• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris Aquis Date 2017 - en uppdaterad legend

Hcr Sweden

Breitling
Hej TobiasD!
Har läst din recension, riktigt bra dessutom.
Det lutar åt nya modellen p.g.a den smäckrare länken. Men gillar designen på den äldre tavlan mer....

Någon som kan tipsa om vart man hittar gummiarmband till Aquisen till bra pris?

Jag slog till på en Aquis av den nya modellen med sunburst urtavla☺
Svarar på min egen fråga ang gummiarmband.
Finns för 206€ på www.uhrenlounge.de
Även Tri-wing skruvmejseln för 45€
Mvh Andreas
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Låt mig börja med att tacka för en trevlig recension :)
Ett tips i all välmening som du kanske ska tänka på när du skriver på klockrent.org (som för övrigt är riktigt trevlig), att inte använda ordet nörd eller klocknördar. Vi som hänger här tänker säkert inte på det (och identifierar oss kanske också så), men för en oinvigd är det ett negativt klingande ord som beskriver en tråkig och fixerad person. Entusiast, klockentusiaster, initierade osv har en mer positiv klang :heart:.
Trevlig recension som jag tidigare skrev, dock skulle jag vilja ändra, eller ha synpunkter på dina för och nackdelar...

Fördelar

  • Fantastiskt bra design, allt från länken till urtavlan. (dom kosmetiska uppdateringarna var så subtila att man måste se dom bredvid varandra för att se att det är en ny modell) Nackdel
  • Gedigen och pålitlig.
  • Bra precision
  • Prisvärd
Nackdelar
  • Tråkigt urverk (väl beprövat och efter ETA 2824-2 ett av världens vanligaste) Fördel
  • Dålig gångreserv (38-42h är väl den absolut vanligaste gångreserven?) Varken för eller nackdel
  • Kan vara för stor för vissa handleder (det är ingen deskdiver, utan en riktig dykarklocka och anpassad till det. Men funkar även till vardags då den har en fin finish) Fördel
  • Integrerade bandhorn (länken är 100% anpassad till boetten och ger ett väldigt genomtänkt utseende) Fördel Det var mina reflektioner och ingen kritik, keep up the good work son :happyhappy:
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Låt mig börja med att tacka för en trevlig recension :)
Ett tips i all välmening som du kanske ska tänka på när du skriver på klockrent.org (som för övrigt är riktigt trevlig), att inte använda ordet nörd eller klocknördar. Vi som hänger här tänker säkert inte på det (och identifierar oss kanske också så), men för en oinvigd är det ett negativt klingande ord som beskriver en tråkig och fixerad person. Entusiast, klockentusiaster, initierade osv har en mer positiv klang :heart:.
Trevlig recension som jag tidigare skrev, dock skulle jag vilja ändra, eller ha synpunkter på dina för och nackdelar...

Fördelar

  • Fantastiskt bra design, allt från länken till urtavlan. (dom kosmetiska uppdateringarna var så subtila att man måste se dom bredvid varandra för att se att det är en ny modell) Nackdel
  • Gedigen och pålitlig.
  • Bra precision
  • Prisvärd
Nackdelar
  • Tråkigt urverk (väl beprövat och efter ETA 2824-2 ett av världens vanligaste) Fördel
  • Dålig gångreserv (38-42h är väl den absolut vanligaste gångreserven?) Varken för eller nackdel
  • Kan vara för stor för vissa handleder (det är ingen deskdiver, utan en riktig dykarklocka och anpassad till det. Men funkar även till vardags då den har en fin finish) Fördel
  • Integrerade bandhorn (länken är 100% anpassad till boetten och ger ett väldigt genomtänkt utseende) Fördel Det var mina reflektioner och ingen kritik, keep up the good work son :happyhappy:
Själv gillar jag uttrycket, men det är väl kanske inte alla som gör det. Ska ändra på det i nästkommande reviews.

Det är bra att du delar dina åsikter, för en recension är precis det, åsikter. Alla kommer inte tycka det samma som jag gör, men det som är så finurligt med recensenter som håller sig till sitt tycke, är att då kan läsarna/tittarna kalibrera denne recensent. Ett exempel:

Han (recensenten) säger att han inte gillar detta om designen, pga av en speciell anledning. Men jag vet om att jag gillar den, pga av just det. Då vet jag att om han, i hans nästkommande recensioner säger samma sak, om en annan klocka, av samma anledning att jag kommer tycka tvärtom.

