• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oris nya Caliber 400

pac78

Omega
2-Faktor
Man hade ju hoppats på en ny modell. En lite kompaktare modell med det nya urverket hade i min mening verkligen satt en ny standard. Nu känns det lite som flera redan nämnt att man bara jämför nya och gamla Auqis, oavsett vad man tycker om den. I alla fall kul att Oris sticker ut och pressar andra tillverkare med avseende på både serviceintervaller och garanti.
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
jag tror precis som du skriver att riktiga ”riktiga” nördar kommer lägga 10k extra för 3 dagar till vi vanliga ”intresserade” tycker att den roliga watchwinder för 1500kr är en bättre investering =)
Nja, jag tror att ”riktiga” nördar nöjer sig med ETA i just denna klocka då den kan servas av i princip vilken urmakare som helst medan inhouseverket förmodligen behöver servas av Oris för en massa pengar. Som du säger får man bara 3 dagar extra PR för 10K. Så jobbigt är det inte att ställa en klocka.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Hmm, om man bortser från att det är en Oris (alla gillar inte alla klockmärken) och att verket sitter i en Aquis, 400:an kommer säkert presenteras i många modeller inom det närmaste, så måste jag ändå tycka att det är bra kul med ett "In-house" verk istället för ett gammalt Sellita 200.
Och för 30' får man 5 dagars gångtid, ett verk som ska hålla sig inom COSC och är antimagnetiskt,10 års garanti och 10 års serviceintervall.
Det tycker inte jag är dyrt.
Framför allt tycker jag alla klocktillverkare som vågar/kan utveckla nya urverk ska hyllas.
Iaf bra mycket roligare än att modda ETA eller Sellita.
Sedan kan vi alltid spekulera i vad servicekostnaden blir och om man måste skicka den till Oris eller en AD kan serva den, men det är ju förhoppningsvis 10 år bort :)
 

skyseeker

Rolex
Hmm, om man bortser från att det är en Oris (alla gillar inte alla klockmärken) och att verket sitter i en Aquis, 400:an kommer säkert presenteras i många modeller inom det närmaste, så måste jag ändå tycka att det är bra kul med ett "In-house" verk istället för ett gammalt Sellita 200.
Och för 30' får man 5 dagars gångtid, ett verk som ska hålla sig inom COSC och är antimagnetiskt,10 års garanti och 10 års serviceintervall.
Det tycker inte jag är dyrt.
Framför allt tycker jag alla klocktillverkare som vågar/kan utveckla nya urverk ska hyllas.
Iaf bra mycket roligare än att modda ETA eller Sellita.
Sedan kan vi alltid spekulera i vad servicekostnaden blir och om man måste skicka den till Oris eller en AD kan serva den, men det är ju förhoppningsvis 10 år bort :)
Nja. Jag kanske har varit lite grinig. Tycker det går lite inflation i ”inhouse” osv. ETA har ju sagt ifrån att de inte vill förse Oris med verk framöver så de har mer eller mindre varit tvungna att göra något ”eget”. Men visst måste ge Oris en eloge. Specen är ganska imponerande och efter att ha klämt på vidundret idag så får jag säga att man blir lite sugen. Även om jag föredragit de inte höjt priserna som de gjort... men men man kan inte få allt... bra grejer är det i vart fall!
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Nja. Jag kanske har varit lite grinig. Tycker det går lite inflation i ”inhouse” osv. ETA har ju sagt ifrån att de inte vill förse Oris med verk framöver så de har mer eller mindre varit tvungna att göra något ”eget”. Men visst måste ge Oris en eloge. Specen är ganska imponerande och efter att ha klämt på vidundret idag så får jag säga att man blir lite sugen. Även om jag föredragit de inte höjt priserna som de gjort... men men man kan inte få allt... bra grejer är det i vart fall!
Oris använder ikke ETA så det er nok lang i fra korrekt. Oris andvänder Sellita og de kommer fortsatt ha kvar modellene med Sellita verk så veldig tveksamt at de fölte seg tvunga til å gjöre et inhouse verk.
 
