Det var inte länge den fick stanna.Lurar lite på om jag ska byta bort min Chronomat…mot något annat typ PO

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det var inte länge den fick stanna.Lurar lite på om jag ska byta bort min Chronomat…mot något annat typ PO
Nope… nu har jag försökt ett antal ggr med olika o det klickar inte helt enkelt.Det var inte länge den fick stanna.![]()
Nej då ska man inte behålla det.Nope… nu har jag försökt ett antal ggr med olika o det klickar inte helt enkelt.![]()
Jag är verkligen beredd att hålla med. Rucka kan i detta sammanhang kan bara tolkas på ett sätt särskilt som det enligt SAOL betyder "rätta till gången hos klocka".Rucka är IMO korrekt ord på svenska.
Även i mina öron låter det helt rätt, men det skulle nog ändå kunna misstolkas — särskilt om man bara använder ett enda ord — eftersom det lika gärna skulle kunna uppfattas som att man vill justera länken, inte gången.Jag skulle säga att det korrekta ordet är justera, enligt modernt språkbruk.
"Rucka" är väldigt mycket vanligare än "regulera".Hur brukar man uttrycka sig här på KS? "Klockan går bra men behöver ruckas?"
eller "Klockan går bra men behöver reguleras?"
Ah, tack för tipset! Söker man på "rucka" så dominerar det! Och söker man på KS via Google får man 6690 träffar på "rucka" och 2610 träffar på "regulera". Saken är med andra ord klar. Rucka är termen som är praxis, men självklart går det bra att även säga "regulera".Du kan använda sökfunktionen på Klocksnack och kolla.
Kul, tack för att du delar! Vad är din input på Tudor, några sådana som passerat arbetsbänken?För drygt fyra år sedan då jag hade servat min första Omega skrev jag följande (tänkte att det kanske kan roa någon):
"To me, this watch and movement pretty much constitute the epitome of aesthetics and function. I can admire its exterior and interior from any angle endlessly, and the fit and finish of the parts are outstanding. When assembling the movement, it feels like the parts are magically drawn together. It is quite clear that this watch was designed to be appreciated and enjoyed not just by its owner but by the watchmaker servicing it."
Det har även blivit några Rolex-verk sedan dess och när jag jämför är min slutsats att Omega är väldigt prisvärt.
Tack för frågan! Jag antar att du syftar på Tudors in-house-verk?Kul, tack för att du delar! Vad är din input på Tudor, några sådana som passerat arbetsbänken?
Ja, sorry, menade såklart in-houseverken. Att urmakare gillar ETA/Selitta får väl vara allmänt känt, även om jag själv aldrig haft någon tur med bra gångprecision, även om man säkert kunnat göra det mycket bättre med lite ruckning.Tack för frågan! Jag antar att du syftar på Tudors in-house-verk?
Nej, jag har tyvärr inte haft nöjet att skruva i något ännu – men jag skulle bli förvånad om de inte spelar i samma division som Omegas och Rolex motsvarigheter.
Det betyder dock inte att ETA- och Sellita-verken, som dominerade Tudor fram till ungefär 2015, är sämre på något sätt. Tvärtom – ur ett rent urverksperspektiv ger de nog mest “pang för pengarna”. De är pålitliga arbetshästar med riktigt bra gångprecision, och dessutom trevliga (och relativt enkla) att både serva och reparera.
Faktum är att Tudor fortfarande använder ETA/Sellita i flera modeller – till exempel Royal-serien (Sellita i de flesta storlekar, ETA i minsta modellen), vissa Black Bay 32/36/41 (framför allt tidigare generationer), samt modeller som 1926 och Style. Det är alltså fortfarande möjligt att köpa en ny Tudor med ett klassiskt, lättservat standardverk.
Nuvarande Tudor med ETA/Sellita:
Kort sagt: Utmärkt val för den som vill ha mycket klocka utan att spräcka budgeten.
- Royal: Sellita (T601/T603) och ETA (T201 i 28 mm)
- Black Bay 32/36/41: ETA (2016–2020) → Sellita (2021–2023)
- 1926: ETA eller Sellita (modellår avgör)
- Style: ETA eller Sellita
- (Övriga modeller kör Kenissi-inhouse)
Tyvärr ruckas inte alltid ETA- och Sellita-verk särskilt noggrant från fabrik. Jag kan på ett sätt förstå det – ett nytt verk behöver gå några veckor för att allt ska ”sätta sig” och själva finjusteringen kan ta från några minuter till över en timme beroende på vad som behöver göras.Att urmakare gillar ETA/Selitta får väl vara allmänt känt, även om jag själv aldrig haft någon tur med bra gångprecision, även om man säkert kunnat göra det mycket bättre med lite ruckning.
Ja verkligen, det är otroligt att något som bara simplifierat beskrivet består av kuggar, hjul och fjäder kan uppnå en så hög precision.Tyvärr ruckas inte alltid ETA- och Sellita-verk särskilt noggrant från fabrik. Jag kan på ett sätt förstå det – ett nytt verk behöver gå några veckor för att allt ska ”sätta sig” och själva finjusteringen kan ta från några minuter till över en timme beroende på vad som behöver göras.
Om det bara handlar om att rucka går det fort, men om spiralen behöver justeras (inte helt ovanligt) så blir det mer jobb: först justera spriralen sedan rikta den mellan regulatorstiften och sedan justera avståndet mellan stiften. På moderna ETA/Sellita är det åtminstone betydligt smidigare tack vare ETAChron-systemet.
