• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris nya Caliber 400

DrDre

Patek
Oris nya urverk, Caliber 400 imponerar. Ingen skönhet precis, men 5 dagars power reserve, antimagnetiskt, 10 års garanti och 10 års serviceintervaller är verkligen inte dåligt. Dessutom så kompakt att det funkar även i normalstora klockor. Roligt att uvecklingen av nya urverk har tagit fart på senare år.




FFDE6A48-D232-4023-903E-0A27E2BBB035.jpeg
 

skyseeker

Rolex
Hodinkee skriver så här. Verkar vara något i stil med *hyggligt billigt men inte i deras allra billigaste modeller". Den sparsamma finishen antyder ju också att det inte blir alltför dyrt. 10 års garant och 10 års serviceintervall borde sätta press på konkurrenterna.

80C82AC6-F1FC-4C10-A7CC-B54FC16821DF.jpeg
Såg att det spekulerades om att den skulle hamna i Aquisen... låter ju inte omöjligt...
Hur som helst väldigt roligt att Oris är med o höjer standarden i branschen:)
 

Danne.l

Rolex
2-Faktor
Det ska bli mycket spännande att se vad som kommer ut med det här verket i sig. Tyvärr tror jag att det mesta hamnar utanför min intressesfär eftersom urverket mäter 30mm och det antagligen blir svårt att få ner det i en 36mm boett. Men hoppet är det sista som lämnar en brukar man ju säga.
 
Riktigt kul, prestandan och garantin låter overkligt bra utifrån specs. Spännande att se vilken klocka den landar i :) Vet inte varför jag aldrig köpt en Oris, på pappret får man så sjukt mycket för pengarna...
 
Som urmakare finns det en hel del lösningar som de gjort som jag gillar, de har valt att vara realistiska och göra saker rätt, istället för att försökta vara överdrivet fancy och göra saker på nytt. De försöker inte återuppfinna hjulet, utan helt enkelt ta enstaka saker från andra verk som fungerar utomordentligt väl och kombinera dem.

Förhoppningsvis sätter detta lite eld i röven på andra tillverkare!

Får se hur länge det dröjer innan de lyckas göra en kronograf som är pålitlig och välkonstruerad.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Är det inte så att fler o fler struntar i COSC certifiering? Antar att det kostar en slant och att allt färre kunder värdesätter COSC (de förutsätter att den ska gå exakt ändå)
Bara spekulation från min sida...
En ren gissning är att det skulle kunna vara en kostnadsfråga.
Okej, det låter rimligt att det handlar om en kostnadsfråga. Dessutom är det nog få som ändå bryr sig om orden ”officially certified” på klockan...
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Lovande då dom verkar haft som ambition att göra ett riktigt bra urverk som inte skall bli alltför dyrt, sen får vi se hur mycket dyrare i övrigt samma klocka blir med det.
 

ZoomZoom

Omega
Nu kanske jag framstår som gnällig men jag ser verkligen inte charmen med denna, jag har en Aquis 73377304157MB.
Denna nya modellen ser exakt likadan ut men har ett nytt verk som förvisso har en grym gångreserv på 5 dagar jämfört med 2 som min har, men den kostar ca 50% mer i ordinarie pris. Den magnetiska delen förstår jag inte riktigt och det är inget jag råkat ut för direkt. 10 års garanti är väl aldrig fel heller... Men man har tagit bort den klassiska röda rotorn.


Jag personligen ser inte att detta kan bli en succe för annat än folk som är riktigt nernördade i urverk.

Om man glider in i en butik och ser dessa identiska modeller bredvid varandra så tror jag det är få vanliga människor som vill betala 50% (ca 10 000 kr) mer för 3 dagar längre gångreserv... Billigare att köpa en watchwinder istället. ;)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Ja, jag tycker också klockan blev för dyr. Tudor höjde ju inte den här summan när dom gick inhouse på ex Black Bay och Pelagos. Omega gjorde väl det med nya SMP 2018 men då höjde dom nivån påtagligt på allt i klockan och Oris cal 400 är inte heller finisherat på nivån som Omegas 8800.
 

skyseeker

Rolex
Personligen är jag inte villig att betala det merpriset.
1. Nytt urverk kan ha barnsjukdomar. Behöver inte vara så men alltid en risk man tar.
2. Ska man serva en 10 år gammal Oris vill man inte skicka den till Oris och betala premium. Då vill man gå till lokala uris som för en rimlig slant servar ETA.
3. Inget i övrigt har förbättrats. (Som tidigare hänfördes med Omega SMP).

sen förstår jag inte varför de envisas med glasbaksida 🧐 Det är motiverat på en dekorerad dressklocka. På en ”sportig” klocka med ett ganska fult verk. Nej tack - pinsamt o klibbigt blir det ;)
 

Racerfox

Omega
Nu kanske jag framstår som gnällig men jag ser verkligen inte charmen med denna, jag har en Aquis 73377304157MB.
Denna nya modellen ser exakt likadan ut men har ett nytt verk som förvisso har en grym gångreserv på 5 dagar jämfört med 2 som min har, men den kostar ca 50% mer i ordinarie pris. Den magnetiska delen förstår jag inte riktigt och det är inget jag råkat ut för direkt. 10 års garanti är väl aldrig fel heller... Men man har tagit bort den klassiska röda rotorn.


Jag personligen ser inte att detta kan bli en succe för annat än folk som är riktigt nernördade i urverk.

Om man glider in i en butik och ser dessa identiska modeller bredvid varandra så tror jag det är få vanliga människor som vill betala 50% (ca 10 000 kr) mer för 3 dagar längre gångreserv... Billigare att köpa en watchwinder istället. ;)

jag tror precis som du skriver att riktiga ”riktiga” nördar kommer lägga 10k extra för 3 dagar till vi vanliga ”intresserade” tycker att den roliga watchwinder för 1500kr är en bättre investering =)
 

skyseeker

Rolex
jag tror precis som du skriver att riktiga ”riktiga” nördar kommer lägga 10k extra för 3 dagar till vi vanliga ”intresserade” tycker att den roliga watchwinder för 1500kr är en bättre investering =)
Skulle nästan säga - tvärt om. Nörden vill ha ETA och ser charmen och fördelarna med det verket. Medan de som inte är så insatta i klockor går igång på "häftig spec". Lite som Tudor BB med "smily face"...!
 
Topp