• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 387 53.6%
  • Hesalit

Röster: 335 46.4%

• Totala väljare
    722
Yes det kräver mycket belysning eller speciellt direkt ljus att få tag på de . Men fortfarande tänker att det är mycket bättre med ar än att inte ha alls som tex Rolex … man ser mycket bättre detaljer. Mina repor hälsar 😂
IMG_1733.jpeg
Jag har inga sådana repor på någon av mina Rolex. Men jag håller med om att det är mycket mindre synligt än på Breitlings AR. Men Breitlings AR är så snygg enligt mig iaf. Om där inte är repor för då är det i princip bara att slänga skiten. :D

Jag undrar lite. Är det någon som upplever att SMPc har lätt för att få repor i AR-behandlingen på glaset? Det stör mig lite.
Min Planet ocean (som jag skrivit om tidigare) fick så mycket repor att glaset blev mjölkigt i många vinklar; i vissa vinklar försvann de dock. Jag har haft som vana att gnugga glaset rent från damm med tummarna, men det blev inte så bra i längden. Jag har låtit slipa bort ARen så glaset blivit kristallklart. Blev lite mer reflektioner som jag tänkte på från början, men tänker inte på det nu och klart värt det.
Min Speedmaster månfas börjar få lite repor efter c:a 1,5 år på armen av bara vanligt slitage (har använt fukt och putsduk), men det är så lite att jag inte tänker slipa bort nåt än, får se vid service.

Min Planet ocean (som jag skrivit om tidigare) fick så mycket repor att glaset blev mjölkigt i många vinklar; i vissa vinklar försvann de dock. Jag har haft som vana att gnugga glaset rent från damm med tummarna, men det blev inte så bra i längden. Jag har låtit slipa bort ARen så glaset blivit kristallklart. Blev lite mer reflektioner som jag tänkte på från början, men tänker inte på det nu och klart värt det.
Min Speedmaster månfas börjar få lite repor efter c:a 1,5 år på armen av bara vanligt slitage (har använt fukt och putsduk), men det är så lite att jag inte tänker slipa bort nåt än, får se vid service.
Det stör inte mig så mycket mer än när det är direkt solljus på den. Jag älskar dock modellen så jag får hålla mig borta från att stirra på tavlan med lupp i solljus. :D

Nytt band på Railmaster. Materialet heter Nytech och bandet är sytt av den tyska tillverkaren BOB. Fin kvalitet till en billig peng, men dessvärre är just den här modellen discontinued (önskar jag hade köpt på mig ett extra band som backup). Monterade det på ett äldre viklås av samma typ som följde med 2803.52.37 kring millennieskiftet (går fortfarande att hitta på C24 och diverse klockforum om man är envis). Skön sommarkombo tycker jag. Länken får nog vila fram till i höst.

1000018002.jpg
1000018003.jpg

Det var ett tag sedan jag postade i den här tråden så det får bli en kvällsbild så här på fredagen.

:omega: kommer alltid vara min första och största kärlek, lite som en gammal vän som man alltid kan komma tillbaka till efter diverse utflykter med Tudor och annat 😊

IMG_3865.jpeg

Är i långt gångna tankar att nästa klockan ska bli en omega aqua terra 41 mm med den gröna urtavlan. Vill ha med gummistrap - så givetvis finns inte gummistrap till just den gröna 41 mm, bara till 38 mm.
Nån som vet tredjeparts straps som passar bra till aqua terra?
Bjuder på en bild på de två jag kokat ner till det står emellan. Just nu leder den gröna. Kan ju ändras 😄

Bilagor

• IMG_9640.jpeg
    IMG_9640.jpeg
    957.3 KB · Visningar: 3
Är i långt gångna tankar att nästa klockan ska bli en omega aqua terra 41 mm med den gröna urtavlan. Vill ha med gummistrap - så givetvis finns inte gummistrap till just den gröna 41 mm, bara till 38 mm.
Bjuder på en bild på de två jag kokat ner till det står emellan. Just nu leder den gröna. Kan ju ändras 😄
Jag förmodar att det är den här klockan du vill ha:

Den säljs precis som du skriver inte med gummiband, men det finns flera andra varianter med samma boett som säljs med gummiband. Så en Omega-handlare eller serviceverkstad kan ta hem ett gummiband som egentligen hör till en annan klocka, som "reservdel". Viklåstet till läderbandet borde funka även till gummibandet.

Kanske bandet till denna guldvariant matchar?

Det bästa med Aqua Terra IMO är dess OEM-gummi så tycker du skall välja mellan dom utgåvor som kan levereras med detta. Tredjepartsgummin är svårt vad gäller färgmatchning och utseendemässigt tycker jag OEM-gummits ändlänkar gör mycket, här en bild vad t ex Zealande erbjuder...
1745663612096.png

Finns som sagt en grön Moonshine guld i 41mm på gummi men det är inte samma gröna tavla så tvek på att det matchar tillfredsställande.

Så kan det vara. Dessutom insåg jag precis att ändlänkarna i guld inte matchar, och säkert är jättedyra.
Komplett gummi är i tre delar som man kan beställa separat. Gummi, viklås och ändlänkar. Beställa det där gröna och samtidigt ändlänkar och viklås i stål skall inte vara några problem alltså.

En sak som är lite tråkig med den gröna är att den klär i färre färger på straps. Där har den vita ett övertag. Gillar även de orangea detaljerna. Dock skiljer sig den vita urtavlan från övriga. Varför kan det inte vara enkelt? 😄

Tillbaka
Topp