Köper man däremot en dyrare klocka med ett ETA/Sellita-baserat verk, typ Breitling, Tudor, Sinn eller Maurice Lacroix kan – och bör – man förvänta sig ett väljusterat verk. Det är i alla fall min erfarenhet.
Apropå ruckning kom jag att tänka på när Joe Rogan klagade över att han måste ställa tillbaka minutvisaren på sin Rolex ungefär fem minuter varannan månad. Det är alltså runt +5 sekunder per dag. Visst, på en Rolex kan man ofta trimma in det till +1 till +3 sekunder, men ändå… är det inte nästan magi att en bunt små metallbitar och syntetiska rubiner – helt utan batteri eller elektronik – kan hålla tiden så bra?
För att sätta det i perspektiv: tänk dig att köpa en 30 cm linjal med samma felmarginal. Den skulle vara 30,0017 cm lång. Vem skulle ens märka det? Och om du försökte reklamera den skulle säljaren förmodligen bara le och säga: "Grattis, du har fått en linjal med Superlative Chronometer Officially Certified-precision."
Man kan ju förvisso förundras över en gångprecision inom 5 s/d, men så dåligt vill jag inte ha det, när man kan göra nåt åt det eller om det finns bättre verk. Omegas nya verk ligger ofta inom sekunden och genom att laborera med t.ex. olika positioner på natten kan man få det ännu bättre - jag har två klockor som jag har halvårsvis och de kan jag hålla väl inom en halv minut, så varje gång jag tittar på klockan får jag exakt tid.Tyvärr ruckas inte alltid ETA- och Sellita-verk särskilt noggrant från fabrik. Jag kan på ett sätt förstå det – ett nytt verk behöver gå några veckor för att allt ska ”sätta sig” och själva finjusteringen kan ta från några minuter till över en timme beroende på vad som behöver göras.
Om det bara handlar om att rucka går det fort, men om spiralen behöver justeras (inte helt ovanligt) så blir det mer jobb: först justera spriralen sedan rikta den mellan regulatorstiften och sedan justera avståndet mellan stiften. På moderna ETA/Sellita är det åtminstone betydligt smidigare tack vare ETAChron-systemet.
Köper man däremot en dyrare klocka med ett ETA/Sellita-baserat verk, typ Breitling, Tudor, Sinn eller Maurice Lacroix kan – och bör – man förvänta sig ett väljusterat verk. Det är i alla fall min erfarenhet.
Apropå ruckning kom jag att tänka på när Joe Rogan klagade över att han måste ställa tillbaka minutvisaren på sin Rolex ungefär fem minuter varannan månad. Det är alltså runt +5 sekunder per dag. Visst, på en Rolex kan man ofta trimma in det till +1 till +3 sekunder, men ändå… är det inte nästan magi att en bunt små metallbitar och syntetiska rubiner – helt utan batteri eller elektronik – kan hålla tiden så bra?
För att sätta det i perspektiv: tänk dig att köpa en 30 cm linjal med samma felmarginal. Den skulle vara 30,0017 cm lång. Vem skulle ens märka det? Och om du försökte reklamera den skulle säljaren förmodligen bara le och säga: "Grattis, du har fått en linjal med Superlative Chronometer Officially Certified-precision."
Om gångprecisionen känns som den viktigaste parametern så finns det ju fantastiska alternativ. Jag skulle själv inte ha något emot att äga en Citizen med kaliber A660 (+5s/år) eller ännu hellre en Citizen med kaliber 0100 (+1s/år), men då pratar vi ganska stora pengar. Inte för att jag tycker det behövs utan för att det är så infernaliskt cool att det är möjligt.Man kan ju förvisso förundras över en gångprecision inom 5 s/d, men så dåligt vill jag inte ha det
Jag håller helt med.Om gångprecisionen känns som den viktigaste parametern så finns det ju fantastiska alternativ. Jag skulle själv inte ha något emot att äga en Citizen med kaliber A660 (+5s/år) eller ännu hellre en Citizen med kaliber 0100 (+1s/år), men då pratar vi ganska stora pengar. Inte för att jag tycker det behövs utan för att det är så infernaliskt cool att det är möjligt.
Själv tycker jag inte är något praktiskt problem om min (mekaniska) klocka går ett par tre minuter för fort eller så per månad (snarare tvärtom!). Dessutom tar det bara några sekunder att ställa tillbaka minutvisaren när man tycker det blir lite för mycket. Vad jag inte är så förtjust i är klockor som går för långsamt.
En på 39-40 hade varit perfekt!Fler som väntar på en SMP 40mm (till o med 38mm)?
trenden är ju nedåt i storlek så bara hoppasEn på 39-40 hade varit perfekt!![]()
Wow, riktigt snygg! Vad är det för urverk i den? Jag såg en service-/reparationsvideo på ett Omega Co-Axial-modifierat ETA 2892A2 och blev imponerad över lösningarna. Är detta ett in-house-verk eller bygger det på en modifierad bas, tro?En lite ovanligare Omega här skulle jag säga?
Det är ett Omega Co-Axial-modifierat ETA 2892A2Wow, riktigt snygg! Vad är det för urverk i den? Jag såg en service-/reparationsvideo på ett Omega Co-Axial-modifierat ETA 2892A2 och blev imponerad över lösningarna. Är detta ett in-house-verk eller bygger det på en modifierad bas, tro?
En lite ovanligare Omega här skulle jag säga?
![]()