• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 412 54.2%
  • Hesalit

Röster: 348 45.8%

• Totala väljare
    760
Väldigt tjusig guld-mesh på den här varianten:

Jag förstår verkligen inte varför man envisas skriva materialvalet på tavlan. Det kanske är för att jag inte har råd som jag inte förstår?

Jahaja, en ny pie-pan-dog-leg-Constellation alltså. Det är väl något som spekulerats om i många år.
omega-constellation-observatory-co-axial-master-chronometer-39-4-mm-14013392102001-af2b9a.png

Hade kunnat bli bra, men 39,4 mm och 12,23 mm tjock känns väl kanske inte så kul.
Håller med, alldeles för stor och tjock för den här typen av klocka. Ser fin ut på foto dock.

Tjockare än en Daytona 🙄
Jag som lekman förstår bara inte varför Omega väljer att göra så tjocka boetter. Det finns väl inga kunder som säger: "Fin klocka, jag önskar bara att den vore tjockare!"

Som jag fått det förklarat för mig är det en väl utbredd myt att det har med koaxialverkens tjocklek att göra? Rolex 3235 (Sub) är 6,0 mm medan Omega 8800 (300M) bara är 4,6 mm. Ändå är boetten på Sub 1,3 mm tunnare än diton på 300M.

Så det måste vara medvetna val under formgivningen att gång på gång göra klockorna så tjocka, trots kritiken. Men vad handlar det om? "Wrist presence" eller något annat idiotiskt?

Det borde vara lag på att en dressare som Constellation (med 30 m WR) inte kan vara 12,23 mm tjock. Det är smått absurt.

"The First Two-Hand Master Chronometer"​

Skriver Omega på hemsidan.
Undrar varför ingen har tänkt på att göra en jätteprecis klocka utan sekundvisare förut?:rolleyes:
Håller med thOm, förlagan är riktigt bra. Har en ytlig bekant som har en och den ser riktigt bra ut.

METAS kollar visuellt på sekundvisaren för att mäta tidshållningen, vilket såklart inte funkar om det saknas en sekundvisare.
Omega har nu hittat på en lösning som istället lyssnar och mäter på så vis
Jo men det uppfattade jag, tycker bara att om men har en klocka som är exakt så vill man väl kunna se exakt vad klockan är också. Det går ju i och för sig längre mellan tillfällena man behöver justera klockan om den går exakt så den poängen finns ju. Men det är säkert inte den typen av detaljer som spelar roll för kundgruppen.
Själv gillar jag inte alls klockor utan sekundvisare, vill gärna se något som rör sig på klockan, dvs rör sig lite snabbare än tim- och minutvisarna.

"The First Two-Hand Master Chronometer"​

Skriver Omega på hemsidan.
Undrar varför ingen har tänkt på att göra en jätteprecis klocka utan sekundvisare förut?:rolleyes:
Håller med thOm, förlagan är riktigt bra. Har en ytlig bekant som har en och den ser riktigt bra ut.
Jag kan tycka att halva grejen med en klocka som går riktigt bra är att man kan stämma av mha sekundvisaren….

Har blivit student igen på äldre dar och därmed också trappat ner på hobbyn…men intresset finns alltid kvar.

Har inte heller tyckt att det passar att springa omkring på campus med, för mig, en fin klocka.

Men nu har jag en lugnare vår och då kommer min studentpresent från 1998 fram igen.

Trevlig helg!

IMG_7541.jpeg

Hej alla

Vad tror ni om detta?

Certet ifyllt 2007 men vad jag kan hitta är serienumret ifrån ca 2010?

Någon som har en rimlig förklaring på det?

Mvh
Henke

Bilagor

• omega.jpg
    omega.jpg
    157.8 KB · Visningar: 6
  • omega1.jpg
    omega1.jpg
    143.4 KB · Visningar: 6
  • omega2.jpg
    omega2.jpg
    142.6 KB · Visningar: 6
  • omega3.jpg
    omega3.jpg
    209.5 KB · Visningar: 5
  • omega6.jpg
    omega6.jpg
    226.2 KB · Visningar: 5
  • omega5.jpg
    omega5.jpg
    118.9 KB · Visningar: 4
  • omega4.jpg
    omega4.jpg
    118.9 KB · Visningar: 3
  • omega7.jpg
    omega7.jpg
    169.9 KB · Visningar: 5
Jag som lekman förstår bara inte varför Omega väljer att göra så tjocka boetter. Det finns väl inga kunder som säger: "Fin klocka, jag önskar bara att den vore tjockare!"

Som jag fått det förklarat för mig är det en väl utbredd myt att det har med koaxialverkens tjocklek att göra? Rolex 3235 (Sub) är 6,0 mm medan Omega 8800 (300M) bara är 4,6 mm. Ändå är boetten på Sub 1,3 mm tunnare än diton på 300M.

Så det måste vara medvetna val under formgivningen att gång på gång göra klockorna så tjocka, trots kritiken. Men vad handlar det om? "Wrist presence" eller något annat idiotiskt?

Det borde vara lag på att en dressare som Constellation (med 30 m WR) inte kan vara 12,23 mm tjock. Det är smått absurt.
Långsiktigt har ju trenden gått mot större klockor i alla dimensioner. Nu har pendeln börjat svänga tillbaka lite.
Själv tycker jag inte 12 mm. är tjockt för en klocka per se och vet inte om jag föredrar min Tresor som är under 11. Jag tycker den ser bra ut på bild iaf.
Det handlar mer om medvetna val än tjocka koaxialverk (som ju inte är speciellt tjocka). Tresoren har t.ex. kupad bakboett, dvs. den är medvetet tjockare.
Och priset, långt över halvmiljonen, är ju magstarkt.

