• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Snygga släpp från Oris idag:

1606826726396.png

1606826768197.png

1606826726396.png

1606826768197.png

Riktigt snygga båda två! Tycker de har hittat en fin avvägning i färgvalen. Samtidigt som färgerna sticker ut ordentligt, så har de en ganska sober ton som ändå andas tidlöshet på nåt sätt. Och båda går riktigt bra ihop med bronset.

1606826726396.png

1606826768197.png

Jag var inne och testade 65:an på Magnussons Ur idag, riktigt snygg👍🏻
Frågan är om det inte det är den snyggaste 65:an, iaf i mina ögon och med det bruna läderbandet som alternativ👌🏻

Gillade verkligen Fratellos version och om jag inte redan haft den med den bruna tavlan hade jag nog klippt till. Även natot är ju riktigt ballt att få med. Dock är det ju lite kul med den bruna tavlan som mig veterligen är den första klockan där även urtavlan är gjord i brons. Här på ett svart band från Two Stitch Strap.
1606904231177.png

Gillade verkligen Fratellos version och om jag inte redan haft den med den bruna tavlan hade jag nog klippt till. Även natot är ju riktigt ballt att få med. Dock är det ju lite kul med den bruna tavlan som mig veterligen är den första klockan där även urtavlan är gjord i brons. Här på ett svart band från Two Stitch Strap.
1606904231177.png
Fratello-varianten har ju någon märklig dubbelton av rött i tavlan (samt glitter istället för räls mellan dagskassan och resten av tavlan). Jag tycker din är klart snyggare.

Och idag kom en tidig julklapp... ;)

Inte det bästa ljuset.. skärm och lysrör.

IMG_0301.jpg

Bilagor

• IMG_0290.jpg
    IMG_0290.jpg
    598.3 KB · Visningar: 21
  • IMG_0293.jpg
    IMG_0293.jpg
    319.8 KB · Visningar: 14
  • IMG_0294.jpg
    IMG_0294.jpg
    454.6 KB · Visningar: 19
  • IMG_0296.jpg
    IMG_0296.jpg
    508.4 KB · Visningar: 18
  • IMG_0299.jpg
    IMG_0299.jpg
    623.6 KB · Visningar: 22
  • IMG_0300.jpg
    IMG_0300.jpg
    625.3 KB · Visningar: 25
Senast ändrad:
Hej på er!

Har beslutat mig för att behålla min Oris, men tänkte slänga på ett nytt band/länk. Vad rekommenderar ni? Funderar på en länk men vill ha curvade end-links, ska alla länkar fungera som är 20mm eller måste man tänka på något speciellt? Har ni några förslag? Kikat lite på ToT jubilee

6634FDBC-F5C5-4F3A-875F-CFA1150EE19B.jpeg

Hej på er!

Har beslutat mig för att behålla min Oris, men tänkte slänga på ett nytt band/länk. Vad rekommenderar ni? Funderar på en länk men vill ha curvade end-links, ska alla länkar fungera som är 20mm eller måste man tänka på något speciellt? Har ni några förslag? Kikat lite på ToT jubilee

6634FDBC-F5C5-4F3A-875F-CFA1150EE19B.jpeg

Den var svår, jag får inte till det hur den skulle se ut med länk.
På något sätt har jag svårt att se den modellen med något annat än brunt läder 🙂
Har du några bilder på armbanden du tänkt på?

Jag har en länk till den nu, men med raka endlinks tyvärr.. Jag tänker mig att diverse speedmasters funkar med länk så tänkte att även denna skulle gå. När det kommer till band så borde diverse mocka/läder gå, tänkte mer att det vore roligt med något annat. 😁

Första inlägg på KS som rätt stor klocknovis. Funderat under ett tag att inskaffa mig min första riktiga klocka. Jag har då fastnat speciellt för Oris Aquis 39mm. Men skulle gärna vilja ha input från mer kunniga om klockan. Fördelar/Nackdelar med klockan? Är det en klocka som går att bära 9 av 10 dagar? Ska tillägga att jag är civilingenjörsstudent så är inte speciellt uppklädd till vardags.

