huggix
Basic
Jag tror du tänker på Illuminati!Är det sant att frimurarna styr världen? I så fall vill jag gå med!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag tror du tänker på Illuminati!Är det sant att frimurarna styr världen? I så fall vill jag gå med!
Inom Bifrost är alla män välkomna som är kända för sitt goda anseende, och oklanderiga vandel, inga förbud annars förutom att kvinnor ej äger tillträde.
Frimurarna samma sak förutom följande; "Den kristna tron är grunden för det svenska frimureriet. Frimureriet påtvingar inte medlemmen någon viss kristen trosuppfattning. En frimurare avkrävs inget löfte som sätter honom i konflikt med Gud och den egna tron."
Såklart så finns det en förståelse och överseende för småsaker som man kan ha gjort men grova brott, har det inte huvudet exakt men i SFMO finns det angett vilken strafflängd som gör att man inte kan anses som lämplig, inom Bifrost ska faddrarna gå i god för adepten, visst kan man lura systemet men oftast kommer sådant fram till slut och då åker man ut.
Det är väl samma sak?! (Varför finns det ingen gubbe med aluminiumhatt!?)Jag tror du tänker på Illuminati!
Förstod inte det första du skrev.... menar att ställningstagandet från katolska kyrkan är inget gammalt, utan är aktivt än idag?Nä, inte medeltidstjutofräs men iallafall sedan 1738 då den första bullan utfärdades.
Vad är OG kristendom? Mig veterligen har det inte publicerats några officiella avståndstaganden från Svenska Kyrkan men vet att det finns många uppfattningar. Samtidigt har vi många aktiva präster i SFMO. Har man synpunkter på denna aspekten föreslår jag en kontakt med Bifrostorden som alternativ och om man är intresserad.
Men det ena utesluter väl inte det andra? Bara för att påvestolen inte accepterar frimureriet innebär väl inte att SFMO kan ha sin protestantiska tro, oavsett var den kommer ifrån från början.Det är väl samma sak?! (Varför finns det ingen gubbe med aluminiumhatt!?)
Illuminati är något annat men med paralleler till frimureriet då grundaren Adam Weishaupt hade kopplingar dit. Sällskapet upphörde senare och det finns inga belägg för att verksamheten fortsatte i lönndom.
Förstod inte det första du skrev.... menar att ställningstagandet från katolska kyrkan är inget gammalt, utan är aktivt än idag?
En lagd bulla kan inte ändras då påven ses som Jesus&Guds ställföreträdare på jorden av den Katolska kyrkan, därför kan inte en senare påve upphäva en tidigare påves beslut då man skulle gå emot ett gudomligt beslut.
Jag skulle nog kalla katolicism som OG kristendom. Den har funnits längst, har flest medlemmar, har mest pengar, flest kyrkor osv. Är inte Svenska kyrkan och Frimurarorden lite bundisar? Dock fick jag inte ett direkt svar på min fråga så jag ställer den igen.... Nej, inte bundis men många präster är medlemmar i SFMO.
Det samhälle ni nämner på hemsidan som har som grund "kristendomen", har ju som grund den katolska kristendomen, i och med att katolicismen genomsyrar all västerländsk civilisation. Hur går det ihop när katolska kyrkan (som då enligt min ponering tidigare ligger till grund till den västerländska civilisationen) säger att frimureri är dåligt, men ni vill bättra folk så att man kan gynna ett samhälle med kristen grund.... Det går inte ihop... hur tänker du? Vad tycker du?
För att man vill kröka utan kvinnor som störVarför separeras män och kvinnor i olika organisationer?
Är det krav på en viss inkomst för att bli medlem?
Kan tänka mig att det inte väller av socialfall ute i logerna.
Är det sant att frimurarna styr världen? I så fall vill jag gå med!
Jag tror du tänker på Illuminati!
Jag påstod aldrig att det ena utesluter det andra. Dock tycker jag det är väldigt intressant hur du än en gång inte svarar på min fråga.....Men det ena utesluter väl inte det andra? Bara för att påvestolen inte accepterar frimureriet innebär väl inte att SFMO kan ha sin protestantiska tro, oavsett var den kommer ifrån från början.
Jag hade rekommenderat dig <3333NWO - Illuminati - Frimureri = samma: Ondskan!
Nä ok, jag vet. Är bara avundsjuk för ingen skulle rekommendera mig
då förstår jag inte din fråga, svarar mer än gärna, shoot!
Mest för att synliggöra att det är ett svar på en fråga ställd ovan i ibland en längre text, lättare och se var det tänkt.Varför fetmarkerar du allt du skriver? Lite sektvarning bara över det.
Ja, att värva nya bröder till Bifrostorden. jag tror det finns många beröringspunkter. Hel enig angående faddrar/gå i god, har nämnt det ovan hur det kommer gå till; att det kommer vara dels informationstillfälle dels individuella möten med faddrar innan man blir antagen i något alls. så man får räkna med ca ett år innan man kan bli kallad för en antagning.@SerbastianFlyte Vad är egentligen syftet med den här tråden, att värva medlemmar? Jag tror inte du skulle gå i god för, och dessutom få en till broder att ställa upp som fadder för en person som visar sitt intresse på ett internetforum.
