• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

  • Safirglas

    Röster: 335 52.3%
  • Hesalit

    Röster: 306 47.7%

  • Totala väljare
    641
Okej dvs känsla men som sagt automatiska kostar mer att underhålla men man får också en annan känsla.
Det är ju ett varierande utbud också. Ibland har man inte så mycket att välja på. Vill man ha en Omega med kvarts får man söka ett tag och då är det kanske inte en modell man vill ha av andra anledningar. Rolex har inga kvartsur längre. Mekaniska verk har blivit industristandard bland lyxklockor.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Det är ju ett varierande utbud också. Ibland har man inte så mycket att välja på. Vill man ha en Omega med kvarts får man söka ett tag och då är det kanske inte en modell man vill ha av andra anledningar. Rolex har inga kvartsur längre. Mekaniska verk har blivit industristandard bland lyxklockor.

Tycker att det är synd att det har blivit så. Citizen och Grand Seiko gör lyxiga qusrtzare. Tror att omega skulle kunna tjäna på att släppa en SMP i Quartz 20k under nuvarande list.
 

ThomasP

Cartier
2-Faktor
Jag har ungefär hälften mekaniskt och hälften kvarts. Går mest på vad jag tycker är snyggt. Idag vintage Omega.

20240424_134340.jpg
 
Tycker att det är synd att det har blivit så. Citizen och Grand Seiko gör lyxiga qusrtzare. Tror att omega skulle kunna tjäna på att släppa en SMP i Quartz 20k under nuvarande list.
Det är väl marknaden som drivit det åt det hållet. Omega har ju haft SMP i kvarts, men den kanske inte sålde så bra mot slutet. Jag har inga problem med det personligen då jag gillar mekaniska verk.
Ja, i Japan är kvarts populärt bland lyxigare märken, så det finns en marknad.
 

Pippis pappa

Rolex
2-Faktor
Det är väl marknaden som drivit det åt det hållet. Omega har ju haft SMP i kvarts, men den kanske inte sålde så bra mot slutet. Jag har inga problem med det personligen då jag gillar mekaniska verk.
Ja, i Japan är kvarts populärt bland lyxigare märken, så det finns en marknad.
Finns ju även en del fina kvartsare från den gamla världen också; Cartier, Breitling och varför inte F.P. Journe för att nämna några
 
Tycker att det är synd att det har blivit så. Citizen och Grand Seiko gör lyxiga qusrtzare. Tror att omega skulle kunna tjäna på att släppa en SMP i Quartz 20k under nuvarande list.
Trender kommer och går också. Det känns som om kvarts är på väg in igen, till viss del. Från början var kvarts nytt, dyrt, modernt och lyxigt. Sen tog det över det mekaniska och dominerade fullständigt. Sen (sent 80-tal?) svängde pendeln tillbaka och mekaniskt började bli intressant igen. Man utvecklade verk som om man skulle utveckla ångmaskinen när det finns elmotorer. Det handlar inte om att mekaniskt är bättre än kvarts - snarare som att det finns folk som gillar veteranbilar som låter bättre och ser bättre ut under motorhuven än en elbil.
Att Omega skulle komma med några nya kvartsmodeller känns tveksamt - det är koaxialverk som gäller där, men vem vet.
 

Quark

Cartier
2-Faktor
Det är ju ett varierande utbud också. Ibland har man inte så mycket att välja på. Vill man ha en Omega med kvarts får man söka ett tag och då är det kanske inte en modell man vill ha av andra anledningar. Rolex har inga kvartsur längre. Mekaniska verk har blivit industristandard bland lyxklockor.
Omega har ju dessa läckra kvartsmodeller. Inte billiga...

 
Topp