• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Constellation tråden

ED56259F-3B49-4282-BE3F-D53467921D2C.jpeg
Har två båda med bumper verk, ref 2652
Åh. Den I silver får mig att le. Så fina

Går i tankarna att fullserva min äldre Constellation c-shape via omegas boutique i Stockholm. Vill gärna få till borstning, glasering etc allt som det var från början. Visst ska de vara borstade från början ”cirkelvis” enligt bild under min? Många verkar ha en ”taggig” glasering/bezel men inte alla, kanske fanns det som val?
A6423E82-7D7F-4471-AE23-2D25A541AE02.jpeg

Opolerad 18K
7DCB7626-2ACD-43AD-92D8-28650FCE0C36.jpeg

”Taggig” bezel
6EE46D0F-3CCD-4112-B13A-81D9056EBBC7.jpeg

Går i tankarna att fullserva min äldre Constellation c-shape via omegas boutique i Stockholm. Vill gärna få till borstning, glasering etc allt som det var från början. Visst ska de vara borstade från början ”cirkelvis” enligt bild under min? Många verkar ha en ”taggig” glasering/bezel men inte alla, kanske fanns det som val?
A6423E82-7D7F-4471-AE23-2D25A541AE02.jpeg

Opolerad 18K
7DCB7626-2ACD-43AD-92D8-28650FCE0C36.jpeg

”Taggig” bezel
6EE46D0F-3CCD-4112-B13A-81D9056EBBC7.jpeg
Du har nog hittat rätt. Det finns både med coin-edge och slät Glasring. Borstningen och polerade ytor ser rätt ut på bild två. Här är en jag ägde ett tag, även den var i riktigt fint skick.

Morfars (numera min) klocka som han fick 1965.

Någon som vet vilket ref den har och om kronan är ”rätt”? Den skall enligt morfar ha bytts ut en gång i tiden.

Om någon har en passande box till salu får ni gärna höra av er!

IMG_0258.jpeg
IMG_0259.jpeg
Snyggt skick, och kul att bära vidare familjehistoria! Har även jag en räfflad utbytt krona på min -66:a, orginalet ska nog vara enligt snodd bild:
1000010351.jpg

Edit... såg nu att denna tråd låg under "vintage" dit klockan nedan kanske inte riktigt passar... nåväl kanske är lite intressant ändå

_____

Kan inte bli annant är lite avundsjuk på prisbilden när det gäller klockor för kvinnor...

En twotone komplett Constellation Manhattan i ok skick med papper och box för 7000:-!!! Nästan så att jag vill lägga ett bud bara för att det är så billigt men jag har ingen användning av den (och har redan försett både sambon och dottern med klockor så det räcker).
https://auctionet.com/sv/3678718-omega-damarmbandsur-constellation-guld-stal

large_item_3678718_b54b59d90c.jpg
hd_item_3678718_e0fb0c2042.jpg

Senast ändrad:
Edit... såg nu att denna tråd låg under "vintage" dit klockan nedan kanske inte riktigt passar... nåväl kanske är lite intressant ändå

_____

Kan inte bli annant är lite avundsjuk på prisbilden när det gäller klockor för kvinnor...

En twotone komplett Constellation Manhattan i ok skick med papper och box för 7000:-!!! Nästan så att jag vill lägga ett bud bara för att det är så billigt men jag har ingen användning av den (och har redan försett både sambon och dottern med klockor så det räcker).
https://auctionet.com/sv/3678718-omega-damarmbandsur-constellation-guld-stal

large_item_3678718_b54b59d90c.jpg
hd_item_3678718_e0fb0c2042.jpg
Herrmodellerna är väl inte mycket dyrare?

Nja, den äldre varianten från tidigt 80-tal (där herrmodellen är ca 33 mm) är ungefär den prisnivån (jag har ett par sådana) men den uppdaterade designen från tidigt 90-tal (motsvarande dammodellen ovan) fast i 35mm (1212.30.00) kostar normalt 2-3 gånger så mycket om man skall ha den komplett med låda och papper.

