• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris nya Caliber 400

DrDre

Patek
Det blev lite OT med en fråga om hur effektivt en automatisk klocka som står still på morgonen vrider upp sig under en dags användning. Vi bestämde oss för att prova och min del av experimentet är nu avklarad. Jag tog alltså fram två klockor från skåpet som legat stilla ngn månad och som aldrig tidigare uppvisat några problem med uppvridning eller power reserve. Jag skakade igång dem Måndag morgon, men bara så lite att de började snurra, inte mer. Efter det satte jag en på varje handled och gav mig ut på en snabb promenad. Resten av dagen ägnades åt stillsamt kontorsarbete och lite vanligt pyssel i hemmet och på kvällen var det dags för en andra promenad. (Se stegräknare och avståndsmätaren från iPhonen. Jag bar dock bara telefonen under promenaderna, inte under dagen). Jag hade tänkt att skifta klockorna från v till h hand under dagen för att kompensera för att man nog rör högerhanden mer än vänster men jag glömde bort det. Klockorna stannade på Tisdag em. runt kl 14-15 (se bild). Dessa två klockor genererade alltså energi motsvarande ca 30 timmar (inkl tiden de bars) av att bäras 14h. Power reserven efter att jag lagt dem åt sidan blev ungefär från kl 22:00 till 14:30 dagen efter, dvs ca 17 timmar. Det vore kul om ngn annan kan testa samma sak och se hur olika urverk och rörelsemönster påverkar resultaten. @Echo Delta som är experten på urverk och @Aurum allmänt tekniskt kunnig och intresserad (och civ ing?) kanske har några ytterligare synpunkter och kommentarer?

E3E06C49-3D58-49EC-8F16-54B0DA80964B.jpeg



17A714A9-487C-45A7-B87A-84ACBD5E7224.jpeg



52770E7C-E3FB-4F97-B929-BE54E13CF497.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det blev lite OT med en fråga om hur effektivt en automatisk klocka som står still på morgonen vrider upp sig under en dags användning. Vi bestämde oss för att prova och min del av experimentet är nu avklarad. Jag tog alltså fram två klockor från skåpet som legat stilla ngn månad och som aldrig tidigare uppvisat några problem med uppvridning eller power reserve. Jag skakade igång dem Måndag morgon, men bara så lite att de började snurra, inte mer. Efter det satte jag en på varje handled och gav mig ut på en snabb promenad. Resten av dagen ägnades åt stillsamt kontorsarbete och lite vanligt pyssel i hemmet och på kvällen var det dags för en andra promenad. (Se stegräknare och avståndsmätaren från iPhonen. Jag bar dock bara telefonen under promenaderna, inte under dagen). Jag hade tänkt att skifta klockorna från v till h hand under dagen för att kompensera för att man nog rör högerhanden mer än vänster men jag glömde bort det. Klockorna stannade på Tisdag em. runt kl 14-15 (se bild). Dessa två klockor genererade alltså energi motsvarande ca 30 timmar (inkl tiden de bars) av att bäras 14h. Power reserven efter att jag lagt dem åt sidan blev ungefär från kl 22:00 till 14:30 dagen efter, dvs ca 17 timmar. Det vore kul om ngn annan kan testa samma sak och se hur olika urverk och rörelsemönster påverkar resultaten. @Echo Delta som är experten på urverk och @Aurum allmänt tekniskt kunnig och intresserad (och civ ing?) kanske har några ytterligare synpunkter och kommentarer?

E3E06C49-3D58-49EC-8F16-54B0DA80964B.jpeg



17A714A9-487C-45A7-B87A-84ACBD5E7224.jpeg



52770E7C-E3FB-4F97-B929-BE54E13CF497.jpeg
Kul! Hade varit intressant att se hur stor skillnad det är mellan olika urverk. Finns så många olika variabler. Hur man rör handleden, hur tung rotorn är (maxenergi möjlig att lagra per roterat varv), rotordiameter, hur många varv rotorn snurrar, om rotorn laddar åt båda hållen, friktion i verket, energi förbrukad i verket per minut osv. Spontant finns det ju en del marginal på alla håll då man inte vill att rotorn skall sluta snurra tex...

