på service igen när det är dags. Den klockan är en keeper för mig.

Så om du gillar Kirium ser jag inte varför urverket skulle vara ett hinder. Den är ju chronometer-certifierad, så det ju top of the line, urverksmässigt.

Sökte en beater på Tradera och råkade reagerade på att en viss säljare säljer en drös med Tag Heuer klockor, samtliga utan box och papper och just inget mera än årtal och bra skick.. Här är en av annonserna:

Bra omdömen dock..
Det var inte den säljaren men har reagerat på hans klockor också.. han lägger ut nästan dagligen tag ur.. och har sett att vissa är väldigt avvikande.. och troligtvis kopior. Har frågat honom vart han köpt/får tag i dom men inte fått något svar. Tror tyvärr att det går runt en del tag kopior på tradera just nu och många som köper har inte koll på detaljerna.. tyvärr. Ska jag köpa så ska det finnas kvitto från AD

Det var inte den säljaren men har reagerat på hans klockor också.. han lägger ut nästan dagligen tag ur.. och har sett att vissa är väldigt avvikande.. och troligtvis kopior. Har frågat honom vart han köpt/får tag i dom men inte fått något svar. Tror tyvärr att det går runt en del tag kopior på tradera just nu och många som köper har inte koll på detaljerna.. tyvärr. Ska jag köpa så ska det finnas kvitto från AD
Jo exakt, nu är jag ingen expert på att se om dom är fake men tyckte flera av klockorna såg lite skumma ut när det kom till små detaljer som logos mm..

Bra omdömen dock..
Jag tror faktiskt att denna säljare har diskuterats innan, om jag inte missminner mig. Kanske kan @Andreas S dela mer info? Visst hade du en klart misstänkt Tag med liknande hantering av en Tradera-säljare? Om inte det till och med var samma?

Helt rätt @KandreasF Jag köpte en Autavia med några månaders garanti kvar. Reggad på Tag's hemsida och som sagt garanti kvar.
Klockan kändes finfin. Men efter bara någon dag släppte låset i länken och klockan föll av handleden.
Då vi har en Tag Heuer återförsäljare i 036 (som jag dessutom känner) va jag snabbt inne med klockan. De kollade upp garantinummer mm och allt verkade ok. Så planen va att skicka den till Skövde för reparation. Dagen efter ringer urmakaren till mig. Han tycker låset ser märkligt ut och misstänker starkt att klockan inte är äkta. Han erbjöd sig att kostnadsfritt skicka klockan till Tyskland för äkthetskontroll. De öppnade även klockan och det stärkte deras misstankar.

Jag tog kontakt med säljaren och informerade om urmakarens bedömning av klockan och gav två alternativ - ta tillbaka klockan eller att den skickas till Tyskland för kontroll. Han tog tillbaka klockan och betalade tillbaka hela summan.
Klockan va alltså reggad med garanti på Tags hemsida med två månaders garanti kvar.
Tyvärr så verkar det vara sjukt mkt Tag Heuer med "tvivelaktig äkthet på Tradera. Jag har skrivit på några jag varit intresserad av men nästan bara fått "flummiga" svar.

Klockan kändes för övrigt väldigt fin och välgjord.

Detta är den andra Tag Heuer'n på Tradera som jag returnerar på 1,5 år. Samma visa med den och säljaren tog tillbaka klockan samt betalade tillbaka alla pengar.
Jag kommer INTE handla någon Tag på Tradera igen utan ett originalkvitto från svensk handlare.

Helt rätt @KandreasF Jag köpte en Autavia med några månaders garanti kvar. Reggad på Tag's hemsida och som sagt garanti kvar.
Klockan kändes finfin. Men efter bara någon dag släppte låset i länken och klockan föll av handleden.
Då vi har en Tag Heuer återförsäljare i 036 (som jag dessutom känner) va jag snabbt inne med klockan. De kollade upp garantinummer mm och allt verkade ok. Så planen va att skicka den till Skövde för reparation. Dagen efter ringer urmakaren till mig. Han tycker låset ser märkligt ut och misstänker starkt att klockan inte är äkta. Han erbjöd sig att kostnadsfritt skicka klockan till Tyskland för äkthetskontroll. De öppnade även klockan och det stärkte deras misstankar.

Jag tog kontakt med säljaren och informerade om urmakarens bedömning av klockan och gav två alternativ - ta tillbaka klockan eller att den skickas till Tyskland för kontroll. Han tog tillbaka klockan och betalade tillbaka hela summan.
Klockan va alltså reggad med garanti på Tags hemsida med två månaders garanti kvar.
Tyvärr så verkar det vara sjukt mkt Tag Heuer med "tvivelaktig äkthet på Tradera. Jag har skrivit på några jag varit intresserad av men nästan bara fått "flummiga" svar.

Klockan kändes för övrigt väldigt fin och välgjord.

Detta är den andra Tag Heuer'n på Tradera som jag returnerar på 1,5 år. Samma visa med den och säljaren tog tillbaka klockan samt betalade tillbaka alla pengar.
Jag kommer INTE handla någon Tag på Tradera igen utan ett originalkvitto från svensk handlare.
Jäkla tur jag inte impuls bjöd på hans annonser.. Men priset var just sådär för lågt för att man skulle bli misstänksam och börja granska logos mm.. Även antalet annonser är skumt..

