• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Speedmaster Professional. Köpt på Loppis med....

För det första. Vilken fin Speedy och härlig historia. Jag hade nog behållit klockan oavsett om du tänker använda den eller inte. Hur ska du någonsin i framtiden kunna berätta för barnbarn om när du hittade en Speedy från innan månlandningen utan att kunna visa upp själva klockan? :D

- Vill du inte att han ska få så bra betalt för sitt ur som möjligt? Eller vill du köpa till ett "bra" pris?
Och hur menar du att priserna skiljer internationellt på en klocka som är rätt så väldokumenterad och enkel att värdera? Knappast så att det är svårt att hitta ett skäligt pris som alla inblandade parter kan acceptera när det kommer till den här typen av klocka. Nu kan ju givetvis bilder ljuga, men jag skulle vilja hålla med övriga i tråden om att ett rimligt pris (utanför auktionsmarknaden) är någonstans mellan 50-55k. Skulle skicket visa sig vara sämre än på bilderna, blir priset lite lägre. En bra dag kan den säkert komma upp i 60k också (inte minst med den roliga historien som nu hänger ihop med uret). Varför är KS-användarnas pengar mindre värda i din värld?

Antalet köpare är ju fler och vad priset blir på en auktion vet vi inte. Vill säljare sälja omgående kan han ju alltid lägga den på Köp & Sälj för 50k.
Vilken internationell auktion rekommenderar du för att få ut mest för den? Det är ju inte direkt en Christie's/antiquorum-klocka. EBay? Med ebay/paypal-avgifter och sen skicka den själv internationellt?

Det går inte att svara på, men det enklaste är ju E-bay och ett reservationspris kan ju anges om han vill testa intresset. Detsamma går ju att göra på Tradera och den sidan följer säkert många som är på Klocksnack. Som nämnt tidigare är bra bilder mycket viktigt och lockande.
Eller så lägger han ut den för 60 här och ser om han får det eller om någon prutar en tusenlapp eller så. Skulle säga att det är relativt ovanligt att folk köper klockor för 50k+ via ebay. Därav att ett entusiastforum eller Blocket är att föredra om han vill maximera.

Det går inte att svara på, men det enklaste är ju E-bay och ett reservationspris kan ju anges om han vill testa intresset. Detsamma går ju att göra på Tradera och den sidan följer säkert många som är på Klocksnack. Som nämnt tidigare är bra bilder mycket viktigt och lockande.
Så du rekommenderar honom att sälja den internationellt men kan inte säga var?

Då kan han väl lila gärna lägga den här på samma nivå som reservationspriset och får han den såld så kan han vara nöjd. Slippa försäljningsavgifter och ångest med utlandspaket?

Om du vill ha ett explicit förslag säger jag E-bay. Visst kan han lägga ut den här som jag sa till Per. Han får däremot aldrig veta om han fått mest möjligt betalt för uret. Nu handlar det ju inte om några jättestora pengar, säljaren får ju bestämma om han kan leva med några tusenlappar plus eller minus.
Och han vet aldrig om han fått mer eller mindre eller samma. Sluta antyd saker när du vet att ebay kan landa pretty much var som helst och att ett högt buy-now mest troligt resulterar i att den ligger där för evigt. Detta är en hyfsat lättflyttad klocka.

DON-bezel ligger väl snarare runt 8k om man kollar of och 1039 länk med 516 el runt 10k.
Klockan i sig är väl värd 50-55 typ.
Grattis till ett fynd. :)

- Inte från min sida och jag vill ha stopp på eländet.
Skärp dig då och sluta sprid din negativa mästrande attityd.
Om du vill ha ett explicit förslag säger jag E-bay. Visst kan han lägga ut den här som jag sa till Per. Han får däremot aldrig veta om han fått mest möjligt betalt för uret. Nu handlar det ju inte om några jättestora pengar, säljaren får ju bestämma om han kan leva med några tusenlappar plus eller minus.
Ebay med avgifter och osäkerheten med paypal? Känns bra mycket bättre att lägga ut den för rätt pris här då. Det är en sak att inte trivas på ett forum en annan att ge direkt dåliga förslag.
Var kom du ifrån och vad syftar du på?

Jag kan lugna allas nerver här lite kanske Jag vet ej om jag får säga priset jag tänker lägga ut den för. Men klockan kommer att hamna på KS till försäljning. Kommer lägga den på det högre priset. Och kolla intresset. Man kan ju alltid diskutera lite omkring det. Både till köpares fördel. Samt säljarens. Men sista ordet är inte sagt än. Och jag velar från sekund till sekund om jag ska sälja. Men på KS blir det garanterat om jag ska sälja. Mvh

Grattis till årets klockklipp:)
Ser väldigt trevlig ut!
Ta en ordentlig funderare före om du ska sälja, den kommer liksom inte tillbaka..
Tycker du resonerat klokt kring ev. försäljning,
att böja sig efter den sista kronan som Joakim Von Anka förespråkar brukar sällan leda till lycka:)

Snacka om flax! Riktigt kul med detta fynd! Inser att sannolikheten inte kanske är på ens sida att man springer på en speedy på lopos sådär men såna historier sporrar helt klart! :)

Grattis till årets klockklipp:)
Ser väldigt trevlig ut!
Ta en ordentlig funderare före om du ska sälja, den kommer liksom inte tillbaka..
Tycker du resonerat klokt kring ev. försäljning,
att böja sig efter den sista kronan som Joakim Von Anka förespråkar brukar sällan leda till lycka:)
Joakim Von Anka är ju min idol. Men för göra tvärt emot honom då :) Tack.