Så känner någon till om det finns några kända rotorverk som är speciellt effektiva?
 

DrDre

Patek
Kul! Hade varit intressant att se hur stor skillnad det är mellan olika urverk. Finns så många olika variabler. Hur man rör handleden, hur tung rotorn är (maxenergi möjlig att lagra per roterat varv), rotordiameter, hur många varv rotorn snurrar, om rotorn laddar åt båda hållen, friktion i verket, energi förbrukad i verket per minut osv. Spontant finns det ju en del marginal på alla håll då man inte vill att rotorn skall sluta snurra tex...

Så känner någon till om det finns några kända rotorverk som är speciellt effektiva?

Jag tänkte prova med dessa två imorgon. Rolex sögs ofta ha en effektiv uppdragning och just den här IWCn har en väldigt stor rotor och borde vara effektiv. IWCn har ju dessutom en mätare vilket gör det hela mkt tydligare. Enda problemet är att jag måst promenera en hel j-a mil igen men vad gör man inte för forumet och vetenskapen. 😀

CFB0654E-5E4C-4697-88A5-C120AC161D31.jpeg
 
Intressant! Ska se om jag kan prova lite på från jobbet. Har en 89361 i min IWC 3904, och den har en annorlunda uppdragsmekanism än den typiska Pelaton som sitter i IWC’s 80110, 82110, och samtliga 5XXXX verk. Vore intressant att se hur de skiljer sig.
Det finns även lite fler variabler för automatiska uppdrag: Vissa automatmoduler är högre växlade och byggda så att rotorn är mer känslig för rörelse. Således roterar den lättare, men drar upp lite mindre per varv.
ETA 2892 är ett exempel på detta.
motsatsen är också att have rotor som drar upp mer effektivt per varv men kräver en lite mer optimal vinkling/rörelse att rotera rotorn. Ovannämnda verk med Pelaton-system samt ETA 7750 är exempel på dessa! (7750 frikopplar förvisso helt åt ena hållet, vilket Ingemar de andra nämnda gör.)
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Kul! Hade varit intressant att se hur stor skillnad det är mellan olika urverk. Finns så många olika variabler. Hur man rör handleden, hur tung rotorn är (maxenergi möjlig att lagra per roterat varv), rotordiameter, hur många varv rotorn snurrar, om rotorn laddar åt båda hållen, friktion i verket, energi förbrukad i verket per minut osv. Spontant finns det ju en del marginal på alla håll då man inte vill att rotorn skall sluta snurra tex...

Så känner någon till om det finns några kända rotorverk som är speciellt effektiva?

Hade gärna testat men nu har jag bara en Oris 798, base SW 330-1 verk liggande, ska se om jag fixar det i morgon👍🏻
Min andra är ju med det nya 400-verket och jag orkar inte lägga ifrån mig den i fem dagar när jag precis köpt den😄
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
Kanske någon moderator kan bryta ut detta till egen tråd?

Haft på min Omega igår måndag 0700-2245, kollar den i morgon kväll när det gått 48 timmar och sedan (om den fortfarande går då :oops:) när den stannat.
 

DrDre

Patek
Då skakar jag igång den här lite lätt 06:10.
Oris 798, base SW 330-1, 42 timmars gångtid.


DSC_0007.JPG
Jag glömde givetvis att sätta på mig mina idag på morgonen när jag gav mig ut. Tar det imorgon. Däremot ska jag sätta CWCn och LeJouren i windern nu på morgonen och låta dem snurra ett dygn och sedan se hur mycket power reserve som byggts upp.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Då skakar jag igång den här lite lätt 06:10.
Oris 798, base SW 330-1, 42 timmars gångtid.


