• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 380 53.7%
  • Hesalit

Röster: 327 46.3%

• Totala väljare
    707
Då har det hänt! Sålde min första lyxklocka jag skulle ha resten av livet ( omega smp-c ).. Efter nästan 2 år tillsammans växte jag ifrån den samtidigt som jag gled djupare in i klockträsket!

Ibland tyckte jag den var världens vackraste dykare, den perfekta klockan men lika ofta var jag trött på designen. Den kändes lite omodern utan att vara ”vintage-charmig” (?).

Sen vart den ALLTID kladdig på glaset (jäkla ar-coating), vilket vart extremt störigt!! Dock saknar jag den såklart (*suck) som fanken..

Måste nog skaffa mig en ny läckerbit, så min fråga är: Vilken skulle ni rekommendera av den nya Seamastern eller Planet Ocean (39,5)?? Skall åka till AD och prova när tillfälle ges såklart! Gillar designen på nya Seamastern men är den för klumpig? Min smp-c (41 mm) kändes ju perfekt?! Därav lockar PO 39,5..

Samma urverk i bägge men väldigt olika klockor.. Vilken skulle ni välja och varför? Släng gärna upp bilder! :)

Har Omega (tänker på SMP och PO) lika bra AR som Breitling?
Jag vet inte om min teori stämmer, men Breitlings AR och Omegas AR tycker jag är ungefär lika bra. Skillnaden är att Omegas är mer neutral medans Breitlings har mer coola effekter (blå reflektion osv). Men läsbarhetsmässigt är båda riktigt bra.

Värt att nämna är att jag inte testat någon modern Breitling, utan en från -92 och en från ca 2009. Nyare Breitlings kanske är ännu bättre än så och därmed slår Omegas AR..

Bästa Omegavänner,
Snart kommer denna härlighet, Speedmaster 39,7mm med kaliber 321.
Speedmaster 321.png

Bra att de kör ickelimiterad. Mindre bra att de struntar i Hesalite. 13000 CHF är kanske inte så billigt men undrar hur beg-priserna kommer bli med tiden när fler kommer ut.

Om den beggad sjunker hyffsat kanske detta kan bli ett framtida köp!

Tycker den ser riktigt bra ut och första gången jag blivit lite sugen på en modern Speedmaster. Hade dock föredragit hesalit och solitt baklock!

Men.. varför ska denna kosta 3 gånger så mycket som den vanliga 005 eller fois?

Tycker den ser riktigt bra ut och första gången jag blivit lite sugen på en modern Speedmaster. Hade dock föredragit hesalit och solitt baklock!

De kör väl guldplätering av verket, keramisk ring, stepped dial samt lite annat godis som drar upp priset, plus safirglas och en allmän hype så vips landar priset på 3x normalt.

Den är mer påkostad i alla detaljer men det som gör den så dyr är att den i stora delar är handbyggd, iaf monterad helt utanför den vanliga produktionslinan. Framför allt gäller det själva 321-verket, där tror jag mycket av kostnaden ligger. Kommer från där dom tillverkar/handbygger Tourbillon-verken snarare än den vanliga produktionslinan för 8/9XXX-verk i ETA's fabrikslokaler.

Underbart, alla frågor besvarade inom gruppen. Omega kommer med mer info inom kort. Tills dess får vi njuta av bilden på skönheten.

När man ändå har er på "släpp/ryktes-tråden", är det en manuell Master Chronometer-certifierad Speedy i pipeline eller är det något jag fått om bakfoten?

Är tvärsäker på att jag läst "103% säkra rykten" någonstans på att det var ett släpp men börjar fundera om jag läst i sömnen.

Manuell i fetstil bara för att den inte ska blandas med 9300-Speedys!

När man ändå har er på "släpp/ryktes-tråden", är det en manuell Master Chronometer-certifierad Speedy i pipeline eller är det något jag fått om bakfoten?

Är tvärsäker på att jag läst "103% säkra rykten" någonstans på att det var ett släpp men börjar fundera om jag läst i sömnen.

Manuell i fetstil bara för att den inte ska blandas med 9300-Speedys!
Har ju släppts caliber 3861 manuell co-axial METAS nu i två limiterade Apollo 11-versioner. Helt säkert kommer det fler och jag vill tro i en "vanlig" icke-LE stålversion. Vi får inga svar innan Omega offentliggör det på insta/websidan. Jag ställde exakt denna fråga till Claes, Omegas representant i Sverige under ett event i november.

Någon som har koll på om det är väntetid på omega smpc från AD I Sverige för tillfället?
Är så jäkla sugen på den med vit urtavla (bild nedan). Men känns som att storleken på uret ökar med varje år som går. 50mm lug to lug är otroligt saftigt för ett par smala handleder som jag äger :)
Omega-Seamaster-Diver-300M-White-Ceramic-Dial-Master-Chronometer-210.30.42.20.04.001-5.jpg

Någon som har koll på om det är väntetid på omega smpc från AD I Sverige för tillfället?
Är så jäkla sugen på den med vit urtavla (bild nedan). Men känns som att storleken på uret ökar med varje år som går. 50mm lug to lug är otroligt saftigt för ett par smala handleder som jag äger :)
Omega-Seamaster-Diver-300M-White-Ceramic-Dial-Master-Chronometer-210.30.42.20.04.001-5.jpg
Ingen väntetid att tala om

Jag vet inte om min teori stämmer, men Breitlings AR och Omegas AR tycker jag är ungefär lika bra. Skillnaden är att Omegas är mer neutral medans Breitlings har mer coola effekter (blå reflektion osv). Men läsbarhetsmässigt är båda riktigt bra.

Värt att nämna är att jag inte testat någon modern Breitling, utan en från -92 och en från ca 2009. Nyare Breitlings kanske är ännu bättre än så och därmed slår Omegas AR..
Låter bra! Båda har väl dubbelsidig AR?
Breitling är ju en dröm att fota jämfört med Rolex..
Antar att Omega också är rätt tacksamma då :)

Fasicken vad läcker den är med vit urtavla. Byt ut länken till gummi så är det rena ramen drömmen! :woot:

Väldigt fina bilder! Men utöver det, vet du varför de kör dubbelsidig AR istället för bara på insidan? Tänker att har man ett reptåligt safirglas försvinner väl lite poängen med det när klockan ändå blir känslig för ”repor” mm i beläggningen?
Dubbelsidig AR ger bättre effekt helt enkelt. Men även känsligare för repor som du säger.

Tillbaka
Topp