• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega sparkar ut Rob Engström som AD.

Stressigt, oangagerat, lite drygt osv. Inget annat.
Finns även de som upplevt motsatsen. För mig öppnade han upp butiken en söndag för privat visning av ur. Raka motsatsen till oengagerad och stressad. Tvärt mkt god service på det stället. Han har ett bra sortiment av beg Rolex och inte sällan fina ex. som annars kräver lång väntan hos ad. Tror knappast någon förväxlar denna verksamhet med ad då det är rätt tydligt vad det är för butik. Tycker hans verksamhet fyller en lucka i klocksverige för alla som inte får tag i en ny panda på studs eller av andra anledningar inte vill göra affärer på en parkering i Rinkeby eller bli blåsta på chrono. Att handla i butik är mkt värt för många, ringakta inte det. Visst kan man tycka vissa stilgrepp är mindre eleganta men i min bok spelar det mindre roll. Det viktiga är alltid bemötande och service. Hänger man upp sig på chandonvästen, trots att man själv bär tintade chimibågar och pyrenexdun bör man tänka om. Med detta tankesätt kan man ju tex ej heller köpa bil i sverige. Kolla stilen på valfri porschesäljare… 😂 Min bedömning är ändå att det generellt är få sartioralister med god smak verksamma inom försäljning av konsumentprodukter.

Tror du missar hela poängen med vad som diskuteras här. De flesta förväxlar inte, de förstår helt enkelt inte skillnaden mellan AD och gråhandlare. Att tycka att han fyller ett tomrum som gråis är som att påstå att pyromanen säkrar arbetstillfällen för brandmännen. 🙄
Givetvis är det inga problem med att handla i en butik och det är knappast någon här som klagat på det. Snarare att han utger sig för att vara något han inte är. För egen del kan han gå i vilken väst han vill. Men att dra på sig loggorna och medvetet ge intrycket av att han är associerad med Rolex och Moet är varumärkesintrång. Alla får givetvis göra som de vill. Men som jag ser det så är hans affärsförfarande bara grisigt.

Får hoppas han byter ut räkmackorna i alla fall :)
Vid köp av DD kan man ha tur att få med en räka eller dillkvist
1000013593.jpg
Nu vill jag bara påpeka att det finns inget som är speciellt lustigt med en klocka där en räka byggt bo… oftast betyder det en ganska dyr restaurering.
IMG_7267.jpeg

Eller jo det är jättekul faktiskt 🤣 🦐

Tror du missar hela poängen med vad som diskuteras här. De flesta förväxlar inte, de förstår helt enkelt inte skillnaden mellan AD och gråhandlare. Att tycka att han fyller ett tomrum som gråis är som att påstå att pyromanen säkrar arbetstillfällen för brandmännen. 🙄
Givetvis är det inga problem med att handla i en butik och det är knappast någon här som klagat på det. Snarare att han utger sig för att vara något han inte är. För egen del kan han gå i vilken väst han vill. Men att dra på sig loggorna och medvetet ge intrycket av att han är associerad med Rolex och Moet är varumärkesintrång. Alla får givetvis göra som de vill. Men som jag ser det så är hans affärsförfarande bara grisigt.

Har mycket svårt att se hur någon skulle tro att han är associerad med Rolex väst eller ej. Givetvis skall man ej utge sig för att vara något man inte är men så är ej fallet här. Snubben är en entusiast som gör affärer av sin passion. Tycker du samma sak om luxury watches?

Har mycket svårt att se hur någon skulle tro att han är associerad med Rolex väst eller ej. Givetvis skall man ej utge sig för att vara något man inte är men så är ej fallet här. Snubben är en entusiast som gör affärer av sin passion. Tycker du samma sak om luxury watches?
Tror vi har diametralt olika åsikter om vad som är OK och inte. Och även om han inte ”utger sig” för att vara associerad så är det rena laijvandet och bara tramsigt.
Har mina tankar om LW men de har knappast massa hemtryckta loggor etc. Att påstå att han är ”entusiast” är bara en förlåtande omskrivning.

Jag tror att det kommer att bli väldigt svårt att driva butiken på lång sikt med endast märken som Hublot, Chopard och Parmigiani Fleurier. Även om man får ha kvar Tudor tror jag det blir tufft oavsett.

