• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Yeah, its a date! 😎

IMG_20210416_173256.jpg
Måste fan komplettera med gummi också :)

Kan inte klaga på tidshållningen efter justeringen.

Saker jag lagt märket till är att klockan går som bäst vid mkt användning. Vilket såklart är bra 👌🏼

Vid en inaktiv vardag så kommer klockan inte dras upp tillräckligt. Jag vrider gärna några varv på kronan någon gång i veckan för att den inte ska börja tappa i tidshållningen.

20210418_161647.jpg

Halloj! Går och är riktigt sugen på att köpa mig en oris i brons! Kandidaterna är antingen carl brashear calibre 401 eller big crown pointerdate 80th anniversary. Jag gillar utseendet på brashear mer och att den är mer vattentålig, men den kostar typ dubbelt så mycket och jag är lite osäker kring urverket. Dels är den lite fipplig i att man måste joxa med kronan för att minutvisaren inte ska hoppa när man ställer tiden, men framför allt att den är rätt ineffektiv i sitt automatiska uppdrag så att man i praktiken nästan aldrig får de utlovade 120 timmarnas gångreserv då rotorn är för klen.

Förvisso har verket 10 års garanti, men inget av ovannämnda problem lär åtgärdas av garantin då de verkar bero på hur verket är designat.

Vad har ni för tankar kring verket? Nån som har erfarenhet av det och kan bekräfta eller dementera problemet med uppdraget?

Just nu lutar det mest åt en Pointer Date och att jag avvaktar och ser vad som händer med 400-401 verken.

Halloj! Går och är riktigt sugen på att köpa mig en oris i brons! Kandidaterna är antingen carl brashear calibre 401 eller big crown pointerdate 80th anniversary. Jag gillar utseendet på brashear mer och att den är mer vattentålig, men den kostar typ dubbelt så mycket och jag är lite osäker kring urverket. Dels är den lite fipplig i att man måste joxa med kronan för att minutvisaren inte ska hoppa när man ställer tiden, men framför allt att den är rätt ineffektiv i sitt automatiska uppdrag så att man i praktiken nästan aldrig får de utlovade 120 timmarnas gångreserv då rotorn är för klen.

Förvisso har verket 10 års garanti, men inget av ovannämnda problem lär åtgärdas av garantin då de verkar bero på hur verket är designat.

Vad har ni för tankar kring verket? Nån som har erfarenhet av det och kan bekräfta eller dementera problemet med uppdraget?

Just nu lutar det mest åt en Pointer Date och att jag avvaktar och ser vad som händer med 400-401 verken.

Jag skulle valt Carl Brashear bara för att den är snyggare, men det är ju bara min smak🙂
När det gäller verket så stör inte jag mig på att dra minutvisaren framåt några minuter och sedan tillbaka så den inte hackar till.
Av någon anledning har jag alltid ställt klockan så, hacka sekundvisaren, flytta fram minutvisaren 10-15 minuter för att sedan smyga in exakt tid😄

Jo då, dina 120 timmars gångreserv får du.
Jag har inga problem med min iaf.
Första gången jag drog igång den så drog jag manuellt upp den rejält och sedan har jag inte rört den.
Den har legat still blandat mellan 1-5 dagar utan att jag gjort något iaf.
Om sedan verket är värd pengarna får var och en avgöra.
Har man tänkt att behålla klockan i många år så kan det ju vara värt att slippa serva den, den extra garantitiden osv.
Annars så funkar Oris moddade Sellita alldeles utmärkt med väldigt liten gångavvikelse och längre gångtid än angett.

Tillbaka
Topp