• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ordensbröder?!

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nu har jag varit runt lite på hemsidan och det finns en massa referenser till asatro, myter och annat jag har svårt att förstå. Vilken form av tradition är det den appellerar till?
. Ang asa det är mest språkbruket och vissa andra referenser i Bifrost som appelerar till den traditionen.


Tycker det är lite fånigt att jämföra frimureri (och andra liknande organ) med fotbollslag. Det ena vill faktiskt påverka världen, det ena är rent nöje (som för vissa betyder mer, såsom tillhörighet osv). I grunden så är det en otroligt stor skillnad.

Vill förtydliga att jag gör ingen värdering i hur man vill påverka världen, utan mest belysa att det är en otroligt stor skillnad.
Naturligtvis är det en väsensskild verksamhet utan vill visa på att man kan vara aktiv inom ett och samma område fast respektive förening, orden, klubb whatever uttrycker sig på olika sätt.

Du kan endast hitta regnbågsland genom oss. Du kan endast hitta härligheten och gud genom att vara med i vår grupp, umgänge........där vi vill göra dig till en bättre människa... REGNBÅGSLAND!
1542943786.jpg

Även kallat gnosticism!
ok, inget B håller på med då vi är oreligösa.


Du menar kopplingen att bifrost var bron till Asatrons "himmel", som slutade i Asgård? Jag vill gärna höra symbolikerna som finns.... men de kanske är bakom stängda dörrar :(
Till viss del är det inte allmängods, hänvisar till hemsidan där mycket finns att tillgå.
[/QUOTE]
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Bifrostorden:
Vi vill utveckla individen så att denne blir en bättre medmänniska, en bättre äkta make och kamrat och i förlängningen gynnas samhället, och individen, av att ha en plats där man kan dryfta de frågor (som är tidlösa och allmänmänskliga) i de olika skeenden man befinner sig i livet.
Också Bifrostorden:
Kvinnor ej välkomna.


Det verkar inte hänt mycket sen 1700-talet.
:facepalm: :banghead: :clown:
Som jag sagt tidigare, det finns kvinnliga grenar i resp orden.
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Nu har jag varit runt lite på hemsidan och det finns en massa referenser till asatro, myter och annat jag har svårt att förstå. Vilken form av tradition är det den appellerar till?
[/QUOTE]
Man kan nästan säga "alla" beroende på att de flesta traditioner och mytologier hänger samman, likaså vi men utan att ta parti för någon religiös inriktning. mytologi är ett för stort ämne att tala om här utan det får bli i andra forum
 
Senast ändrad:

SerbastianFlyte

Friends of KS
Ursäkta att det ibland blir lite felposter, försöker svara på era frågor så det "syns" direkt efter stycket men ibland blir det lite konstigt, vet ej vad jag gör för fel, klickar på "citera" men det ser konstigt ut ändå ibland, sry.
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Ja med en klubb där man slänger sig med såna stora ord som att bli en bättre medmänniska, make och gynna samhället och samtidigt inte vilja beblanda sig med kvinnor så hoppas jag någon kan upplysa dig om denna dystopi.
Jaha. Och du utgår att det bygger på ett förakt gentemot kvinnor automatiskt och använder ordet "beblandar" som signalerar något orent/smutsigt. Så enkelt är det inte, du får gärna söka inträde till vår kvinnliga gren av Orden så får vi se om du blir antagen. I en syförening syr man, i en fotbollsklubb spelar man fotboll och i ett sällskap för kvinnor deltar kvinnor. Inget konstigt alls. Vissa ämnen och upplevelser vill man bara dryfta män emellan men det innebär inte att det är ett kvinnohat bakom, kvinnohat finns det tyvärr överallt i samhället.
 
Senast ändrad:

