• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ordensbröder?!

SerbastianFlyte

Friends of KS
Hej alla klockoholics! Vi som hänger här är även, som jag ser det, i hög utsträckning också livsnjutare. Vi bejakar, gladeligen, vårt klockintresse och när man skummar igenom övriga ämnen som finns på forumet så handlar det mycket om saker, företeelser och inställningen till det sköna och goda i livet som ger oss energi. Sånt som ger guldkant på tillvaron.
Tanken slog mig att visst måste det finnas bröder och systrar som har intresse för ordenslivet men som inte vet hur man kan komma i kontakt med dessa?
Anledningen till att jag startar denna tråd är av ett visst egenintresse: jag är medlem i ett ordenssällskap, Bifrostorden, vilka önskar bygga vidare på vår brödrakedja och som söker personer, i det här fallet män, som känner sig nyfiken på vad ordenslivet kan ge och vad man själv kan bidra med.
Min bakgrund är att jag är aktiv i två olika ordenssällskap sedan 20 resp 10 år (Frimurarorden och Bifrostorden som sagt) och har noterat många berörelsepunkter med medlemmarna här. Är det någon som har funderat/önskat kontakt men inte vetat hur? Isåfall kan jag bidra med att svara på frågor om intresse finns, välkomna!
 
Senast ändrad:

KXII

Cartier
Kan du inte ge en förklaring för de som inte vet vad ordenssällskap är och vad ni gör. Sedan kan du gärna beskriva skillnaden mellan de två sällskap du är med i. :)
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Alla ordenssällskap bygger på att utveckla individen. Olika sällskap gör det på olika sätt men oftast är det ett gradsystem där man går från grad 1 till 10 men det varierar. Varje grad representerar ett visst tema (kunskap, hopp, vänskap t ex) och med symbolik och symboliska upplevelser lär man sig lite mer om sig själv och sin omgivning. Sen finns det en social del som är minst lika viktig, kvällen avslutas med en bra middag och ibland med en eftersläckare på stan där det även kan rökas cigarr =)
Utöver dessa två delar av en logekväll så har man oftast en hjälpverksamhet. Den kan bestå i att samla in pengar till t ex Stockholms stadsmission, Frälsningsarmén men även att ge stipendier till unga lovande personer i de ädla konsterna. Skillnaden mellan Frimurarna och Bifrost är att F vilar på kristen grund/tron på ett högre väsen. B har ingen religiös sida. Den är också relativt ung, från 1925 mot F som grundades 1735 men bägge vilar på gamla esoteriska traditioner. Bägge är helt opolitiska och välkomnar både män och kvinnor men i separata organisationer.
 
Senast ändrad:

KXII

Cartier
Alla ordenssällskap bygger på att utveckla individen. (...) oftast är det ett gradsystem där man går från grad 1 till 10 men det varierar.

Jo, vad jag har förstått (efter mycket läsande, även innan den här tråden kom till) så bygger frimureri väldigt mycket på naturalism och även deism. Men det du inte fått fram är; varför vill ni utveckla individen? Vad är målet? Varför vill frimurare ha fler medlemmar, varför vill ni arbeta med individers utveckling? Vad händer när man är uppe i grad 10?

Alla dessa frågor är ju såna typ-frågor som jag tycker hade passat bra i din introduktion ;) Men frimurerins struktur får väl inte nämnas för mycket? Mycket handlar om "vad som händer bakom stängda dörrar" eller?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kan man gå och komma som man vill? Avsluta medlemskapet utan repressalier? Inga "kontrollanter" som obseverar medlemmar?
Blir det dyrare ju högre upp i rang du kommer? Mao - har rörelsen några sektliknande drag?
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Kan man gå och komma som man vill? Avsluta medlemskapet utan repressalier? Inga "kontrollanter" som obseverar medlemmar?
Blir det dyrare ju högre upp i rang du kommer? Mao - har rörelsen några sektliknande drag?
Man kan naturligtvis gå ur när man vill och utan repressalier och utan kontrollanter. Ju högre du kommer på din vandring ju högre blir den avgift man erlägger för att ta graden men det är inga stora summor. Årsavgiften sätts av de separata logerna, i vårt fall kostar den 900:-/år. De sektliknande dragen som finns finner du också i golfklubben, i stallet eller i orienteringsföreningen :), dvs alla som är där har ett intresse av att bejaka sitt intresse, inget annat, inget sekteristiskt.
 
Senast ändrad:

SerbastianFlyte

Friends of KS
Jo, vad jag har förstått (efter mycket läsande, även innan den här tråden kom till) så bygger frimureri väldigt mycket på naturalism och även deism. Men det du inte fått fram är; varför vill ni utveckla individen? Vad är målet? Varför vill frimurare ha fler medlemmar, varför vill ni arbeta med individers utveckling? Vad händer när man är uppe i grad 10?

