• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Aqua Terra, kvarts aller automatare

TobiasD

Pandion
Friends Of KS
2-Faktor
Hej,

Som titeln säger sitter jag och undrar om man ska köpa automataren eller quartzen av Aqua Terra klockan. Hittar quartzen för 20000 och automataren för 40000. Finns det någon skillnad på dem annat än urverken? Vad skulle du gjort? Köpa quartzen snart eller spara till automataren?

Beror ju egentligen helt vad du själv vill ha för urverk, själv så föredrar jag automater då jag anser att det finns mer "känsla" i dem på något sätt med det mekaniska urverket.

Men inget ont om quartzklockor, håller tiden otroligt bra, och även lätt att alternera med andra klockor utan att behöva ställa om dem. (Winder finns ju självklart annars till automater :) ). Mindre kostnad vad gäller service(?)

Beror ju egentligen helt vad du själv vill ha för urverk, själv så föredrar jag automater då jag anser att det finns mer "känsla" i dem på något sätt med det mekaniska urverket.

Men inget ont om quartzklockor, håller tiden otroligt bra, och även lätt att alternera med andra klockor utan att behöva ställa om dem. (Winder finns ju självklart annars till automater :) ). Mindre kostnad vad gäller service(?)
Okej, tack för infon. Jag vill helst ha en automat endå så får väl bli att spara lite längre :). Vilken aqua terra tycker ni är snyggast? Den som var med i Skyfall filmen eller någon annan, lite mer speciell modell jämfört med den vanliga svarta?

Tänk även på att quartz-modellen endast finns med en diameter på 39mm, du kan välja mellan 39mm och 42mm om du köper en automatisk AT

Är väl rätt stor skillnad mellan kvarts och automat sett även till finish. T.ex. är tavlan printad på kvarts medan markörer och logo är applicerat vitt guld på automatversionen. Första generation av AT har dock liknande finish på kvarts och mekaniskt vad jag förstått, så skulle lätt satsa på vintage om det var kvarts jag var ute efter. Men rösten går förstås till spara och köp automat, har själv gått i tankar på denna!

Min förra kvartsare (tidigare gen), kallats fattigmansversionen av automataren, men bryr man sig inte om urverket och/eller har begränsad budget tycker inte jag att det är ett dåligt alternativ.
20170419_200052.jpg

2017-06-15 16.42.51.jpg
2017-06-15 16.44.14.jpg
Är en lycklig ägare till en automatare sedan några månader. Kan inte vara nöjdare. Fantastisk klocka, tålig, snygg och med en av de bästa urverken. Gångavvikelsen är på min -0.3 sec per dygn. Funkar både som dress och sport. Köp den med blå tavla, den är härligt levande när solljuset faller över tavlan.

2017-06-15 16.42.51.jpg
2017-06-15 16.44.14.jpg
Är en lycklig ägare till en automatare sedan några månader. Kan inte vara nöjdare. Fantastisk klocka, tålig, snygg och med en av de bästa urverken. Gångavvikelsen är på min -0.3 sec per dygn. Funkar både som dress och sport. Köp den med blå tavla, den är härligt levande när solljuset faller över tavlan.
Riktigt snygg! Kör på den!

Tillbaka
Topp