Snacka om flax! Riktigt kul med detta fynd! Inser att sannolikheten inte kanske är på ens sida att man springer på en speedy på lopos sådär men såna historier sporrar helt klart! :)

Ja man får fråga lite extra om klockor. Inte alla som har dem framme. Sen får man skapa sig lite vänner som vet vad man söker som säger till med. Tack :)

Så. Nu skulle jag behöva er hjälp. Dessa bilder är de jag tänkte ha i annonsen. Något jag glömt eller något kort för mkt? Något annat? Tacksam för hjälp.

Bilagor

• IMG_0125.JPG
    IMG_0125.JPG
    96.9 KB · Visningar: 210
  • IMG_0126.JPG
    IMG_0126.JPG
    137.7 KB · Visningar: 209
  • IMG_0127.JPG
    IMG_0127.JPG
    157.6 KB · Visningar: 206
  • IMG_0128.JPG
    IMG_0128.JPG
    195.8 KB · Visningar: 209
  • IMG_0129.JPG
    IMG_0129.JPG
    226.5 KB · Visningar: 201
  • IMG_0130.JPG
    IMG_0130.JPG
    225.3 KB · Visningar: 201
  • IMG_0131.JPG
    IMG_0131.JPG
    217.7 KB · Visningar: 201
  • IMG_0132.JPG
    IMG_0132.JPG
    263.2 KB · Visningar: 210
  • IMG_0133.JPG
    IMG_0133.JPG
    234.5 KB · Visningar: 230
  • IMG_0134.JPG
    IMG_0134.JPG
    186.3 KB · Visningar: 225
  • IMG_0135.JPG
    IMG_0135.JPG
    225.2 KB · Visningar: 198
  • IMG_0136.JPG
    IMG_0136.JPG
    204.6 KB · Visningar: 209
  • IMG_0137.JPG
    IMG_0137.JPG
    192.6 KB · Visningar: 202
  • IMG_0138.JPG
    IMG_0138.JPG
    157.8 KB · Visningar: 204
20160719_202806.jpg

Vet inte men på bilden tagen rakt framifrån ser tavlan brun ut.

Om tavlan är brun, det är väl ganska fint premium på det?
@Aurum @Donkii @Per @Patrik J @inox
Det är premium, men allt är ju relativt. Tilltalar säkert någon om den kan säljas som lätt brun.
Ska hem och kolla. Ska man se det bruna rakt uppifrån med. Eller bara vinklat.
Ta en bild i direkt solljus, det är då det syns tydligast.

Jag kan lugna allas nerver här lite kanske Jag vet ej om jag får säga priset jag tänker lägga ut den för. Men klockan kommer att hamna på KS till försäljning. Kommer lägga den på det högre priset. Och kolla intresset. Man kan ju alltid diskutera lite omkring det. Både till köpares fördel. Samt säljarens. Men sista ordet är inte sagt än. Och jag velar från sekund till sekund om jag ska sälja. Men på KS blir det garanterat om jag ska sälja. Mvh

Du får självklart sänka priset till förmån för säljaren, du får inte dock höja priset efter det köpprocessen gått igång. Sker detta så kommer det bli konsekvenser. Här tillåts inte auktionsförfarande.

Hälsningar

Admin

För att det ska vara premium så ska den vara tydligt brun. Inte kanske lite brun i vissa vinklar i visst ljus. Denna är svart. :)
Håller med. Visserligen ser jag lite som en kratta. Men satt precis och kolla...Med lampor och i lite lite solljus. Den ser helt svart ut. I vinkel ser den lite brunaktig ut ja. Men tror man luras lite av vinkeln och glas...Så helt svart tavla skulle jag vilja säga.

Håller med. Visserligen ser jag lite som en kratta. Men satt precis och kolla...Med lampor och i lite lite solljus. Den ser helt svart ut. I vinkel ser den lite brunaktig ut ja. Men tror man luras lite av vinkeln och glas...Så helt svart tavla skulle jag vilja säga.
IMO så är det i princip bara premium om tavlan är chokladfärgad i alla vinklar. De som är riktigt bruna syns även på bilder med låg kontrast. Visare och indexens lysmassa är det svårare att fånga på bild, blir oftast ljusare än det ser ut t.ex i solljus.

IMO så är det i princip bara premium om tavlan är chokladfärgad i alla vinklar. De som är riktigt bruna syns även på bilder med låg kontrast. Visare och indexens lysmassa är det svårare att fånga på bild, blir oftast ljusare än det ser ut t.ex i solljus.
Det med visarna stör mig lite. På mina bilder ser ofta visarna bytta ut även att de är original... :(

Hur vet du att de är original och varför ser de bytta ut?
Slarvigt av mig. Tror de är original. De ser väl inte heller bytta ut, men i vissa ljus ser deras lysmassa lite ljusare ut än tavlans. Tror det beror på att den vita metallen gör att visarnas helhet ser ljusare ut... Har också fått för mig att tavlans och visarnas lume inte alltid patineras exakt lika, generellt sett... Stämmer det?
Bjuder väl på en bild också ;)
image.jpeg

Tillbaka
Topp