Alla dessa frågor är ju såna typ-frågor som jag tycker hade passat bra i din introduktion ;) Men frimurerins struktur får väl inte nämnas för mycket? Mycket handlar om "vad som händer bakom stängda dörrar" eller?
Vi vill utveckla individen så att denne blir en bättre medmänniska, en bättre äkta make och kamrat och i förlängningen gynnas samhället, och individen, av att ha en plats där man kan dryfta de frågor (som är tidlösa och allmänmänskliga) i de olika skeenden man befinner sig i livet. När man nått grad 10 så är det "slut" på den resan men det finns så många fler aspekter, har dock ej grad X så har inte upplevt vad som "händer" då.
Det finns en tanke med att inte beskriva för mycket heller från början, tror det är kreativare när du själv får nya frågeställningar som springer ut dina egna tankar.
Vad som händer bakom stängda dörrar håller vi för oss själva tills den dagen man själv är broder.
 

Reverso

Panerai
Är det krav på en viss inkomst för att bli medlem?

Kan tänka mig att det inte väller av socialfall ute i logerna.
 

KXII

Cartier
Mao - har rörelsen några sektliknande drag?
Apropå sektliknande :p
Vad som händer bakom stängda dörrar håller vi för oss själva tills den dagen man själv är broder.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

@SerbastianFlyte Du säger att ni vill utveckla individen till en bättre medmänniska för att det i slutändan ska gynna samhället. Vilket samhälle, med vilka principer och idéer?
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Du säger att ni vill utveckla individen till en bättre medmänniska för att det i slutändan ska gynna samhället. Vilket samhälle, med vilka principer och idéer?[/QUOTE]
Principen om att visa barmhärtighet, hjälpa de nödställda och de medellösa i samhället, att med stipendier hjälpa unga musiker, att stödja olika föreningar som är beroende av enskilda bidrag (brännskadeföreningen Burn Camp, föreningen BUFFF mfl) men även att vara en bra kamrat och broder gentemot dina bröder i logen.
Finns inget "målsamhälle" men principerna och ideérna kan sammanfattas (citat från frimurarordens hemsida);
Frimureriet har till syfte att verka för mänsklighetens förbättring och förädling genom att främja ödmjukhet, tolerans och barmhärtighet samt att visa detta i ord och handling.
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Vem bedömer när man nått en viss nivå och vad baseras det på?
Det är en kombination av närvaro/intresse och den tid som förflutit mellan graderna du erhållit. T ex fick du grad 1 måste det gå minst 6 månader innan du kan erhålla grad II i Bifrost, har för mig att det är minst 1 år inom Frimurarna.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Vi vill utveckla individen så att denne blir en bättre medmänniska, en bättre äkta make och kamrat och i förlängningen gynnas samhället, och individen, av att ha en plats där man kan dryfta de frågor (som är tidlösa och allmänmänskliga) i de olika skeenden man befinner sig i livet. När man nått grad 10 så är det "slut" på den resan men det finns så många fler aspekter, har dock ej grad X så har inte upplevt vad som "händer" då.
Det finns en tanke med att inte beskriva för mycket heller från början, tror det är kreativare när du själv får nya frågeställningar som springer ut dina egna tankar.
Vad som händer bakom stängda dörrar håller vi för oss själva tills den dagen man själv är broder.

Men just delen bakom lyckta dörrar ger lite sektvibbar ändå. Vad är det som gör att man inte får yppa för en icke broder? Vad händer om man blir påkommen med att berätta för folk om vad som händer bakom låsta dörrar?
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Varför separeras män och kvinnor i olika organisationer?
För att kunna ge utrymme/ett forum att tala om saker som berör män och våra problem/funderingar som vi kanske inte vill dryfta tillsammans med det andra könet. En form av fristad.
Traditionellt har ordensväsendet riktats endast till män men i och med samhällsutvecklingen har de flesta en kvinnlig gren även om det inom frimureriet finns loger där både män och kvinnor har verksamhet tillsammans.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Det är en kombination av närvaro/intresse och den tid som förflutit mellan graderna du erhållit. T ex fick du grad 1 måste det gå minst 6 månader innan du kan erhålla grad II i Bifrost, har för mig att det är minst 1 år inom Frimurarna.