IMG_8319.jpeg
Hej! Bytte till mig den här klockan. En gedigen pjäs, men vid öppning visade det sig att den har fel urverk. Den bör vara en calibre 8 med GMT-funktion, men det var istället en calibre 6 med ”sekundring” vid sub 6. Vad tror ni om klockan?

IMG_8319.jpeg
Hej! Bytte till mig den här klockan. En gedigen pjäs, men vid öppning visade det sig att den har fel urverk. Den bör vara en calibre 8 med GMT-funktion, men det var istället en calibre 6 med ”sekundring” vid sub 6. Vad tror ni om klockan?
Någon har alltså bytt urverk i klockan? Vad står det på rotorn, som borde synas genom glaset? Står det Calibre 8 eller Calibre 6?

Så här ser det ut på min Calibre 8RS.

1000001537.jpg

Känner inte igen färgen på tavlan. Brukar var svart eller vit. Har du någon referens som du sökt på? Så att du kan varifiera att denna version finns. Om urverket är bytt så kan mycket annat vara ett hopkok. Jmf med nedan:
IMG_6327.jpeg

Känner inte igen färgen på tavlan. Brukar var svart eller vit. Har du någon referens som du sökt på? Så att du kan varifiera att denna version finns. Om urverket är bytt så kan mycket annat vara ett hopkok. Jmf med nedan:
IMG_6327.jpeg
Jag ser i en gammal katalog från 2009 att kronografen Calibre 17RS finns med just den färgsättningen.

1000001539.jpg

Men Calibre 8RS har jag inte sett i det utförandet. Det fanns visserligen en med brun urtavla, men inte med guld.

1000001541.jpg

Men jag har absolut inte koll på alla varianter som funnits genom åren. Det kan mycket väl har funnits brun urtavla med guld. Eller så är det ett hemmabygge.

Jag ser i en gammal katalog från 2009 att kronografen Calibre 17RS finns med just den färgsättningen.

1000001539.jpg

Men Calibre 8RS har jag inte sett i det utförandet. Det fanns visserligen en med brun urtavla, men inte med guld.

1000001541.jpg

Men jag har absolut inte koll på alla varianter som funnits genom åren. Det kan mycket väl har funnits brun urtavla med guld. Eller så är det ett hemmabygge.
Precis, 17RS finns den i, och 8RS utan guld. Och då ser tavlan ändå annorlunda ut med loggan. Så jag hade försökt söka på referens nummer som liknar WAV5112.BA0901. Hittar du inget likande då är det ett hemmabyggde. Svårt att avgöra på enbart din bild. Kvaliteten brukar synas i detaljerna och då behövs andra bilder.

Precis, 17RS finns den i, och 8RS utan guld. Och då ser tavlan ändå annorlunda ut med loggan. Så jag hade försökt söka på referens nummer som liknar WAV5112.BA0901. Hittar du inget likande då är det ett hemmabyggde. Svårt att avgöra på enbart din bild. Kvaliteten brukar synas i detaljerna och då behövs andra bilder.
Tack för era svar! Ser ut som en

WAV5153.FC6231 Vad gäller urverket står det Calibre 6 på.​

Tack för era svar! Ser ut som en

WAV5153.FC6231 Vad gäller urverket står det Calibre 6 på.​

Jag ser nu flera avvikelser hos din klocka:
  • Fel teckensnitt på datumsiffrorna. Din klocka har siffror med seriffer, vilket inte är korrekt.
  • Ramen runt datumfönstet är för tunn.
  • Timmarkeringarna klockan 5 och klockan 7 är för långa. De går nästan ända fram till ramen runt GMT-tiden.
  • Tag Heuer-logotypen ser ut att ha metallbakgrund. Den ska vara svart, brun eller vit.
  • Logotypen till höger och texten till vänster sitter för nära centrum av tavlan.
  • Tavelringen, de kvadratiska markeringarna vid hel timme ser ut att krocka med strecken närmast intill.
  • De koncentriska cirklarna på yttre delen av tavlan tar upp för stor del av tavlan. Den släta delen i centrum av tavlan ska vara större.
  • För många markeringar i skalan på GMT-fönstret.
  • Calibre 6RS har inte det där teckensnittet på sin sekundskiva.
  • Calibre 6RS har inte stort datumfönster klockan 12, utan ett vanligt datumfönster klockan 3.
  • Visarna ser inte korrekta ut avseende lysmassa och infästning i centrum.
  • Kronskyddet har fel form.
  • Kronstammen ser inte korrekt ut.
Jag tror man kan hitta ännu fler avvikelser om man fortsätter titta...

Ditt foto har lite för låg upplösning för att jag ska se alla detaljer jättebra, men du kan själv jämföra med min klocka nedan.

Så det är inte mycket som är rätt hos den där. Jag ser inte hur den kan vara äkta. Det är inte en Tag Heuer, och det sitter inte ett Calibre 6-urverk i den. Beklagar.

1000001543.jpg

Senast ändrad:
Ajdå. Det var synd! Tack för upplysningen. Svårt att identifiera avvikelser i klockor ibland, men det där gjorde du bra!

Tillbaka
Topp