• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omega Suverän samling

Klockvänner, tack för mycket trevlig läsning! Det finns ju flera Suverän(a)trådar här på forumet och tillsammans har de varit till stor nytta när jag satt mig in i historien kring denna speciella klocka. Jag kan särskilt tipsa om följande:

Nåväl, det här exemplaret kom till mig i samband med bodelning efter en släkting jag aldrig träffade:

IMG-5482.jpg IMG-5483.jpg
IMG-5484.jpg IMG-5485.jpg

Visst är det en CK 2400? Jag förstår det som att referensen är densamma oavsett tavla och boettlock, så länge vi snackar subsekund. Klockan är (ännu) inte servad i min ägo men jag undrar om inte kronan är utbytt. Vad säger ni? Stort tack!
Den ser väldigt fin ut, alla med subsekund har som du säger ref nummer 2400.
Kronan tror jag är original och ser iaf ut likadan som min och de flesta andra jag sett på dessa, dessa hade alltså inte signerade kronor.

Kronan tror jag är original och ser iaf ut likadan som min och de flesta andra jag sett på dessa, dessa hade alltså inte signerade kronor.
Omega kom inte med signerade kronor förrän en bit in på 50talet. Så dessa 40talare hade aldrig signerade kronor.
Tror som du att denna mycket väl kan vara original.

Omega kom inte med signerade kronor förrän en bit in på 50talet. Så dessa 40talare hade aldrig signerade kronor.
Tror som du att denna mycket väl kan vara original.

Stort tack! Återkommer med nya bilder efter service.

Jag tar förresten tacksamt emot tips på urmakare i Stockholm, utöver Farfars klocka.

Stort tack! Återkommer med nya bilder efter service.

Jag tar förresten tacksamt emot tips på urmakare i Stockholm, utöver Farfars klocka.
Den är mycket fin.

Men till skillnad mot föregående tror jag inte det är originalkronan. Snarlik dock. Bilden kan luras men tycker den räfflade delen är för bred/lång.

Senast ändrad:
Härlig tråd att läsa! Så mycket information.

Fick ta över min morfars Omega som han köpte när han va 13, det måste alltså varit 1949.

MEN. nu behöver jag klocksnacks hjälp, har kommit upp en diskussion mellan mor min, jag, och min tyvärr dementa morfar. Han har alltid påstått att det är en Omega suverän. För det var det han ville ha, och han va så sjukt stolt över den. Men min mor påstår att i papperna (som tyvärr har försvunnit) som var i perfekt skick i original. Stog det att klockan ej var en suverän (måste alltså varit officer).

Det påstås också att morfar då har förstört papperna för att det tog emot så mycket att det inte var en suverän han hade.

Så behöver eran hjälp att redovisa ifall detta är en Omega suverän eller en Omega officer.

Jämför man denna med era bilder och historier passar det in bättre på en suverän enligt mig.

Som jag förstått är bandet ej original, samt är baksidan utbytt eller gjordes det modeller med helt slät baksida?

Tack på förhand!

Bilagor

• IMG_20210620_150833.jpg
    IMG_20210620_150833.jpg
    494.6 KB · Visningar: 47
  • IMG_20210620_150823.jpg
    IMG_20210620_150823.jpg
    361.5 KB · Visningar: 49
  • IMG_20210620_150817.jpg
    IMG_20210620_150817.jpg
    340.7 KB · Visningar: 44
Härlig tråd att läsa! Så mycket information.

Fick ta över min morfars Omega som han köpte när han va 13, det måste alltså varit 1949.

MEN. nu behöver jag klocksnacks hjälp, har kommit upp en diskussion mellan mor min, jag, och min tyvärr dementa morfar. Han har alltid påstått att det är en Omega suverän. För det var det han ville ha, och han va så sjukt stolt över den. Men min mor påstår att i papperna (som tyvärr har försvunnit) som var i perfekt skick i original. Stog det att klockan ej var en suverän (måste alltså varit officer).

Det påstås också att morfar då har förstört papperna för att det tog emot så mycket att det inte var en suverän han hade.

Så behöver eran hjälp att redovisa ifall detta är en Omega suverän eller en Omega officer.