• Like
Reactions: NKS
Första inlägg på KS som rätt stor klocknovis. Funderat under ett tag att inskaffa mig min första riktiga klocka. Jag har då fastnat speciellt för Oris Aquis 39mm. Men skulle gärna vilja ha input från mer kunniga om klockan. Fördelar/Nackdelar med klockan? Är det en klocka som går att bära 9 av 10 dagar? Ska tillägga att jag är civilingenjörsstudent så är inte speciellt uppklädd till vardags.
Jag har haft 39,5mm-Aquisen i ett par år nu. Innan dess hade jag den äldre typen som var 43mm (inte den senare 43,5mm). Jag tycker man kan ha den till allt. Den på 43mm hade en väldigt maffig länk som jag gillade och den kan jag sakna lite när det gäller den mindre på 39,5mm. Den länken tycker jag är oproportionerligt ynklig (smal och tunn), men det är förstås en fråga om smak och vana. Har du grova armar(?) så vill jag varna lite för att 39,5mm kan bli väl liten. Med sina nedåtböjda bandhorn börs Aquisarna ganska smått trots allt. Numera har Aquis också specialskruvar (som kräver specialmejsel) för att byta mellan länk o gummi, om man vill det. På det hela tycker jag det är en bra klocka för pengarna.

Jag har haft 39,5mm-Aquisen i ett par år nu. Innan dess hade jag den äldre typen som var 43mm (inte den senare 43,5mm). Jag tycker man kan ha den till allt. Den på 43mm hade en väldigt maffig länk som jag gillade och den kan jag sakna lite när det gäller den mindre på 39,5mm. Den länken tycker jag är oproportionerligt ynklig (smal och tunn), men det är förstås en fråga om smak och vana. Har du grova armar(?) så vill jag varna lite för att 39,5mm kan bli väl liten. Med sina nedåtböjda bandhorn börs Aquisarna ganska smått trots allt. Numera har Aquis också specialskruvar (som kräver specialmejsel) för att byta mellan länk o gummi, om man vill det. På det hela tycker jag det är en bra klocka för pengarna.
Nya 41,5mm borde passa perfekt!

• Like
Reactions: Man
Jag har väldigt smala armar och handleder så klockor under 40mm är generellt mitt enda alternativ. Prövade ut 39,5mm hos stjärnurmakarna och tyckte den satt bra på handleden om än i största laget. Vad är bäst vid inköp? Köpa en ny hos en grey market dealer eller försöka hitta någon 1-2 år begagnad? Ny hos AD blir lite för dyrt för mig

Jag har väldigt smala armar och handleder så klockor under 40mm är generellt mitt enda alternativ. Prövade ut 39,5mm hos stjärnurmakarna och tyckte den satt bra på handleden om än i största laget. Vad är bäst vid inköp? Köpa en ny hos en grey market dealer eller försöka hitta någon 1-2 år begagnad? Ny hos AD blir lite för dyrt för mig
Begagnad från en GG på KS eller gråhandlare är båda bra alternativ :)

Bra att du provat. 👍
Är inte expert på andrahandsinköp, men jag skulle nog köpa av någon med referenser, alltså nån som andra haft god erfarenhet av.

Du borde få ner priset mellan 15-20% hos Stjärnurmakarna.

Hoppar in med en novis följdfråga jag med, vad menar du med vid behov och hur märker du det? När den börjar gå för ojämnt? Finns risk att den slits mer om den går oservad för länge då?
Jeg hadde ikke servet den etter 5 år bare for å gjöre det selv om det er det mange anbefaler.
Jeg har til dags dato ikke hatt noen klokker som har hatt behov av det, men jeg hadde servet når den begynner å gå dårlig. Tapper mye tid per dag, gangreserven blir dårlig eller noe annet krangler.

skulle du serva klockan innan du säljer den eller är det inte värt det?
Hvorfor skal man det?
Går den bra er det vel inget behov av service og skulle den behöve service får man vel informere og dra av for dette i prisen. Er den i akut servicebehov og levere den inn på service i x antall uker og ta den kostnaden selv så får du vel kanskje bedre betalt, men om det er lönnsomt eller ikke kommer vel an på hva slags klokke det dreier seg om.

För er som har en Pointer Date i brons så var det här en väldigt snygg kombination. Det är dessutom avsmalnande till 16 mm vid spännet så att man kan använda original Oris-buckle i brons. De flesta andra AM-band är ju 18 mm vid spännet och då måste man köpa ett separat bronsspänne vilket kan vara svårt att hitta.

Bandet på bilden är ett Watchgecko Tillington.

1607961547544.png

Tillbaka
Topp