Jag tror att nörderiet går åt båda hållen :) Oris är kanske inne på det i och med att man verkar ha ambitionen att ge kunderna båda valen. Tycker det är kul att man gör den här satsningen och om dom levererar den här prestandan så är det så klart en stark USP. Jag har t.ex inte själv brytt mig om dem tidigare men det här fick mig att höja på ögonbrynen.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
När man går och köper en bil så får man välja vad för motor bilen ska ha. Diesel, bensin, hybrid, turbo, 2.0l, 1,6l, 3,2l, osv. Varför ska det inte vara så för klockor också? På sin höjd får man välja mellan mekanisk eller kvarts, vilket är tråkigt. Nu sätter Oris en ny standard, kul! :)
Asså, Breitling har ju erbjudit 7750 eller B01 i massor av klockor de senaste åren. Helt nytt är konceptet inte.
 

ZoomZoom

Omega
Hmm, om man bortser från att det är en Oris (alla gillar inte alla klockmärken) och att verket sitter i en Aquis, 400:an kommer säkert presenteras i många modeller inom det närmaste, så måste jag ändå tycka att det är bra kul med ett "In-house" verk istället för ett gammalt Sellita 200.
Och för 30' får man 5 dagars gångtid, ett verk som ska hålla sig inom COSC och är antimagnetiskt,10 års garanti och 10 års serviceintervall.
Det tycker inte jag är dyrt.
Framför allt tycker jag alla klocktillverkare som vågar/kan utveckla nya urverk ska hyllas.
Iaf bra mycket roligare än att modda ETA eller Sellita.
Sedan kan vi alltid spekulera i vad servicekostnaden blir och om man måste skicka den till Oris eller en AD kan serva den, men det är ju förhoppningsvis 10 år bort :)
Du får också detta...

 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja precis. Alla problem var tydligen inga problem. Att minutvisaren hoppar runt när man drar ut samt trycker i kronan var visst en feature. Känns sådär.

Om det och även att minutvisaren rör sig när man ska trycka in kronan igen är features som ska vara där, spelar det ingen roll hur lång serviceintervall och garanti man lämnar, det lär knappast bli en storsäljare. Samma med 5 dgars gångreserv om rotorn inte är tillräckligt effektiv vid normal användning.

Tips till alla tillverkare. Bra feature = möjlighet att ställa och synka sin klocka! :)
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Om det och även att minutvisaren rör sig när man ska trycka in kronan igen är features som ska vara där, spelar det ingen roll hur lång serviceintervall och garanti man lämnar, det lär knappast bli en storsäljare. Samma med 5 dgars gångreserv om rotorn inte är tillräckligt effektiv vid normal användning.

Tips till alla tillverkare. Bra feature = möjlighet att ställa och synka sin klocka! :)

Bra eller anus får andra bedöma, men en fullständigt rimlig förklaring och det förklarar varför jag inte fick fram fenomenet på min.
Jag rör alltid minutvisaren när jag ställer klockan.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor

Bra eller anus får andra bedöma, men en fullständigt rimlig förklaring och det förklarar varför jag inte fick fram fenomenet på min.
Jag rör alltid minutvisaren när jag ställer klockan.

Hur skulle det kunna vara bra menar du? Vilken annan tillverkare har samma feature på sina in-house kalibrar? Om det är en feature som ”ska vara där" borde många fler tillverkare ha samma problem.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Hur skulle det kunna vara bra menar du? Vilken annan tillverkare har samma feature på sina in-house kalibrar? Om det är en feature som är svår att få bort borde många fler tillverkare ha samma problem.