Alright. Så inget avhängt kunskaper eller handlingar utan primärt närvaro?
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Men just delen bakom lyckta dörrar ger lite sektvibbar ändå. Vad är det som gör att man inte får yppa för en icke broder? Vad händer om man blir påkommen med att berätta för folk om vad som händer bakom låsta dörrar?
Pedagogiken bygger delvis på en upplevelse för den broder som ska få en ny grad och därför vill vi inte förstöra den, det är som att få veta hur matchen Sve-Fin blir redan i andra minuten av matchen.

Också; en utomstående skulle bara få en felaktig bild om han/hon får höra om vad som händer grad III då de inte ser helheten som ligger i det pedagogiska arbetet.

Det händer inget speciellt om du skulle gå ut och torgföra allt som händer och sker utöver att du blir utesluten och kan motse dina tidigare bröders förakt för ditt svek. Men det är det som är poängen; att själv få dessa upplevelser/visdomsläror och ta det med sig dessa vidare.
 

KXII

Cartier
Det händer inget speciellt om du skulle gå ut och torgföra allt som händer och sker utöver att du blir utesluten och kan motse dina tidigare bröders förakt för ditt svek.
Måste vara väldigt viktiga hemligheter om det är så att man blir föraktad och titeleras "svikare" om man berättar vad som försigår i de hemliga rummen....

För att kunna ge utrymme/ett forum att tala om saker som berör män och våra problem/funderingar som vi kanske inte vill dryfta tillsammans med det andra könet. En form av fristad.
Traditionellt har ordensväsendet riktats endast till män men i och med samhällsutvecklingen har de flesta en kvinnlig gren även om det inom frimureriet finns loger där både män och kvinnor har verksamhet tillsammans.
Så det är som AA-möten men för gemene man. "Hej jag heter Frans och jag är en man.", "Hej Frans".

Jag har en seriös fråga: @SerbastianFlyte hur kommer det sig att samfund och stater genom tiderna förbjudit frimureri? Tycker det är en intressant aspekt.
Självklart är det inte så att jag tror på alla de "rykten" och "myter" om frimurare som dricker blod och äter barn haha! Men det är ju faktiskt så att det är förbjudet för många. Hur kommer det sig?
 
För att kunna ge utrymme/ett forum att tala om saker som berör män och våra problem/funderingar som vi kanske inte vill dryfta tillsammans med det andra könet. En form av fristad.
Traditionellt har ordensväsendet riktats endast till män men i och med samhällsutvecklingen har de flesta en kvinnlig gren även om det inom frimureriet finns loger där både män och kvinnor har verksamhet tillsammans.

Utför ni någon könskontroll och är den då juridisk eller biologisk?
 

KXII

Cartier
Utför ni någon könskontroll och är den då juridisk eller biologisk?
Ja verkligen! Är det så att man skulle kunna (i teorin) identifiera sig som en kristen man som vill utveckla sig som individ, men egentligen är en hinduisk kvinna som tycker att hon är perfekt som hon är?

Edit: Ursäkta för ralieringen hähä! Tänkte själv på samma sak som Pacta, därav kommentaren :)
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Måste vara väldigt viktiga hemligheter om det är så att man blir föraktad och titeleras "svikare" om man berättar vad som försigår i de hemliga rummen....
Behöver ju inte vara hemligheterna i sig som är det största sveket utan att man svikit kollektivets samt sina faddrar förtroende.

Jag har en seriös fråga: @SerbastianFlyte hur kommer det sig att samfund och stater genom tiderna förbjudit frimureri? Tycker det är en intressant aspekt. Då de första verksamheterna tidigt 1700-tal utspelade sig i en miljö med en stark kunga- och kyrkomakt som INTE ville se konkurrans över det intellektuella samtalet (det kunde ju undergräva makten med nya ideér!) så blev det enkelt att förbjuda dessa. Under andra världskriget förföljdes frimurarna av nazi-tyskland och många sattes i koncentrationsläger, fanns en egen stjärna för frimurare. Orsaken samma här då många frimurare hjälpte judar och andra förtryckta minoriteter under kriget.
Självklart är det inte så att jag tror på alla de "rykten" och "myter" om frimurare som dricker blod och äter barn haha! Men det är ju faktiskt så att det är förbjudet för många. Hur kommer det sig?[/QUOTE] Inom Bifrost är alla män välkomna som är kända för sitt goda anseende, och oklanderiga vandel, inga förbud annars förutom att kvinnor ej äger tillträde.
Frimurarna samma sak förutom följande; "Den kristna tron är grunden för det svenska frimureriet. Frimureriet påtvingar inte medlemmen någon viss kristen trosuppfattning. En frimurare avkrävs inget löfte som sätter honom i konflikt med Gud och den egna tron."
 
