• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Constellation Manhattan - en klassiker

En Manhattan vill jag ha! Vad ska man betala för en stålis 35mm? Prisspannet känns aningen spretigt!

Priset är nog inte viktigast. Skicket är viktigast och där kan man prata spretigt. Hitta en som inte är död i länken och som ser sjyst ut i boettan.
(luddigt svar men det är ungefär så man letar efter en konstellation, finns mkt G/S där ute. Helguld är grymt men det springer alltid iväg och känns lite omotiverat (om du nu inte är en rysk oligarkish))

Har ett uggla klockhuvud liggande någonstans och även en länk. Är det någon som vet om man behöver typ specialsmala fjäderpinnar eller vad det nu heter, för att ansluta länken till huvudet?

Har ett uggla klockhuvud liggande någonstans och även en länk. Är det någon som vet om man behöver typ specialsmala fjäderpinnar eller vad det nu heter, för att ansluta länken till huvudet?
Frugans Manhattan hade sprintar som förmodligen var lite slitna och gled ut vilket gjorde att hon nästan tappade klockan. Jag tog den till en urmakare som fixade nya. Inget jag tror du själv som lekman enkelt hittar. Eller så har jag fel. Någon som vet?
Klockan har fungerat perfekt sedan dess.

Dödgräver lite i brist på bättre trådar att delta i.
En så pass klassisk modell att den förtjänar något som liknar en ”officiell” tråd - även om det säkert finns många som tycker att den är hemsk.

Jag gillar den, även om jag har små (pun intended) problem med dess litenhet.
Har tidigare haft samma tavel/visarkombination, men då utan subregister för dag och datum. Alltid gillat denna variant bättre, så när den dök upp på ett auktionshus var det bara att klippa!

9BA71519-414F-464C-B40C-8DC0E121633A.jpeg

Dödgräver lite i brist på bättre trådar att delta i.
En så pass klassisk modell att den förtjänar något som liknar en ”officiell” tråd - även om det säkert finns många som tycker att den är hemsk.

Jag gillar den, även om jag har små (pun intended) problem med dess litenhet.
Har tidigare haft samma tavel/visarkombination, men då utan subregister för dag och datum. Alltid gillat denna variant bättre, så när den dök upp på ett auktionshus var det bara att klippa!

9BA71519-414F-464C-B40C-8DC0E121633A.jpeg
Snyggt! Gillar också Manhattans! Men det gör som sagt inte alla. Hos min kära livskamrat går den inte hem!

– Vad tycker du om den här älskling, fin va!?
– Fruktansvärd, höre du!

En vecka senare var den såld! :(

Snyggt! Gillar också Manhattans! Men det gör som sagt inte alla. Hos min kära livskamrat går den inte hem!

– Fruktansvärd, höre du!

Mjo. Det lutar väl en del åt att inte denna heller blir långvarig.
Försökte bli av med den till min bättre hälft, men det blev nej där också.

Denna var en av klockorna som väckte min fascination. Omega måste ha haft stadigt annonsavtal med National Geographic på 80-talet för det var alltid en Omega annons, tror det var på baksidan eller sista uppslaget som jag minns det. Det var Constellation i guld eller twotone och det var Speedmastern, oftast med månbild och månlandaren/månbilen. Båda två kände jag att jag MÅSTE ha, helt utan vetskap om hur fantastiskt ouppnåeligt dyra de var. Speedmaster-suget levde kvar i alla år men Constellation glömde jag liksom bort. Antagligen förpassade till samma del av hjärnan där drömbilder om Toyota Celica och Samantha Fox stuvades undan.

image.jpeg
Tack Rozzy för din matiga artikel om Manhattanuren !! Jag köpte min som numer är skänkt till min sons fru, hos Eriksons ur i Sundbyberg i början av 80talet vill jag minnas. En kvartsare. Ville ha en elegant tunn kostymare. Länken lyster i elsljus och tavlan textur attraherar mig fortfarande. Att det var en udda rektangulär som låg där i fönstret hos Erikson fick mig att bestämma mig blixtsnabbt.

– Fruktansvärd, höre du!

Mjo. Det lutar väl en del åt att inte denna heller blir långvarig.
Försökte bli av med den till min bättre hälft, men det blev nej där också.
Kärringar. Det är väl ni som har klockan på handleden? Bestämmer era respektive vad ni har för kläder med?
Jag tycker dom är grymma.
447EA977-AA77-4163-A832-DA3E25A01FC9.jpeg
A95288F9-2682-4389-BB2F-56F594450DA4.jpeg
6AB33068-5911-4F49-BBE0-743800BCA84F.jpeg
05FC5450-B04D-4191-B5CD-D48E8F1BF9E1.jpeg
D623AF38-83B3-4FA3-906C-088B47C80AB4.jpeg

Kärringar. Det är väl ni som har klockan på handleden? Bestämmer era respektive vad ni har för kläder med?
Ja, det får jag nog skriva under på...
Har inga egentliga problem med mindre diameter utan det är nog mer det faktum att den är _så jävla_ tunn som gör att jag har lite svårt för modellen. Blir för mycket av ett smycke och för lite av en klocka.
Bara testat quartz, dock.

