• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 396 53.7%
  • Hesalit

Röster: 342 46.3%

• Totala väljare
    738
Nya turkosa AT:n med svart ceramisk bezel
1000009477.jpg
Riktigt snygg men hur motiverar man 12k för en keramisk bezel :oops:

Om gångprecisionen känns som den viktigaste parametern så finns det ju fantastiska alternativ. Jag skulle själv inte ha något emot att äga en Citizen med kaliber A660 (+5s/år) eller ännu hellre en Citizen med kaliber 0100 (+1s/år), men då pratar vi ganska stora pengar. Inte för att jag tycker det behövs utan för att det är så infernaliskt cool att det är möjligt.

Själv tycker jag inte är något praktiskt problem om min (mekaniska) klocka går ett par tre minuter för fort eller så per månad (snarare tvärtom!). Dessutom tar det bara några sekunder att ställa tillbaka minutvisaren när man tycker det blir lite för mycket. Vad jag inte är så förtjust i är klockor som går för långsamt.
Jo, hade gångprecisionen varit det viktigaste hade jag ju köpt ett kvartsur, men de är jag inte intresserad av av andra skäl.
Att ställa klockan är en liten process för min del då jag är noga med att sekund- och minutvisarna linjerar och mintutvisaren rör ofta på sig (inte på äldre omegor jag haft, dock) när man drar ut och in kronan, så det kan ta några försök. Jag har inget emot lite arbete, men gillar och fascineras av mekaniska klockor som håller tiden bra.
Vi har alla olika intressen.
Trevlig diskussion!

Att ställa klockan är en liten process för min del då jag är noga med att sekund- och minutvisarna linjerar
Då är vi helt klart urbröder. 😉 Jag kan gärna lägga några extra minuter – det är ju halva nöjet. Ville bara säga att för den som inte är lika skruv- och visarnoga som vi, så funkar en väljusterad mekanisk klocka i praktiken lika bra som ett kvartsur.

En vänlig själ på forumet hjälpte mig att beställa det från Omega. Inte billigt men vad ska man göra 😅
Alla service-center borde kunna beställa originalband som reservdel. Det verkar finnas drygt 20 sådana totalt i Sverige.

Men billigt är det som sagt inte. Listpris är väl över 3000 kr för gummit, och lika mycket till för ett viklås.

Alla service-center borde kunna beställa originalband som reservdel. Det verkar finnas drygt 20 sådana totalt i Sverige.

Men billigt är det som sagt inte. Listpris är väl över 3000 kr för gummit, och lika mycket till för ett viklås.

Säkert så, men tittar man på Omegas hemsida hittar man inget. Filtrerade på Orange som färg.

Orange.jpg

Säkert så, men tittar man på Omegas hemsida hittar man inget. Filtrerade på Orange som färg.

Orange.jpg
Det där tillbehörssortimentet omfattar nog bara klockor som fortfarande säljs.

Till PO generation 8500 räknas det väl som reservdel, och då måste man fråga ett service-center som har åtkomst till reservdelssystemet.

Och även till klockor som fortfarande säljs behöver man titta i reservdelssortimentet om man vill köpa ett gummiband som inte säljs till just den klockan man äger.

Senast ändrad:
Det där tillbehörssortimentet omfattar nog bara klockor som fortfarande säljs.

Till PO generation 8500 räknas det väl som reservdel, och då måste man fråga ett service-center som har åtkomst till reservdelssystemet.

Och även till klockor som fortfarande säljs behöver man titta i reserdelssortimentet om man vill köpa ett gummiband som inte säljs till just den klockan man äger.
Det är väl ingen hemlighet direkt, det var @DrKlocka som hjälpte mig att beställa 😊

Någon som har koll på var man kan få tag på reservdelar? Behöver en pusher i guld (eller guldfärgad) till en Omega speedmaster Reduced 175.00.33
Ref. På pushern är 086SX0079-Y
Undviker helst E-bay, men får väl köra på det om jag inte hittar det någon annanstans.

Någon som har koll på var man kan få tag på reservdelar? Behöver en pusher i guld (eller guldfärgad) till en Omega speedmaster Reduced 175.00.33
Ref. På pushern är 086SX0079-Y
Undviker helst E-bay, men får väl köra på det om jag inte hittar det någon annanstans.
Tror att DrKlocka ovan kan hjälpa dig även med det 😊

Tillbaka
Topp