• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omröstning: bästa sällskapet till Shadyboy under pappaledigheten...?

Vilken klocka ska hålla Shadyboy sällskap under pappaledigheten?

• Tudor Pelagos

Röster: 11 6.4%
  • Tudor Pelagos - in house femraders

Röster: 16 9.3%
  • Rolex Explorer 39 mm

Röster: 47 27.3%
  • Rolex Explorer II Svart

Röster: 22 12.8%
  • Rolex Explorer II Vit

Röster: 34 19.8%
  • Blancpain Fifty Fathoms (förutsätter försäljning av JLC'n)

Röster: 29 16.9%
  • Något helt annat...

Röster: 13 7.6%

• Totala väljare
    172
La min röst på pelagos då det är en favorit, då får du dessutom det skönaste låset, oyster med glidelock inräknad. Fast en 216570 är ju en fantastisk klocka som jag saknar...
Ja alltså låset på Pelagos verkar helt grymt! Inte bara tekniskt utan även finishen. Blev glatt överraskad över hur hög finish den hade... Fattade inte riktigt hur glidelockfunktionen funkade (behöver man ha klockan i "glide-läge" eller är det liksom alltid aktiverat oavsett vilket av de tre fasta lägena man använder?). Tyckte även låset på Explorern var över förväntan och rätt ok med justeringsmöjligheter.
Ska jag vara ärlig så gillar jag båda. Personligen tycker jag Pelagos är det roligare alternativet av de två.
Håller faktiskt med dig lite här. Det är mer "tryck" i den. Lite mer attityd och lite ovanligare i sin utstrålning. Titan, grym lume, rejäl länk, ganska "klossig" i sitt utseende men satt riktigt bra trots storleken. Explorern är ju lite mer dämpad och ganska lik Omegas AT alternativt railmaster, förutom siffrorna och länken då... Men det känns ju som att Explorern är mer allround på ett sätt. Hamnar i ett knepigt läge... önskar att Explorern var lite mer sport/tool samtidigt som jag önskar att Pelagos var lite mer high end, vad det nu innebär. Har inget med prislappen att göra utan jag tilltalas av att någon stackars urmakare har suttit och pillat med just min klocka i timmar istället för mer volymbaserad tillverkning. Vet inte...
Jag säger att

Jag säger att det det bara blev klarare! Explorern sitter som en smäck på dig! Köp och ge dig ut för att explora nackareservatet!
Jo den satt oerhört bekvämt. Den försvinner ju nästan när man har den på sig. I vanlig ordning är det omöjligt att gissa hur den faktiskt sitter förrän man anpassat länken till handleden (jobbig grej med att prova klockor på länk jämfört med läder och gummi...) men formen på boetten, storleken osv är det ju inget fel på. Gillar chromalight-lysmassan också.
Av de klockor listade finns det enligt mig inga dåliga val. Bara att köra på känsla. Jag kan bara tala gott om Explorer 2 svart som jag varit supernöjd med men jag är övertygad om att de andra på listan funkar också.

Så här ser en Exp 2 ut halvsovandes i soffan en onsdagskväll med iPad och halvsunkiga kläder. Kan kanske emulera pappaledighet lite :)
IMG_1347.JPG
Kan du emulera lite exploderande blöjor, hällregn och lera också när du ändå är igång? :) Den ser skitfin ut!! Så himla surt att de inte hade någon inne...

Dessvärre fick jag även prova IWC's Ingenieur 3229 med svart tavla. Den satt löjligt bra den med. Som en pannkaka på handleden, om än en smula stelare länk. Bra lås också, men tyvärr utan möjlighet till finjustering.

Kan du emulera lite exploderande blöjor, hällregn och lera också när du ändå är igång? :) Den ser skitfin ut!! Så himla surt att de inte hade någon inne...

Vill helst förtränga den tiden, har 2 pojkar på 8 o 10 så inga mer exploderande blöjor. Dock magsjuka och annat ibland och Explorern har klarat sig :)

Kan nämna att jag var under lång tid ute efter att komplettera Explorer 2 med något lite nättare i Rolex svängen. Först kom en JLC ivägen sedan en Planet Ocean men hade siktet hela tiden inställd på att också skaffa Nya Explorern. Har inga mega handleder så storleken kändes toppen men det slutade faktiskt med att jag köpte en blå/grön Milgauss istället för Explorer. Jag hade dock redan 2 svarttavlade klockor och valde då bort Explorern endast pga av detta.

