Ingen HE-ventil på damversionen?! Visste jsg inte.Dagens Omega![]()
Fin annars.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ingen HE-ventil på damversionen?! Visste jsg inte.Dagens Omega![]()
Nä jag vet, tråkigt.Ingen HE-ventil på damversionen?! Visste jsg inte.
Fin annars.
Jag ser det enbart som positivt att den saknar HE. Aldrig gillat den.Nä jag vet, tråkigt.
Får alltid lämna denna vid undervattensarbete.
![]()
Den är hur rå som helst. Designen är riktigt lyckad för en ultramodern sportklocka. Det är något särskilt med svart och orange på en fet dykare. Den hade dock sett komiskt stor ut på min handled, så vissa modeller får man helt enkelt nöja sig med att beundra på avstånd.Detta är ju en rejäl pjäs, med diameter på 45,5 millimeter och tjocklek 19 millimeter, men tack vara rimlig vikt på 155 gram och gummiband sitter den väldigt bekvämt.
Då den är både funktionellt kapabel och extremt tålig är det en av mina bästa vardagsklockor. Jag har tappat räkningen över hur många gånger jag har använt kronografen och vridringen för att ta tid på saker idag. Det är flera koppar te, kokning av pasta och ris, samt saker i ugnen, ofta två tidtagningar samtidigt.
![]()
![]()
![]()
jag köpte även till ett större lås till min så man har 5 lägen istället för 3 men har inte installerat det än hahaNu har jag fått ändan ur vagnen och beställt en halvlänk till denna. En hellänk är 5 mm och en halvlänk är 3 mm om jag förstått saken rätt, så nu ska jag väl kunna få till en hundraprocentig passform hoppas jag. Smått ofattbart att Omega inte inkluderar en halvlänk för 800 kr till en klocka som listar 93400 kr. Det borde väl finnas lite vinstmarginal där kan jag tycka. Nåja, nu är det redan glömt, för vad gör man inte för det perfekta ljudet, som farbror Barbro skulle sagt.
![]()
Det intressanta måttet är ju hur mycket en länkbit förlänger och det är ju mätt från skruv till skruv. Torde vara lite mer, typ 8mm resp 6mm (det var det iaf på 42mm 8500) så du har nog helt rätt i att skillnaden är 2mm. Märkligt att det inte följde med någon, köpte en ny 43,5 8900 en gång i tiden men minns inte hur det var där.Nu har jag fått ändan ur vagnen och beställt en halvlänk till denna. En hellänk är 5 mm och en halvlänk är 3 mm om jag förstått saken rätt, så nu ska jag väl kunna få till en hundraprocentig passform hoppas jag. Smått ofattbart att Omega inte inkluderar en halvlänk för 800 kr till en klocka som listar 93400 kr. Det borde väl finnas lite vinstmarginal där kan jag tycka. Nåja, nu är det redan glömt, för vad gör man inte för det perfekta ljudet, som farbror Barbro skulle sagt.
![]()
Det var på något forum jag läste mig till att länkbitarna till 8800 är 5 respektive 3 mm. Vet dock inte om det stämmer, så jag får kontrollmäta helt enkelt. Men som sagt, om jag lyckas korta länken med 2 mm blir det förhoppningsvis perfekt passform.Det intressanta måttet är ju hur mycket en länkbit förlänger och det är ju mätt från skruv till skruv. Torde vara lite mer, typ 8mm resp 6mm (det var det iaf på 42mm 8500) så du har nog helt rätt i att skillnaden är 2mm. Märkligt att det inte följde med någon, köpte en ny 43,5 8900 en gång i tiden men minns inte hur det var där.
Då skruvarna sitter på samma avstånd från kanten på både hel- och halvlänken blir väl skillnaden samma oavsett om man mäter hela länken eller c/c på hålen, eller tänker jag fel?Det intressanta måttet är ju hur mycket en länkbit förlänger och det är ju mätt från skruv till skruv. Torde vara lite mer, typ 8mm resp 6mm (det var det iaf på 42mm 8500) så du har nog helt rätt i att skillnaden är 2mm. Märkligt att det inte följde med någon, köpte en ny 43,5 8900 en gång i tiden men minns inte hur det var där.
Jo, du tänker väl helt rätt här.Då skruvarna sitter på samma avstånd från kanten på både hel- och halvlänken blir väl skillnaden samma oavsett om man mäter hela länken eller c/c på hålen, eller tänker jag fel?
Kul att se en till här på forumet.
Nu har ni ju valt att köpa den, så uppenbarligen går den hem. Men man kan ju ändå undra hur de tänkte när idén kläcktes. "Ska vi göra en helsvart klocka med svarta visare? Absolut, det låter som en kalasidé!"Kul att se en till här på forumet.
Vad tycker du om läsbarheten?
Jag älskar klockan men avstår ibland från att använda den på grund av läsbarheten. Alla ytor är ju helt svarta. Men eftersom vissa ytor är spegelblanka, och andra ytor har gjorts matta via bearbetning med laser och därför ser ut att vara grå uppstår kontraster, men bara om det finns infallande ljus.
Utomhus och i väl upplysta rum funkar den, men på kvällen inomhus med svag belysning blir det läsbarhet noll.
Foto från mitt hemmakontor med "normal" klocka bredvid som jämförelse. Väl upplyst, men inte så mycket infallande ljus. Om jag sätter mig i vardagsrummet blir det betydligt sämre.
En bra sommarklocka!
![]()
Omega har dessutom gjort det tre gånger....man kan ju ändå undra hur de tänkte när idén kläcktes. "Ska vi göra en helsvart klocka med svarta visare? Absolut, det låter som en kalasidé!"
Snyggt! Ser ut som midsize?Comeback i omegatråden med ”nya” seamastern som kom hem i veckan.
![]()
2532.20 vilket ska va 41mm men omegas hemsida säger 39,3mm? Sitter riktigt bra hursomhelst, bytte till ett omega nato idag vilket blev ännu bättreSnyggt! Ser ut som midsize?
GrattisPrøvde disse to:
![]()
![]()
![]()
Valgte denne:
![]()
Grattis! Första på forumet tror jag minsann?Prøvde disse to:
![]()
![]()
![]()
Valgte denne:
![]()
Sjukt, ser ut som produktfoton!Så, da ser den slik ut med et ordentlig kamera:
![]()
![]()
Grattis! Tycker efter lite tid för att vänja sig att den är riktigt braPrøvde disse to:
![]()
![]()
![]()
Valgte denne:
![]()