Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Liquid metal LE, tror jag? 2500-verket, den tunna boetten, stålbaksida, snygga öppna siffror, men keramisk tavla och ring = bra! Och ganska dyr, om man hittar en.Vilken är denna?
![]()
45.5mm = 232.30.46.21.01.001Någon som har ref nr på just denna?
Ryktet säger att det är en ny Planet Ocean på gång under 2016. Vet du om det stämmer?"There are movements so perfect, you'd hardly think they were made by humans"
![]()
Med väldigt stor sannolikhet får den en master co-axial. Förmodligen liquidmetal-ring på stålmodellerna också, tveksamt om det gäller den orange då det är den enda som inte har keramisk bezel idag.Ryktet säger att det är en ny Planet Ocean på gång under 2016. Vet du om det stämmer?
Surt, det är ju den orangea som är den roligaste! :/Med väldigt stor sannolikhet får den en master co-axial. Förmodligen liquidmetal-ring på stålmodellerna också, tveksamt om det gäller den orange då det är den enda som inte har keramisk bezel idag.
En keramisk orange ring skulle dock bli väldigt matt och tråkig färg på tror jag. Dessutom kommer de ju höja priserna rejält, samt att de inte kommer finnas i butik förrän typ oktober. Är nöjd med att jag köpte mig en 8500 igen i höstas!Surt, det är ju den orangea som är den roligaste! :/
Kanske. Den orangea är grym! Är lite sugen.. Den känns lekfull jämfört med många andra dykare (läs: Sub) men ändå gedigen. Skulle vara kul att ha en till sommaren!En keramisk orange ring skulle dock bli väldigt matt och tråkig färg på tror jag. Dessutom kommer de ju höja priserna rejält, samt att de inte kommer finnas i butik förrän typ oktober. Är nöjd med att jag köpte mig en 8500 igen i höstas!![]()
Vad innebär detta mer konkret... är det ett helt nytt urverk? Hur påverkas estetiken av att den får liquidmetal-ring om man jämför med hur den ser ut idag?Med väldigt stor sannolikhet får den en master co-axial. Förmodligen liquidmetal-ring på stålmodellerna också, tveksamt om det gäller den orange då det är den enda som inte har keramisk bezel idag.
Liquidmetal sitter på den i titan. Blir blankare och mer färgskiftningar, samt högre hållbarhet på siffrorna. Urverket blir det anti-magnetiska "master co-axial" som du har i Aqua terra och seamaster 300, samt typ de ville tresor och globemaster. Uppdaterar de till det som sitter i globemastern får du lite bättre tidshållning (enligt omega) också, samt det antimagnetiska. Det är ingen jätteskillnad dock, utan gå på den klocka du tycker ser bäst ut!Vad innebär detta mer konkret... är det ett helt nytt urverk? Hur påverkas estetiken av att den får liquidmetal-ring om man jämför med hur den ser ut idag?
Ryktet säger att det är en ny Planet Ocean på gång under 2016. Vet du om det stämmer?
Vad innebär detta mer konkret... är det ett helt nytt urverk?
Tack för synnerligen uttömmande svar!Det är rätt små tekniska skillnader mellan 8500B och 8500G. Grunden för den starka motståndskraften mot magnetism är Si-14 spiralen som båda har. Därtill har G-versionen ett balanshjul tillverkat i en annan legering och tapparna till hjulen i löpverket klarar också starkare magnetism än B-versionens dito.
Sammantaget är det alltså relativt små och mycket få justeringar som gör B till G. Det intressanta hade varit att veta hur pass bra B-versionen står emot magnetism - det hade inte förvånat mig om urverket är on a par med Rolex Milgauss eller bättre som, likt namnet antyder, klarar 1000 gauss under förutsättning att urverket skyddas av en Faraday-bur i mjukt järn.
Omega är ju däremot Omega och G-versionen klarar alltså minst 15000 gauss (och det helt utan någon traditionell Faraday-bur vilket möjliggör en fortsatt insyn genom glasbaksidan i världens bästa urverk som precis blivit ännu ett snäpp vassare). Det kan vara än mer, men det är i nuläget inte möjligt att mäta nivån till högre värden än 15k gauss.
Vänligen
Forumets undersköterska
"There are movements so perfect, you'd hardly think they were made by humans"
![]()
Har du någon förklaring till varför Omega's nya klockor har tjockat på sig så jävligt?