• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega speedmaster genom tiderna

wundlander

I know I look great in my Mustache
Har vi klivit in på denna ref så borde jag kunna posta min bruna stolthet. 105.003
af9e50e53ea4e0d335ea14c23c9b1ad2.jpg

Såld 65 i Mexico och bevandrad genom Mellanamerika för att hamna i Colombia där jag snappade upp den.
d79797579396052c8ac6512ad26abf6d.jpg

Nya org visare men tycker att dom matchar tavlan bra ändå :)

Den tavlan är så fin. Och brun. :)
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Inte min speedy, min frus morfar köpte den ny någon gång på 70-talet. Numera bärs den av svärfar och jag klämmer på den så fort jag får chansen. Den är så jävla härlig enligt mig:)

Någon Sam kan hjälpa till mer specifikt om vilken model det rör sig om? Vet att svärfar har bytt visare vid service, inte säker på vad han gjorde med tavlan.

Cal. 861...?
image.jpg
image.jpg
 

fc2

Rolex
Jonulf 861. Däremot är du lite snabb, vi är bara på 105.003, du får vänta lite innan du slänger in dessa 145.022 ;)

Ska bli intressant att se hur många 105.012/145.012 vi kommer få se, gissar på att klart fler KS:are har sådana. Någon som sitter på en 145.003 kanske?
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Jonulf 861. Däremot är du lite snabb, vi är bara på 105.003, du får vänta lite innan du slänger in dessa 145.022 ;)

Ska bli intressant att se hur många 105.012/145.012 vi kommer få se, gissar på att klart fler KS:are har sådana. Någon som sitter på en 145.003 kanske?

Aha!;) bra med utbildning. Då kan jag anta att servicevisarna matchar modellen:)
 

fc2

Rolex
Kan väl tillägga att bandet som jag har på är ett 19/16, alltså 19 mm brett vid bandhornen. Kanske inte alla som vet detta men Speedys med raka bandhorn har 19 mm och inte 20 som senare Speedys. Vanligt är att folk pressar in ett 20 mm-band i dessa 19 mm och så gjorde även jag till en början men bytte snabbt för att slippa känslan av att det satt "fel" band på. Även glad att jag hittade ett 16 mm-spänne från 60-talet, gjorde väldigt mycket för helhetsintrycket. Ett tips till andra som har vintage-Omegaklockor, glöm inte spännet!
 

isbjörn

Panerai
Ser att det är dags nu. Efter Ed White kommer den första pre moon med vridna bandhorn och "Professional" på tavlan.
Ref 105.012 -66.
Just denna klocka köptes NOS 1970 av min pappa och har körts som bruksklocka av honom och mig sedan dess. Helrenoverad och tyvärr polerad hos Omega i Bienne för några år sedan. (Jag ramlade i sjön en gång för mycket). Visare, krona och pushers bytta. Orginalen finns i lådan.
36b255f03b085a64a0106c1ce8775204.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kan väl tillägga att bandet som jag har på är ett 19/16, alltså 19 mm brett vid bandhornen. Kanske inte alla som vet detta men Speedys med raka bandhorn har 19 mm och inte 20 som senare Speedys. Vanligt är att folk pressar in ett 20 mm-band i dessa 19 mm och så gjorde även jag till en början men bytte snabbt för att slippa känslan av att det satt "fel" band på. Även glad att jag hittade ett 16 mm-spänne från 60-talet, gjorde väldigt mycket för helhetsintrycket. Ett tips till andra som har vintage-Omegaklockor, glöm inte spännet!
...och länkarna ser ut att vara 18mm breda? Jag gillar originalspännen men kan samtidigt tycka det är lite prettovarning då de ofta inte är tidstypiska och historiskt sett en förbrukningsvara. Tycker ett tidstypiskt band är viktigare då.

Fina Speedmasters ni visar upp! Visste inte att vi hade så här mycket godis på forumet. Bra jobbat!
 

fc2

Rolex
...och länkarna ser ut att vara 18mm breda? Jag gillar originalspännen men kan samtidigt tycka det är lite prettovarning då de ofta inte är tidstypiska och historiskt sett en förbrukningsvara. Tycker ett tidstypiskt band är viktigare då.

Fina Speedmasters ni visar upp! Visste inte att vi hade så här mycket godis på forumet. Bra jobbat!

Måste erkänna och säga att jag inte förstår vad du vill ha sagt med det fetstilade. Hur kan originalspännen från samma tidsperiod inte vara tidstypiska?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Måste erkänna och säga att jag inte förstår vad du vill ha sagt med det fetstilade. Hur kan originalspännen från samma tidsperiod inte vara tidstypiska?
Originalspännen = omegaspännen och jag talade i generella termer. Har ingen aning vad just speedmasters utrustades med från fabrik.
 

fc2

Rolex
hehe... good one! ;) ...finns det två?

