• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Omröstning: bästa sällskapet till Shadyboy under pappaledigheten...?

Vilken klocka ska hålla Shadyboy sällskap under pappaledigheten?

• Tudor Pelagos

Röster: 11 6.4%
  • Tudor Pelagos - in house femraders

Röster: 16 9.3%
  • Rolex Explorer 39 mm

Röster: 47 27.3%
  • Rolex Explorer II Svart

Röster: 22 12.8%
  • Rolex Explorer II Vit

Röster: 34 19.8%
  • Blancpain Fifty Fathoms (förutsätter försäljning av JLC'n)

Röster: 29 16.9%
  • Något helt annat...

Röster: 13 7.6%

• Totala väljare
    172
Är det främst priset (samt ev om man tycker tavlan är renare) som gör 1 gen som bästa köpet? Eller finns det andra fördelar med den kontra in house-versionen?

Tycker gen 1 är renare och snyggare helt enkelt.

Sen kanske det är billigare att serva ett ETA verk hos vilken urmakare som helst jämfört med att serva Inhouse hos AD?

Är det främst priset (samt ev om man tycker tavlan är renare) som gör 1 gen som bästa köpet? Eller finns det andra fördelar med den kontra in house-versionen?

Tycker gen 1 är renare och snyggare helt enkelt.

Sen kanske det är billigare att serva ett ETA verk hos vilken urmakare som helst jämfört med att serva Inhouse hos AD?

Exp II äger denna tråd just nu! Men Exp 39 mm och dess anhängare är bra på att rösta i det fördolda vilket medför en svag ledning för just den. Är oerhört tacksam för hejaropen och all input!

FullSizeRender 2.jpg
IMG_5909.JPG

Jag gick ju från JLCn till BPn och utifrån din lista finns det enligt mig ingen tvekan om att det är en BP FF som ska in om JLCn ska ut, BPn är även enligt mig även den enda modellen på listan som kan mäta sig med JLCn. Jag skulle tröttna oerhört fort på allt annat du har på listan.

La en röst på FF:en. Fantastisk klocka som inte känns så stor som dess 45 specade millimetrar föreslår!

Rolex Explorer 2 med svart urtavla. Läcker, sportig och elegant. Fast jag tycker alla dina val är snygga så det blir nog bra hur du än väljer :)

FullSizeRender 2.jpg
IMG_5909.JPG

Jag gick ju från JLCn till BPn och utifrån din lista finns det enligt mig ingen tvekan om att det är en BP FF som ska in om JLCn ska ut, BPn är även enligt mig även den enda modellen på listan som kan mäta sig med JLCn. Jag skulle tröttna oerhört fort på allt annat du har på listan.
Din resa från JLC till BP'n ligger som du förstår i bakhuvudet och kliar. Tilltalas av historiken, estetiken, high end-känslan och att den bärs så bra textil/gummi. Har dock problemet att jag aldrig fått testa en irl. Bytte ju bort en Big Pilot (46 mm, om än väldigt mycket tavla och glas) pga storleken. Har inte alltför kralliga handleder och måttet i millimeter avskräcker en smula, även om många hävdar att den bärs mkt mindre. Kommer inte kunna fatta ett beslut förrän jag haft den på armen är jag rädd... Sen är ju problemet att jag älskar Deep sea'n, så jag vet inte om jag skulle fixa att byta bort den. :( Känns lättare att köpa ett (billigare) komplement antar jag.

Är inne på min 14:e dag som pappaledig för barn nr 2. Har varit en intensiv period för min Explorer, förvisso en 16570, men tror storebror klarar samma barn-spec. Min har de senaste 14 dagarna varit med om barn 1's 3 dagars kräkattack, varav en attack var oannonserat över min vänster arm, barn 2's racerbajs bland annat på flyget, läckande blöjor. Poolsim, atlantdopp, ett slick av spansk gatukatt, (oklart varför, katten gick efter slicket) så kan varmt rekommendera Explorer II.

Är inne på min 14:e dag som pappaledig för barn nr 2. Har varit en intensiv period för min Explorer, förvisso en 16570, men tror storebror klarar samma barn-spec. Min har de senaste 14 dagarna varit med om barn 1's 3 dagars kräkattack, varav en attack var oannonserat över min vänster arm, barn 2's racerbajs bland annat på flyget, läckande blöjor. Poolsim, atlantdopp, ett slick av spansk gatukatt, (oklart varför, katten gick efter slicket) så kan varmt rekommendera Explorer II.
Haha! Pappaledighet är klockornas motsvarighet till Navy SEALS testprogram! Fantastiskt underhållande. Möjligheten att spola av klockan känns alltmer angeläget då konsistens verkar vara ledordet här.

Din resa från JLC till BP'n ligger som du förstår i bakhuvudet och kliar. Tilltalas av historiken, estetiken, high end-känslan och att den bärs så bra textil/gummi. Har dock problemet att jag aldrig fått testa en irl. Bytte ju bort en Big Pilot (46 mm, om än väldigt mycket tavla och glas) pga storleken. Har inte alltför kralliga handleder och måttet i millimeter avskräcker en smula, även om många hävdar att den bärs mkt mindre. Kommer inte kunna fatta ett beslut förrän jag haft den på armen är jag rädd... Sen är ju problemet att jag älskar Deep sea'n, så jag vet inte om jag skulle fixa att byta bort den. :( Känns lättare att köpa ett (billigare) komplement antar jag.
IMG_5549.JPG

Köp en 300m SEIKO tonfisk, blir du kär i den så kommer du älska BPn. Jag köpte BPn "oprovad" och har inte pngrat det en enda dag.

Min röst går på Explorern, den är ju så fruktansvärt trevlig. Detta är dock beroende på hur djupt du tänkte djupdyka i sandlådan. Om du ska gräva något djävulskt kanske du ska gå på Blancpain. Ha en trevlig förädlar(ledighet)!

Min röst går på Explorern, den är ju så fruktansvärt trevlig. Detta är dock beroende på hur djupt du tänkte djupdyka i sandlådan. Om du ska gräva något djävulskt kanske du ska gå på Blancpain. Ha en trevlig förädlar(ledighet)!
Förädlarledighet... man förädlar sin avkomma menar du? Låter ju rätt logiskt när man tänker efter. :) Femtio famnar djup sand låter tungjobbat men det kanske finns någon klocka med sandblästrad finish som är den perfekta klockan? Har ju fått oerhört många bra synpunkter i denna tråd, vilket är fantastiskt (länge leve KS-andan!)! Tror det som krävs är att testa alla på handleden. Pelagos har jag bara testat en enda gång och det var länge sedan. Explorer och BP FF har jag aldrig testat överhuvudtaget utan har fastnat för dem helt baserat på bilder och spec + historia (de är duktiga på storytelling i klockbranschen...). Exp II har jag testat en enda gång och då den vita, men behöver testa dem alla ganska så nära inpå varandra för att kunna A/B-testa liksom.

La min röst på pelagos då det är en favorit, då får du dessutom det skönaste låset, oyster med glidelock inräknad. Fast en 216570 är ju en fantastisk klocka som jag saknar...

Av de klockor listade finns det enligt mig inga dåliga val. Bara att köra på känsla. Jag kan bara tala gott om Explorer 2 svart som jag varit supernöjd med men jag är övertygad om att de andra på listan funkar också.

Så här ser en Exp 2 ut halvsovandes i soffan en onsdagskväll med iPad och halvsunkiga kläder. Kan kanske emulera pappaledighet lite :)
IMG_1347.JPG

Tillbaka
Topp