• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 388 53.6%
  • Hesalit

Röster: 336 46.4%

• Totala väljare
    724
Det du ska beställa ifrån AD är en extra halvlänk så du då har totalt två st. Detta blir snyggast på denna modellen. Har samma PO och ska idag hämta min extra halvlänk.
Det går sätta dit låset ifrån Smp eller liknande med microjustering men jag tycker då man sabbar det estetiskt eftersom claspen blir större och bredare .
Halvlänk FTW.

1749118038770.jpeg

Det du ska beställa ifrån AD är en extra halvlänk så du då har totalt två st. Detta blir snyggast på denna modellen. Har samma PO och ska idag hämta min extra halvlänk.
Det går sätta dit låset ifrån Smp eller liknande med microjustering men jag tycker då man sabbar det estetiskt eftersom claspen blir större och bredare .
Aha, så du menar inget nytt spänne utan halvlänk istället? Har jag förstått dig rätt då?

Senast ändrad:
Är det någon som vet på rak arm om Bergeon 7825 (Tweezers) funkar för att ta av länken på en Omega Seamaster 1957 Trilogy? Är det tighta toleranser på ändlänkarna mot caset (som på Rolex) eller funkar det annars smidigt med ett vanligt verktyg (Typ Bergeon 6767)? Spontant ser det ut som att det bör funka med 7825-tweezers, men har inte koll på dimensioner, etc.

bergeon-7825-metallbandspanne-tang-fjaderstang-korntang-rostfritt-stal-ergonomiskt-watch-silver
Bump då jag också är nyfiken om 7825 funkar bra på omega?
När AD bytte mitt mesh igår så använde de Rolex motsvarighet som heter 3200 o det funkade kanon. Lite sugen på att köpa en 7825 men undrar om det finns erfarenhet av verktyget ?

Rolex 3200
IMG_5839.jpeg

Jag har en 7825. Har aldrig provat det på mina Rolex:ar men jag tycker generellt att det inte fungerar särskilt bra. Funkade kanon på min Breitling Navitimer men de fjäderstiften kan man nästan ta bort med naglarna.

Kräver lite teknik för att kunna använda verktyget också så väl värt att tänka på lärokurvan.

Jag har en 7825. Har aldrig provat det på mina Rolex:ar men jag tycker generellt att det inte fungerar särskilt bra. Funkade kanon på min Breitling Navitimer men de fjäderstiften kan man nästan ta bort med naglarna.

Kräver lite teknik för att kunna använda verktyget också så väl värt att tänka på lärokurvan.
Ok…Rolex är ganska enkla med vanligt bandstiftverktyg iaf på gmt o submariner där går det lätt imho. Men omega kan vara lite tricky ibland. Har nu sett flera med riktigt fula märken på ovansidan av bandhorn. Därav ville jag inte lyfta av meshet på min Smp.

Urmakaren jag känner sa dock att de själva ofta använder verktyget jag postade ovan för att ta länkar. Men kräver lite övning.

Finns det nåt liknade verktyg som funkar bättre på Omega bandstift?

Senast ändrad:
Ok…Rolex är ganska enkla med vanligt bandstiftverktyg iaf på gmt o submariner där går det lätt imho. Men omega kan vara lite tricky ibland. Har nu sett flera med riktigt fula märken på ovansidan av bandhorn. Därav ville jag inte lyfta av meshet på min Smp.

Urmakaren jag känner sa dock att de själva ofta använder verktyget jag postade ovan för att ta länkar. Men kräver lite övning.

Finns det nåt liknade verktyg som funkar bättre på Omega bandstift?
Det finns ett annat verktyg som verkar oerhört bra. Har inte testat det men byter man armband ofta kanske det är värt ett försök.

Har sett någon variant på denna också som antagligen är billigare. Men det är detta:

När AD bytte mitt mesh igår så använde de Rolex motsvarighet som heter 3200 o det funkade kanon. Lite sugen på att köpa en 7825 men undrar om det finns erfarenhet av verktyget ?

Rolex 3200
IMG_5839.jpeg
Tycker 7825 funkar bra på Omega men som alla sagt, kräver lite övning och det är inte helt idiotsäkert. Det är lite vasst om man skulle slinta ut över handhornen. Men har ju inget att jämföra med, körde vanlig 7767-F innan. Som bäst är 7825 till Tudor BB som jag tyckt varit riktigt svår ffa med att få på länken med 7767.

Det finns ett annat verktyg som verkar oerhört bra. Har inte testat det men byter man armband ofta kanske det är värt ett försök.

Har sett någon variant på denna också som antagligen är billigare. Men det är detta:

Tycker också att detta verkar ha en del uppenbara fördelar mot 7825

Jag fick precis upp en reklam på Instagram för något identiskt verktyg med Nam Hing men det hade fiffigheten att ha bandhornsbredd stående på skalan där man justerar verktyget. Men den reklamen stängde jag ner och nu hittar jag inte möget igen.

Rolex 3200
IMG_5839.jpeg
Det verktyget jag använder mig av…tycker den är stabil och säkert på de flesta länkbyten.

Jag fick precis upp en reklam på Instagram för något identiskt verktyg med Nam Hing men det hade fiffigheten att ha bandhornsbredd stående på skalan där man justerar verktyget. Men den reklamen stängde jag ner och nu hittar jag inte möget igen.
Den reklamen fick jag också för några dagar sen. Får se till att spara den nästa gång den kommer upp!

@Nopplis @mgm3 @Nicke L @Trix
Ang Bandverktyg
Detta kit finns ju även …
Enda problemet jag har med "billigare" verktyg är att gafflarna inte håller särskilt länge. Men jag vet inte. Har köpt Bergeon enbart sedan jag köpte min första märkesklocka.

Enda problemet jag har med "billigare" verktyg är att gafflarna inte håller särskilt länge. Men jag vet inte. Har köpt Bergeon enbart sedan jag köpte min första märkesklocka.
Jo så kan det säkert vara men gafflarna går byta på detta vad det verkar.
7825 känns som det bästa men ändå minst 1600kr typ

@Nopplis @mgm3 @Nicke L @Trix
Ang Bandverktyg
Detta kit finns ju även …

Tack för tipset, ser ganska lovande ut. Har en liknande som jag köpte på AliX som dock är helt värdelös. Har du testat den själv @Hebbe ?

Jo så kan det säkert vara men gafflarna går byta på detta vad det verkar.
7825 känns som det bästa men ändå minst 1600kr typ
Som sagt. Det kräver en del övning. Jag har inte lärt mig det än kan jag säga. Går alltid tillbaka till min trogna vapendragare 6767-F. Men jag har ingen Tudor och jag byter inte band på mina Rolex. Byter faktiskt otroligt sällan armband på någon klocka. Men jag tvättar länkar desto oftare.

Tillbaka
Topp