Gällande verkstaden så kan det ju mycket väl vara så att den gör jobb åt andra (bara en spekulation från min sida). Flödet av egna kunder för urmakeriet torde ju ha sinat betänkligt när man tappade Rolex.

Jag tror att det kommer att bli väldigt svårt att driva butiken på lång sikt med endast märken som Hublot, Chopard och Parmigiani Fleurier. Även om man får ha kvar Tudor tror jag det blir tufft oavsett.

Gällande verkstaden så kan det ju mycket väl vara så att den gör jobb åt andra (bara en spekulation från min sida). Flödet av egna kunder för urmakeriet torde ju ha sinat betänkligt när man tappade Rolex.
Hur funkar det här: Kan man behålla sin stämpel som auktoriserad verkstad (med tillgång till originaldelar) även om butiken inte längre säljer Rolex? Är det ihopkopplat på något sätt?

Hur funkar det här: Kan man behålla sin stämpel som auktoriserad verkstad (med tillgång till originaldelar) även om butiken inte längre säljer Rolex? Är det ihopkopplat på något sätt?
Jag tror inte du kan kalla dig "Auktoriserad" utan att ha samröre ( reservdelskonto) hos tillverkaren.
Däremot kan ju "Vemsomhelst" serva Rolex.
Slutresultatet blir lika bra som den som utfört arbetet.
Auktoriserad eller ej.

Men som vanligt pingar vi @SWC så får vi korrekt info.

Jag tror inte du kan kalla dig "Auktoriserad" utan att ha samröre ( reservdelskonto) hos tillverkaren.
Däremot kan ju "Vemsomhelst" serva Rolex.
Slutresultatet blir lika bra som den som utfört arbetet.
Auktoriserad eller ej.

Men som vanligt pingar vi @SWC så får vi korrekt info.

Generellt sett nej.
Finns undantag t.ex där man varit AD exklusivt för regionen och man får ett par år som auktoriserad service center då man ändå utbildat personal och köpt in verktyg och delar.

Att Rob kommer fortsätta att få beställa Rolex delar är uteslutet.
Dom kommer förmodligen serva klockor så långt lagret av delar räcker.

Osäker på om det är någon butik med verkstad som har förlorat AD-status men fått behålla service. Dock finns det ju en del externa självständiga verkstäder utan butik som är Rolex-certifierade med Rolex-utbildade urmakare osv (Two Chimps i sthlm t ex).

Generellt sett nej.
Finns undantag t.ex där man varit AD exklusivt för regionen och man får ett par år som auktoriserad service center då man ändå utbildat personal och köpt in verktyg och delar.

Att Rob kommer fortsätta att få beställa Rolex delar är uteslutet.
Dom kommer förmodligen serva klockor så långt lagret av delar räcker.
Dom är fortfarande auktoriserade för Omega trots att dom tappade att få sälja 2018 enl trådstarten, samma med Bo Berggren som synes. Finns ett gäng fler exempel ...Jälmers finns med f ö.
1741872228294.png

Osäker på om det är någon butik med verkstad som har förlorat AD-status men fått behålla service. Dock finns det ju en del externa självständiga verkstäder utan butik som är Rolex-certifierade med Rolex-utbildade urmakare osv (Two Chimps i sthlm t ex).
De verkar vara permanent stängda enligt Google?

Stämmer inte, men dom ligger inte kvar på Kungstensgatan längre och har generellt inte öppet för privatkunder.
Tack för förtydligande.
Har du någon egen erfarenhet av deras Rolexservice samt prisläge jmfrt med ÅF?

Helt klart intressant alternativ om de är Ackrediterade av Rolex som servicecenter.

Tack för förtydligande.
Har du någon egen erfarenhet av deras Rolexservice samt prisläge jmfrt med ÅF?

Helt klart intressant alternativ om de är Ackrediterade av Rolex som servicecenter.
Som sagt jobbar dom mot butik eller som "avlastning" för andra verkstäder först och främst, så kan inte säga något om deras eventuella servicepriser om dom mot förmodan skulle ta emot något från privatkund.

Edit: ...men Rolex har ju egna prislistor som gäller för service och är man auktoriserad verkstad så är det antagligen dessa priser som gäller oavsett, så det är nog osannolikt att man skulle spara några pengar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp