• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Speedmaster

Är 1479-länken något att ha? Har funderat på en årsklocka (-92) och det verkar som att första hälften av 90-talet använde denna länk. Någon som ägt en som kan berätta mera? :)
NiklasArvid Du kanske har koll på känslan av de olika Speedy-länkarna som funnits?

Är 1479-länken något att ha? Har funderat på en årsklocka (-92) och det verkar som att första hälften av 90-talet använde denna länk. Någon som ägt en som kan berätta mera? :)
NiklasArvid Du kanske har koll på känslan av de olika Speedy-länkarna som funnits?

inte egentligen, de platta 1039 o tidigare är ju (nästan) lika rassliga o billiga i känslan som nitade oysters... senare är känslan mycket solidare, sen kan jag ju tycka att Speedyn är såpass nätt och detaljerad i bandhornen att den passar bättre på en rätt tunn länk, men 1479 är snygg imho

inte egentligen, de platta 1039 o tidigare är ju (nästan) lika rassliga o billiga i känslan som nitade oysters... senare är känslan mycket solidare, sen kan jag ju tycka att Speedyn är såpass nätt och detaljerad i bandhornen att den passar bättre på en rätt tunn länk, men 1479 är snygg imho
Alright! Funderade på det eller en äldre med 1171-länken. Länken på 3570 etc ser inte speciellt vackra ut, stora och klumpiga som påminner om lås som sitter på dykare.

Kan passa på att fråga dig, har du någon koll på om det tillverkades många år -92? Efter ett par månader på Chrono24 ser det inte ut till att vara särskilt många, men däremot en hel del reduced... :(

Jag har börjat snegla lite på en Speedmaster och då tanken är att hitta en keeper så vore det kul om man kunde hitta en årsklocka. Det blir i så fall en från 89, och där hittar man ju de som såldes i begränsad upplaga för 20-års-jubileet. Jag har nu ägnat alldeles lagom mycket tid med att läsa på kring dessa och även om det är grymt kul och intressant så blir man lite förvirrad över alla olika tavlor, bezels, länkar, boetter m.m. och hur de har ändrats genom tiden.
Så, övertygad om att jag kommer få bra svar så vänder jag mig hit med lite frågor :)

Så här långt har jag kommit:
  • Jubileumsklockorna har märkta boetter, eventuellt även numrerade beroende på vilken marknad de såldes på. Numrerade såldes i Tyskland (250 st, märkta "xxx/250 Apollo XI 1969") och USA (2000 st, där de första 1000 verkar vara märkta "xxxx/2000", och resten är märkta "xxxx/2000 Apollo XI 1969"). Ej numrerade var för resten av världen, och är endast märkta med "Apollo XI 1969" (4000 st).
    (Lånad bild)
    DSC01948.jpg
  • De kommer i en trälåda och ett velcroband följde med.
  • De kan ha två olika tavlor, där texten "Speedmaster" skiljer sig. Antingen,
    5th_speedmaster.jpg
    eller
    6th_speedmaster.jpg

Tavlan ska vara märkt "T SWISS MADE T"
  • Cal 861
  • Bezeln ska ha dot next to 90, dot right of 70 och ingen accent över E i "TACHYMETRE".
Nu, dags för frågestund. Jag öser på besinningslöst och hoppas på det bästa :)
  1. Någon som har koll och kan säga om det ovan stämmer? Vad mer kan jag leta efter för att hitta en som är så mycket original som möjligt?
  2. Vad ska det vara för referens? Tabellerna verkar säga 145.0022, medan flera annonser sagt 145.022.
  3. Jag tycker mig ha sett någon annonserad klocka som är märkt "Apollo XI 1969" samtidigt som ägaren påstår att klockan är från innan 1989. Är alla 20-års jubileumsklockor sålda/tillverkade 1989, eller släpptes de något år i förväg av någon anledning?
  4. Finns det speedy pros som såldes 1989 men inte var jubileumsmodeller?
  5. Vad får man ge för en som är original, i ok skick och fullset? Är dessa dyra så kanske det är roligare att jaga rätt på en vintage cal 321, eller helt enkelt köpa en ny.

