• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Constellation tråden

Ett stycke gammalt men nytt för mig!

Jag söker lite idéer på band alternativ.
Nato? Läder? Allt är av intresse!!

Trevlig dag
Samuel

Bilagor

• IMG_5155.jpeg
    IMG_5155.jpeg
    843.2 KB · Visningar: 15
Hej! Som Omega-Fantast med ett par fina ur innanför västen (Speedmaster+Seamaster) har jag nu snöat in mig på vintage Constellations och är sugen på ett inköp. Jag är klockintresserad, men inte så hemskt kunnig på alla detaljer.

Hittade en Constellation på en Antikmässa som såg trevlig ut, men efter min research så har jag förstått att den ligger en bit från ett NM original. Jag har inte all info som exvis serienummer men det är en 18K ref 14381/81 SC från ca 1962. Jag bedömer att det inte är en luxe eller deluxe-variant med tavla i solig guld. Den skall nyligen vara servad av stjärnurmakare. Vet inte hur bra den går, men jag förutsätter att den går bra.

Mina "concerns" är: Bytt glas ej orig med Omega-logga, Bytt krona till ej orig fast en Omega-krona, Något sliten tavla med något bucklig timvisare, Armband ej orig i band eller spänne. Boetten har jag ingen bild på, men den såg ok ut. Inte polerad men med bruksspår. Inga tillbehör som box, papper etc.
Fråga: Ser experterna något mer problemaktigt.

Vad kan vara ett rimligt pris vara av en handlare?

MVH Anders
connie2.jpg
connie1.jpg

Senast ändrad:
Hej! Som Omega-Fantast med ett par fina ur innanför västen (Speedmaster+Seamaster) har jag nu snöat in mig på vintage Constellations och är sugen på ett inköp. Jag är klockintresserad, men inte så hemskt kunnig på alla detaljer.

Hittade en Constellation på en Antikmässa som såg trevlig ut, men efter min research så har jag förstått att den ligger en bit från ett NM original. Jag har inte all info som exvis serienummer men det är en 18K ref 14381/81 SC från ca 1962. Jag bedömer att det inte är en luxe eller deluxe-variant med tavla i solig guld. Den skall nyligen vara servad av stjärnurmakare. Vet inte hur bra den går, men jag förutsätter att den går bra.

Mina "concerns" är: Bytt glas ej orig med Omega-logga, Bytt krona till ej orig fast en Omega-krona, Något sliten tavla med något bucklig timvisare, Armband ej orig i band eller spänne. Boetten har jag ingen bild på, men den såg ok ut. Inte polerad men med bruksspår. Inga tillbehör som box, papper etc.
Fråga: Ser experterna något mer problemaktigt.

Vad kan vara ett rimligt pris vara av en handlare?

MVH Anders
connie2.jpg
connie1.jpg
Skulle leta efter ett bättre exemplar, boetten är hårt polerad och ser dessutom som det olika mycket kvar av bandhonren. Tavlan patinerad samt fel krona och glas. För ett sånt dåligt exemplar ska man nog inte betala mer än 15k för kanske, du får ju ett fint exemplar för typ 25k

nej det är helt banans, för de pengarna får du ett toppexemplar :)
Håller med! Barnhornen avslöjar att den utsatts för en del polering - jämför formen på nedre högra och nedre vänstra bandhornen exempelvis.
Säljaren vill ha 34Tkr så inget givet köp förstår jag.
Nu är Antikmässan över, men. jag var där på söndagen och då hade Brandstationen Store & Studio (som har butik på hornsgatan i sthlm, @brandstationen_store på IG) två fina constellations med dogleg + piepan, en i tvåton och en i stål. Skicket var helt okej på båda, med en prislapp på 18,5k styck. Kika in med dem om det intresserar dig.

T!ck för tips om Brandstationen! - såg dock inga bilder på Constellation på deras Insta.
Tack för inspel om Poleringen - det var inget jag tänkte på när jag kollade på klockan så det glömde jag checka. Men jag börjar förstå det här med skick o prisbild som hänger ihop mycket.

Kan man egentligen säga hur mycket Guldpremium är på en Constellation? Jag förstår att det beror på Ref och om det är en vanlig 18k eller Luxe/Deluxe såklart. Men kan det vara 10-15 upp på en vanlig 18K?

T!ck för tips om Brandstationen! - såg dock inga bilder på Constellation på deras Insta.
Tack för inspel om Poleringen - det var inget jag tänkte på när jag kollade på klockan så det glömde jag checka. Men jag börjar förstå det här med skick o prisbild som hänger ihop mycket.

Kan man egentligen säga hur mycket Guldpremium är på en Constellation? Jag förstår att det beror på Ref och om det är en vanlig 18k eller Luxe/Deluxe såklart. Men kan det vara 10-15 upp på en vanlig 18K?
Du menar prisskillnaden på en "vanlig" konfiguration i stål eller guld på stål upp till 18k guld?
Ja typ 10k extra bör de nog kosta i jämförbart skick

Tack för alla svar så här långt. Klockvärlden är intressant och skapar mycket engagemang. Omega är ju "mitt" klockmärke. Har en fin Speedmaster (1976-9) som jag ärvt från min pappa samt en Seamaster Bond Limited som jag köpt och ägt i 17 år. Jag har samlat på mig släktens klockor och har t.ex. alla min pappas klockor från 40-talet och framåt. Alla är ju inte lika märkvärdiga som Speedyn men ändå kul och tillfredsställande och jag gillar Vintage.

Just Omega tilltalar mig på många plan och som en stor Bond-fantast så är det samarbetet intressant att följa - Inte minst genom Omegas Bondutgåvor av Lifetime Magazine som jag rekommenderar. En Constellation skulle komplettera fint. De är ju så otroligt snygga! Och intressanta då det finns så många kombinationer och varianter från starten 1952.

Tillbaka
Topp