• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Om ni hade 20 tkr, vad hade ni köpt?

Freddie L

Panerai
Och det gick ett hyfsat stort antal inlägg innan nån kände sig tvungen att negativt kommentera att det faktiskt verkar finnas en och annan som är så pass förtjust rolex att de skulle använda dessa 20k till det... ;)
Så negativt var det väl inte egentligen? Jag tycker att ett bredare forum är roligare! ;)

(Retas lite. En fin vintage DJ kan landa i min låda någon dag. Men ALDRIG som enda klocka.)
 

injection

Omega
Mycket fina förslag här i tråden, trodde faktiskt inte min tema skulle vara på 4 sidor eftersom jag är rätt så ny här och trodde dem flesta skulle tänka att vad ska vi skriva i en okunniges tema, skämt åsido. Fortsätt skriva ni, god natt.:cigar:
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
En halv böj och en päronsoda..

Allvarligt talat, behöver TS fråga kreti och pleti på ett forum, så kanske det här med klockor inte är din grej? En revolutionerande tanke kanske är att TS köper vad hen fastnar för, eller rent av spenderar slantarna på något helt annat.
Tycker trådstarten är bra. Om man är färsk i klockgamet kan det vara bra att få lite koll på vad kreti gillar och köpa något lättflippat. Kunskapsnivån kommer troligtvis förfinas mer efter första fixen vilket leder fram till en mer personlig uppfattning om vad som är bra.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
En vintage Navitimer 806 kanske.

IMG_6420.PNG


Eller en begagnad IWC Portoguese (i så risigt skick som krävs för att hålla budget)
IMG_6421.JPG


Eller en Tudor 7017 (fast på länk) och en redig helkväll på krogen för det som blir över.
IMG_6422.PNG


Eller något helt annat...
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Som så många andra så säger jag också Omega Speedmaster. MEN som den älskare av svulstiga 70-tals boetter jag är så skulle jag gå på en Mark II. Så mycket ballare...
Alternativt en 70-tals Seamaster chrono...
Härliga Lemaniaverk och massor med personlighet
Bilder stulna från netet (tyvärr)
image.jpeg
image.jpeg
 

Eric W

Omega
För att mixa upp alla Speedy Pros (japp, hade jag hittat en fin för 20k hade jag också köpt en sån..) och 1601or:
Squale 1521 Svart tavla beg fint skick 6000kkr, Tudor Oyster Prince Date/Day vintage (80tal) stål/grå tavla 13kkr, kompletterande natos och läderarmband för resterande 1kkr. :)
 

china

Torpare
Tycker trådstarten är bra. Om man är färsk i klockgamet kan det vara bra att få lite koll på vad kreti gillar och köpa något lättflippat. Kunskapsnivån kommer troligtvis förfinas mer efter första fixen vilket leder fram till en mer personlig uppfattning om vad som är bra.

Kanske det, frågan är väl också hur många svar som är verklighetsförankrade med tanke på TS tankar om klockor i tre olika kategorier för slantarna. När vi snackar vintage så kanske det är på sin plats med en brasklapp för ev. servicekostnader...

Klockorna som TS själv listar i trådstarten är väl helt ok om hen är nöjd med valet. Hittills så har jag heller inte sett några resonemang om varför ett val skulle vara bättre än ett annat, det handlar väl som vanligt om vad folk "tycker". Förresten, hur skall en frågeställare få en uppfattning om kvalité eller vad som är "bra" när en rad olika klockor föreslås utan någon större motivering? Nä, är man osäker så är det bättre att knalla in till en AD och prova sig fram. eller för den delen fråga ägare av en viss modell hur dem upplever klockan.
 

Smulan

Rolex
Speedmaster
L.Heritage
Breitling Areo
Breitling Steel Fish
Seiko Marin Master
Seiko samuraj (titan)
Seiko Astron
BELL & Ross br03
Glycine Airman Base 22

Väldig olika klockor men alla utsökta klassiker imo. :)
 

-JL-

Rolex
2-Faktor
Kanske det, frågan är väl också hur många svar som är verklighetsförankrade med tanke på TS tankar om klockor i tre olika kategorier för slantarna. När vi snackar vintage så kanske det är på sin plats med en brasklapp för ev. servicekostnader...

Klockorna som TS själv listar i trådstarten är väl helt ok om hen är nöjd med valet. Hittills så har jag heller inte sett några resonemang om varför ett val skulle vara bättre än ett annat, det handlar väl som vanligt om vad folk "tycker". Förresten, hur skall en frågeställare få en uppfattning om kvalité eller vad som är "bra" när en rad olika klockor föreslås utan någon större motivering? Nä, är man osäker så är det bättre att knalla in till en AD och prova sig fram. eller för den delen fråga ägare av en viss modell hur dem upplever klockan.
Fan vad ni är petiga ;) bidra till tråden i stället. Det är väl roligt att se hur folk resonerar kring ett klockval...
Tycker det inspirerar att se hur olika alla tänker kring vilka klockor som listas.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
En vintage Navitimer 806 kanske.

IMG_6420.PNG


Eller en begagnad IWC Portoguese (i så risigt skick som krävs för att hålla budget)
IMG_6421.JPG


Eller en Tudor 7017 (fast på länk) och en redig helkväll på krogen för det som blir över.
IMG_6422.PNG


Eller något helt annat...

Portoguese för 20k? Vart?? :)

On topic:

IWC 3707: (Ligger och pendlar mellan 20 och 30, sett nån för 18 på Chrono tidigare)
img62171502.jpg

iwc44.jpg
 
Tudor BB ftw!! Alla modeller är grymma men om jag måste välja, är den blå vinnaren.
Satt mellan flyg på Heathrow i somras och givetvis gick jag och kollade klockor. Fick prova olika modeller av Tudor och den blå BB är bäst! Blev själv förvånad eftersom jag trott att jag skulle föredra den svarta. Nåväl. Köp en BB, det kan inte gå fel :)
 
Topp