2. Same same but different, tror bytet till sjuställig kod var tidigare o då borde det ju vara 145.0022

4. Massor

5. Oftast mycket liten premie på limiterade speedys... ...antagligen för att de inte är så. eh. limiterade...

Visst det finns bara x st av varje LE men x brukar vara väldigt stort och nästa år kommer det ett par till LE...

NiklasArvid
Tack för svar! Ok, så det är alltså ingen skillnad alls mellan 145.022 och 145.0022?

Att det såldes fler än de limiterade borde jag förstås förstått, bör ju sålts ett större antal speedys än de limiterade :banghead: :)
Nej, visst är de inte så limiterade och jag bryr mig nog inte heller jättemycket om jag får tag i en jubileumsklocka eller inte. Huvudsaken är att den ska vara från 1989 om jag nu beger mig ut på jakt efter en års-speedy. Jag har fått intrycket av att det är svårt att datera speedys till ett exakt år? I många annonser står "från ca. 19xx " eller liknande. Jag tänkte att en jubileumsklocka bör säkerställa årtalet plus att det är lite roligt eftersom mitt födelseår sammanträffar med dessa.

inte min riktiga expertis, men jag tror inte det är nån skillnad mellan 145.022 o 145.0022

om du är -89:a är väl en 20årsjubileum perfekt, och du borde inte behöva betala jättemycket extra för det :)

inte min riktiga expertis, men jag tror inte det är nån skillnad mellan 145.022 o 145.0022

om du är -89:a är väl en 20årsjubileum perfekt, och du borde inte behöva betala jättemycket extra för det :)
Skiljer inget mellan 145.022 och 145.0022. Omega använde föresten länge baklock markerade 145.022 men 145.0022 på cert :)

Har sålts ett par jubileumsklockor med "Apollo XI" på Omega Forums nyligen för omkring 20k med boxar och papper om jag inte minns fel :)

T.ex:
http://omegaforums.net/threads/omeg...e-apollo-11th-moon-landing-special-set.14271/

Skiljer inget mellan 145.022 och 145.0022. Omega använde föresten länge baklock markerade 145.022 men 145.0022 på cert :)

Har sålts ett par jubileumsklockor med "Apollo XI" på Omega Forums nyligen för omkring 20k med boxar och papper om jag inte minns fel :)

T.ex:
http://omegaforums.net/threads/omeg...e-apollo-11th-moon-landing-special-set.14271/

Ok :) Jo, jag såg några annonser på omega forums och priserna verkar ju inte vara så farliga. Ska hålla utkik :)

Har inte priserna på en ny Speedy PRO gått upp avsevärt senaste månaderna? Har för mig att jag i vintras provade en 3570 på Bergmans och den gick på typ 32 000 listpris. Priset på motsvarande nu (Modell: 311.30.42.30.01.005 ) verkar ju vara 38' nu. Vad är skillnaden mellan modellerna?

Får inte riktigt ordning på detta trots att jag läst hela tråden, skulle behöva lite mer klarhet.
Någon tidigare i tråden spaltade upp följande som man kanske kan ha som en utgångspunkt men sen dyker det upp en rad nummer här och var som jag inte riktigt hänger med på i vilken kategori som de ska in av de här nedan.

CK2915
CK2998
Broad Arrow
Speedmaster 57 9300
3570.50
105.003
105.002
-------------------------------
Pre-Pro = raka bandhorn fram till -65 (utan "Professional" på tavlan)

Pre-moon = Pro med kurviga fasade bandhorn, och kronskydd, fr 1963 fram till månlandningen (själv tycker jag det bör förbehållas 321, men ambitiösa säljare kallar även 861 från före månen, dvs med sjömonstret
på baksidan för pre-moon)

Pro = larvigt prisvärda klassiker (med cal. 861) fr 1968 till idag, 15kSek som start för ett ex i gott skick!
---------------------------------------

Ska nu börja mitt letande efter en speedmaster men vad söker jag på för att exempelvis hitta en pre-pro, en pre-moon, eller en moon ? referensnummer ? antar att de nummer som jag radat upp tidigare är bla referensnummer , men vilka hör till vilken kategori ?

