Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
mycket snygg!! avis!![]()
Tycker 8500 är otroligt snygg, dock lite för hög. Men vinner på allt annat om jag skulle jämföra och bedöma. Saknar min...
Är 45,5 tjockare? För 8500 mäter väl "bara" 15,7 i 42 mm väl?Det är stor skillnad...2500 är 14,7 mm och 8500 ligger väl på 16,7 mm, 2mm låter inte mycket men man märker skillnaden väldigt tydligt.
tackar för info! Uret ditt är väldigt fint och man vill liksom vila ögonen på denPlanet Ocean debuterade med kaliber 2500C år 2005 och tillverkades under ett kort tag parallellt med PO 8500 (som debuterade med kaliber 8500B år 2011) innan produktionen lades ner (de sista exemplaren hade det förnämliga 2500D, som fortfarande är i begränsad produktion i exempelvis instegsmodellerna i både Seamaster och De Ville-kollektionen) tickande i sitt inre. Snyggast...ptja, estetik är så subjektivt så beroende på vem man frågar blir ju svaret olika. Det finns inget rätt eller fel. Det gör det däremot om man ser på klockorna ur teknisk synvinkel; PO 8500 har världens bästa serieproducerade urverk och har rent allmänt en kvalitetsnivå som är oslagbart hög; små detaljer, som exempelvis den skruvade länken, gör den överlägsen sin äldre bror också på andra plan än urverket. Därmed inte sagt att PO 2500 på något sätt skulle vara dålig; det är en mycket kapabel dykarklocka och en framtida klassiker.
Skickar med en bild på min PO 8500 på 5-ringars Bond-Zulu.
Vänligen
Forumets undersköterska
![]()
8500 i 45,5 mm är ca 16,5Är 45,5 tjockare? För 8500 mäter väl "bara" 15,7 i 42 mm väl?
Jag är inne på min tredje PO8500 42mm nu. Dessförinnan har jag ägt PO2500 42mm samt PO8500 45,5mm. Har sålt och köpt nya PO'n hela tiden då jag ångrat mig, inte hittat lämplig ersättare osv.
Jag tycker helt klart att 8500 är snyggare med dess mörkgrå keramiska ring, upphöjda siffror, skruvade länkar m.m.
Att urverket är det bästa serieproducerade i världen gör inte saken sämre.
Jag har varit ute efter en PO2500 42mm i gott skick efter att jag ångerfullt sålde min gamla, men det är så himla svårt att få tag i en nyservad i bra skick till ett vettigt pris.
När man håller båda versionerna i handen och jämför tycker jag att 8500 klart och tydligt känns mer välbyggt. 2500 har sin charm och är toksnygg den med, men 8500 är bara bättre på alla sätt helt enkelt.
Det enda jag faktiskt hade velat ha hellre är faktiskt en stålbaksida som jag dels tycker är snyggare på en maskulin dressdykare och dels för att det då hade skalat bort någon viktig millimeter i tjocklek.
Så tjock som den är nu kombinerat med en länk som inte har microjusteringar (klockan är topptung, krävs precis rätt passning för att det ska bli bekvämt) så ser jag fram emot PO 2016 med förhoppningsvis ett glidelock-liknande lås. Fixar inte Omega till denna funktion inom kort på sina kommande klockor kommer jag eventuellt att överge klockan.
tack för bra input om topptung. detta ska kollas upp om det blir en dylik. Har det viskats om förändringar 2016?Jag är inne på min tredje PO8500 42mm nu. Dessförinnan har jag ägt PO2500 42mm samt PO8500 45,5mm. Har sålt och köpt nya PO'n hela tiden då jag ångrat mig, inte hittat lämplig ersättare osv.
Jag tycker helt klart att 8500 är snyggare med dess mörkgrå keramiska ring, upphöjda siffror, skruvade länkar m.m.
Att urverket är det bästa serieproducerade i världen gör inte saken sämre.
