• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Omega Speedmaster

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Gäller bara att veta att de ska vara klart mycket billigare än Pro-modellerna, så att man inte tror att man gjort ett kap bara för att man hittar en lite billigare.
För mig gick den bort på grund av storleken, men om man kan leva med den så är ju automatisk ingen nackdel...

Prexis, den ska vara billigare om en Pro kostar 15-17 beg så kostar en Reduced 8-11, typ. Värt att veta är att de i praktiken ligger på ca 39mm vilket är större än vad Omega själva anger.

Jag var väldigt nöjd med min men drabbades av flipparsjuka....
 

Frosse

Cartier
Man blir ju omåttligt sugen på en speedy när man läser denna tråd. Jag håller i dagsläget på att sondera terrängen för mitt nästa inköp runt 15K och det känns som en speedy är det självklara valet. Det blir min andra klocka. Har tänkt följande:

3-4 månader Speedy
6-7 månader PO
 

aadde81

Cartier
Kan tillägga att reduced har safirglas medan pro(3570.50) har hesalitglas.
Det finns ju även en tredje variant som är 42" men som har automagiskt verk samt safirglas + öppen baksida med safirglas. Den är likt reduced inte rätt. ;)

Vet du vad denna tredje modell har för nummer? Jag är nyfiken på en automatisk Speedy men tycker reduced är för liten och 44,25 för stort. 42 är mer lagom tror jag.
 

jaqob

Omega
Såja, då har klockan äntligen anlänt :)
Beställde från Frank Schuster på www.watch-lounge.de, via chrono24. Betalade sammanlagt 2549€ inkl frakt och försäkring.
Väldigt smidig affär, förutom det faktum att UPS användes...



DSC02429.jpg



DSC02432.jpg
 

jaqob

Omega
Grattis! Jag ser ju att den är supersnygg, så varför kommer jag inte överens med Speedyn?! Vilket I-landsproblem!


Japp, jättesnygg :)
Om det är något som bilderna ljuger om är det storleken. Ser många som läser 42mm och tror att det är en stor klocka.
Jämfört med t.ex. Seikos SKX007 som har samma mått så känns den liten på armen.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Grattis! Jag ser ju att den är supersnygg, så varför kommer jag inte överens med Speedyn?! Vilket I-landsproblem!


Vad är det som gör att du inte kommer överrens med den?
Jag har själv jättesvårt för länken, den sitter liksom inte rätt och justeringsmöjligheterna i låset är minimala, byta länkbitar med rör och stift är inget jag vill ge mig på heller.
Kronan är också ett helvete att få ut för oss utan långa naglar :D

Men det är en härlig klocka :)
 

jaqob

Omega
Vad är det som gör att du inte kommer överrens med den?
Jag har själv jättesvårt för länken, den sitter liksom inte rätt och justeringsmöjligheterna i låset är minimala, byta länkbitar med rör och stift är inget jag vill ge mig på heller.
Kronan är också ett helvete att få ut för oss utan långa naglar :D

Men det är en härlig klocka :)


Jo, inte helt enkelt att få till en bra passform då halvlänkbitar saknas och det bara finns minimala möjligheter att ställa om spännet.
Men, att ta bort länkar var faktiskt en barnlek med denna:
https://www.cousinsuk.com/catalog/t...usting-bracelet-pin-remover-screw-in-af-swiss
Följde den här beskrivningen:
http://www.mywatchmaker.net/epages/sizingbracelets.htm
 
Vad är det som gör att du inte kommer överrens med den?
Jag har själv jättesvårt för länken, den sitter liksom inte rätt och justeringsmöjligheterna i låset är minimala, byta länkbitar med rör och stift är inget jag vill ge mig på heller.
Kronan är också ett helvete att få ut för oss utan långa naglar :D

Men det är en härlig klocka :)

Jag vet inte.. Har tänkt tanken att man skulle testa många gånger, men backar alltid... Jag tycker den ser lite "platt" ut. I själva verket är det väl tvärt om, men det är nått som gör att jag inte kärar ner mig.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Jo, inte helt enkelt att få till en bra passform då halvlänkbitar saknas och det bara finns minimala möjligheter att ställa om spännet.
Men, att ta bort länkar var faktiskt en barnlek med denna:
https://www.cousinsuk.com/catalog/t...usting-bracelet-pin-remover-screw-in-af-swiss
Följde den här beskrivningen:
http://www.mywatchmaker.net/epages/sizingbracelets.htm