Visst är de gryma, speciellt din som är några mm större! Ångrar ibland så här i efterhand att jag sålde. Men ibland måste något lämna när annat kommer in. Problemet är väl att jag är så känslig för kommentarer och otroligt konflikträdd! :)

Kläder väljer jag själv, ibland även kläder som passar en kärring! ;)

Ja, det får jag nog skriva under på...
Har inga egentliga problem med mindre diameter utan det är nog mer det faktum att den är _så jävla_ tunn som gör att jag har lite svårt för modellen. Blir för mycket av ett smycke och för lite av en klocka.
Bara testat quartz, dock.
Tunnt är bra! Det är ju tunnheten som gör klockan, precis som Royal Oak mf.

Hej!
Har en Omega Constellation c-shape jag inte kan hitta rätt serienummer på?
Min far köpte den som potentiellt investeringsobjekt år 2003 på Rönns. Det finns original band & box.

Den köptes i grymt skick, säljaren sa att den hade legat i kassaskåp i flera år. Är inte tillräckligt kunnig att kunna garantera detta; men jag tror den är opolerad då linjer är rikigt skarpa.

Mitt bekymmer är att jag inte hittar ref-nummer på denna rackare. Den skiljer sig från många andra c-shapes då den saknar lume.
Min fråga är varesig någon vet kan vilken ref. detta är? Och vad den kan vara värd? Farsan överväger nämligen att låta den vandra vidare till någon som ger den lite mer kärlek. Den har nämligen legat i en byrå 95% av tiden sedan den köptes för 15 år sedan.
IMG_0087.JPG
IMG_0096.jpg
IMG_0101.JPG
IMG_0077.JPG

Senast ändrad:
Hej!
Har en Omega Constellation c-shape jag inte kan hitta rätt serienummer på?
Min far köpte den som potentiellt investeringsobjekt år 2003 på Rönns. Det finns original band & box.

Den köptes i grymt skick, säljaren sa att den hade legat i kassaskåp i flera år. Är inte tillräckligt kunnig att kunna garantera detta; men jag tror den är opolerad då linjer är rikigt skarpa.

Mitt bekymmer är att jag inte hittar ref-nummer på denna rackare. Den skiljer sig från många andra c-shapes då den saknar lume.
Min fråga är varesig någon vet kan vilken ref. detta är? Och vad den kan vara värd? Farsan överväger nämligen att låta den vandra vidare till någon som ger den lite mer kärlek. Den har nämligen legat i en byrå 95% av tiden sedan den köptes för 15 år sedan.
IMG_0087.JPG
IMG_0096.jpg
IMG_0101.JPG
IMG_0077.JPG
Lite halvfel tråd, men det är ju ändå en Constellation så låt gå ;)

Jag är tämligen säker på att det är en ref 160.017 då jag har två själv som jag uppskattar mycket. Designad av självaste Gerald Genta. Introducerades 1966. Bra urverk, kaliber 564.
Pris på marknaden? Ca 3-6 tusen kronor?

B22843F9-EEB6-45D3-9FBE-84B8CF4EB9A7.png

Lite halvfel tråd, men det är ju ändå en Constellation så låt gå ;)

Jag är tämligen säker på att det är en ref 160.017 då jag har två själv som jag uppskattar mycket. Designad av självaste Gerald Genta. Introducerades 1966. Bra urverk, kaliber 564. Pris på marknaden, ca 3-6 tusen kronor?

B22843F9-EEB6-45D3-9FBE-84B8CF4EB9A7.png
Jag läste Omega constellation så tänkte "vafan" ;)

Tack för hjälpen med referensnummer! Att genta likgger bakom design visste jag :D

25CCE02D-7ABC-43E1-8BC0-CD940D047E08.jpeg

Dödgräver lite.
Med jämna mellanrum tycks jag göra lite instick i Manhattan-världen...
Detta är nog den första av generationen, och frågan är om jag inte gillar de tidigare varianterna lite bättre.

EDIT
Doh!
Missade så klart att tråden låg i vintagedelen. För 1998 är väl kanske inte riktigt där ännu! ;)

25CCE02D-7ABC-43E1-8BC0-CD940D047E08.jpeg

Dödgräver lite.
Med jämna mellanrum tycks jag göra lite instick i Manhattan-världen...
Detta är nog den första av generationen, och frågan är om jag inte gillar de tidigare varianterna lite bättre.

EDIT
Doh!
Missade så klart att tråden låg i vintagedelen. För 1998 är väl kanske inte riktigt där ännu! ;)
Tack för bild! Jag också förtjust i dessa. Jag skräpar ner lite till i vintage-tråden med min från 2007. Jag tycker tavlan är grym!
253633E6-37E9-420B-A450-685170ED95B0.jpeg

Har äntligen upptäckt andra trådar än "vad gör du och din klocka just nu" :woot:.
Starten på tråden är magisk @Rozzy . Nu är jag lite sent ute men det är ett suveränt inlägg, helt enkelt.
Här kommer en jämförelse bild på mina 2 Mahattans (om man nu kommer undan med att kalla min 2-tonare manhattan). Inser nu, när jag kollar på datorns skärm att 2-tonaren är i seriöst behov av rengöring :nailbiting:.
Tack vare att jag hittade denna tråd har jag nu bestämt mig för att ge mig ut på jakt efter ytterligare kompisar till dessa.
Tack för inspiration!
IMG_0341.jpeg
:omega:

Tillbaka
Topp