• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Constellation tråden

@HampusJ testa att vrida så datum skiftar fram till kl.01, vrid tillbaka klockan till typ 22/23 och sen fram till 01 igen så kan du nog semi snabbskifta datum. Funkar på många ur!

1769157957668.png
1769157992023.png

Scrollade förbi en udda fågel häromdagen. Grön tavla (med lite ditsatt grus) i pläterat guld. Trodde bara de fanns i stål med guldpläterad boett eller i solitt guld. Kanske något att flasha med när man köper blöjor på Ica Maxi.

1769157957668.png
1769157992023.png

Scrollade förbi en udda fågel häromdagen. Grön tavla (med lite ditsatt grus) i pläterat guld. Trodde bara de fanns i stål med guldpläterad boett eller i solitt guld. Kanske något att flasha med när man köper blöjor på Ica Maxi.
Känns som någon pimpat den. Tror inte de fanns guldbelagda eller med den tavlan. Är det inte AI är det kreativt.

Köp i solitt ist, kostar typ guldvärdet.

Känns som någon pimpat den. Tror inte de fanns guldbelagda eller med den tavlan. Är det inte AI är det kreativt.

Vad är guldvärdet på en nu (vad väger den)? Skulle väldigt gärna ha en men inte sett ngn fin på länge (och mtp guldpriset lär de väl kosta en slant också…)

Vad är guldvärdet på en nu (vad väger den)? Skulle väldigt gärna ha en men inte sett ngn fin på länge (och mtp guldpriset lär de väl kosta en slant också…)
Utan att kolla på annonserna borde vi bara uppe i typ 90’? Jag betalade nog 65’. Tror min vägde knappt 100g med allt. Varierade tydligen lite, de flesta är lite lättare.

Ja diamanterna är helt klart pimpade, tavlan tror jag inte heller är korrekt eller re-finished. Men osäker om de finns en guldpläterad länk eller ej, hade kunnat vara ett trevligt alternativ om det fanns. Men absolut, solitt är alltid att föredra (förutom för plånboken).

Ja diamanterna är helt klart pimpade, tavlan tror jag inte heller är korrekt eller re-finished. Men osäker om de finns en guldpläterad länk eller ej, hade kunnat vara ett trevligt alternativ om det fanns. Men absolut, solitt är alltid att föredra (förutom för plånboken).
Tror länken har blivit guldpläterad i efterhand också efter lite research

Fick den här finingen i födelsedagspresent idag. Kommer från sambons farbrors samlingar, han brukade roa sig med att ropa in dylikt på auktioner förr i tiden. 🙂
14644.jpg

14652.jpg

Enligt urmakaren som kollade igenom den precis innan är den från 1959, och i mycket gott skick. Medaljongen på baksidan är fortfarande riktigt tydlig 🙂

Senast ändrad:
Fick den här finingen i födelsedagspresent idag. Kommer från sambons farbrors samlingar, han brukade roa sig med att ropa in dylikt på auktioner förr i tiden. 🙂
14644.jpg

14652.jpg

Enligt urmakaren som kollade igenom den precis innan är den från 1959, och i mycket gott skick. Medaljongen på baksidan är fortfarande riktigt tydlig 🙂
Fin!
Se till att ordna den oktagonala kronan. Går att beställa från Omega!
Se min nedan:

Senast ändrad:
Menas med "flat-foot" att toppen på kronan inte sticker ut lika mycket, utan är mer "tillplattad"?
Snabbt exempel med äldre flatfoot vs ”modern”, fötterna på loggan är platta jmf med böjda (kanske inte blev exakt samma ref på kronan men jag tror du förstår). Enkelt att hitta info och läsa på om man googlar exv flat foot/feet omega speedmaster crown, samma princip fast för seamasters och constellations men mer info.

Egentligen spelar det ingen roll vilken krona man har då båda blir korrekta för referensen, men jag finner charmen av att ha den gamla kronan på en gammal, fin, klocka. De är dock svårare och svårare att få tag på.
IMG_6411.jpeg
IMG_6412.jpeg

Snabbt exempel med äldre flatfoot vs ”modern”, fötterna på loggan är platta jmf med böjda (kanske inte blev exakt samma ref på kronan men jag tror du förstår). Enkelt att hitta info och läsa på om man googlar exv flat foot/feet omega speedmaster crown, samma princip fast för seamasters och constellations men mer info.

Egentligen spelar det ingen roll vilken krona man har då båda blir korrekta för referensen, men jag finner charmen av att ha den gamla kronan på en gammal, fin, klocka. De är dock svårare och svårare att få tag på.
IMG_6411.jpeg
IMG_6412.jpeg
Tackar stort för utförlig och illustrerad info! :) . Jag räknade med att det var den kronan som du åsyftade, men hade inte hört "flatfoot" tidigare. Aha, det är då fötterna på loggan och inte formen som fått ge namnet. Jag tror att jag har båda oktagonala varianterna och har vid något tillfälle förr varit konfunderad - men nu vet jag, tack igen!

Tjena,

Försöker hitta en stållänk till min Omega Constellation 168.017, likt denna länk:

1776180034385.png

vet ni vart man kan köpa originallänk letat ett tag! Går bra med "icke original" också.
Om ni även vet andra länkar som passar bra som är TT så tar jag emot tipsen :)

Tjena,

Försöker hitta en stållänk till min Omega Constellation 168.017, likt denna länk:

1776180034385.png

vet ni vart man kan köpa originallänk letat ett tag! Går bra med "icke original" också.
Om ni även vet andra länkar som passar bra som är TT så tar jag emot tipsen :)
Är du ute efter en silvrig för stålvarianten eller i guldpläterat stål som på bilden? Du skrev stållänk men har bild på guldfärgad så blev lite förvirrad 😄

Antar förstnämnda men vill dubbelkolla innan jag gräver i lådorna

Är du ute efter en silvrig för stålvarianten eller i guldpläterat stål som på bilden? Du skrev stållänk men har bild på guldfärgad så blev lite förvirrad 😄

Antar förstnämnda men vill dubbelkolla innan jag gräver i lådorna
Tja skrev lite fel, de är guldpläterade jag letar efter 😅 då klockan är guldpläterad 😄

Tillbaka
Topp