Ser inte mycket blåare ut på den där bilden...Det är samma på de andra bilderna,har kontaktat säljaren så får man se vad de säger![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ser inte mycket blåare ut på den där bilden...Det är samma på de andra bilderna,har kontaktat säljaren så får man se vad de säger![]()
Jag tycker du ska ta dig en titt i hemslöjdsdelen på forumet. Där finns det "hobbyurmakare" som säkert kan ta sig an den. En ny fjäder är inga konstigheter att få ihop.Jag har en äldre Omega Genève, tyvärr går det inte att vrida upp den, kronan snurrar men händer inte mer än så. Det är väl inte långt bort att gissa att fjädern har gått eller är det någon här som har erfarenhet från annat?
Jag utgår från att Omega tar bra betalt och kanske mer än vad klockan i sig är värd? Till den har jag dock ett fint guldarmband från Omega i 18 karat. Är det någon som vet vad den är värd, ingen mening att ha kvar den till en trasig klocka.
Tack på förhand,
Linus
Tycker också efter att ha funderat lite att tavlan är för liten i relation till vridring och boett. Konstiga proportioner tycker jag.Kan du inte slänga upp nån jämförelsebild mot annan/andra dykare sen?
Gillar den men känns lite knubbig, bezeln som är lite tjock i relation till tavlan.
Den är väldigt trevlig ändå men var väl det som stog ut för mig när jag såg bilder på den.Tycker också efter att ha funderat lite att tavlan är för liten i relation till vridring och boett. Konstiga proportioner tycker jag.
Omega har ju ofta varit lite befängda med hur de prissätter. Att Aqua Terran är dyrare än SMP är ju också väldigt underligt.Det är faktiskt helt befängt att den som är billigare i utförandet kostar så mycket mer. I ett läge när Omega blir alltmer omöjliga att köpa för ”vanligt folk” så hade de en ypperlig chans att släppa en lite billigare variant. Säg att den hade kostat 50’? Det hade blivit succé och mer är den inte heller värd!
Det har du såklart helt rätt i!Omega har ju ofta varit lite befängda med hur de prissätter. Att Aqua Terran är dyrare än SMP är ju också väldigt underligt.
Kan du inte slänga upp nån jämförelsebild mot annan/andra dykare sen?
Gillar den men känns lite knubbig, bezeln som är lite tjock i relation till tavlan.
Är det någon som har förstått logiken bakom det? Den snabba logiken säger ju att det borde vara tvärtom. Smp har mer vattentålighet, vridring. Är det finish de baserar det på? Eller är det bara att AT ska marknadsföras som en lyxigare produkt?Omega har ju ofta varit lite befängda med hur de prissätter. Att Aqua Terran är dyrare än SMP är ju också väldigt underligt.
Det är gissningsvis bara tradition. Sportklockor har traditionellt varit billigare. En Sub 5513 kostade väl hälften av en DJ 1601 t ex när det begav sig. När det kommer till prissättning av massproducerade lyxklockor så är nog den faktiska produktionskostnaden ganska sekundär.Är det någon som har förstått logiken bakom det? Den snabba logiken säger ju att det borde vara tvärtom. Smp har mer vattentålighet, vridring. Är det finish de baserar det på? Eller är det bara att AT ska marknadsföras som en lyxigare produkt?
Nu sladdar vi kanske OT men utveckla gärna.När det kommer till prissättning av massproducerade lyxklockor så är nog den faktiska produktionskostnaden ganska sekundär
Smp är väl mer mer en instegsklocka i omegas sport sortiment med po som the big daddy och är därmed billigare?Är det någon som har förstått logiken bakom det? Den snabba logiken säger ju att det borde vara tvärtom. Smp har mer vattentålighet, vridring. Är det finish de baserar det på? Eller är det bara att AT ska marknadsföras som en lyxigare produkt?
När det kommer till lyxprodukter överlag så handlar det ju mer om marknadsstrategi och signalvärde än produktionskostnad att man väljer att positionera en produkt i ett visst prissegment.Nu sladdar vi kanske OT men utveckla gärna.
Fast nog verkar de ändra fokus? Från att ha väldigt många AD så är det numer bara en flaggskeppsbutik i sthlm. Och prishöjningarna senaste åren är rätt rejält.När det kommer till lyxprodukter överlag så handlar det ju mer om marknadsstrategi och signalvärde än produktionskostnad att man väljer att positionera en produkt i ett visst prissegment.
Omega och liknande tillverkare spottar ur sig hundra tusentals klockor per år och omkostnaderna ligger nog främst i att pröjsa diverse märkesambassadörer, ordna influenserevent, sponsra OS och sätta en Omega på James Bond i vartenda film.
Ja, det är en del av exakt samma marknadsstrategier. Produkterna är de samma, men man vill poängtera att man minsann inte säljs i vilken skrotbutik i förorten som helst som ger rabatter kors och tvärs. Man vill ligga i ett fåtal butiker på exklusiva adresser för att signalera en viss status och kunna ta betalt därefter. Men så är det ju med så gott som alla lyxprodukter som sagt.Fast nog verkar de ändra fokus? Från att ha väldigt många AD så är det numer bara en flaggskeppsbutik i sthlm. Och prishöjningarna senaste åren är rätt rejält.