Fler personer borde tänka så, för recensioner är faktiskt väldigt subjektiva. Man kan inte göra en objektiv recension (även om vissa tror det) då det helt enkelt skulle vara en "spec-sheet"/upprabbling av facts.

Tack för kommentaren och feedbacken :) Trevlig helg!
 

donpasta

Panerai
Köpte en Oris med svart urtavla och jag är super nöjd! Sålde av min 47mm Panerai och 40mm Rolex och flera andra klockor och nu har jag bara Oris som huvudklocka kvar och en seiko som beater klocka när jag mekar eller bygger saker. Kan varmt rekommendera Oris mycket klocka för lite pengar!
 
Senast ändrad:

Tobbe

Omega
Tack för bra recension! Jag har den äldre Aquis-modellen med svart urtavla och gillar den skarpt!
Har haft problem med att länkskruvarna vill gänga upp sig, men har nu löst det med lite gänglåsning.
 

RobinBanks

Panerai
2-Faktor
Tack för en utförlig recension. Varit intresserad av denna ett tag, men just de integrerade bandhornen stoppar nog mig..
 

Erito

Omega
Tack för saklig och trevlig läsning, jag har tidigare ägt föregångaren Divers date som jag delvis ångrar efter att man produktionen avslutades och man ersatte den med Aquis. Den nya Aquis tycker mer lik Divers date, mindre platt efter vissa ändringar på Bezeln, renare urtavla, om man ändrade visarmarkeringarna aningen till Bullet/hajtand liknande är klockan i min smak fulländad.
Sen var jag aldrig nöjd med Sellita som urverk (usel gångreserv) jmf med sikos 4r.
Nu ska njuta av din video review.

Benjamin
 

Knallen85

Breitling
2-Faktor
Mycket bra skrivet. Den har funnits på kartan ett tag men inget köp ännu. kul att de släpper nya Aquis även i 40mm för oss med mindre handleder.
 

Numbers

Breitling
Bra recension!
Fick mig på spåret och slutligen att klippa till på en Aquis idag, dock Clipperton Limited som i mina ögon har en helt trollsk blå sunburst färg som inte gick att säga nej till. :)
Oris Clipperton.jpg
 

Makkann

Omega
Bra recension!
Fick mig på spåret och slutligen att klippa till på en Aquis idag, dock Clipperton Limited som i mina ögon har en helt trollsk blå sunburst färg som inte gick att säga nej till. :)
Oris Clipperton.jpg
Så underbart vacker den blåa tavlan är. Vad skiljer clipperton mot den mindre aquis date 39.5mm, är det bara storleken?
 

Numbers

Breitling
Så underbart vacker den blåa tavlan är. Vad skiljer clipperton mot den mindre aquis date 39.5mm, är det bara storleken?
Ja den gick inte att motstå :)
Storlek skiljer som sagt (43,5) mot Clipperton men också urtavlans färg.
Jag blev först förvånad då den ordinarie blå Aquis tavlan är betydligt mörkare än de produktbilder man ser på klockan.
Rekommenderar att ta en ordentlig titt i butik så man verkligen kan se och utvärdera!
 

Risto85

Cartier
2-Faktor
Tack för en bra recension! En av dom saker som har hållit mig tillbaka dom gånger jag testat klockan hos AD är just det lite "tråkiga" urverket.. Nu nämner du att din gick väl inom COSC-normer vilket är strålande såklart, men är det inte ganska vanligt att dom tappar 10 - 20 sekunder per dygn? Och att det är specifikt tappar och inte går för fort? Nu kanske det inte är några konstigheter utan helt normalt för urverket ifråga iofs.. :)
Men åter igen, tack för en grym recension!
 

robinm85

Breitling
Tack för bra info. Även om jag inte har prövat den äldre varianten så upplever jag den bulkigare på bilder & videos än den nya. Och tycker den nya Oris'en 43.5 känns mindre på handleden (har prövat) med tanke på storlek. Så lutar starkt mot den framför den äldre. Kom gärna med input om någon är av annan åsikt.
 

Mange40

Breitling
2-Faktor
Tack din genomgång av Aquis!

Någon som provat eller känt på titan versionen? Varför jag undrar är att jag vill ha en Aquis, men vet inte om jag skulle tåla den.... hur är beståndet av nickel i Oris klockorna?

Tack!
 
Topp