• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Hej! Jag undrar om man behöver något specialverktyg för att korta länken på en Aquis? Vet att man behöver det för att byta band... /F

Är det någon som haft hands on på denna? Blir inte riktigt klok då bilderna jag får fram om man söker på ref.nr diffar så mycket, är tavlan vitaktig eller mera mot silver? Hittar heller ingen irl bild 😐

Är det någon som haft hands on på denna? Blir inte riktigt klok då bilderna jag får fram om man söker på ref.nr diffar så mycket, är tavlan vitaktig eller mera mot silver? Hittar heller ingen irl bild 😐

Tavlan är i silver men ger ett vitaktigt intryck på bild eller i "platt" ljus.
Kolla bilderna på min Artix Pointer moon i tråden tråden så får du en uppfattning på hur tavlan ser ut irl.

Tror du skulle få en chock om du fick 39,5mm-versionen i handen. Har du testat den? Nån uttryckte det som att han trodde han provade 36mm-modellen... Om jag ska spetsa till det lite så är 39,5mm-versionen (framförallt efter att ha haft 43mm-versionen) en liten herrklocka med dam-länk. Länken är både smalare och mycket tunnare, så det känns som han har 1/4 av 43mm-länken. Numera finns väl f ö en 41,5mm-variant? Kanske vore nåt?
Hört att den bärs extremt litet med dom obefintliga bandhornen också. Men vore kul att testa nångån.

Alltså ursäkta bildbombningen, men jag har svårt att komma över hur bra den här är! Allt från det borstade bronlåset på bandet, till det kupade safir glaset som ger tavlan en 3D effekt som är svår att fota. När man tittar på den rakt framifrån ser datumringen ut att ligga ett par mm bakom mittendelen av tavlan. Så jäkla mycket karaktär i den här klockan! Skadar heller inte att den håller -1,5spd!

20210513_153808.jpg
20210513_153612.jpg
20210513_153555.jpg
20210513_153424.jpg
20210513_153414.jpg

Tjena alla, har varit sugen på en 65 Bico ett tag nu då jag gillar den skarpt.

Varit nära att trycka på köp-knappen när jag plötsligt snubblade över en video på YT.

Recensenten menade på att bronset färgade av sig vid svettningar, både mot kläder men även mot huden. Det nämndes även att man kunde utveckla någon form av allergi med brons mot hud under en längre tid.

Någon som vet om där ligger någon sanning i detta? Någon som upplevt problem med sin bronsklocka?

Tjena alla, har varit sugen på en 65 Bico ett tag nu då jag gillar den skarpt.

Varit nära att trycka på köp-knappen när jag plötsligt snubblade över en video på YT.

Recensenten menade på att bronset färgade av sig vid svettningar, både mot kläder men även mot huden. Det nämndes även att man kunde utveckla någon form av allergi med brons mot hud under en längre tid.

Någon som vet om där ligger någon sanning i detta? Någon som upplevt problem med sin bronsklocka?
Aningen grön kan man bli jo, antar det beror hur mycket man svettas och hur mycket salt man utsöndrar. Har inte märkt av att jag skulle bli grön vid vanlig användning men vid utomhusarbete med tjocka kläder så har jag sett att jag haft lite grönt på armen (Nethuns Brons dykare) Inte heller märkt det skulle färgat av på några kläder ännu. Här kan det finnas lite tips, faktiskt om samma klocka du verkar intresserad av :)

Har en Bico på armen just nu och kan väl säga att jag kanske kan ana en grön nyans när klockan suttit klistrad mot huden en längre stund, men fortfarande inte säker på om det bara är blodådror under som lyser igenom min vinterbleka hud haha.

För övrigt en trevlig klocka som man kan förlora sig i en stund om man tittar för länge. det välvda glaset och den blå färgen gör sig vansinnigt bra!