Det i sig känns inte som en dålig strategi. Sen tycker jag de borde tänka om i butikerna och hemsidan. När man försöker så hårt att kännas exklusivt och dyrt så får de i min mening lite motsatt effekt. Det var min känsla när jag var i deras butik i Stockholm i somras. Då kändes tex Breitlings butik mer genuin på något sätt. Att de vet vad de är. Nu är det ju extremt medvetet och en strategi i sig, men jag tyckte det funkade bättre. Kanske en smaksak. Omega är rymd och hav, borde inte butikerna representera det?Ja, det är en del av exakt samma marknadsstrategier. Produkterna är de samma, men man vill poängtera att man minsann inte säljs i vilken skrotbutik i förorten som helst som ger rabatter kors och tvärs. Man vill ligga i ett fåtal butiker på exklusiva adresser för att signalera en viss status och kunna ta betalt därefter. Men så är det ju med så gott som alla lyxprodukter som sagt.
Kolla i tex hong kongFast nog verkar de ändra fokus? Från att ha väldigt många AD så är det numer bara en flaggskeppsbutik i sthlm. Och prishöjningarna senaste åren är rätt rejält.
Swatch Group vet säkert precis vad dom håller på med (även om vissa inte verkar hålla med), men jag tycker personligen att Omega känns alldeles för spretigt. Finns liksom ingen röd tråd i sortimentet och framtoningen känns fortfarande billig jämfört med konkurrenten.Det i sig känns inte som en dålig strategi. Sen tycker jag de borde tänka om i butikerna och hemsidan. När man försöker så hårt att kännas exklusivt och dyrt så får de i min mening lite motsatt effekt. Det var min känsla när jag var i deras butik i Stockholm i somras. Då kändes tex Breitlings butik mer genuin på något sätt. Att de vet vad de är. Nu är det ju extremt medvetet och en strategi i sig, men jag tyckte det funkade bättre. Kanske en smaksak. Omega är rymd och hav, borde inte butikerna representera det?
Haha ja dom har säkert mer koll på det där än en idrottslärare (jag). Pengar gör dom ju i massor.Swatch Group vet säkert precis vad dom håller på med (även om vissa inte verkar hålla med), men jag tycker personligen att Omega känns alldeles för spretigt. Finns liksom ingen röd tråd i sortimentet och framtoningen känns fortfarande billig jämfört med konkurrenten.
Kolla i tex hong kong
Dom har typ 25 rolex handlare i hela det lilla landet och man har 3 omega butiker
Detta är ju en strategi för att få upp märkets prestige och att försöka minimera klockor som går till gråisar
Jo men de vill väl öka exklusiviteten på omega, som nämns innan så är inte målgruppen KS. Men det lär nog ta många år innan de är ikapp rolex även om prissättningen är typ där.Swatch Group vet säkert precis vad dom håller på med (även om vissa inte verkar hålla med), men jag tycker personligen att Omega känns alldeles för spretigt. Finns liksom ingen röd tråd i sortimentet och framtoningen känns fortfarande billig jämfört med konkurrenten.
Omega får nog se sig bakom ryggen, Rolexs lillebror är på väg att gå om. Tror i framtiden (10-20 år) så är det Tudor Omega vill gå om.Jo men de vill väl öka exklusiviteten på omega, som nämns innan så är inte målgruppen KS. Men det lär nog ta många år innan de är ikapp rolex även om prissättningen är typ där.
Håller med. Sett till prissättningen även om tudor också lagt på så. Köpte 2018 en seamaster för ~28-30k hos ad.Omega får nog se sig bakom ryggen, Rolexs lillebror är på väg att gå om. Tror i framtiden (10-20 år) så är det Tudor Omega vill gå om.
Om inget sentimentalt värde finns, kanske kolla upp guldvärdet?Jag har en äldre Omega Genève, tyvärr går det inte att vrida upp den, kronan snurrar men händer inte mer än så. Det är väl inte långt bort att gissa att fjädern har gått eller är det någon här som har erfarenhet från annat?
Jag utgår från att Omega tar bra betalt och kanske mer än vad klockan i sig är värd? Till den har jag dock ett fint guldarmband från Omega i 18 karat. Är det någon som vet vad den är värd, ingen mening att ha kvar den till en trasig klocka.
Tack på förhand,
Linus
På vilket sätt menar du att Tudor är på väg att gå om? Omega säljer ungefär dubbelt så många klockor.Omega får nog se sig bakom ryggen, Rolexs lillebror är på väg att gå om. Tror i framtiden (10-20 år) så är det Tudor Omega vill gå om.
Ja kanske, trodde dock att armbandet skulle vara värt mer än bara sin vikt i guld.Om inget sentimentalt värde finns, kanske kolla upp guldvärdet?