DSC_0007.JPG

Så, då har jag tagit av mig klockan efter en ganska lugn dag. 4600 steg och mest stillasittande. Kan nog räkna till ca 1000 steg utan telefon också. Räknar inte med speciellt lång gångtid efter en så inaktiv dag men vi får se🙂

Screenshot_20201111-222204~2.png
 

DrDre

Patek
Så, då har jag tagit av mig klockan efter en ganska lugn dag. 4600 steg och mest stillasittande. Kan nog räkna till ca 1000 steg utan telefon också. Räknar inte med speciellt lång gångtid efter en så inaktiv dag men vi får se🙂

Screenshot_20201111-222204~2.png

Bra att du påminde mig. Jag spände på mig dessa två idag på morgonen. Jag skulle gissa att de nog kommer att snurra lite längre än de tidigare (2824 och 7750). Rolex anses ha en effektiv uppdragning och IWCn har en påfallande stor rotor som också ser tung ut. Redan nu kan man se på IWCs mätare hur mkt den dras upp av en halvmils promenad.

De tidigare satte jag i windern igår morgon (det tog ganska lång tid innan de alls började snurra) och tar ut dem nu på morgonen.

4A62386C-493E-41D2-B7BA-F291A6DBC80D.jpeg
8C40B056-2EA6-4CA4-85B4-FA06762195C5.jpeg
 

DrDre

Patek

Han bör se till att klockan är helt uppvriden innan han utvärderar power reserve:n. Varför inte prova en gång till och vrid upp lite längre tid så att han VET att den är helt uppskruvad? "Blaming the customer" för att Oris customer support säger till honom att den nog inte var helt uppvriden. Nja. Det är väl ganska rimligt att kunden vrider upp klockan för att den ska motsvara specifikationerna? En annan fråga, som han inte berör, trots att det verkar centralt för hans (eventuella) problem är hur effektivt den vrider upp sig. Dvs hur mkt energi generar en dags bärande. Vi försöker bena ut det här i tråden och snart ska vi väl ha lite mer data.
 
Senast ändrad:

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Han bör se till att klockan är helt uppvriden innan han utvärderar power reserve:n. Varför inte prova en gång till och vrid upp lite längre tid så att han VET att den är helt uppskruvad? "Blaiming the customer" för att Oris customer support säger till honom att den nog inte var helt uppvriden. Nja. Det är väl ganska rimligt att kunden vrider upp klockan för att den ska motsvara specifikationerna? En annan fråga, som han inte berör, trots att det verkar centralt för hans (eventuella) problem är hur effektivt den vrider upp sig. Dvs hur mkt energi generar en dags bärande. Vi försöker bena ut det här i tråden och snart ska vi väl ha lite mer data.

Sant, om man leker med tanken att en klocka vrider upp sig med en faktor på 2 när man använder den, så ger 12 timmars användande 24 timmars gångtid, 24 timmar 2 dygn osv.
Om man nu vrider upp klockan en gång fullt, och med ett ganska minimalt användande per dag, så kommer man aldrig att minska på powerreserven.
Den kommer alltid vara på max.
Lägger man ifrån sig klockan i två dagar så är man på fullt efter ett dygn.
Dränerar man den fullt ut så kan det ta några dagars användande innan den är på max igen eller så tar man sig jobbet att vrida upp klockan.
Förstår faktiskt inte problemet. Det iaf rätt sällan jag har en klocka på mig i en dag, låter den ligga i fem, ha den en dag, liggande fem osv...och förväntar mig att den ska gå hela tiden.

Men om den de facto inte har 5 dagars powerreserv, då är det ett problem och något som är mer intressant.
Det är ju ganska vettigt med 5 dagar, då kan man lägga av sig klockan under hela arbetsveckan för att sedan ta på sig den på fredagen igen.
 
Senast ändrad:

