• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Safirglas eller Hesalit?

• Safirglas

Röster: 412 54.2%
  • Hesalit

Röster: 348 45.8%

• Totala väljare
    760
po-tull.png

po-1-hulk.jpg

Senast ändrad:
"I wish they hadn't removed the HEV". Tja, Fungerer både med og uten HEV dette designet her. :)

po-sub-hev.png
Både och fungerar tycker jag. Med eller utan HEV spelar inte så stor roll för mig. Innan jag började hänga på klockforum hade jag ingen aning om att den detaljen var så polariserande. Att vissa går så långt som att kalla en HEV för "wart" eller "dealbreaker" har jag lite svårt att förstå.

Både och fungerar tycker jag. Med eller utan HEV spelar inte så stor roll för mig. Innan jag började hänga på klockforum hade jag ingen aning om att den detaljen var så polariserande. Att vissa går så långt som att kalla en HEV för "wart" eller "dealbreaker" har jag lite svårt att förstå.
Enig. Ingen sterke følelser der, ei heller opp mot gen 1-3 av PO. Synes den nye er flott som den er.

Jag bryr mig inte så mycket om heliumventil numera, men när jag en gång i tiden blev helt hänförd av formerna hos Planet ocean generation 1 var heliumventilen en av de intressanta detaljerna som tilltalade mig. Och då var det inte de tekniska egenskaperna jag reagerade på, utan just själva formen och heliumventilen som ett viktigt designelement i den helheten.

Det var då, det.

Nu är det andra detaljer i klockdesign som jag bryr mig om.

När jag tänker efter är det ofta så för mig, oavsett om det är klockor, bilar, musik eller något annat. En detalj kan beröra mig känslomässigt i ett visst ögonblick. Långt senare kanske det är andra detaljer som fångar mig hos samma konstverk. Det är nog helt naturligt. En viss linje eller ett visst sound är nyskapande och attraktivt i den stunden. Men det kanske är andra element som har mer bestående värde.

Med det sagt, en planet ocean generation 1 utan heliumventil skulle se konstig ut för mig. Precis som albumet Some great reward med Depeche Mode från 1984, men där man ersatt de typiska ljuden från den tiden med andra instrument inte skulle vara samma sak.

Hvis Omega slipper en blå gummireim, er dette definitivt en vinner og sommerklokken 2026. :)

blue.jpg
Det ska bli väldigt intressant att se hur denna generation PO utvecklas. Jag ser speciellt fram emot nya kronografer. Men för att sådana kronografer ska hålla fast vid kärnvärdena hos denna nya generation kanske det behövs ett nytt, tunnare kronografverk? Eller så går det att göra en tunnare PO även med 9900. Speedmaster racing, som jag tror är de tunnaste klockorna med 9900 är under 15 mm. Men då är de bara vattenskyddade till 50 meter.

Det ska bli väldigt intressant att se hur denna generation PO utvecklas. Jag ser speciellt fram emot nya kronografer. Men för att sådana kronografer ska hålla fast vid kärnvärdena hos denna nya generation kanske det behövs ett nytt, tunnare kronografverk? Eller så går det att göra en tunnare klocka även med 9900. Speedmaster racing, som jag tror är de tunnaste klockorna med 9900 är under 15 mm. Men då är de bara vattenskyddade till 50 meter.
Enig. Jeg tror - og håper virkelig - at de ikke utgir f. eks. en GMT og en kronograf, men beholder PO'n som ren "dykkerklokke" og rendyrker serien fremover i eget designspor. Men, npr vi kjenner Omegas iver etter å utgi 99 ulike modeller av alle modeller, så tar jeg nok feil.

Jo, det ser bra ut! Känns som något jag skulle vilja ha att varva länken med på min svarta SMPc. Det är det som benämns SAILCLOTH DEPLOYANT FKM alltså? Känns viklåset vara av OK kvalitet?
Känns faktiskt ganska bra . Låset är säkert och stänger bra . Armband ser som Sailcloth men är hel från fkm gummi . De omegor ser mycket bättre med mönstrat armband än slätt

IMG_3712.jpeg
IMG_4287.jpeg

Känns faktiskt ganska bra . Låset är säkert och stänger bra . Armband ser som Sailcloth men är hel från fkm gummi . De omegor ser mycket bättre med mönstrat armband än slätt

IMG_3712.jpeg
IMG_4287.jpeg
La beställning på ett svart, mellandagsrea :D helt rätt, lite mönster på bandet ser bättre ut till SMPc’s omönstrade tavla än helt slätt gummi.

Hej tråden,är det någon i tråden som vet vad denna modell heter de säger 3513.80 stämmer detta
IMG_1772.png
3513.80 ska ha blå urtavla och vitt datumfönster, till skillnad från 3513.50 som har svart/svart. Den där har förvisso vitt datumfönster men urtavlan ser svart ut. Det kan vara färgbalans och exponering som spökar. Har du fler bilder i andra vinklar?

3513.80 ska ha blå urtavla och vitt datumfönster, till skillnad från 3513.50 som har svart/svart. Den där har förvisso vitt datumfönster men urtavlan ser svart ut. Det kan vara färgbalans och exponering som spökar. Har du fler bilder i andra vinklar?
@Petrik bildsökning gav träff och texten säger blå så 3513.80 stämmer nog då

Tillbaka
Topp