Jämför man denna med era bilder och historier passar det in bättre på en suverän enligt mig.

Som jag förstått är bandet ej original, samt är baksidan utbytt eller gjordes det modeller med helt slät baksida?

Tack på förhand!
Om baklocket är blankt är det varken en Suverän eller Officer, hur stor är den?

Edit: referensnummer hittar du på insidan av baklocket, det skulle kunna vara en ref 2383 som tillverkades under samma era och delade samma verk som Suverän men som ej hade märkning på Svenska på baklocket.

Om baklocket är blankt är det varken en Suverän eller Officer, hur stor är den?

Edit: referensnummer hittar du på insidan av baklocket, det skulle kunna vara en ref 2383 som tillverkades under samma era och delade samma verk som Suverän men som ej hade märkning på Svenska på baklocket.
Är detta sant? Jag vill minnas att jag sett CK2400 med blanka baklock, dvs en Suverän men utan den texten. Verkar finnas flera varianter av baklock till Suveränen.

Hej, jag tänker att jag slänger mig ut i den här tråden på gott och ont då det känns som att många av er har bra koll. Är det någon av er som har koll på den här lille pjäsen? Jag har koll på historien bakom Suverän och Officer och har även ägt ”en vanlig” Omega Suverän, det vill säga Omega på urtavlan och suverän på bakboetten. Sen kom jag över den här som jag köpte på gott och ont för att den var så otroligt fin Patina på. Det står alltså bara Suverän. Har ni någon koll på detta. Den satt även på en kedja med hake i ena änden som jag kan bifoga om det skulle bidra.

D54B0EC9-A9F7-4773-999B-A71C846CA128.jpeg
0547654F-58C6-47E7-ACE0-29BA6B1F5A31.jpeg

Hej, jag tänker att jag slänger mig ut i den här tråden på gott och ont då det känns som att många av er har bra koll. Är det någon av er som har koll på den här lille pjäsen? Jag har koll på historien bakom Suverän och Officer och har även ägt ”en vanlig” Omega Suverän, det vill säga Omega på urtavlan och suverän på bakboetten. Sen kom jag över den här som jag köpte på gott och ont för att den var så otroligt fin Patina på. Det står alltså bara Suverän. Har ni någon koll på detta. Den satt även på en kedja med hake i ena änden som jag kan bifoga om det skulle bidra.

Har ingenting med Omega att göra, en klocka från gissningsvis 50-talet av låg kvalitet från okänt märke som många var på den tiden.

Det verkar som den skulle vara avsedd för svenska marknaden och associera till Omega Suverän med tanke på namn och stavning på tavlan.
Får mig att tänka på exempelvis fickursvärldens Fake americans m.fl. Ett visst namn ska associera och gärna sammanblandas med något med gott rykte och efterfrågan medan det innehåller något av helt annan art.

Oavsett om klockan i sig är trevlig eller inte är tanken bakom att lura till sig intressenter. Då som nu.

Det verkar som den skulle vara avsedd för svenska marknaden och associera till Omega Suverän med tanke på namn och stavning på tavlan.
Får mig att tänka på exempelvis fickursvärldens Fake americans m.fl. Ett visst namn ska associera och gärna sammanblandas med något med gott rykte och efterfrågan medan det innehåller något av helt annan art.

Oavsett om klockan i sig är trevlig eller inte är tanken bakom att lura till sig intressenter. Då som nu.
Så kan det säkert vara ja. Tack för svar.

Hej, jag är ny här och även med att sätta mig in bland Omega klockor. Jag har ärvt en äldre Omega modell men skulle vilja ha hjälp vad modellen heter och vad den kan vara värd. Tror att det är en Omega suverän men tar tacksamt emot all information.

Hej, jag är ny här och även med att sätta mig in bland Omega klockor. Jag har ärvt en äldre Omega modell men skulle vilja ha hjälp vad modellen heter och vad den kan vara värd. Tror att det är en Omega suverän men tar tacksamt emot all information.

De där boetterna har jag inte hört någon förklaring till men de existerar. Omega är det men var de kommer från och hör hemma i för sammanhang vet jag ej. Om du tittar på insidan baklocket ska det förmodligen vara märkt med samma som det lilla nummer du ser på undersidan bandhornet. Är det 91, 81 det står?

