Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad det där riktat till mig och min bild på den fantastiska 57:an..? I så fall ska du få..
Jaguar E-type är väldens vackraste bil enligt mig. Den utstrålar kraft och elegans samtidigt. Om du då tänker dig att Subariner som en E-type så kan jag upplysa herrn om att E-type gick ur produktion 1974. Det gör den samtida med när Rolex passerade zenit. Så på många sätt en klar bekräftelse på mina tankar. Jag tackar för det...
Skämt åsido så är jag inte alls ute efter att jämföra en Chronograph med en dykare. Skulle aldrig falla mig in..
Skämt åsido 2. Rolex kommer hålla länge, men hur mycket fanboy man än är - finns ingen fundering på vart utvecklingen tagit vägen de senaste åren?
Tror du glömmer att de är mycket skickliga metallurger samt att deras Daytonaverk tillhör toppen inom chronografverk.
Nu gillar jag ju Rolex(erkänner det öppet nu..). Chronografverket verkar vara på topp så där ger jag dig helt rätt. Men metallurgin är väl en gammal förtjänst? Inte utveckling i så fall. Eller har de gjort särskilda framsteg på senaste decenniet?
Will it float or will it flout?
Personligen är jag väldigt svag för den "nya" Speedmaster 57 i svart på stål. Tänk att de fattar värdet av Alphavisare...
![]()
Vad det där riktat till mig och min bild på den fantastiska 57:an..? I så fall ska du få..
Jaguar E-type är väldens vackraste bil enligt mig. Den utstrålar kraft och elegans samtidigt. Om du då tänker dig att Subariner som en E-type så kan jag upplysa herrn om att E-type gick ur produktion 1974. Det gör den samtida med när Rolex passerade zenit. Så på många sätt en klar bekräftelse på mina tankar. Jag tackar för det...
Skämt åsido så är jag inte alls ute efter att jämföra en Chronograph med en dykare. Skulle aldrig falla mig in..
Skämt åsido 2. Rolex kommer hålla länge, men hur mycket fanboy man än är - finns ingen fundering på vart utvecklingen tagit vägen de senaste åren?
DrDre
Fast "vanligt folk" bryr sig nog inte nämnvärt om urverk. Att en submariner bara har 48 timmars gångreserv och att en PO har 60 bryr sig inte "vanligt folk om".
Jag tror snarare att det handlar om hur känt märket är och hur mycket pengar man har. Har man pengar till en Rolex, så vill man ha en Rolex, men den allmänna uppfattningen är nog att Rolex är så dyra att det är ouppnåeligt. Jag tror även familjetradition (som någon var inne på tidigare) är en beroende faktor på vad man väljer. "Farfar hade en Omega och då vill jag ha en Omega". Hur många personer går in hos en klockförsäljare och börjar fråga om urverkens bph, kraftreserv, serviceintervall och hur urverken är testade? Ytterst få tror jag. De som är insatta lär sig allt om klockorna innan de går till affären.
Helt klart är väl i alla fall att Omega har nu tydligt skjutit in sig mot Rolex och jag är helt säker på att man har det som en uttalad del av sin strategi. Tex den där antimagnetiska är ju närmast en krigsförklaring där man vill visa att man kan göra en bättre klocka än Rolex. Alla lyssnar inte på det men med rejäl marknadsföring under en lång så kan man nog övertyga vissa (det är väl därför man satsar enorma summor idag på mafö). Och om man nu vill sälja någon typ av "symbol of success" så handlar det ju om att övertyga inte bara köparen, utan också de som köparen vill imponera på, dvs vanligt folk. Gruppen konsumenter är också lite mer glidande än bara två grupper "klockgalningar" och "folk som är helt ointresserade" och vissa i mitten som är lite insatta kanske kan lockas över.
Vi får väl se vad som händer. Förändringar kan bli mycket större än vad man tror när man sitter mitt inne i något.
För mig är valet enkelt. Planet Ocean är snyggare än alla ostron, och de ville är snyggare än cellini. Omega vinner. Sen är det självklart mer status bland icke-insatta att ha en rolex på armen, så bryr man sig om det så vinner väl rolex. Tror ändå i slutändan att det kokar ned till vad man tycker är finast!
Fin, men 65k för en Omega är på tok för dyrt, tjacka Rolle!
Jag håller med dig. Omegas nyare modeller har en rätt rejäl lyxpremie inbakad i priset, men jag tycker inte att man (ännu) har uppnått den statusen, så de är för dyra idag. Väldigt fina klockor och det är roligt med alla nya tekniska innovationer de jobbar med så jag hoppas de fortsätter att klättra. Men statusmässigt har de en bit kvar även om de verkar jobba på rätt bra.
Även om jag själv tillhör Rolexgänget och alltid gillat märket, så måste jag säga att det finns ett område där jag är lite avis på Omegafans. Och det är vintage. När vi i rolexhörnan får hålla tillgodo med lite rödtext (till en extra kostnad av 35 tkr jfr med motsvarande vit text), så finns det ju fantastiska vintage från Omega.
Allt från skojiga funktioner som alarm och bilförarklockor till massor av roliga färger och former (tex Flightmaster och Ploprof) och givetvis också jäkligt cleana och eleganta dresswatches. Och dessutom har ju Omega en väldigt fin service av vintage. Läste tex nyligen på TTT om en kille som köpt ett riktigt vrak av en Flightmaster och skickade ned den till Omega och man reparerade och bytte ut allt som var dåligt mot nytt Omega original. Och priset var rätt rimligt dessutom. Där ligger ju Rolex långt långt efter.
Kolla in den här fantastiska renoveringen av en Flightmaster. Jag tycker det är väldigt fin service av serviceavdelningen på Omega.
http://www.timetotalk.se/post38681.html#p38681