Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fyller väl på med en 145.022 från ca -76, kör uteslutande läder men det finns en 1171 länk i lådan också! Håller med om att detta är en grym tråd! Men farlig, det äldre lockar....
Jag med och borde det inte finnas lite fler .003 eller...Undrar också var alla 105.012r är.
Jag med och borde det inte finnas lite fler .003 eller...
Rob Engström är Omega AD, och har ett eget urmakeri, och bör kunna det.Off topic, sorry, men nåt tips på vart man servar en 321'a och gärna en hint om vad det kan kosta oxå. Finns i Stockholmsområdet.
Läskigt!Omega levererar inte delar till 321 längre så den måste ner till Bienne. Kostnaden ligger gissningsvis kring 10 000. Gå till en Omega AD så fixar de det.
Läskigt!
Innebär risk för polering, nya visare, krona och en massa annat som man absolut inte vill veta av...
Finns det ingen fristående vintageguruurmakare som kan fixa en 321:a och har tillgång till reservdelar?
Finns det delar att köpa på marknaden (även om de är dyra)?
Personligen har jag alltid förväntat mig att begränsningar av reservdelar skulle påverka priserna negativt på alla sorters vintageur, eller i alla fall stoppa upp de. Jag fungerar så att jag tänker en gång extra innan jag köper vintageur eftersom jag har som mål att bära de och att då fastna i ett dyrt eller krångligt serviceträsk gör att jag inte är beredd att betala lika mycket för en klocka. Tydligen inte alla som tänker så iom de prisuppgångar vi ser...
Jag tror dom flesta - inklusive mig själv - behandlar en 321 som en veteranbil! Du tar fram den då och då när vädret tillåter. Detta gör att slitaget blir mindre för varje år som går. Jag skulle inte våga använda min som en daglig slagare! En vintage Rolle är en helt annan sak, funkar perfekt som daglig slagare!
Finns det ingen fristående vintageguruurmakare som kan fixa en 321:a och har tillgång till reservdelar?
Finns det delar att köpa på marknaden (även om de är dyra)?
Jag kör på med min på samma sätt som mina andra gammelklockor - dvs en bit från vatten och de hårdaste slagen, annars som vanligt.Jag tror dom flesta - inklusive mig själv - behandlar en 321 som en veteranbil! Du tar fram den då och då när vädret tillåter. Detta gör att slitaget blir mindre för varje år som går. Jag skulle inte våga använda min som en daglig slagare! En vintage Rolle är en helt annan sak, funkar perfekt som daglig slagare!
Tror det främst beror på vattentätheten. Jag personligen har svårt för vintagekronografer, då jag vill kunna duscha/bada mm. utan att bry mig om klockan.Förstår inte varför en vintage Rolex skulle passa bättre som vardagsklocka? Är den mindre fin? Den lär väl knappast vara så mycket mer stryktålig, få som faktiskt utsätter sin klocka för det som NASA testade Speedmastern för.
Jag kör på med min på samma sätt som mina andra gammelklockor - dvs en bit från vatten och de hårdaste slagen, annars som vanligt.
Jag är på tok för feg för detJag kör på med min på samma sätt som mina andra gammelklockor - dvs en bit från vatten och de hårdaste slagen, annars som vanligt.
Räknade lite slarvigt och kom fram till följande:
Känns nästan lite löjligt, känslan är att det borde finnas långt fler, @NiklasArvid gissade på 20 st 105.012..... hur känns det att ha så fel eller sover
alla SpeedyLovers.....
ja, håller med, jag trodde det var betydligt fler curved lugs 321 i omlopp än straight lugs... (KS: Straight 9 vs 6 Curved)???
Så för att vara entusiast räcker det inte med curved det måste vara straight ....Ett sant entusiastforum mao!
Du är välkommen till Västerort när som helst@inox @Martin021 @NiklasArvid @Patrik J @jakob.dala @wundlander @isbjörn @hejo och @fc2 fan vilka härliga klockor! Tack för det. Ni har inte vetat om det men hela denna tråd, liksom livet i övrigt, är en tävling. Priset är ett par adresslappshållare i skinn från Omega som endast kan bäras av Speedmasterägare och därför kommer skänkas av mig. Enda motprestationen är att, vid tillfälle, låta sig bjudas på en kopp kaffe och låta mig prova klockan. Vinnaren presenteras när jag kollat igenom tråden igen.