Får inte riktigt ordning på detta trots att jag läst hela tråden, skulle behöva lite mer klarhet.
Någon tidigare i tråden spaltade upp följande som man kanske kan ha som en utgångspunkt men sen dyker det upp en rad nummer här och var som jag inte riktigt hänger med på i vilken kategori som de ska in av de här nedan.

CK2915
CK2998
Broad Arrow
Speedmaster 57 9300
3570.50
105.003
105.002
-------------------------------
Pre-Pro = raka bandhorn fram till -65 (utan "Professional" på tavlan)

Pre-moon = Pro med kurviga fasade bandhorn, och kronskydd, fr 1963 fram till månlandningen (själv tycker jag det bör förbehållas 321, men ambitiösa säljare kallar även 861 från före månen, dvs med sjömonstret
på baksidan för pre-moon)

Pro = larvigt prisvärda klassiker (med cal. 861) fr 1968 till idag, 15kSek som start för ett ex i gott skick!
---------------------------------------

Ska nu börja mitt letande efter en speedmaster men vad söker jag på för att exempelvis hitta en pre-pro, en pre-moon, eller en moon ? referensnummer ? antar att de nummer som jag radat upp tidigare är bla referensnummer , men vilka hör till vilken kategori ?

En mycket enkel genomgång ser ut så här:
CK2915, CK2998, 105002, 105.003 = Pre-professional med cal 321 och raka bandhon.
105.012, 145.012, = Pre-moon med cal 321 och kurviga bandhorn.
145.022 med sjöhäst = Pre-moon med cal 861
145.022 med månbaksida och efterföljande referenser = Moon

Här finns en bra genomgång av alla tidiga referenser:
http://www.speedmaster101.com

En mycket enkel genomgång ser ut så här:
CK2915, CK2998, 105002, 105.003 = Pre-professional med cal 321 och raka bandhon.
105.012, 145.012, = Pre-moon med cal 321 och kurviga bandhorn.
145.022 med sjöhäst = Pre-moon med cal 861
145.022 med månbaksida och efterföljande referenser = Moon

Här finns en bra genomgång av alla tidiga referenser:
http://www.speedmaster101.com

stort tack nu börjar det klarna en aning :)

Bra länk, har nu kollat runt lite och inser att min budget på ca 17-18 inte tar mig särskilt långt i speedmaster träsket .

Lär bli en "Moon" helt enkelt. Finns det olika ref nummer på dessa också ? Vad kan vara värt att satsa på i min situation ?

Bra länk, har nu kollat runt lite och inser att min budget på ca 17-18 inte tar mig särskilt långt i speedmaster träsket .

Lär bli en "Moon" helt enkelt. Finns det olika ref nummer på dessa också ? Vad kan vara värt att satsa på i min situation ?

Det är väl standardvarianterna 145.0(0)22, 3590.50 och 3570.50. Är nog inga större problem att hitta inom din budget.

tack för det ! :) en sista snabb fråga , är dessa likvärdiga eller finns det någon som är att föredra ? skillnader ?

Och hur är det nu en gång för alla med serienummer vs. tillverkningsår?

Enligt denna länk, http://www.chronomaddox.com/romans.html , är t.ex. en speedy från 1985 med serienummer 46*******. Men nästan alla speedy pro på bukten och chrono24 som är från 85 har serienummer som börjar på 48******. Självklart saknas papper på de allra flesta, vilket gör det hela svårare. Någon som sett en speedy med papper från 85 och kan bekräfta att serienumret börjar på 46****** eller en från ca 1990 som har 48******?

Tillbaka
Topp