• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Lägger väl också upp lite bilder så det blir lite aktivitet 😅
Hade ju tidigare en 39,5mm Aquis, sen testade jag en 43,5 och tyckte den passade bra så jag sålde den mindre. Hittade en begagnad 43,5 genom Fredmans ur för bra pris.
Men nu efter några veckor har jag fortfarande inte riktigt vant mig vid storleken och tycker aldrig jag får till passformen lika bra som jag fick med 39,5, men då kändes den lite liten 😕 ser dock bra ut precis framifrån!
Så nu är man på jakt efter en 41,5 istället, känns spontant som den borde passa som ett smäck.
Lägger dock inte ut denna direkt, men OM nån är intresserad så hit me up. Köpte den med gummi, sedan en ny länk från Klockmagasinet, igen 😅
Måste dock ha en Aquis i samlingen, blir glad varje gång jag håller en i handen 😁

Vill också ha en 41,5mm, mest bara för att jag inte haft någon😄
Tycker att det finns lite för få modeller bara, och att fler limiterade Aquis-utgåvor kom i 41,5.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Får väl slänga in lite bilder från jobbet🙂

DSC_0093.JPG
DSC_0098.JPG
DSC_0097.JPG
 

Erithacus

Omega
Vill också ha en 41,5mm, mest bara för att jag inte haft någon😄
Tycker att det finns lite för få modeller bara, och att fler limiterade Aquis-utgåvor kom i 41,5.
Jo jag tycker dom kan pumpa ut lite fler varianter! Men kanske bara väntar på mer feedback, tycker dom borde sälja som smör dock 😅 lär ju säkert komma limiterade framöver, får man hoppas.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Hur känns den nu när du haft den ett tag? Rent allmänt och jämfört med andra Oris? :)

Oj, nu har jag haft väldigt många så det är lite svårt, framför allt när man är lite "nykär".
Men om man jämför bara med Aquis rakt av så känns den och ser ut att bärs nättare.
Tror inte det är någon viktskillnad att prata om men det känns så.
Den blå boetten är ruskigt trevlig och drar lite mot grönt i vissa sken.
Klart i klass med Carysfort Reef och Great Barrier Reef modellerna och i mitt tycke något snyggare.
Gillar att bezeln inte är svart utan mörkt blå också, och att det är snabbinfästning av länken så man i framtiden inte behöver ha triwing mejseln.
Är den värd dom extra slantarna?
Absolut!
Om man räknar med minst en serviceintervall a 3'-4' på ett Sellita verk inom 10-års gränsen så är inte prisskillnaden så farlig.
Å andra sidan lär jag inte behålla klockan så länge om jag känner mig själv:rolleyes:
Men, jag tycker den är prisvärd, snygg och väl värd pengarna både om man jämför med andra Oris eller andra märken.
Ett bra hantverk av Oris helt enkelt.
 

magnusa

Omega
Oj, nu har jag haft väldigt många så det är lite svårt, framför allt när man är lite "nykär".
Men om man jämför bara med Aquis rakt av så känns den och ser ut att bärs nättare.
Tror inte det är någon viktskillnad att prata om men det känns så.
Den blå boetten är ruskigt trevlig och drar lite mot grönt i vissa sken.
Klart i klass med Carysfort Reef och Great Barrier Reef modellerna och i mitt tycke något snyggare.
Gillar att bezeln inte är svart utan mörkt blå också, och att det är snabbinfästning av länken så man i framtiden inte behöver ha triwing mejseln.
Är den värd dom extra slantarna?
Absolut!
Om man räknar med minst en serviceintervall a 3'-4' på ett Sellita verk inom 10-års gränsen så är inte prisskillnaden så farlig.
Å andra sidan lär jag inte behålla klockan så länge om jag känner mig själv:rolleyes:
Men, jag tycker den är prisvärd, snygg och väl värd pengarna både om man jämför med andra Oris eller andra märken.
Ett bra hantverk av Oris helt enkelt.
Grattis, den är otroligt fin. Älskar den blå färgen. Mycket roligare/mer levande blå nyans än på min Avenger GMT.
Håller den tiden lika bra om den sitter på armen om dagarna eller ligger still 4-5 dagar?
Skulle vilja ha en klocka man kan byta ut några dagar utan att behöva justera när den skall på igen.
Men med tanke på hur fin den ser ut kanske man inte vill ta av den och då är ju tidsreserven bortkastad... :)
 
Senast ändrad:

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Grattis, den är otroligt fin. Älskar den blå färgen. Mycket roligare/mer levande blå nyans än på min Avenger GMT.
Håller den tiden lika bra om den sitter på armen om dagarna eller ligger still 4-5 dagar?
Skulle vilja ha en klocka man kan byta ut några dagar utan att behöva justera när den skall på igen.
Men med tanke på hur fin den ser ut kanske man inte vill ta av den och då är ju tidsreserven bortkastad... :)

Nu har jag inte lagt ifrån mig klockan mer än ett dygn men den ska hålla sig inom COSC under hela gångreserven.
 

NKS

Omega
2-Faktor
Blev i dagarna med Aquis 43,5 som endast provats kort. Tack alla forummedlemmar som inspirerat och delat med sig av bra foton! Förväntningarna på Aquis var ganska uppskruvade. Höga förväntningar till trots är mitt initiala intryck av klockan som helhet och komforten med gummibandet riktigt bra. Foto på nyförvärvet infogas.
Aquis_Box.jpg
 

NKS

Omega
2-Faktor
Orisvänner i allmänhet, Aquisfans i synnerhet. -Svinnöjd!

Jo jag kan det där snacket om att riktiga hårdingar kör utan gummi. Men i detta fall är det banne mig skönare med gummi än utan.. Årstiden kräver friktionsdäck på bilen så varför inte halkfritt gummi på armen? Den påtagliga vaniljdoften påminner dessutom om en wunderbaum, vilket underlättar sällskap med dessa fyrbenta vänner 😊
B7BDBD44-197B-46FA-8989-289D53A2E785.jpeg
 
Senast ändrad:

Pelleblue

Omega
Orisvänner i allmänhet, Aquisfans i synnerhet. -Svinnöjd!

Jo jag kan det där snacket om att riktiga hårdingar kör utan gummi. Men i detta fall är det banne mig skönare med gummi än utan.. Årstiden kräver friktionsdäck på bilen så varför inte halkfritt gummi på armen? Den påtagliga vaniljdoften påminner dessutom om en wunderbaum, vilket underlättar sällskap med dessa fyrbenta vänner 😊
B7BDBD44-197B-46FA-8989-289D53A2E785.jpeg
Svin snygg!
 
Topp