Senast ändrad:

KXII

Cartier
Behöver ju inte vara hemligheterna i sig som är det största sveket utan att man svikit kollektivets samt sina faddrar förtroende.
Nej det förstår jag! :)

Då de första verksamheterna tidigt 1700-tal utspelade sig i en miljö med en stark kunga- och kyrkomakt som INTE ville se konkurrans över det intellektuella samtalet (det kunde ju undergräva makten med nya ideér!) så blev det enkelt att förbjuda dessa.
(...)
"Den kristna tron är grunden för det svenska frimureriet. Frimureriet påtvingar inte medlemmen någon viss kristen trosuppfattning. En frimurare avkrävs inget löfte som sätter honom i konflikt med Gud och den egna tron."

Jag förstår det du menar, 1700-talets "maktspel" var väldigt intressant, allt från revolutionerna till kyrkans position i olika länders situationer. Men om man gör en direkt "Frimureri vs. Katolska kyrkan" så är det från och med 1983 förbjudet med koppling mellan katoliker och frimureri (man blir så kallad exkommunicerad (?)), så det är inget medeltidstjutofräs. (Källa: wikipedia hähä)

När du skriver "Den kristna tron är grunden för det svenska frimureriet", och som det står på eran hemsida: "Kanske behöver vi i vår tid återupptäcka den kristna tradition som tidigare i djupare mening varit samhällets grund". Är det inte då intressant då hur det största kristna samfundet och OG kristendom stämplar frimureri som heressi och som något dåligt?

Jag är inte partiskt lagd mot något, bara väldigt nyfiken och tycker det är intressant att bolla tankar och idéer, höra vad en legit frimurare har att säga! :)
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Måste vara väldigt viktiga hemligheter om det är så att man blir föraktad och titeleras "svikare" om man berättar vad som försigår i de hemliga rummen....
Behöver ju inte vara hemligheterna i sig som är det största sveket utan att man svikit kollektivets samt sina faddrar förtroende.

Jag har en seriös fråga: @SerbastianFlyte hur kommer det sig att samfund och stater genom tiderna förbjudit frimureri? Tycker det är en intressant aspekt. Då de första verksamheterna tidigt 1700-tal utspelade sig i en miljö med en stark kunga- och kyrkomakt som INTE ville se konkurrans över det intellektuella samtalet (det kunde ju undergräva makten med nya ideér!) så blev det enkelt att förbjuda dessa. Under andra världskriget förföljdes frimurarna av nazi-tyskland och många sattes i koncentrationsläger, fanns en egen stjärna för frimurare. Orsaken samma här då många frimurare hjälpte judar och andra förtryckta minoriteter under kriget.
Självklart är det inte så att jag tror på alla de "rykten" och "myter" om frimurare som dricker blod och äter barn haha! Men det är ju faktiskt så att det är förbjudet för många. Hur kommer det sig?
Inom Bifrost är alla män välkomna som är kända för sitt goda anseende, och oklanderiga vandel, inga förbud annars förutom att kvinnor ej äger tillträde.
Frimurarna samma sak förutom följande; "Den kristna tron är grunden för det svenska frimureriet. Frimureriet påtvingar inte medlemmen någon viss kristen trosuppfattning. En frimurare avkrävs inget löfte som sätter honom i konflikt med Gud och den egna tron."
[/QUOTE]

Det är alltså inget för män som inte alltid tagit den raka vägen i livet så att säga? Gott anseende och oklanderlig vandel låter väldigt hårt, de flesta gör ju en del snedsteg på vägen mot vuxenlivet.
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Jag förstår det du menar, 1700-talets "maktspel" var väldigt intressant, allt från revolutionerna till kyrkans position i olika länders situationer. Men om man gör en direkt "Frimureri vs. Katolska kyrkan" så är det från och med 1983 förbjudet med koppling mellan katoliker och frimureri (man blir så kallad exkommunicerad (?)), så det är inget medeltidstjutofräs. (Källa: wikipedia hähä). Nä, inte medeltidstjutofräs men iallafall sedan 1738 då den första bullan utfärdades.

När du skriver "Den kristna tron är grunden för det svenska frimureriet", och som det står på eran hemsida: "Kanske behöver vi i vår tid återupptäcka den kristna tradition som tidigare i djupare mening varit samhällets grund". Är det inte då intressant då hur det största kristna samfundet och OG kristendom stämplar frimureri som heressi och som något dåligt? Vad är OG kristendom? Mig veterligen har det inte publicerats några officiella avståndstaganden från Svenska Kyrkan men vet att det finns många uppfattningar. Samtidigt har vi många aktiva präster i SFMO. Har man synpunkter på denna aspekten föreslår jag en kontakt med Bifrostorden som alternativ och om man är intresserad.
 
Topp