• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella YouTube (mm)-tråden

Jag hittade en väldigt lovande kanal som höll mig vaken i natt. :hilarious: WatchAndListenPodcast heter den.
Det började med den här bilentusiasten, som berättade om klockor för Joe Rogan:
Där gör han reklam för sin YouTubekanal där han och en urmakare, från tillverkaren Weiss, diskuterar klockor och urmakeri. Från början har han ingen koll alls på tekniken, men efter andra avsnittet har allt från manuella urverk till kvarts gåtts igenom och nu kan vi allt om Spring Drive, exempelvis. :)
Han har dessutom redan en intressant samling och de får in klockor att kika på från Crown&Caliber.
Första avsnittet är lite segt, men jag gillade det andra skarpt. Långa är de också.

Sökte på youtube-trådar för jag hade tänkt göra en själv annars. Älskar youtube och följer flera klockkanaler. Det är i princip genom youtube jag kom in på klockor i första taget.
Mina favoriter är nog Time Teller och TGV. Har hoppat mellan flera olika. Subbad och unsubbat vartefter jag lärt mig vad jag gillar och inte. Förvånandsvärt många youtubekanaler om klockor ändå.
Gillar Worn and wounds recensioner. Tror inte den nämnts i tråden än.
En annan man kan kolla in är Take Time. På nåt sätt gillar jag inte honom SÅ mycket men ändå kollar jag varenda video, heh. Jag hittade MN strap genom honom och de är rätt nice.

Här är två stycken jag själv gillar skarpt:

1
Det är klart att man sätter sig och fixar ett komplicerat urverk från scratch med så lite hjälp av maskindrivna verktyg som möjligt. Sågar ut kugghjul för hand, slipar dem med en handfil och borstar boetten med sand och vattenflaska:
In tune with time - Watchmaker Mashiro Kikuno

2
En härlig film från 1949 om hur mekaniska verk fungerar.
How a watch works | Hamilton watches

Ingen som kollat in ”The Urban Gentry” och ”Horology House”?? :happyhappy: Sistnämnda har riktigt bra och högkvalitativa filmer, dock inte så många än!

Tillbaka
Topp