Smaken är ju som baken![]()
Grym tavla, men skulle föredra svart/grå insert .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Smaken är ju som baken![]()
Grym tavla, men skulle föredra svart/grå insert .
Är 1479-länken något att ha? Har funderat på en årsklocka (-92) och det verkar som att första hälften av 90-talet använde denna länk. Någon som ägt en som kan berätta mera?
NiklasArvid Du kanske har koll på känslan av de olika Speedy-länkarna som funnits?
Alright! Funderade på det eller en äldre med 1171-länken. Länken på 3570 etc ser inte speciellt vackra ut, stora och klumpiga som påminner om lås som sitter på dykare.inte egentligen, de platta 1039 o tidigare är ju (nästan) lika rassliga o billiga i känslan som nitade oysters... senare är känslan mycket solidare, sen kan jag ju tycka att Speedyn är såpass nätt och detaljerad i bandhornen att den passar bättre på en rätt tunn länk, men 1479 är snygg imho
Skiljer inget mellan 145.022 och 145.0022. Omega använde föresten länge baklock markerade 145.022 men 145.0022 på certinte min riktiga expertis, men jag tror inte det är nån skillnad mellan 145.022 o 145.0022
om du är -89:a är väl en 20årsjubileum perfekt, och du borde inte behöva betala jättemycket extra för det![]()
Skiljer inget mellan 145.022 och 145.0022. Omega använde föresten länge baklock markerade 145.022 men 145.0022 på cert
Har sålts ett par jubileumsklockor med "Apollo XI" på Omega Forums nyligen för omkring 20k med boxar och papper om jag inte minns fel
T.ex:
http://omegaforums.net/threads/omeg...e-apollo-11th-moon-landing-special-set.14271/
Ligger en -67 speedmaster på klockrent.com. Tror den har ref 145.012.
Jag ändrade mig. Och skrev rätt.Den är fin! Men är det inte en 145.012 (som det även står i annonsen)? Eller menar du att du tror att det står fel?![]()
Någon som vet mer om den här??
![]()
Har inte priserna på en ny Speedy PRO gått upp avsevärt senaste månaderna? Har för mig att jag i vintras provade en 3570 på Bergmans och den gick på typ 32 000 listpris. Priset på motsvarande nu (Modell: 311.30.42.30.01.005 ) verkar ju vara 38' nu. Vad är skillnaden mellan modellerna?
Får inte riktigt ordning på detta trots att jag läst hela tråden, skulle behöva lite mer klarhet.
Någon tidigare i tråden spaltade upp följande som man kanske kan ha som en utgångspunkt men sen dyker det upp en rad nummer här och var som jag inte riktigt hänger med på i vilken kategori som de ska in av de här nedan.
CK2915
CK2998
Broad Arrow
Speedmaster 57 9300
3570.50
105.003
105.002
-------------------------------
Pre-Pro = raka bandhorn fram till -65 (utan "Professional" på tavlan)
Pre-moon = Pro med kurviga fasade bandhorn, och kronskydd, fr 1963 fram till månlandningen (själv tycker jag det bör förbehållas 321, men ambitiösa säljare kallar även 861 från före månen, dvs med sjömonstret
på baksidan för pre-moon)
Pro = larvigt prisvärda klassiker (med cal. 861) fr 1968 till idag, 15kSek som start för ett ex i gott skick!
---------------------------------------
Ska nu börja mitt letande efter en speedmaster men vad söker jag på för att exempelvis hitta en pre-pro, en pre-moon, eller en moon ? referensnummer ? antar att de nummer som jag radat upp tidigare är bla referensnummer , men vilka hör till vilken kategori ?
En mycket enkel genomgång ser ut så här:
CK2915, CK2998, 105002, 105.003 = Pre-professional med cal 321 och raka bandhon.
105.012, 145.012, = Pre-moon med cal 321 och kurviga bandhorn.
145.022 med sjöhäst = Pre-moon med cal 861
145.022 med månbaksida och efterföljande referenser = Moon
Här finns en bra genomgång av alla tidiga referenser:
http://www.speedmaster101.com
Bra länk, har nu kollat runt lite och inser att min budget på ca 17-18 inte tar mig särskilt långt i speedmaster träsket .
Lär bli en "Moon" helt enkelt. Finns det olika ref nummer på dessa också ? Vad kan vara värt att satsa på i min situation ?
tack för det !en sista snabb fråga , är dessa likvärdiga eller finns det någon som är att föredra ? skillnader ?
Tack! Obra dock...Att du får en större låda till klockan.
Edit: läsning på vägen. Prishöjningar Omega för er som funderat på nytt..!
145.0(0)22 och 3590 har snyggare länkar än 3570I stort sett same, same, förutom att urverket uppgraderades till 1861 kring typ 1996, tror jag.
Bara länk och lådahttp://www.omegawatches.com/collection/speedmaster/moonwatch/professional/35705000
Referensen 3570.50 numera utgången, blir en ny referens till speedyn som kommer med nya kitet verkar det som. På WUS talades det om att länken skulle vara skruvad men i övrigt vet jag inte om det är några skillnader bortsett från lull-lullet som kommer i nya lådan?