• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 388 53.6%
  • Hesalit

Röster: 336 46.4%

• Totala väljare
    724
@Nopplis @mgm3 @Nicke L @Trix
Ang Bandverktyg
Detta kit finns ju även …
Inte snåla när man håller på med klockor upp emot, och över, 100K. Det är värt att lägga mer på kvalitet om du frågar mig.

Erfarenhet av Zealanders gummin någon?
Original gummit till PO 2500 det svarta känns o ser rätt maffigt ut så funderar på nåt annat…

Även wristbuddy band till speedy borde passa
Zealande är påtagligt mjukare än t ex OEM till SMP, sen får man själv avgöra om man gillar det (jag vill ha det lite styvare). Fick med detta till denna PO och jag är rätt säker på att det är Watchwear curved. Klickar i perfekt på MoonSwatch och X-33, på PO får man trycka lite mer för att det skall klicka i men inga problem med standard bandstift. Gillar detta gummi som är lagom styvt och oslagbart bang for buck men visst, till en Omega vill man väl ha lite mera ”premium”.
IMG_9352.jpeg

Zealande är påtagligt mjukare än t ex OEM till SMP, sen får man själv avgöra om man gillar det (jag vill ha det lite styvare). Fick med detta till denna PO och jag är rätt säker på att det är Watchwear curved. Klickar i perfekt på MoonSwatch och X-33, på PO får man trycka lite mer för att det skall klicka i men inga problem med standard bandstift. Gillar detta gummi som är lagom styvt och oslagbart bang for buck men visst, till en Omega vill man väl ha lite mera ”premium”.
IMG_9352.jpeg
Jag gillar mjukare så det låter lovande. Dessutom har de olika längder vilket är ett stort plus. OEM är ju lockande men kostar ju därefter oxå

Samlar kraft att påbörja omstiftning av länk. Gillar när länken är distinkt och glappfri men ändå följsam vilket Polarisens länk är när den är i skick.
7835eff5-e7f7-4cb6-8160-fdb101b07a8f-1_all_84540.jpg
Det är den värd! Brukar inte vara så mycket jobb med dessa äldre länkar när man väl sätter igång.

Själv tillhör jag den lilla minoriteten som föredrar pin-and-collar framför skruvar. Inga envisa skruvar som sitter som berget, eller strippade skruvskallar, eller repade länkbitar när mejseln slinter...

Får man fråga vad stiften kostade och var du köpte? Jag ska också stifta om min RM vad det lider, men lyckas för mitt liv inte hitta rätt delar. Det enda jag kommit fram till är att länkens referensnummer är 1574/898.

Nu känner jag mig skitdum men vad är det som gör den "Designed for Rolex and Tudor watches", ett bandstift är väl ett bandstift? Måste bara vara säljknep va?
Jag skulle tro att det är för att ägarna av klockor av dessa märken ska känna sig trygga med deras produkter. Den är bra även för dessa, s a s.
Så den kommer att passa för en mängd märken, inklusive R och T.

Nu känner jag mig skitdum men vad är det som gör den "Designed for Rolex and Tudor watches", ett bandstift är väl ett bandstift? Måste bara vara säljknep va?
Toleransen vid gafflarna. Eller ja det är det som gör Bergeon 7825 specifik för Rolex. För att Rolex har supertajt mellan bandhorn och länk. Tydligen.

@Hebbe jag får eventuellt revidera min ursprungliga åsikt om 7825 för jag provade den på den här San Martin/Tudor-grejsen precis och det var väldigt lätt att plocka bort och sätta dit länk.

Det är den värd! Brukar inte vara så mycket jobb med dessa äldre länkar när man väl sätter igång.

Själv tillhör jag den lilla minoriteten som föredrar pin-and-collar framför skruvar. Inga envisa skruvar som sitter som berget, eller strippade skruvskallar, eller repade länkbitar när mejseln slinter...

Får man fråga vad stiften kostade och var du köpte? Jag ska också stifta om min RM vad det lider, men lyckas för mitt liv inte hitta rätt delar. Det enda jag kommit fram till är att länkens referensnummer är 1574/898.
Jag köpte dessa via min lokala uris. Han är inte AD men får beställa från Omega. Jag gav 2k för 20st pinnar och 20st hylsor. Men vi har en del annat pyssel ihop så jag vet faktiskt inte om det priset är vad det egentligen kostar.

Jag köpte dessa via min lokala uris. Han är inte AD men får beställa från Omega. Jag gav 2k för 20st pinnar och 20st hylsor. Men vi har en del annat pyssel ihop så jag vet faktiskt inte om det priset är vad det egentligen kostar.
Tack, då vet jag. Jag skulle egentligen bara behöva 11 pinnar och 11 hylsor. Får höra med min lokala uris då, han är certifierad av Omega. Har inspekterat pinnarna och hylsorna och de är i mycket fint skick fortfarande, men det ska väl göras någon gång - det är ju slitdelar trots allt.

Tack, då vet jag. Jag skulle egentligen bara behöva 11 pinnar och 11 hylsor. Får höra med min lokala uris då, han är certifierad av Omega. Har inspekterat pinnarna och hylsorna och de är i mycket fint skick fortfarande, men det ska väl göras någon gång - det är ju slitdelar trots allt.
Jag har en annan likadan länk i helstål där länken måste vara renoverad eller mycket lite använd. Då kan jag inte bara låta bli att fixa denna stål/guld också även om den inte är helt kass. En helt annan känsla.

Jag fick precis upp en reklam på Instagram för något identiskt verktyg med Nam Hing men det hade fiffigheten att ha bandhornsbredd stående på skalan där man justerar verktyget. Men den reklamen stängde jag ner och nu hittar jag inte möget igen.

IMG_9591.jpeg

Kan det vara den här du tänker på? Delugs Bracelet Removal Tool. 243,75 USD.

Absolut. Det verkar onekligen vara ett väldigt bra verktyg och jag skulle tro att det blir bra mycket billigare vid gruppköp.
Deras idé med att hålla monteringspinnarna parallella under rörelsen är ju helt rätt. Och idén med att klämma ihop stiften vid montering så att de håller sig inom end claspen när man monterar tillbaka bandet känns ju helt naturlig.
Jag tror mycket på idén.

Vi får se vad de säger om priset. Skulle gissa kanske 10% om man köper säg 5 st.

Senast ändrad:
Toleransen vid gafflarna. Eller ja det är det som gör Bergeon 7825 specifik för Rolex. För att Rolex har supertajt mellan bandhorn och länk. Tydligen.

@Hebbe jag får eventuellt revidera min ursprungliga åsikt om 7825 för jag provade den på den här San Martin/Tudor-grejsen precis och det var väldigt lätt att plocka bort och sätta dit länk.
Har beställt en 7825 nu 👍

Tillbaka
Topp