Inte bra, det var inte så jag menade, men inte heller något problem.
Iaf inte för mig, otroligt sällan jag inte rör minutvisaren när jag ställer klockan.
Det var därför jag inte märkt av det alls.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Och om du drar ut kronan utan att först röra den, hoppar den ett par minuter så som i hans klipp?
När jag drar ut kronan så kan den hoppa några minuter, men inte varje gång.
Vad jag fattade på Oris svar så var det så det skulle vara, någon form av synkning av minutvisaren. Om man inte ville att det skulle ske så skulle man röra kronan lite lätt fram och tillbaka ett par gånger innan man drar ut den fullt.
När jag trycker in kronan så händer det aldrig, men det är ju för att jag ställer tiden och då justerar minutvisaren så klart.

Så, det var dagens gymnastik, har nog ställt klockan fram och tillbaka 50 gånger nu på morgonen för att testa😄
 

DrDre

Patek
Inte bra, det var inte så jag menade, men inte heller något problem.
Iaf inte för mig, otroligt sällan jag inte rör minutvisaren när jag ställer klockan.
Det var därför jag inte märkt av det alls.

Om man bara vet om att minutvisaren ev kan hoppa till lite när man drar ut kronan så är det ju inget större problem. Däremot vore det ju bra om Oris skriver ut det tydligt i instruktionsboken att det är en del av egenskaperna för det urverket så att man inte tror att det är något fel på urverket (vilket ju annars kan upplevas som lite trist om man köpt en ny klocka).

Jag tror också att videoreviewern har rätt höga krav på uppdragningseffektivitet. Han började med en stillastående klocka och bar den en dag. Sedan fick den ligga en dag och den tredje dagen hade den stannat. Det är lite otydligt hur lång tid han bar klockan och när han upptäckte att den stannat, men om man börjar från scratch (power reserve 0 timmar) en morgon och bär en klocka under dagen och sedan lägger den å sidan, så är det inte alls självklart att den hunnit vrida upp sig så mycket att den klarar två nätter och en dag. Dvs 8 timmars användning skulle dra upp klockan tillräckligt för att hålla igång den i 48 timmar (från morgonen dag 1 till morgonen dag 3). Det beror givetvis mkt på hur man rör sig, men jag ser det inte som självklart att en dags användning ska generera så lång power reserve.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Om det och även att minutvisaren rör sig när man ska trycka in kronan igen är features som ska vara där, spelar det ingen roll hur lång serviceintervall och garanti man lämnar, det lär knappast bli en storsäljare. Samma med 5 dgars gångreserv om rotorn inte är tillräckligt effektiv vid normal användning.

Tips till alla tillverkare. Bra feature = möjlighet att ställa och synka sin klocka! :)
Håller med! På varenda klocka jag har haft så har jag kunnat stoppa sekundvisaren i önskat antal sekunder och trycka in den igen utan att minutvisaren har rört sig. Går klockan plus vill jag kunna göra detta. Sen, kan kanske ”köpa” att klockan inte når sitt fulla uppdrag på 120 timmar under en dags användning men nog fasen borde den klara att vara tillräckligt uppdragen för att klara två dygn/48 timmar. Jag har inte ägt något med mer än 60 timmars PR men nog når jag dit under en dag på armen med ex mitt Omega 8500-verk.
 

DrDre

Patek
Håller med! På varenda klocka jag har haft så har jag kunnat stoppa sekundvisaren i önskat antal sekunder och trycka in den igen utan att minutvisaren har rört sig. Går klockan plus vill jag kunna göra detta. Sen, kan kanske ”köpa” att klockan inte når sitt fulla uppdrag på 120 timmar under en dags användning men nog fasen borde den klara att vara tillräckligt uppdragen för att klara två dygn/48 timmar. Jag har inte ägt något med mer än 60 timmars PR men nog når jag dit under en dag på armen med ex mitt Omega 8500-verk.

Låt oss prova! Jag lägger dessa klockor (som nu står still) vid datorn nu och imorgon skakar jag igång dem (bara så lite att de börjar röra sig) och använder dem sedan under dagen. På kvällen tar jag av dem och sedan låter jag dem ligga tills de stannar. Jag kör den ena på h och den andra på v hand och skiftar vid lunchtid. Dessa två har nyservade 7750 resp 2824, vilka har effektiva uppvridkingssystem.