Tycker att Explorer 1 är en ohyggligt bra "enda klocka". Kanske en av de bästa.

Explorer I är grym, kanske köpa en 36mm Explorer - sitter som en smäck om du vill ha en lite smidigare klocka!
Personligen gillar jag nog den nya 39 mm lite bättre! Tilltalas av lume i siffrorna och faktiskt även storleken. Ogillar stora klockor, men tycker samtidigt att en lite sportigare klocka gärna får ta lite plats. Så länge den sitter bekvämt och inte är fånigt stor såklart! Men du har rätt, den är grym. Men det finns det ju fler klockor som är! Det hade faktiskt varit rejält mycket lättare om man jämfört klockor i samma stil. Men det är ju en rejäl skillnad mellan de klockor jag har på hjärnan... vet inte riktigt hur det blev så att jag blev sugen på så olika klockor på samma gång. :)

Tanken har verkligen (!) slagit mig! Är ju IWC-fanboy sedan tidigare. Måste testa den där på armen innan jag vet om det är ett alternativ. I mina ögon är fortfarande Big Pilot den snyggaste klockan jag vet/har ägt. Men storleken gick helt enkelt inte att bära upp för en sån som mig.
Ingen minns en fegis! :p

Ingen minns en fegis! :p
Köpa en pilot i blindo måste ju vara som att försöka landa i dimma utan instrument...
En kronograf för sovtiderna är ju ett måste. Behåll JLC och spara cashen till pappaledigheten - sjukt dyr period det där. ;)
Förmodligen det vettigaste alternativet. Vilket dessvärre skulle innebära att jag måste blocka domänen klocksnack.se i brandväggen på mitt wifi.

Ett litet extra inspel har ju dykt upp. Eller två snarare... något mer budget än övriga:

Oris Sixty Five 42mm eller Tudor BBB. Orisen är ju rätt fin. Och billig...
IMG_8409.PNG
IMG_8410.PNG
IMG_8411.PNG

Tudorn vet ju hela världen hur den ser ut.

Ett litet extra inspel har ju dykt upp. Eller två snarare... något mer budget än övriga:

Oris Sixty Five 42mm eller Tudor BBB. Orisen är ju rätt fin. Och billig...
IMG_8409.PNG
IMG_8410.PNG
IMG_8411.PNG

Tudorn vet ju hela världen hur den ser ut.
Oris 42mm är fin - provade den i veckan o den är klart smidigare på armen än Tudor BB (som jag äger). Tavlan (blå) är skitfin ! och länken betydligt tunnare och avmalnar mer än Tudors länk! Jag gillade den verkligen.

Oris 42mm är fin - provade den i veckan o den är klart smidigare på armen än Tudor BB (som jag äger). Tavlan (blå) är skitfin ! och länken betydligt tunnare och avmalnar mer än Tudors länk! Jag gillade den verkligen.
Jo den verkar ju rätt läcker! Har inte testat den på länk (var provade du den?!) men det du säger verkar stämma överens med bilderna man sett. Är ju omöjligt samma kvalitetskänsla som Rolex och Tudor men den lär ju å andra sidan följa med på fler äventyr. Börjar dock inse att jag kanske egentligen innerst inne drömmer om en till mer high end-orienterad klocka i stål och att föräldraledigheten främst är en ursäkt mitt undermedvetna hittat på.:D Förmodligen kommer det bli en av mina Seiko beaters som får hänga med ut i sanden istället. :)

Din resa från JLC till BP'n ligger som du förstår i bakhuvudet och kliar. Tilltalas av historiken, estetiken, high end-känslan och att den bärs så bra textil/gummi. Har dock problemet att jag aldrig fått testa en irl. Bytte ju bort en Big Pilot (46 mm, om än väldigt mycket tavla och glas) pga storleken. Har inte alltför kralliga handleder och måttet i millimeter avskräcker en smula, även om många hävdar att den bärs mkt mindre. Kommer inte kunna fatta ett beslut förrän jag haft den på armen är jag rädd... Sen är ju problemet att jag älskar Deep sea'n, så jag vet inte om jag skulle fixa att byta bort den. :( Känns lättare att köpa ett (billigare) komplement antar jag.

Min borde komma nästa vecka. Då ska du få klämma på den, sedan är valet lätt!

Tillbaka
Topp