Dock tycker jag selitaverket som sitter i är lite skramligt. har ett par andra orisar med samma urverk och de skramlar inte fullt lika mycket. Någon som har någon erfarenhet av detta?
20210517_154747.jpg

Har en Bico på armen just nu och kan väl säga att jag kanske kan ana en grön nyans när klockan suttit klistrad mot huden en längre stund, men fortfarande inte säker på om det bara är blodådror under som lyser igenom min vinterbleka hud haha.

För övrigt en trevlig klocka som man kan förlora sig i en stund om man tittar för länge. det välvda glaset och den blå färgen gör sig vansinnigt bra!

Dock tycker jag selitaverket som sitter i är lite skramligt. har ett par andra orisar med samma urverk och de skramlar inte fullt lika mycket. Någon som har någon erfarenhet av detta?
20210517_154747.jpg

Jag har haft en hel hög Orisar med Selittaverk genom åren och har aldrig hört någon skramla, eller låta alls.
Låter konstigt🤔
Eller så börjar jag bli gammal och har ingen hörsel kvar😄

Ja ha, då fick man hem ett par gummiband till klockorna.
Det orangea får gå till 400:an och ett eventuellt nyköp, det röda får man helt enkelt modda lite för att det ska passa Cherryns 41,5mm.
Fram med skjutmått, mattkniv och diverse nagelfilar.

20210517_195615.jpg

20210517_195859.jpg

Efter lite skärande, slipande och pillande så blev det så här.

20210517_204647.jpg

20210517_204732.jpg

Måste säga att det blev helt ok👍🏻

Ja ha, då fick man hem ett par gummiband till klockorna.
Det orangea får gå till 400:an och ett eventuellt nyköp, det röda får man helt enkelt modda lite för att det ska passa Cherryns 41,5mm.
Fram med skjutmått, mattkniv och diverse nagelfilar.

20210517_195615.jpg

20210517_195859.jpg

Efter lite skärande, slipande och pillande så blev det så här.

20210517_204647.jpg

20210517_204732.jpg

Måste säga att det blev helt ok👍🏻
Snyggt! Var köpte du banden från och vad ligger de på i pris ungefär (inklusive låset) ?

Jag har haft en hel hög Orisar med Selittaverk genom åren och har aldrig hört någon skramla, eller låta alls.
Låter konstigt🤔
Eller så börjar jag bli gammal och har ingen hörsel kvar😄
jag har ett par andra med samma urverk och visst kan man höra rotorn i dem tycker jag, när man knackar lite på dem eller skakar dem. men denna låter betydligt mer metalliskt, som att rotorn sitter löst

jag har ett par andra med samma urverk och visst kan man höra rotorn i dem tycker jag, när man knackar lite på dem eller skakar dem. men denna låter betydligt mer metalliskt, som att rotorn sitter löst

Visst hör jag rotorn om jag sätter örat mot klockan men inte när jag bär den normalt.
Sedan skiljer det nog en del mellan vilken klocka det är, Aquis är byggd som en pansarvagn och dämpar nog mer än min Artix och din Diver 65.
Men jag hade nog lämnat in den om jag var dig, innan det händer något.

Visst hör jag rotorn om jag sätter örat mot klockan men inte när jag bär den normalt.
Sedan skiljer det nog en del mellan vilken klocka det är, Aquis är byggd som en pansarvagn och dämpar nog mer än min Artix och din Diver 65.
Men jag hade nog lämnat in den om jag var dig, innan det händer något.
Den är bra några månader gammal, så det är ju lika bra:)

Jag gjorde lite tester på gångtiden på Oris Aquis med 400-verket.
Det har varit lite på tapeten med sin unidirectional rotor, och så här blev resultatet.
Vred upp den så som Oris föreskriver, hade på mig den några dagar och la den sen i byrålådan.

Gångtid: drygt 5 dagar (131timmar).

Tog på mig klockan utan någon uppvridning, skakade igång den och hade på mig den under två relativt lågintensiva kontorsdagar. Gick 3000-4000 steg om dagen och la ifrån mig klockan när jag sov.