773E254C-AE5A-413C-BB53-1D04E535A8F2.jpeg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Låt oss prova! Jag lägger dessa klockor (som nu står still) vid datorn nu och imorgon skakar jag igång dem (bara så lite att de börjar röra sig) och använder dem sedan under dagen. På kvällen tar jag av dem och sedan låter jag dem ligga tills de stannar. Jag kör den ena på h och den andra på v hand och skiftar vid lunchtid. Dessa två har nyservade 7750 resp 2824, vilka har effektiva uppvridkingssystem.

773E254C-AE5A-413C-BB53-1D04E535A8F2.jpeg
Jag är på! testar samma med ett Omega 8800 som ligger still just nu och kör det på tills jag lägger mig. Specat 55 timmar.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Är alltid in-house bättre än ETA eller Selita? Känns som om in-house är väldigt inne nu.
Svår fråga och svaret är väl att att det kanske inte alltid är det? ETA har väldigt beprövade och robusta urverk som ex IWC och Omega moddat till egna och väldigt höga nivåer. Inhouse-verk är ju nyutvecklade från scratch, barnsjukdomar har förekommit. Är givetvis en hel del marketing hype i begreppet inhouse. Man går ju på det, det ”känns” bra att ha det. Vad man får i moderna inhouse är längre gångreserv men detta ställer ju krav på urverket, att hålla specen på gången under hela tiden när man tar det över 100 timmar.
 

DrDre

Patek
Here we go! Projektet "Hur lång power reserve ger en dags användning?" har nu inletts.

Klockorna (ETA 2824 och 7750) börjar alltså från stillastående. För att ge dem en dos energi direkt från början så tog jag med mig dem på en snabb morgonpromenad (ny corona rutin pga stillasittande hemarbete) som gav 7500 steg (enl iPhones stegmätare).

När dagen är slut lägger jag dem åt sidan och ser sedan hur länge de snurrar.

1595778C-8A7E-4F43-B1DB-C20A0ABB8DA5.jpeg

7BE5BCE5-8219-4CB2-96BA-7F146DF124D8.jpeg
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Here we go! Projektet "Hur lång power reserve ger en dags användning?" har nu inletts.

Klockorna (ETA 2824 och 7750) börjar alltså från stillastående. För att ge dem en dos energi direkt från början så tog jag med mig dem på en snabb morgonpromenad (ny corona rutin pga stillasittande hemarbete) som gav 7500 steg (enl iPhones stegmätare).

När dagen är slut lägger jag dem åt sidan och ser sedan hur länge de snurrar.

1595778C-8A7E-4F43-B1DB-C20A0ABB8DA5.jpeg

7BE5BCE5-8219-4CB2-96BA-7F146DF124D8.jpeg
Jag skakade igång denna kl 7 i morse. Bär den tills ikväll då (till 22-23?) lägger den still och förväntar mig att den fortfarande skall ticka rätt tid 48 timmar senare på ons kväll. Omega 8800 specat 55 timmar i denna.
E2B05B11-3FFA-4A4A-80F9-8503AE9921B5.jpeg
 

DrDre

Patek
Jag skakade igång denna kl 7 i morse. Bär den tills ikväll då (till 22-23?) lägger den still och förväntar mig att den fortfarande skall ticka rätt tid 48 timmar senare på ons kväll. Omega 8800 specat 55 timmar i denna.
E2B05B11-3FFA-4A4A-80F9-8503AE9921B5.jpeg


Det vore roligt om fler vill hänga på så att vi får mer variation både avseende urverk och hur man rör sig. Det är som sagt busenkelt. Starta med en klocka som står still, bär den en dag och lägg den sedan på kvällen och se hur länge den fortsätter.
 
Topp