• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris klockor lufta era tankar >>>>>

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Har en TT3 Chrono i Titan med gummi, riktigt skön klocka, har den som beater nu. De bärs något mindre än sin stora storlek pga avsaknaden av bandhorn. Nu känns det tyvärr som att det är dags för service, trist att serva ett 7750.

image.jpg
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Mycket klocka för pengarna! Enda negativa är väl bandinfästningen. Och att jag själv hellre sparar några tusen till och köper annat, omega el vad som nu finns i 10-20k klassen.


Men när man väl har 10-20 att spendera vill man väl spara lite till och köpa en Rolex? Det resonemanget kan man hålla på med i evigheter..

Men till ämnet, Oris gör bra mycket klocka för pengarna. Sen har dom självklart modeller som ser sådär ut (typ F1 Chronon).. Men just Aquis är supertrevlig, har själv ägt en och var mycket nöjd med klockan. Tilläggas bör är att den är snarare 43mm än 40mm.

Edit: Såg nu att det finns 40mm Aquis :)

http://forums.watchuseek.com/f22/new-40mm-aquis-916743.html
 
Men när man väl har 10-20 att spendera vill man väl spara lite till och köpa en Rolex? Det resonemanget kan man hålla på med i evigheter..

Men till ämnet, Oris gör bra mycket klocka för pengarna. Sen har dom självklart modeller som ser sådär ut (typ F1 Chronon).. Men just Aquis är supertrevlig, har själv ägt en och var mycket nöjd med klockan. Tilläggas bör är att den är snarare 43mm än 40mm.


Det finns ju två storlekar nu på Aquis, 43 mm och 40 mm. Vilken hade du? Hade du 43mm är det inte så konstigt att den är närmare 43 :)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Men när man väl har 10-20 att spendera vill man väl spara lite till och köpa en Rolex? Det resonemanget kan man hålla på med i evigheter..

Men till ämnet, Oris gör bra mycket klocka för pengarna. Sen har dom självklart modeller som ser sådär ut (typ F1 Chronon).. Men just Aquis är supertrevlig, har själv ägt en och var mycket nöjd med klockan. Tilläggas bör är att den är snarare 43mm än 40mm.

Handlar om max 5k, så det resonemanget håller.
Skillnad mellan en Oris för 10k och en Seamaster för 15k, samt en Rolex för 35k. Då är det dubbelt sparande, när vi snackar dykare och inte ex Datejust.
 

Ingeröd

Omega
Bra och prisvärda klockor. Skaffade en med månfas etc. för tolv år sedan (nu inne på 1000-milaservice) som jag har varit väldigt nöjd med. Spontanköpte också en Artix GT förra sommaren som får gott om armtid.
image.jpg
 

Man

Rolex
Fick syn på en Aquis i 40mm igår och då blev det plötsligt intressant.

De ligger bra till i pris med, vad får man för de pengarna? Har tex haft en Aquaracer Automat innan och där var det Bang för buckarna.

Dela med er funderingarna kring Oris!
Cheers


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Hej! För ett par veckor sedan köpte jag en Oris Aquis Date, svart urtavla, 43mm, och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med den. Det jag ville ha - vattentät, repfritt glas, automatisk - har jag fått i den och till ett överkomligt pris. Jag kan verkligen rekommendera en sådan. 40mm-aternativet är säkert bra det med. Jag hade själv kunnat ha en mindre än den jag har, men jag ångrar inget. Jag gillar f. ö. de rejäla stållänkarna.
Sammantaget tycker jag det är mycket kvalitet för pengarna.
Lyka till!
:)
 

Froistedt76

Breitling
Cool! Har dock ingen erfarenhet. Minutvisaren var riktigt ball, i både färg och utformning, men saknas inte timvisare? Eller räknas den lilla urtavlan till höger som visare av timmarna..?
Det är ju en dykare så det är liksom fullt fokus på minutvisaren, ingen risk att blanda ihop den med timvisaren. I början var det som när man lärde sig klockan. Få se nu.. Långa visaren på fem och.. Men man vänjer sig. Gillar också hur seriöst de angivit "fötterna". Ingen avrundning här inte..
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Är inte detta en fin och klassisk Oris? Nån som har nån erfarenhet av den?


EaTyzgX.jpg

Go respons på tråden! Det är så jag känner igen ORIS enligt bilden ovan, lite PAM över det snygga men för stora! Men med 40-42 mm är det intressant.

Lite OT men bakrunden till mi frågeställning,
Tinkids livet är ju slut och har genom åren plöjt igenom 2olika PO, 3 Rolex sport modeller en TAG och massa affordable Japanare,alla dykare.

Vad jag lärt mig på "prestige" nivå är att det är inte så jäkla stor skillnad i kvalite och hållbarhet mellan klockorna ,säg i segmentet TAG-Breitling-Omega-Rolex.

Min citizen är knappast swiss känsla dock kul att beata, min WIS skada är ju att leta repor på länk varje kväll med Iphonens lampa. Är inne på att skaffa en ny men kan inte bestämma mig om jag ska slå till på en ny stålklocka TAG>>>ROLEX eller kasta in mig i HH livet fördel BP/AP. Det sistnämda lockar väldigt mycket efter alla Aquanuts och APs som dykt upp senare.

Cheers!
 

smulster

Cartier
2-Faktor
Har haft ett par.... Mycket ur för pengen som flera tidigare påpekat. Hög kvalitetskänsla och produktfinish. För övrigt har mina två oris hållet tiden sjukt bra.
 

Froistedt76

Breitling
Har för mig den modellen heter regulator och finns även en liknande som heter BC3 har jag gör mig. Någon som vet mer kan säkert rätta mig :)
Regulateur om man ska vara petig. Eller det lite skönare tyska "Der Meistertauscher". Typ master diver.. Gemensamt för de Oris jag har/har haft är att de är riktigt bekväma att bära, eller så råkar de bara passa min 19 handleder perfekt.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Regulateur om man ska vara petig. Eller det lite skönare tyska "Der Meistertauscher". Typ master diver.. Gemensamt för de Oris jag har/har haft är att de är riktigt bekväma att bära, eller så råkar de bara passa min 19 handleder perfekt.

Där kom det tyska ordet som jag som jag inte kom på :)
 
Topp