Någon Suverän skulle jag inte kalla den. En militär version bör åtminstone det exemplaret vara som en rimlig gissning, original och tämligen ovanlig och intressant. Inget dåligt arv. Var rädd om den.

Kanske någon annan här vet mer?

Senast ändrad:
Hej, lite ny på forumet, men har för en tid sen ärvt lite gamla klockor.
En av dessa klockor är en Omega Suverän 2400. Har haft den inne hos vår i Kalmar lokala klockexpert och certifierade Omega urmakare och dom har gett mig en offert på att renovera klockan för 4500kr. I detta ingår det såklart ordinarie service, men dom ville också renovera klockan, såväl visade som urtavla. Och det är här jag känner att jag nog vill konsultera forumet lite först. För när jag som referens ringer till Farfars Klocka och frågar, så låter han väldigt frågande till att röra såväl urtavla som visare, då det är i detta och den patina de besitter, som också värdet sitter.
Så, vem har rätt? Välrenommerad Urmakare i Kalmar eller Stockholm?

Själv är jag lite kluven, för jag kan inte säga att jag är superglad i den patina som är på urtavlan idag, då den är uppenbart väldigt solblekt och på ena sidan ser det nästan ut som nått ”spillts” på urtavlan. Så i vågskålen ligger ”en riktigt snyggt renoverad vintageklocka som blir ”som ny” enligt urmakaren” eller ”en klocka med mycket patina som endast servas för att fungera och då eventuellt får ett högre värde?” Vad säger internet, vad hade ni gjort? Jag har för avsikt att behålla klockan och eventuellt låta den gå vidare till nån av mina söner i tex. studentpresent! (Det finns även en Zodiac klocka som är potentiellt presentmaterial till den som inte får Omegan)
F2CF1959-DF97-4443-9C3D-C695F809272A.jpeg

Bilagor

• 19D1CDB3-A573-49C2-8CEC-60DD748158CC.jpeg
    19D1CDB3-A573-49C2-8CEC-60DD748158CC.jpeg
    182 KB · Visningar: 21
  • 15CABE1B-5C10-4698-B6E6-65D8629F241E.jpeg
    15CABE1B-5C10-4698-B6E6-65D8629F241E.jpeg
    163.2 KB · Visningar: 17
  • B9FA18C0-227F-409F-9A98-46839DB37A32.jpeg
    B9FA18C0-227F-409F-9A98-46839DB37A32.jpeg
    382.5 KB · Visningar: 17
  • 7B8E05A6-7BAF-438A-8003-4F7D3C162CB1.jpeg
    7B8E05A6-7BAF-438A-8003-4F7D3C162CB1.jpeg
    338.5 KB · Visningar: 25
En av dessa klockor är en Omega Suverän 2400. Har haft den inne hos vår i Kalmar lokala klockexpert och certifierade Omega urmakare och dom har gett mig en offert på att renovera klockan för 4500kr. I detta ingår det såklart ordinarie service, men dom ville också renovera klockan, såväl visade som urtavla. Och det är här jag känner att jag nog vill konsultera forumet lite först. För när jag som referens ringer till Farfars Klocka och frågar, så låter han väldigt frågande till att röra såväl urtavla som visare, då det är i detta och den patina de besitter, som också värdet sitter.

Själv är jag lite kluven, för jag kan inte säga att jag är superglad i den patina som är på urtavlan idag, då den är uppenbart väldigt solblekt och på ena sidan ser det nästan ut som nått ”spillts” på urtavlan. Så i vågskålen ligger ”en riktigt snyggt renoverad vintageklocka som blir ”som ny” enligt urmakaren” eller ”en klocka med mycket patina som endast servas för att fungera och då eventuellt får ett högre värde?” Vad säger internet, vad hade ni gjort? Jag har för avsikt att behålla klockan och eventuellt låta den gå vidare till nån av mina söner i tex. studentpresent! (Det finns även en Zodiac klocka som är potentiellt presentmaterial till den som inte får Omegan)

Låt dem för allt i världen inte förstöra "renovera" tavlan. Den är ju fin. var rädd om den tavlan. Lämna inte in nån vintage till den urmakaren.