Eftersom två 2915 visats i tråden antog jag att klart fler 105.012/145.012 kommer visas men du tror inte det? Trodde i min enfald att de var ganska vanliga men kanske för att jag hänger på Omegaforum lite för mycket? Däremot tror jag inte vi kommer få se någon 145.003, tyvärr.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Eftersom två 2915 visats i tråden antog jag att klart fler 105.012/145.012 kommer visas men du tror inte det? Trodde i min enfald att de var ganska vanliga men kanske för att jag hänger på Omegaforum lite för mycket? Däremot tror jag inte vi kommer få se någon 145.003, tyvärr.


jag referade bara till 145.003 som är vääldigt udda... 105.012 o 145.012 finns det säkert "många" >20st? ser fram emot fortsättningen på tråden! :)
 

hejo

Panerai
Kan det verkligen vara slut på 105.003 där?
Om så är fallet fyller vi väl på med 105.012, min är en -66, fel bezel och nyare visare.
Insåg att jag inte hade så bra bilder på den där den är själv så ni får tänka bort "kompisarna" på bilderna.

Brothers_0.jpg


Flygarna.jpg


Lek.jpg


IMG_5830.jpg


tvkrlekar.jpg


tvkrlekar_2.jpg


1039 vilket är fel, borde vara 1506/16

bracelet.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
jag referade bara till 145.003 som är vääldigt udda... 105.012 o 145.012 finns det säkert "många" >20st? ser fram emot fortsättningen på tråden! :)


Jag har en 145.012 på ingång! Har väntat länge på den, å efter mycket "tjöt" så är den snart i land! Den vanligaste 321:an men eftersom det är en årsklocka så var det enda målet på radarn!:) Hur vanliga är 145.012! Tycker det inte visas så många i Sverige!?

Postar i tråden så fort den dyker upp!
 

Patrik J

Rolex
Jag har en 145.012 på ingång! Har väntat länge på den, å efter mycket "tjöt" så är den snart i land! Den vanligaste 321:an men eftersom det är en årsklocka så var det enda målet på radarn!:) Hur vanliga är 145.012! Tycker det inte visas så många i Sverige!?

Postar i tråden så fort den dyker upp!

Om 145.003 är en enhörning så är väl 145.012 en älg, typ. ;) Ska bli kul att se. Sålde tyvärr min egen (röda) för ett tag sedan men hoppas väl kunna hitta ett bra ex igen.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Om 145.003 är en enhörning så är väl 145.012 en älg, typ. ;) Ska bli kul att se. Sålde tyvärr min egen (röda) för ett tag sedan men hoppas väl kunna hitta ett bra ex igen.


Är det inte lite motsägelsefullt. Tillverkades inte 145.012 under kortast tid? Hur går det ihop med att det finns så många!?
 

Patrik J

Rolex
Är det inte lite motsägelsefullt. Tillverkades inte 145.012 under kortast tid? Hur går det ihop med att det finns så många!?

Modellen blev nog helt enkelt populärare i och med rymdfärderna. Tror dock inte det är någon jätteskillnad mot 105.012 även om jag inte har någon källa framför mig. Överlägset vanligaste vintage-Speedyn är annars 145-022-69, men där är vi ju inte än.
 

Icaras

Rolex
Jag har en 145.012 på ingång! Har väntat länge på den, å efter mycket "tjöt" så är den snart i land! Den vanligaste 321:an men eftersom det är en årsklocka så var det enda målet på radarn!:) Hur vanliga är 145.012! Tycker det inte visas så många i Sverige!?

Postar i tråden så fort den dyker upp!
Det var oväntat! Ska bli kul att se när den landat :).
Finns nog inte så farligt många då den tillverkades 67/68. Många fick nog inte upp ögonen för speedyn förens efter NASA stoltserade med att klockan bars av astronauterna på månen.

Var visst 2a på bollen ;)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Modellen blev nog helt enkelt populärare i och med rymdfärderna. Tror dock inte det är någon jätteskillnad mot 105.012 även om jag inte har någon källa framför mig.

Den vanligaste 321:an men eftersom det är en årsklocka så var det enda målet på radarn!:) Hur vanliga är 145.012!

MWO säger 24.000 - 24.500 för alla 105.012 (minst vanlig är 105.012-63 med färre än 2.000)
och 27.000 - 28.000 för alla 145.012
 
Topp