• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 380 53.7%
  • Hesalit

Röster: 327 46.3%

• Totala väljare
    707
Inte meningen att trampa på någon öm tå här men jag ser på klockor som funktionella redskap i första hand och föredrar att de åldras som alla andra bruksprylar med normal användning. Vissa vill upprätthålla det yttre nyskicket och låter estetiken komma i första hand vilket i mina ögon mer bär mot att klockan blir ett smycke. Helt ok, men polerade klockor har väl generellt ett sämre andrahandsvärde vilket var det som diskuterades.
Du trampar inte mig på tårna. Jag vara bara nyfiken på hur du resonerade med det du skrev.
Dåligt polerade klockor har oftast ett sämre andrahandsvärde.

Inte meningen att trampa på någon öm tå här men jag ser på klockor som funktionella redskap i första hand och föredrar att de åldras som alla andra bruksprylar med normal användning. Vissa vill upprätthålla det yttre nyskicket och låter estetiken komma i första hand vilket i mina ögon mer bär mot att klockan blir ett smycke. Helt ok, men polerade klockor har väl generellt ett sämre andrahandsvärde vilket var det som diskuterades.
Har du kollat på quartsaren? Du får en fin för ca halva priset mot den du kikar på.

Du har förstått. Helt opolerat är ju så mycket trevligare. En klocka kan vara fräsch och fin även om den har lämnat det där nyskicksstadiet, något som egentligen börjar ske efter några år bara.

Skulle kollat klocksnack innan jag satte mig på pendeln...
20191120_165040.jpg

Upptäckte något tråkigt idag. Kronan på min smp 1120 sitter löst, har nästan ramlat av några gånger. Men går att skriva in så den fäster. Lutar åt ett byte av kronan va?
Nån som vet vad man borde betala isf?

Tack på förhand!

Upptäckte något tråkigt idag. Kronan på min smp 1120 sitter löst, har nästan ramlat av några gånger. Men går att skriva in så den fäster. Lutar åt ett byte av kronan va?
Nån som vet vad man borde betala isf?

Tack på förhand!
Var inne hos urmakaren idag, han droppade i lite gänglås och drog åt kronan. " Nu kommer det inte hända igen" sa han.
Det var det bästa som kunde hända idag. Kostade gratis :)

Finns det nått rekommenderat service intervall på en Diver 300?
Tror de säger 5 år.
Har själv en SMP med okänd servicehistorik.
Den drar upp sämre än min EternaMatic och Tudor från sextiotalet men den tickar på -2spd så då får den fortsätta ticka. Så fort jag ser en avvikelse från detta, eller att den inte längre är tät vid trycktest, då blir det service för min.

Efter att tidigare i år ha sålt min Planet Ocean XL som ju i ärlighetens namn var alldeles för stor för mina klena handleder har jag verkligen saknat en robust klocka gjord för att tåla allt. Siktet var inställt på en blå Diver 300 men så när denna landade hos "min" handlare blev det en helomvändning.
Bytte ganska omgående till gummirem som jag tycker gör sig exceptionellt bra till den i övrigt svart-vita klockan.

20191122_184232.jpg

Tror de säger 5 år.
Har själv en SMP med okänd servicehistorik.
Den drar upp sämre än min EternaMatic och Tudor från sextiotalet men den tickar på -2spd så då får den fortsätta ticka. Så fort jag ser en avvikelse från detta, eller att den inte längre är tät vid trycktest, då blir det service för min.

Vad hamnar en service på map kr? (Om inget onormalt upptäcks)

Tillbaka
Topp