Stefan S

Patek
2-Faktor
PR-test klar på Omega 8800 specat 55 timmar som bars under måndagen från 0700-2245. Såg till att bara skaka igång den så den gick att ställa och inte vrida upp något med kronan. Lades undan i fodral i en låda med tavla upp. OK, tog fram den ur lådan igår kväll men försiktigt så inte rotorn skulle snurra. Kollade i morse och den tickade vidare och höll tiden på sekunden. Någon gång under em kollade jag och den hade tappat mellan 5-10 sek, det var kanske runt 13.30-14. Den stannade sedan på 14.42 vilker ger nästan 64 timmar. Väl över specen iaf men inget nytt så sett, har tidigare provat ett Omega 8500 som stannade på 69 timmar efter den lades undan. Vi kan nog iaf slå fast att denna Omega når sitt fulla uppdrag under en dags användning.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
PR-test klar på Omega 8800 specat 55 timmar som bars under måndagen från 0700-2245. Såg till att bara skaka igång den så den gick att ställa och inte vrida upp något med kronan. Lades undan i fodral i en låda med tavla upp. OK, tog fram den ur lådan igår kväll men försiktigt så inte rotorn skulle snurra. Kollade i morse och den tickade vidare och höll tiden på sekunden. Någon gång under em kollade jag och den hade tappat mellan 5-10 sek, det var kanske runt 13.30-14. Den stannade sedan på 14.42 vilker ger nästan 64 timmar. Väl över specen iaf men inget nytt så sett, har tidigare provat ett Omega 8500 som stannade på 69 timmar efter den lades undan. Vi kan nog iaf slå fast att denna Omega når sitt fulla uppdrag under en dags användning.

Det är imponerande👍
 

DrDre

Patek
Sant, om man leker med tanken att en klocka vrider upp sig med en faktor på 2 när man använder den, så ger 12 timmars användande 24 timmars gångtid, 24 timmar 2 dygn osv.
Om man nu vrider upp klockan en gång fullt, och med ett ganska minimalt användande per dag, så kommer man aldrig att minska på powerreserven.
Den kommer alltid vara på max.
Lägger man ifrån sig klockan i två dagar så är man på fullt efter ett dygn.
Dränerar man den fullt ut så kan det ta några dagars användande innan den är på max igen eller så tar man sig jobbet att vrida upp klockan.
Förstår faktiskt inte problemet. Det iaf rätt sällan jag har en klocka på mig i en dag, låter den ligga i fem, ha den en dag, liggande fem osv...och förväntar mig att den ska gå hela tiden.

Men om den de facto inte har 5 dagars powerreserv, då är det ett problem och något som är mer intressant.
Det är ju ganska vettigt med 5 dagar, då kan man lägga av sig klockan under hela arbetsveckan för att sedan ta på sig den på fredagen igen.

Det är precis vad jag tror också. Den enda gången det kan uppstå problem är om man börjar bära klockan utan ngn PR, låter bli att dra upp den manuellt och bara bär den en dag och sedan lägger den åt sidan. Då har den inte hunnit bygga upp tillräckligt med höjd av PR utan den faller då ner till noll igen det påföljade dygnet. Mina två som jag testade (CWC'n och LeJouren) byggde upp tillräckligt med energi för ca 15-20 h av en dags intensiv användning men vid praktisk daglig användning har de aldrig stannat. (Och inte någon annan klocka jag har med 7750 eller 2824 för den delen). Om jag fortsatt att bära ngn av dem dag två (istället för att lägga den åt sidan), så hade jag fortsatt att bygga upp ytterligare 15timmars PR och relativt snart hade de varit helt uppvridna.
 
Det vore roligt om fler vill hänga på så att vi får mer variation både avseende urverk och hur man rör sig. Det är som sagt busenkelt. Starta med en klocka som står still, bär den en dag och lägg den sedan på kvällen och se hur länge den fortsätter.
Svårt att jämföra då vi inte har koll på aktivitetsgraden hos videons skapare :)
 
Skickar in en länk till tuben från en av mina favorit klockyoutubers där han går igenom nya verket och pratar om både verket och klockan. Sevärd om man gillar sådant.

Han är bra (för det mesta). Måste säga att klockan är riktigt snygg, troligen lite för stor för mig, men den verkar bära relativt liten. Kanske får testa den.
 