Grymt! Blir till att skriva en inköpslista på vad man som behöver beställas hos cousinsuk :)
Tack för hjälpen!
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Jag vet inte.. Har tänkt tanken att man skulle testa många gånger, men backar alltid... Jag tycker den ser lite "platt" ut. I själva verket är det väl tvärt om, men det är nått som gör att jag inte kärar ner mig.


Den är egentligen inte så platt. Länkar in en bild från Rolexforums. Märks ju att nya 9300 verket med safirglasbaksida i nya planet ocean chrono och speedmaster 9300 är duktigt tjockt.

9-1.jpg
 
Den är egentligen inte så platt. Länkar in en bild från Rolexforums. Märks ju att nya 9300 verket med safirglasbaksida i nya planet ocean chrono och speedmaster 9300 är duktigt tjockt.

9-1.jpg
Näe, jag tror inte den är så platt när man har den på armen. Men när man ser bilder på den så upplever jag att tavla och tachymeterskalan flyter ihop och gör att den ser lite tam ut.
Tycker att den vittavlade varianten som dök upp i en tråd nyligen är roligare att titta på.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Näe, jag tror inte den är så platt när man har den på armen. Men när man ser bilder på den så upplever jag att tavla och tachymeterskalan flyter ihop och gör att den ser lite tam ut.
Tycker att den vittavlade varianten som dök upp i en tråd nyligen är roligare att titta på.



Är det denna du menar? (min graal sedan snart 14 år tillbaka :p)
Bild lånat från Timezoneuk

omega2.jpg
 
D

Deleted member 1154

Guest
Har sett en klocka (Speedmaster Pro) på en annons som har följande info:
på baklocket står:
145022-74 ST
men serienummret börjar på 31 och indikerar då 1970

Är klockan från 1970 eller 1974? (-74 står ju på baklocket)

eller är det nytt baklock eller verk?
 

Rajding

Omega
Jag har gått och funderat (tillräckligt) länge på en Moonwatch nu, och jag vill köpa och använda den som vardagsklocka - hur viktigt är det egentligen att box, papper, etc finns kvar om man köper en begagnad? Att den är servad verkar ju vara viktigt, men spelar det någon roll om glaset och ringen är lite slitet, kan väl bytas för en rimlig kostnad eller?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Jag har gått och funderat (tillräckligt) länge på en Moonwatch nu, och jag vill köpa och använda den som vardagsklocka - hur viktigt är det egentligen att box, papper, etc finns kvar om man köper en begagnad? Att den är servad verkar ju vara viktigt, men spelar det någon roll om glaset och ringen är lite slitet, kan väl bytas för en rimlig kostnad eller?


Eftersom "glaset" på en 3570.50 är av hesalit (en typ av plexiglas) så är repor oundvikliga. Bytet av glaset ingår i standardservice.
 

Niclas

Omega
Jo, inte helt enkelt att få till en bra passform då halvlänkbitar saknas och det bara finns minimala möjligheter att ställa om spännet.

Nu har jag dock ingen klassisk Speedmaster, men det medföljde en halvlänk till min.
En halvlänk och 2 lägen i spännet blir inte en oysterlänk, men inte helt omöjligt att få schyst passform på en kvart.

( Du ser halvlänken ovanför kronograf-startknappen på bilden )

HB_SIA.jpg


Omega Speedmaster HB-SIA ref. 321.90.44.52.01.001
 

Anfield

Panerai
Nu har jag dock ingen klassisk Speedmaster, men det medföljde en halvlänk till min.
En halvlänk och 2 lägen i spännet blir inte en oysterlänk, men inte helt omöjligt att få schyst passform på en kvart.

( Du ser halvlänken ovanför kronograf-startknappen på bilden )

HB_SIA.jpg


Omega Speedmaster HB-SIA ref. 321.90.44.52.01.001


Fantastisk speedmaster berätta mer.......
 
Topp