Kan tyvärr inte hjälpa dig men vet det är 10 års väntetid och man tas inte in om man är över 50 så efter man fyllt 40 är det svårt om man inte har bra kontakter/vägande skäl.
nu är det för Bifrost jag gör det här primärt och inte för SFMO, om du är genuint intresserad av SFMO råder jag dig att läsa på frimurarorden.se ordentligt och verkligen fundera på om det är något för dig. om du fortsatt är intresserad, PM:a mig isåfall så kan jag ev hjälpa dig vidare.Jag skulle lätt kunna tänka mig bli en Freemason, Bifrost lät lite B tycker jag! Hookar du upp mig med en fadder broder?
Ja, att värva nya bröder till Bifrostorden.
Hej, bra fråga! I mitt fall inte, lite som att man kan vara medlem i både Barcelons FC och lokala laget. Ang asa det är mest språkbruket och vissa andra referenser i Bifrost som appelerar till den traditionen. Frimurarna är lite mer "hard-core" medans Bifrost är lite mer lättsam och har även en kortare historia. bägge sällskapen har ju samma syfte men bägge har ju "sin" historia vilket gör att de upplevs olika och olika krav ställs i resp orden.@SerbastianFlyte
jag nöjer mig nog med KS som orden men blir ändå lite nyfiken. Bifrostorden tolkar jag som om de flirtar lite mer med asatron än med kristendomen som frimurarna gör. Innebär det inte en liten intressekonflikt att vara med i båda?
På eget initiativ men som jag skriver i mitt första inlägg så ser jag det finns många paralleller. Samtidigt måste även vi som är aktiva i dylikt finna nya vägar att nå nya bröder, konkurrensen om tid är större idag och dessa sliter med att göra våra röster hörde i det brus som vi lever i idag så det här är en ny kanal för oss.lite nyfiken - är detta du gör på uppdrag av ordern eller på eget bevåg?
Smått märkligt om varje ordensbroder på eget bevåg via diverse klocksnack, ostsnack, bussnack gick ut och fiskade efter medlemmar?
Hej, bra fråga! I mitt fall inte, lite som att man kan vara medlem i både Barcelons FC och lokala laget. Ang asa det är mest språkbruket och vissa andra referenser i Bifrost som appelerar till den traditionen. Frimurarna är lite mer "hard-core" medans Bifrost är lite mer lättsam och har även en kortare historia. bägge sällskapen har ju samma syfte men bägge har ju "sin" historia vilket gör att de upplevs olika och olika krav ställs i resp orden.
Nä, såklart inte! Men Barca och Norrsundets IK funkar samtidigt, bägge fotboll men olika nivåer. Gör det lite enkelt för mig; https://www.bifrostorden.se/om-orden/historia/ . i fornsvenskan betyder ordet bifrost "fri från bävan". Vill inte gå in på symboliken för mycket av olika anledningar.Men det går inte att både hålla på både Barca och Real Madrid
Vad är ursprunget till namnet Bifrost då? Om det inte har med asatro eller deras berättelser är det någon annan symbolik? En stadig bro, regnbågsfärgad, sammanlänkar världar?
Jag ska fixa ihop min fråga i ett senare svar! Har ej glömt!då förstår jag inte din fråga, svarar mer än gärna, shoot!
Tycker det är lite fånigt att jämföra frimureri (och andra liknande organ) med fotbollslag. Det ena vill faktiskt påverka världen, det ena är rent nöje (som för vissa betyder mer, såsom tillhörighet osv). I grunden så är det en otroligt stor skillnad.Hej, bra fråga! I mitt fall inte, lite som att man kan vara medlem i både Barcelons FC och lokala laget. Ang asa det är mest språkbruket och vissa andra referenser i Bifrost som appelerar till den traditionen. Frimurarna är lite mer "hard-core" medans Bifrost är lite mer lättsam och har även en kortare historia. bägge sällskapen har ju samma syfte men bägge har ju "sin" historia vilket gör att de upplevs olika och olika krav ställs i resp orden.
Du kan endast hitta regnbågsland genom oss. Du kan endast hitta härligheten och gud genom att vara med i vår grupp, umgänge........där vi vill göra dig till en bättre människa... REGNBÅGSLAND!Men det går inte att både hålla på både Barca och Real Madrid
Vad är ursprunget till namnet Bifrost då? Om det inte har med asatro eller deras berättelser är det någon annan symbolik? En stadig bro, regnbågsfärgad, sammanlänkar världar?
Du menar kopplingen att bifrost var bron till Asatrons "himmel", som slutade i Asgård? Jag vill gärna höra symbolikerna som finns.... men de kanske är bakom stängda dörrarNä, såklart inte! Men Barca och Norrsundets IK funkar samtidigt, bägge fotboll men olika nivåer. Gör det lite enkelt för mig; https://www.bifrostorden.se/om-orden/historia/ . i fornsvenskan betyder ordet bifrost "fri från bävan". Vill inte gå in på symboliken för mycket av olika anledningar.
Nix.Använder ni er utav magi?
Tillber ni osynliga väsen?