Jag har varit ute efter en PO2500 42mm i gott skick efter att jag ångerfullt sålde min gamla, men det är så himla svårt att få tag i en nyservad i bra skick till ett vettigt pris.
När man håller båda versionerna i handen och jämför tycker jag att 8500 klart och tydligt känns mer välbyggt. 2500 har sin charm och är toksnygg den med, men 8500 är bara bättre på alla sätt helt enkelt.
Det enda jag faktiskt hade velat ha hellre är faktiskt en stålbaksida som jag dels tycker är snyggare på en maskulin dressdykare och dels för att det då hade skalat bort någon viktig millimeter i tjocklek.
Så tjock som den är nu kombinerat med en länk som inte har microjusteringar (klockan är topptung, krävs precis rätt passning för att det ska bli bekvämt) så ser jag fram emot PO 2016 med förhoppningsvis ett glidelock-liknande lås. Fixar inte Omega till denna funktion inom kort på sina kommande klockor kommer jag eventuellt att överge klockan.
Haha! Jag är så trött på mig själv.Haha du är lätt PO kungen köptsåltköptsåktköptsålt
Respekt!
tack för bra input om topptung. detta ska kollas upp om det blir en dylik. Har det viskats om förändringar 2016?
Ser riktigt bra ut på det bandet. Jag måste nog testa något liknande på min.Planet Ocean debuterade med kaliber 2500C år 2005 och tillverkades under ett kort tag parallellt med PO 8500 (som debuterade med kaliber 8500B år 2011) innan produktionen lades ner (de sista exemplaren hade det förnämliga 2500D, som fortfarande är i begränsad produktion i exempelvis instegsmodellerna i både Seamaster och De Ville-kollektionen) tickande i sitt inre. Snyggast...ptja, estetik är så subjektivt så beroende på vem man frågar blir ju svaret olika. Det finns inget rätt eller fel. Det gör det däremot om man ser på klockorna ur teknisk synvinkel; PO 8500 har världens bästa serieproducerade urverk och har rent allmänt en kvalitetsnivå som är oslagbart hög; små detaljer, som exempelvis den skruvade länken, gör den överlägsen sin äldre bror också på andra plan än urverket. Därmed inte sagt att PO 2500 på något sätt skulle vara dålig; det är en mycket kapabel dykarklocka och en framtida klassiker.
Skickar med en bild på min PO 8500 på 5-ringars Bond-Zulu.
Vänligen
Forumets undersköterska
![]()
Jag vet att PO 2500 började att sälja i butikerna 2005, kan tyvärr inte serienr. Jag skulle leta efter en opolerad, fullset ref 2201.50 i fint skick, kommer att vara framtida klassiker.Någon som vet startdatum för försäljning av planet ocean eller med vilket serienummer den startade en gång i tiden. Jag tänker att jag vill hitta en ocean med tidig produktionsnummer
Sålde min 2201.50 fullset nyservad för 17kJävlar vad 2201 stuckit i pris (42mm) kostar begagnad mer än vad jag gav för min ny 2010
8st till salu på c24
Otroligt snyggt ur2500 42mm är en väldigt fin och mycket proportionerlig klocka med bra mått (diameter kontra tjocklek). En riktigt lyckad konstruktion jämförbara med Rolex Submariner och Speedmastern som jag tycker har lika bra proportioner/storlek.
Klockan sitter väldigt bra på handleden (18 cm). Verket har aldrig svikit mig och den känns som en riktig klassisk dykarklocka (utan display back). Beundrar 8500 verket men tycker 2500 PO är bättre i proportionerna.
Min från 2007. Ursäkta bildkvalitén då jag hämtat bilderna från mitt Insta
![]()
![]()
![]()
![]()
Fläskigt! Bra klocka hursomhelst, en salt dykare får vara tjock.8500 i 45,5 mm är ca 16,5![]()