Men absolut - äldre Manhattan-modeller är riktigt prisvärda även i herr-utförande.

Nja, den äldre varianten från tidigt 80-tal (där herrmodellen är ca 33 mm) är ungefär den prisnivån (jag har ett par sådana) men den uppdaterade designen från tidigt 90-tal (motsvarande dammodellen ovan) fast i 35mm (1212.30.00) kostar normalt 2-3 gånger så mycket om man skall ha den komplett med låda och papper.

Men absolut - äldre Manhattan-modeller är riktigt prisvärda även i herr-utförande.
Kollar aldrig på tillbehören, och då är det inte så stor prisskillnad. Sedan tycker jag de äldre är bättre som herrur. Nyare är lite för runda.

Har börjat lite lätt att snöa in mig på Constellation med Pie Pan och dog legs. Hittade en 168.005 men känner mig helt vilse avseende vintage. Vad säger ni om skick på denna? Servicehistoriken är okänd.

IMG_1713.jpeg
IMG_1712.jpeg
IMG_1711.jpeg
IMG_1714.jpeg
IMG_1715.jpeg
IMG_1716.jpeg

Har börjat lite lätt att snöa in mig på Constellation med Pie Pan och dog legs. Hittade en 168.005 men känner mig helt vilse avseende vintage. Vad säger ni om skick på denna? Servicehistoriken är okänd.
Det exemplaret ser ut att ha en fin tavla med matchande händer (fast har händerna en mer rosa ton av guld än indexen?). Bandhornen och glasringen ser fair ut - inte 100% men ändå former kvar tycker jag. Liten varning på att datumet inte ligger centrerat i fönstret, på att kronan inte är referenskorrekt, att minutvisaren skadat onyxinlägget, samt att medaljongen är sliten vilket tyder på att den polerats. I urverket blir jag lite fundersam då den brygga som har mycket text har en extra mörk ton och texten är svår att tyda, men det kan vara själva bilden som är dålig. Märkena i ytterkant av urverket kan tyda på att rotorn skrapat i lite någon gång i dess liv.

Här är min 167.005 no-date idag :)

IMG_3556.jpeg

Någon som vet ifall ”Dauphine visare” kom som original på C-Shape eller ifall de är bytta?

Bilagor

• IMG_5840.jpeg
    IMG_5840.jpeg
    105.5 KB · Visningar: 5
  • IMG_5842.jpeg
    IMG_5842.jpeg
    248.5 KB · Visningar: 5
  • IMG_5841.jpeg
    IMG_5841.jpeg
    135.1 KB · Visningar: 3
Hallå! Var servar jag bäst denna i Stockholm? Uppdraget har nästan givit upp och jag vill inte dra sönder något. Var nog 5+ år sedan service men den har inte heller gått så hårt i rotationen.

För övrigt måste dessa vara kandidat till vackraste uren som någonsin skapats. Tidlös elegans.
IMG_2531.jpeg
Tidlös tycker jag inte, känns väldigt mycket 60-tal.

Hallå! Var servar jag bäst denna i Stockholm? Uppdraget har nästan givit upp och jag vill inte dra sönder något. Var nog 5+ år sedan service men den har inte heller gått så hårt i rotationen.

För övrigt måste dessa vara kandidat till vackraste uren som någonsin skapats. Tidlös elegans.
IMG_2531.jpeg
Prova Farfars klocka på söder, eller ABC service.

Fair enough. For kanske mer efter att den alltjämt betraktas som mycket elegant och inte var en hit på 60-talet som åldrats illa. Får ofta komplimanger för den av även sådana som har ett begränsat intresse för klockor.
Tidstypisk är inget negativt ord, snarare något vi uppskattar i denna del av forumet. Vintage i dess rätta mening.

Tillbaka
Topp