Empin

Omega
Han är bra (för det mesta). Måste säga att klockan är riktigt snygg, troligen lite för stor för mig, men den verkar bära relativt liten. Kanske får testa den.
Ja jag gillar honom, han kan bli lite störig ibland men det blir nästan alla människor.
På tal om att testa, är det någon i tråden som har kunnat klämma på den än? Såg precis att folk har börjat lägga upp recensioner etc.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Härligt! Hade jag helt missat haha har bara skummat igenom tråden lite snabbt. Är du nöjd? Och kan vi få se en bild? Alltid skoj med bilder från andra användare :D

Jag är helt klart nöjd.
Gillar den unika färgen på boetten, den mörkblå bezeln, nya snabbfattningen på armbandet (slipper triwing mejsel) men framför allt är det specen på verket som gjorde att jag köpte den.
Tror att Oris gjort något riktigt bra och konkurrenskraftigt där, men det får framtiden utvisa.
Det är alltid en fördel när någon går före och erbjuder 10 års garanti och serviceintervall, det ställer ju krav på andra tillverkare att följa efter.
Sedan är ju resten av specen helt ok i den prisklassen.
Alltid kul när det kommer lite nytt, oavsett märke, iaf för oss som inte är "märkestrogna" 🙂

Här är några bilder jag visat i andra trådar:

DSC_0093.JPG
DSC_0097.JPG

DSC_0082.JPG
 
Senast ändrad:

Empin

Omega
Jag är helt klart nöjd.
Gillar den unika färgen på boetten, den mörkblå bezeln, nya snabbfattningen på armbandet (slipper triwing mejsel) men framför allt är det specen på verket som gjorde att jag köpte den.
Tror att Oris gjort något riktigt bra och konkurrenskraftigt där, men det får framtiden utvisa.
Det är alltid en fördel när någon går före och erbjuder 10 års garanti och serviceintervall, det ställer ju krav på andra tillverkare att följa efter.
Sedan är ju resten av specen helt ok i den prisklassen.
Alltid kul när det kommer lite nytt, oavsett märke, iaf för oss som inte är "märkestrogna" 🙂

Här är några bilder jag visst i andra trådar:

DSC_0093.JPG
DSC_0097.JPG

DSC_0082.JPG
Tack för bra svar och fina bilder! Hade inte tänkt på det där med att andra tillverkade blir lite pressade till att haka på 10-årsgarantin, kanske något som alla vi andra som inte kommer köpa klockan med lite tur kan dra nytta av i framtiden.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Skickar in en länk till tuben från en av mina favorit klockyoutubers där han går igenom nya verket och pratar om både verket och klockan. Sevärd om man gillar sådant.

En sak som framkom i den här videon är att rotorn inte drar upp verket åt bägge hållen som ex en Omega gör. Det hade jag inte läst/hört tidigare. Då kan man förstå att det krävs mer rörelser/längre tid för att verket skall nå fullt uppdrag.
 

DrDre

Patek
En sak som framkom i den här videon är att rotorn inte drar upp verket åt bägge hållen som ex en Omega gör. Det hade jag inte läst/hört tidigare. Då kan man förstå att det krävs mer rörelser/längre tid för att verket skall nå fullt uppdrag.

I mitt första test, där varken 2824 eller 7750 var helt uppdragna efter en dag på handen, stannade de efter ungefär lika många timmar trots att 2824 är bi- 7750 är unidirectional.

Det var en del diskussioner om bi- vs unidirection i samband med att JLC släppte sitt "auto tractor" verk (som är unidirectional). Slutstsen verkar vara att man inte riktigt vet.


C0FF1CE8-7E6B-4190-A00F-8B1226EC3B15.jpeg
 
Jag är helt klart nöjd.
Gillar den unika färgen på boetten, den mörkblå bezeln, nya snabbfattningen på armbandet (slipper triwing mejsel) men framför allt är det specen på verket som gjorde att jag köpte den.
Tror att Oris gjort något riktigt bra och konkurrenskraftigt där, men det får framtiden utvisa.
Det är alltid en fördel när någon går före och erbjuder 10 års garanti och serviceintervall, det ställer ju krav på andra tillverkare att följa efter.
Sedan är ju resten av specen helt ok i den prisklassen.
Alltid kul när det kommer lite nytt, oavsett märke, iaf för oss som inte är "märkestrogna" 🙂

Här är några bilder jag visat i andra trådar:

DSC_0093.JPG
DSC_0097.JPG

DSC_0082.JPG
Tavla och bezel fungerar väldigt bra ihop. Riktigt snyggt ur! Får man fråga om du köpt i butik i Sverige?
 
Topp