• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Tycker Oris gör helt rätt. Visst, denna kostar ju som en black Bay 58 men misstänker att denna blir lättare att få tag på och inte går upp utan ned i pris.

Dock så är just denna första variant inget för mig... Blir intressant att se vad som kommer härnäst

Tycker Oris gör helt rätt. Visst, denna kostar ju som en black Bay 58 men misstänker att denna blir lättare att få tag på och inte går upp utan ned i pris.

Dock så är just denna första variant inget för mig... Blir intressant att se vad som kommer härnäst

Finns redan för 26,5' hos gråhandlare på Chrono24 och det tycker jag är ruskigt prisvärt för det verket.
Om man gillar Aquis eller inte är en annan sak.
Hade gärna sett 400:an i fler storlekar och modeller, och gärna fort som fan 😄

Denna bör väl ändå hamna typ 5' lägre än en BB58, om man kollar nypris hos AD. Skulle man jämföra Aquis Cal400 hos AD med marknadspris för en BB58, är Aquisen typ 8' billigare. Jag vet inte, men kan va att de hittar ett prisområde där för folk som vill lägga max 30'-isch för en klocka, och då ligger den kanske inte så illa till med tanke på specen man ändå får för det priset.

För mig med begränsad kunskap om urverk så känns denna nya Aquis prisvärd. Jag kommer att ta mig till en butik för att känna och klämma på den.

Som en liten parantes och reflektion över mitt ägande av Oris klockor. För 10-15 år sedan hade jag förmånen att få resa till Schweiz för att bygga kontakter med andra företag. När jag bar en Omega, Rolex eller IWC på handleden så visades inget intresse. Men när jag dök upp till ett möte med en Oris så var det mer än en gång som en kommentar eller samtal uppstod runt klockan samt märket Oris.
Nu var jag endast i Zurich området. Vet inte om reaktionerna hade varit annorlunda på andra ställen i Schweiz.

Jag köpte min första Oris klocka 2003 och är fortfarande mycket nöjd med den.

Då var vinterarmbandet på🙂

DSC_0018.JPG
Otroligt snygg klocka!

Denna bör väl ändå hamna typ 5' lägre än en BB58, om man kollar nypris hos AD. Skulle man jämföra Aquis Cal400 hos AD med marknadspris för en BB58, är Aquisen typ 8' billigare. Jag vet inte, men kan va att de hittar ett prisområde där för folk som vill lägga max 30'-isch för en klocka, och då ligger den kanske inte så illa till med tanke på specen man ändå får för det priset.
Jo men precis. Dom bör nog hamna runt 30k och gärna under tror jag för att få sälja denna tex.

Så 32k list känns rimligt

Stort grattis! Den ser riktigt fin ut! Hur känns den jämfört med äldre Aquis (er?)?

Alltså, jag hade min Carysfort Reef på mig när jag var på Magnussons och jämförde dom.
Storleken är identisk på klockorna men både jag och Per, för övrigt en väldigt trevlig säljare på Magnussons:) tycker att denna bär väldigt mycket nättare.
Känns som 41,5 och klart renare.
Urtavlan skimrar lite åt det gröna hållet i verkligheten, och att bezeln går mot mörkblått gör det inte sämre.
Just nu är jag sjukt nöjd och lite fattigare 😅

Hej! Kollat runt här på alla fina Orisar. Tänkte kolla lite med er, är sugen på att köpa min första dyra klocka och det lutar mot en oris då! Och dem det lutar mot mest är oris aquis clipperton limeted edition. Eller oris aquis lake baikal limited edition. Någon av dem iallfall, tänkte se om ni vet vad en service går på för dem?
Är en 43,5mm för stor om handleden är 17,5? Och något viktigt att tänka på!Tacksam för svar!
Det är så olika hur en klocka bärs, handlar om boettens form, luggarnas form kontra längd och höjd, men även tyngd och balans. En 43,5mm Aquis är inte så tjock och rätt välbalanserad pga det tycker iaf jag. Däremot är den rätt tung med länk. Jag kollar just nu på ny Aquis, och är lite inne på att känna på en 41,5mm.

Lägger väl också upp lite bilder så det blir lite aktivitet 😅
Hade ju tidigare en 39,5mm Aquis, sen testade jag en 43,5 och tyckte den passade bra så jag sålde den mindre. Hittade en begagnad 43,5 genom Fredmans ur för bra pris.
Men nu efter några veckor har jag fortfarande inte riktigt vant mig vid storleken och tycker aldrig jag får till passformen lika bra som jag fick med 39,5, men då kändes den lite liten 😕 ser dock bra ut precis framifrån!
Så nu är man på jakt efter en 41,5 istället, känns spontant som den borde passa som ett smäck.
Lägger dock inte ut denna direkt, men OM nån är intresserad så hit me up. Köpte den med gummi, sedan en ny länk från Klockmagasinet, igen 😅
Måste dock ha en Aquis i samlingen, blir glad varje gång jag håller en i handen 😁

Bilagor

• IMG_20201103_103030.jpg
    IMG_20201103_103030.jpg
    455.7 KB · Visningar: 77
  • IMG_20201103_103012.jpg
    IMG_20201103_103012.jpg
    320.6 KB · Visningar: 88
  • IMG_20201103_102952.jpg
    IMG_20201103_102952.jpg
    216.1 KB · Visningar: 85
Tillbaka
Topp