Urtyp

Audemars
Jaha. Och du utgår att det bygger på ett förakt gentemot kvinnor automatiskt och använder ordet "beblandar" som signalerar något orent/smutsigt. Så enkelt är det inte, du får gärna söka inträde till vår kvinnliga gren av Orden så får vi se om du blir antagen. I en syförening syr man, i en fotbollsklubb spelar man fotboll och i ett sällskap för kvinnor deltar kvinnor. Inget konstigt alls. Vissa ämnen och upplevelser vill man bara dryfta män emellan men det innebär inte att det är ett kvinnohat bakom, kvinnohat finns det tyvärr överallt.
Ok, förlåt. Jag menar förstås "umgås". My bad.
Nyfiken som jag är undrar jag såklart vilka ämnen och upplevelser man bara vill dryfta mellan män? Jag kan inte komma på något på rak arm?
Ja om jag mot förmodan någonsin skulle söka medlemskap skulle det givetvis vara i den kvinnliga klubben och hoppas att dom har kommit lite längre i sitt tänk.
Tills dess, lycka till att förändra världen till det bättre i Er klubb.
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Ok, förlåt. Jag menar förstås "umgås". My bad.
Nyfiken som jag är undrar jag såklart vilka ämnen och upplevelser man bara vill dryfta mellan män? Jag kan inte komma på något på rak arm?
Ja om jag mot förmodan någonsin skulle söka medlemskap skulle det givetvis vara i den kvinnliga klubben och hoppas att dom har kommit lite längre i sitt tänk.
Tills dess, lycka till att förändra världen till det bättre i Er klubb.
Tyvärr har vår kvinnliga gren inte heller kommit längre då de bara tar in kvinnor. Visst är det hemskt?
De ämnen och upplevelser som kommer på tal är ju individuella men allmänmänskliga (skilsmässor, relationer till sina barn, arbetssituation, ”vem är jag” osv), gradsystemet syftar till att belysa olika ämnen ur ett lite annat perspektiv än det vi får dagligdags och allt syftar till att reflektera över vem man är, varför och vad jag kan bli bättre på. Tack för din välgångshälsning för vårt arbete!
 

Urtyp

Audemars
Tyvärr har vår kvinnliga gren inte heller kommit längre då de bara tar in kvinnor. Visst är det hemskt?
De ämnen och upplevelser som kommer på tal är ju individuella men allmänmänskliga (skilsmässor, relationer till sina barn, arbetssituation, ”vem är jag” osv),
Nja, hemskt vet jag inte om det är, det är väl lätt att tro att dom bara kopierat Ert koncept och inte vill ha det motsatta könet i klubben?
Men m.a.o. är det alltså helt vanliga allmänmänskliga ämnen som gör att Ni känner att det behövs skilja på män och kvinnor. Jag blir helt uppriktigt mer och mer förvånad över detta. o_O
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nja, hemskt vet jag inte om det är, det är väl lätt att tro att dom bara kopierat Ert koncept och inte vill ha det motsatta könet i klubben?
Men m.a.o. är det alltså helt vanliga allmänmänskliga ämnen som gör att Ni känner att det behövs skilja på män och kvinnor. Jag blir helt uppriktigt mer och mer förvånad över detta. o_O
Tycker snarare det är märkligt att du inte förstår eller har förståelse för konceptet. Det är skillnad på kvinnor och män så därför är det inget konstigt att man i vissa fall vill inrikta sig här?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Men om ett av målen med orden är att man ska bli en bättre make så kan det kanske vara en god idé att släppa in kvinnor i rummet?
Tycker snarare det är märkligt att du inte förstår eller har förståelse för konceptet. Det är skillnad på kvinnor och män så därför är det inget konstigt att man i vissa fall vill inrikta sig här?
 

Urtyp

Audemars
Tycker snarare det är märkligt att du inte förstår eller har förståelse för konceptet. Det är skillnad på kvinnor och män så därför är det inget konstigt att man i vissa fall vill inrikta sig här?
Det jag inte förstår är varför man känner behovet av att skilja på män och kvinnor i något så banalt som en social klubb? En klubb som har så fina ledord som personlig utveckling och samhällsutveckling m.m. Jag är övertygad om att båda könen behövs i just den här klubben.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det jag inte förstår är varför man känner behovet av att skilja på män och kvinnor i något så banalt som en social klubb? En klubb som har så fina ledord som personlig utveckling och samhällsutveckling m.m. Jag är övertygad om att båda könen behövs i just den här klubben.
Nu utgår du ju bara från dig själv? Finns andra behov än dina egna.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ok, förlåt. Jag menar förstås "umgås". My bad.
Nyfiken som jag är undrar jag såklart vilka ämnen och upplevelser man bara vill dryfta mellan män? Jag kan inte komma på något på rak arm?
Ja om jag mot förmodan någonsin skulle söka medlemskap skulle det givetvis vara i den kvinnliga klubben och hoppas att dom har kommit lite längre i sitt tänk.
Tills dess, lycka till att förändra världen till det bättre i Er klubb.
Nu är det så att det nog finns många män som tycker det känns naturligast att dryfta en del saker med andra män precis som det finns kvinnor som ofta talar med kvinnor på ett annat sätt än med män och om andra saker.
Vad den enskilde anser om det i termer om bra eller dåligt är väl ändå ganska irrelevant?
 

Urtyp

Audemars
Nu utgår du ju bara från dig själv? Finns andra behov än dina egna.