Gångtid: 51 timmar.

Tog på mig klockan, skakade igång den och hade på mig den i fyra dagar.
Samma visa som ovan, rätt lågintensivt och stilla under natten.

Gångtid: 78 timmar.

Konklusion: Om man inte vrider upp den alls så ger ett lågintensiv dygn med vila under natten, ungefär ett dygns gångtid.
Två dagar, 48timmar osv.

29475_29150_0140077634135-0782409PEB_horizontale.png

Som lite kuriosa testade jag även dessa två med Oris 733, base SW 200-1 verk.
Specificerad gångtid 38 timmar.

Oris Aquis Relief Cherry:
Normal uppvridning, lågintensiv användning i två dagar och stilla under nätterna.
Gångtid: 43 timmar.
29889_0173377664158-0782205PEB_horizontale.png

Oris Artix Pointer Moon rose gold:
Normal uppvridning, lågintensiv användning i två dagar och stilla under nätterna.
Gångtid: 52 timmar.
21527_01 761 7691 6331-07 8 21 80_horizontale.png

Misstänker att det bara är små skillnader i användandet som gör att Artix får en längre gångtid.
Oavsett så presterar dom klart över specificerad gångtid vilket iofs är förväntat och inget ovanligt.

Kuriosa:
Alla tre håller sig inom COSC (-4/+6spd) under en månads användning, manuell mätning och i rangordning:

Aquis Relief Cherry: +1spd
Aquis 400: +3spd
Artix: +5-6spd

Alla bilder ärligt snodda från Oris.ch.

Jag gjorde lite tester på gångtiden på Oris Aquis med 400-verket.
Det har varit lite på tapeten med sin unidirectional rotor, och så här blev resultatet.
Vred upp den så som Oris föreskriver, hade på mig den några dagar och la den sen i byrålådan.

Gångtid: drygt 5 dagar (131timmar).

Tog på mig klockan utan någon uppvridning, skakade igång den och hade på mig den under två relativt lågintensiva kontorsdagar. Gick 3000-4000 steg om dagen och la ifrån mig klockan när jag sov.

Gångtid: 51 timmar.

Tog på mig klockan, skakade igång den och hade på mig den i fyra dagar.
Samma visa som ovan, rätt lågintensivt och stilla under natten.

Gångtid: 78 timmar.

Konklusion: Om man inte vrider upp den alls så ger ett lågintensiv dygn med vila under natten, ungefär ett dygns gångtid.
Två dagar, 48timmar osv.

29475_29150_0140077634135-0782409PEB_horizontale.png

Som lite kuriosa testade jag även dessa två med Oris 733, base SW 200-1 verk.
Specificerad gångtid 38 timmar.

Oris Aquis Relief Cherry:
Gångtid: 43 timmar.
29889_0173377664158-0782205PEB_horizontale.png

Oris Artix Pointer Moon rose gold:
Gångtid: 52 timmar.
21527_01 761 7691 6331-07 8 21 80_horizontale.png

Misstänker att det bara är små skillnader i användandet som gör att Artix får en längre gångtid.
Oavsett så presterar dom klart över specificerad gångtid vilket iofs är förväntat och inget ovanligt.

Kuriosa:
Alla tre håller sig inom COSC (-4/+6spd) under en månads användning, manuell mätning och i rangordning:

Aquis Relief Cherry: +1spd
Aquis 400: +3spd
Artix: +5-6spd

Alla bilder ärligt snodda från Oris.ch.

Väldigt intressant!

Jag upplever att jag behöver vrida upp min 400a ungefär var fjärde dag för den inte ska tappa i tid. Det ska tilläggas att jag är ganska inaktiv men använder klockan 8-10h per dag med något uppehåll här och där. Sista dygnet innan den stannar brukar den tappa ca 10 sec. Annars vid fullt uppvriden så går den +1-2.

Tillbaka
Topp