Jo men det uppfattade jag, tycker bara att om men har en klocka som är exakt så vill man väl kunna se exakt vad klockan är också. Det går ju i och för sig längre mellan tillfällena man behöver justera klockan om den går exakt så den poängen finns ju. Men det är säkert inte den typen av detaljer som spelar roll för kundgruppen.
Själv gillar jag inte alls klockor utan sekundvisare, vill gärna se något som rör sig på klockan, dvs rör sig lite snabbare än tim- och minutvisarna.
För en som jag som kollar gången morgon och kväll är det ju svårt utan sekundvisare, men det är nåt elegant med det ändå på en dressklocka. Att verket går exakt är ju bara ett plus ändå - blir ju mer "set it and forget it".

Har blivit student igen på äldre dar och därmed också trappat ner på hobbyn…men intresset finns alltid kvar.

Har inte heller tyckt att det passar att springa omkring på campus med, för mig, en fin klocka.

Men nu har jag en lugnare vår och då kommer min studentpresent från 1998 fram igen.

Trevlig helg!

IMG_7541.jpeg
Gött! Under mina fem år på Lunds universitet var jag owg med en Railmaster 39,2 mm. Inte en enda wristshot har jag från den tiden. Those were the days.

Gött! Under mina fem år på Lunds universitet var jag owg med en Railmaster 39,2 mm. Inte en enda wristshot har jag från den tiden. Those were the days.

Starkt! 💪🏽

Jag vågar inte, rädd för att sticka ut samtidigt som jag gnäller över att jag är student igen (men det sitter egentligen bara i mitt eget huvud) 😅 Har en gammal (men fin) Seiko kinetic och en g-shock gw-5000u som jag alternerar mellan i skolan.

Jag kan förstå att en större klocka kanske säljer bättre än en mindre, dvs 40 mm vs 36 mm. Och att vi här utgör en liten andel av Omegas kundbas och således inte är de som styr valet av design och mått fullt ut. Men med en klocka som kostar 700 000 SEK kan man väl unna sig att gå mer hardcore med tunn boett och 36 mm. Visst kanske du tappar några försäljningar på det jämfört med en större på 40 mm men i det stora hela är det väl skit samma för i ärlighetens namn lär de inte sälja alltför många exemplar. Egentligen samma med stålen för 140 000, vilket på ett sätt är ett lika galet pris.

Som en jämförelse kostar en VC Overseas helt i gult 800 000 och då ter sig Omegan rätt akterseglad.

Jag kan förstå att en större klocka kanske säljer bättre än en mindre, dvs 40 mm vs 36 mm. Och att vi här utgör en liten andel av Omegas kundbas och således inte är de som styr valet av design och mått fullt ut. Men med en klocka som kostar 700 000 SEK kan man väl unna sig att gå mer hardcore med tunn boett och 36 mm. Visst kanske du tappar några försäljningar på det jämfört med en större på 40 mm men i det stora hela är det väl skit samma för i ärlighetens namn lär de inte sälja alltför många exemplar. Egentligen samma med stålen för 140 000, vilket på ett sätt är ett lika galet pris.

Som en jämförelse kostar en VC Overseas helt i gult 800 000 och då ter sig Omegan rätt akterseglad.
Så är det nog. Baserat på vad vi i tråden har diskuterat måste således den tilltänkta kunden vara en stormrik asiat som inte är någon samlare i egentlig mening, utan hellre någon som vill ha en stor och tung guldklocka av ett känt fabrikat. Något som folk lägger märke till helt enkelt. Skulle tro att många samlare med den budgeten hellre skulle snegla på VC som du skriver. Eller PP. En Aquanaut i stål ligger i det häradet och är en klocka som ökar i värde hela tiden, jämfört med en dressare i helguld som halveras i värde så fort den lämnar omegabutiken. Inget fel med det så klart, folk får och bör göra som de vill med sina pengar.

• Like
Reactions: fc2
Håller med, alldeles för stor och tjock för den här typen av klocka. Ser fin ut på foto dock.
För egen del är 39 ganska optimalt för den typen av klocka. Jag känner mig aldrig komfortabel med en klocka på 35-36mm, har haft en 60–tals pie-pan och använde den aldrig.

41 mm blir däremot lätt för stort och oproportionerligt så den här kan nog vara ett perfekt mellanting. 😊

För egen del är 39 ganska optimalt för den typen av klocka. Jag känner mig aldrig komfortabel med en klocka på 35-36mm, har haft en 60–tals pie-pan och använde den aldrig.

41 mm blir däremot lätt för stort och oproportionerligt så den här kan nog vara ett perfekt mellanting. 😊
Ja, det handlar väl mycket om att många av oss hellre vill se Constellation med sina klassiska mått, som den @th0m visade några inlägg upp. För mig är den nya dressaren alldeles för maffig medan originalet har perfekta dimensioner. Om vi håller oss till Constellation (vilken märklig serie det är ändå!) tycker jag Globemaster passar mycket bättre i 39 mm, och där gör tjockleken inte så mycket i och med att det är en tämligen sportig modell, särskilt på länk.

Tillbaka
Topp