Nu är det så att det nog finns många män som tycker det känns naturligast att dryfta en del saker med andra män precis som det finns kvinnor som ofta talar med kvinnor på ett annat sätt än med män och om andra saker.
Vad den enskilde anser om det i termer om bra eller dåligt är väl ändå ganska irrelevant?

Hoppla, ja jag som aldrig ens tänkt tanken att inte kunna/våga/vilja diskutera något med en annan individ bara för att den har ett annat kön än mig blir såklart ledsen och känner empati för dessa personer. Men exkludering kan väl ändå inte vara lösningen? Kanske en gemensam träff i veckan som ett första steg skulle kunna föra dessa två klubbar lite närmare varandra?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hoppla, ja jag som aldrig ens tänkt tanken att inte kunna/våga/vilja diskutera något med en annan individ bara för att den har ett annat kön än mig blir såklart ledsen och känner empati för dessa personer. Men exkludering kan väl ändå inte vara lösningen? Kanske en gemensam träff i veckan som ett första steg skulle kunna föra dessa två klubbar lite närmare varandra?
Människor är olika och har olika behov. Att man grupperar sig med likasinnade kan inte vara förvånande. Inget nytt under solen. Finns utrymme för oss flesta någonstans.
 

idagtisdag

Cartier
Hej alla klockoholics! Vi som hänger här är även, som jag ser det, i hög utsträckning också livsnjutare. Vi bejakar, gladeligen, vårt klockintresse och när man skummar igenom övriga ämnen som finns på forumet så handlar det mycket om saker, företeelser och inställningen till det sköna och goda i livet som ger oss energi. Sånt som ger guldkant på tillvaron.
Tanken slog mig att visst måste det finnas bröder och systrar som har intresse för ordenslivet men som inte vet hur man kan komma i kontakt med dessa?
Anledningen till att jag startar denna tråd är av ett visst egenintresse: jag är medlem i ett ordenssällskap, Bifrostorden, vilka önskar bygga vidare på vår brödrakedja och som söker personer, i det här fallet män, som känner sig nyfiken på vad ordenslivet kan ge och vad man själv kan bidra med.
Min bakgrund är att jag är aktiv i två olika ordenssällskap sedan 20 resp 10 år (Frimurarorden och Bifrostorden som sagt) och har noterat många berörelsepunkter med medlemmarna här. Är det någon som har funderat/önskat kontakt men inte vetat hur? Isåfall kan jag bidra med att svara på frågor om intresse finns, välkomna!

Hur många känner du till som har haft hjälp i sin karriär, jobb och företagande, via sitt medlemskap i Frimurarorden eller Bifrostorden?

Kan ju handla om att få komma på intervju, få det där första banklånet, VC-pengar, samarbeten, hitta kunder etc. Aldrig fel att ha ett stort nätverk?
 

idagtisdag

Cartier
Hur många känner du till som har haft hjälp i sin karriär, jobb och företagande, via sitt medlemskap i Frimurarorden eller Bifrostorden?

Kan ju handla om att få komma på intervju, få det där första banklånet, VC-pengar, samarbeten, hitta kunder etc. Aldrig fel att ha ett stort nätverk?

Det kan mycket möjligt vara din erfarenhet, men tillåt mig vara mycket tveksam till det påståendet som en generell utsaga över deltagande i ordenssällskap.
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Det kan mycket möjligt vara din erfarenhet, men tillåt mig vara mycket tveksam till det påståendet som en generell utsaga över deltagande i ordenssällskap.
Jag har faktiskt inte upplevt det, däremot tror jag säkert att någon har lyckats utnyttja sin nätverk. Samtidigt är ordensledningarna i bägge ordnarna väldigt tydlig med att det inte ska missbrukas. Det finns omfattande regelverk i bägge för hur saker och ting skall skötas.
Och framförallt, du kan "få" samma kontakter i golfklubben eller i syjuntan så det är inte specifikt för ordenssällskap.
 

idagtisdag

Cartier
Jag har faktiskt inte upplevt det, däremot tror jag säkert att någon har lyckats utnyttja sin nätverk. Samtidigt är ordensledningarna i bägge ordnarna väldigt tydlig med att det inte ska missbrukas. Det finns omfattande regelverk i bägge för hur saker och ting skall skötas.
Och framförallt, du kan "få" samma kontakter i golfklubben eller i syjuntan så det är inte specifikt för ordenssällskap.
Precis, men det är inget man hymlar med heller.
 

larkad

Omega
Jag är medlem i Frimurarorden och känner tre andra medlemmar där som också finns på KS. Så finns garanterat ett antal ordensbröder bland oss på KS. Kan varmt rekommendera Frimurarorden, men har inte för avsikt att delta i någon djupare diskussion om detta här.
 
Topp