Det såg jag inte ens!Hade helt klart varit att föredra redan från början. Din fick även tillbaka HEV![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det såg jag inte ens!Hade helt klart varit att föredra redan från början. Din fick även tillbaka HEV![]()
Love it!!ID guy's idé
![]()
![]()
Jag instämmer, tycker baklocket inte är fel. De har valt att göra det i titan och utan gravering för att krympa tjockleken så mycket det går och det tycker jag får gå före ett graverat baklock.Nya PO, vilket jävla släpp!
Iaf om vi kollar löpmetrarna som skrivits om den!
Rör helt klart upp känslor.
Jag tycker den är helt ok.
Att den inte skulle vara lika blingig som i filmen som @Sennelier la upp som var filmad med 20 ljuskällor är ju föga förvånande,
även om jag oxå kan tycka det vore trevligare med mer borstat.
Baklocket får ju med väldigt mycket skit.
Tycker inte valet av ett enkelt graverat lock är så fel om man gör en modell som flörtar med dåtiden.
Bild på ett annat gammalt (och uppenbart skitigt) Omega-lock:
![]()
Nja säkrare skulle jag inte tro men det går att göra titanet tunnare.Är ett baklock i titan alltså säkrare än ett i stål? Ifrågasätter det inte, men har aldrig hört det innan, så jag är nyfiken på varför.
De skulle skippat att fylla i med svart färg så hade det sett mycket bättre ut. Kolla bara Speedyn som @SpejsMan la upp. Det ser mycket finare ut.
Å andra sidan är det bara vi klocksavanter som överhuvudtaget noterar sådana här detaljer. En petitess i ordets rätta bemärkelse.
Kul att du frågar!Är ett baklock i titan alltså säkrare än ett i stål? Ifrågasätter det inte, men har aldrig hört det innan, så jag är nyfiken på varför.
De skulle skippat att fylla i med svart färg så hade det sett mycket bättre ut. Kolla bara Speedyn som @SpejsMan la upp. Det ser mycket finare ut.
Å andra sidan är det bara vi klocksavanter som överhuvudtaget noterar sådana här detaljer. En petitess i ordets rätta bemärkelse.
Coolt! Tack för detta. Då har man lärt sig något nytt även denna dag.Kul att du frågar!
Slängde ihop ett snabbt lock med en millimeters tjocklek.
I "rostfritt stål" är säkerhetsfaktorn 0,6 vid 600m djup.
![]()
Med högfastigt titan är faktorn 2,1 så det är rätt stor skillnad.
Finns garanterat bättre stålsorter än den jag valde vid detta snabba test som hade minskat skillnaden, men titan är klart tåligare ändå.
En säkerhetsfaktor under 1 innebär väl att det går sönder?Coolt! Tack för detta. Då har man lärt sig något nytt även denna dag.
Ja jag med!Coolt! Tack för detta. Då har man lärt sig något nytt även denna dag.
Ja, är man under 1 så är man ute på tunn is.En säkerhetsfaktor under 1 innebär väl att det går sönder?
Men som sagt intressant, jag trodde att stål och titan var ungefär lika starka material, men att titan har lägre densitet
Skulle tro det. Kolla med @DrKlockaGår det att få tag på reservdelar till Omega som privatperson? Behöver fjädern till låset till min PO 2500, artnr. 085ST0055.
Gärna i Sthlm eller Sverige - annars får det bli en beställning på ebay.
(japp bra tillfälle för rengöring också...)
![]()
Skulle tro det. Kolla med @DrKlocka
Trodde mig ha sett att du kunde fixa stift till länkar som behöver nya stift. Eller hade jag missuppfattat?Kan inte sälja delen löst till dig som privatperson, men kan hjälpa dig sätta ihop det till ett fungerande lås med rätt reservdel.
Trodde mig ha sett att du kunde fixa stift till länkar som behöver nya stift. Eller hade jag missuppfattat?
Är det skillnad på del och del, om det går att fixa vissa saker men inte andra?
Ok, tack för svar.Jag har hjälpt en medlem att ta fram stift till hans slitna länk, ja. Jag har haft väldigt mycket länkdelar från äldre lager men det har börjat sina rejält.. och ja, det är skillnad. Enligt Omega ska inte reservdelar överhuvudtaget nå en privatperson utan allt ska monteras av verkstad. Jag tar inte mycket för montering heller, så det är bäst att skicka in till mig. Då lämnar jag även garanti på jobbet.
Problemet är att passformen kan vara annorlunda på nya stift/länkdelar. Man kan behöva modifiera dem osv. Blir väldigt tidskrävande om man behöver svara på mail angående såna frågor i sin tur.. jag har inte den tiden längre.
Ok, tack för svar.
Nu var det inte jag som behöver hjälp, men som sagt, jag tyckte mig sett att det hänt förr, men då vet vi varför.
Kanske det, eller så skruvar man ut kronan. Jag ser ingen vits med en manuell heliumventil.Det kommer inte in något helium i denna konstruktion
Vänta nu. Varför är orange bezel dyrare än blå?
Och varför är de typ 15.000 kr. dyrare än den gamla versionen? Ingen He-ventil, glasbaksida och inget datum. Ja, de ser väl det här släppet som ett tillfälle att höja priset.
Då stannar ju klockanKanske det, eller så skruvar man ut kronan. Jag ser ingen vits med en manuell heliumventil.
Mycket bra. En klocka som har det där lilla extra.
Ja mycket snyggare på handled än på bild faktiskt.Mondo med nya PO. Som sagt, den blir bättre för varje gång man ser den på en ny handled.
![]()
![]()
![]()