Det jag kunde tänka mig vore att låta Axel i Stockholm som du redan pratat med fixa visarna vid service eftersom det knappast är originallysmassan på dem och det kunde göras bättre än det är nu, i mer passande färg exempelvis, likt den på index.

Senast ändrad:

Tavlan och boetten är jättefin, visare skulle jag kanske låta lägga i ny lysmassa på då de redan blivit omgjorda och inte i särskilt passande färg.

Lämna den direkt till Farfars istället som både är duktig och varsam med gamla klockor och får säkerligen till bra ny lysmassa i visarna. Han lämnar också 1års garanti på service.

Håller med - inte röra tavlan överhuvudtaget. Själv hade jag bett om färganpassad lume till visarna. Den gröna färgen tyder på att den blivit omlumad någon gång, men det gröna klär inte till tavlan - min åsikt, behöver inte stämma för alla

Låter som att dom vill plocka delar till deras egen vinst om dom försöker sälja på dig de.

Jag känner att de blir väl inte "din farfars klocka" om dom byter ut/renoverar/ändrar tavla och visare.
Jag hade lämnat in klockorna på service och renovera uren så de funkar som de ska, men de estetiska får man låta vara. I min smak är patinan riktigt schysst!

Fina klockor för övrigt!

Tack för era svar! Är jag rätt på det, om jag tror att urtavlan är en 9:a på urtavlan-summeringen?

isf funderar man ju på om klockan legat i konstant solsken i typ 50 år? ;) med tanke på att det numera snarare är beiget och inte svart. Detta hade man ju gärna sätt i original! :)

ang Lysmassan i visarna så visste jag inte att detta inte var original, då ska det ju givetvis sättas i så nära originalmassan, som möjligt.

För övrigt, hur länge håller en sån här klocka innan man måste vrida upp den? Och hur länge måste vrida för att den ska hålla sig?

Tack för era svar! Är jag rätt på det, om jag tror att urtavlan är en 9:a på urtavlan-summeringen?

isf funderar man ju på om klockan legat i konstant solsken i typ 50 år? ;) med tanke på att det numera snarare är beiget och inte svart. Detta hade man ju gärna sätt i original! :)

ang Lysmassan i visarna så visste jag inte att detta inte var original, då ska det ju givetvis sättas i så nära originalmassan, som möjligt.

För övrigt, hur länge håller en sån här klocka innan man måste vrida upp den? Och hur länge måste vrida för att den ska hålla sig?
Tror inte den varit nåt svart från början. Tvåton silver skulle jag tro. Har en likadan.

Du drar upp den lämpligen 1 gång/dygn. Du märker när uppdragningen slår stopp.

Låter som att dom vill plocka delar till deras egen vinst om dom försöker sälja på dig de.

Jag känner att de blir väl inte "din farfars klocka" om dom byter ut/renoverar/ändrar tavla och visare.
Jag hade lämnat in klockorna på service och renovera uren så de funkar som de ska, men de estetiska får man låta vara. I min smak är patinan riktigt schysst!

Fina klockor för övrigt!
Tack! Jo jag gillar dem, men måste också fundera på om det är värt 8000kr att renovera två av dem. Har fått pris på 4k/st för Omega Suveränen och Zodiacen.

Tack! Jo jag gillar dem, men måste också fundera på om det är värt 8000kr att renovera två av dem. Har fått pris på 4k/st för Omega Suveränen och Zodiacen.
Lämnade in denna Omega (2383-4) på rejäl service, byte glas, krona, vridstång, etc etc. Det gick på 6900kr. Men aldrig att jag skulle låta dom polera,röra tavla etc. Alla delar som satt på klockan som byttes fick jag med mig hem. (Det tog emot när jag bestämde att dom skulle byta tavla t.om 😂) men de kanske mer är för att jag är som jag är.

Renoveringen gjordes av Eriksons urhandel i Sundbyberg.
Så priset kan du troligtvis använda som en hyfsad referens.

Bilagor

• 16296655200378529370366612082539.jpg
    16296655200378529370366612082539.jpg
    430.2 KB · Visningar: 47
Tillbaka
Topp